Mikä teidän perheessänne on PERUS JAUHELIHAKASTIKE?
asiaa tässä pohdin kun jauhelihakastiketta väsäilin. Itse teen yleensä naudan jauhelihasta, sekaan kesäkurpitsaa lohkoina, tuoreita herkkusieniä lohkoina, tuoretta sipulia, valkosipulia, kokonaisia kivettömiä oliiveja (vihreitä), tomaattipyrettä ja iso purkillinen Pirkan luomutomaattimurskaa. Joukkoon yrttejä ja erilaisia pippureita jauheena ja rouheena. Sekä sokeria taittamaan tomaatin makua. Suolaa en käytä.
Tämä meillä siis se "taviskastike". Lapsuuden kodissa meillä oli yleensä se ruskeakastike jauhelihalle, mutta itse en osaa oikein edes tehdä sitä.
Kommentit (48)
Siis rasvassa käristetyt jauhot + vesi. Siitä sitten varioidaan jauhelihalla, kylkisiivulla, makkaralla ja mausteilla haluttu kastike.
Valkokastike on valkokastike, peruskastike ruskea, liemi on liemi ja tomaattipohjainen kastike erikseen. Uusavuttomuutta jos näitä ei erota.
Ja en todellakaan käytä valmiskastikkeita, hirveän makuisia lisäainemössöjä. Oli kyse sitten tomaattipohjaisesta tai ruskeasta, valkokastikkeesta tai liemestä...
Meidän perheen lemppari jauhelihakastikkeena on peruskastike porkkanalla jatkettuna. NAM!
en ole tehnyt varmaan 10 vuoteen ruskeita tai valkoisia kastikkeita. En pitänyt niistä lapsena. Täytyy kokeilla joku kerta pidänkö kenties nyt!
naudan paistijauhelihaa, grillimaustetta ja purkki ruokakermaa.
Tää tais olla ketjun yksinkertaisin :)
kaks erityyppistä:
1)jauheliha ruskist. johon sipulikeittopussi("hakattu jauhoisemmaksi"), mausteita ja vettä. Hiukan ketsuppia/kermaa joukkoon.
2)jauheliha ruskist., sipulia, mausteita, tomaattisose (pastakastike tai paseerattu).
Tosi helppoja ja hyviä. Lisään myös esim.sulatejuustoa/pekonia tms. jos kaapista löytyy.
Mieskin kai saanut kyllikseen kotonaan, kun nykyään se meidän peruskastike on useimmiten naudanjauhelihaa, tomaattimurskaa, ehkä porkkanaraastetta, joskus juustoraastetta hieman, erilaisia mausteita (mm. sipuli, ehkä valkosipuli, oregano, paprika, chili, mustapippuri...), annetaan muhia. Syödään pastan ja parmesanin kanssa. Lapset syö tätä myös.
Meillä tämä on se perus-pikaruoka silloin kun kuitenki halutaan kokata eikä ostaa valmista. Eli ruskistetaan jauhelihaa ja sipulia, maustetaan aromisuolalla ja musta- ja valkopippurilla. Lisätään Blå Bandin kantarelli- tai herkkutattikastikeaines ja neste ja annetaan hautua hetki. Joskus lisään joukkoon suppilovahveroita tai herkkusieniä. Syödään perunan, riisin tai spagetin kanssa. Tosi hyvääääääää!
taidanpa väsätä viikonlopuna, se oli lapsuudessa herkkua!
tai jotakin kauhean makuista Maizenaa...
Eli ruskistan paistijauhelihat ja sipulit, maustan. Ruskistan jauhot voissa, vetta. Lisaan knorrin (vain knorr kay) lihaliemin kuution, ja hiukan kermaa. Tama ruoka syodaan vain ja ainoastaan keitettyjen perunoiden ja porkkanaraasteen kanssa. :)
Mutta syomme tata ruokaa kuitenkin loppujen lopuksi tosi harvoin, teen erilaisia tomaattipohjaisia jauhelihakastikkeita paljon useammin.
musta on ihan hassua kun täkäläiset, etenkin lapset, mutta myös aikuiset ovat niin tavattoman ihastuneita mun spagettikastikkeeseen ja kun se on ihan vaan tavisjauhelihakastike (jauheliha, musta- ja valkopippuri, paprikajauho, sipulijauhe, valkosipulijauhe, lihaliemikutio ja sitten tietty suurustejauhot voihin kärtsättynä sekä keittoaikana noin 30-50 minuuttia. On pitänyt monelle antaa tämä "eksoottinen" resepti :)
suurustettuna, mutten itse sitä osaa.
Itse laitan vaan tomaattimurskaa, vettä ja mausteita paistetun jauhelihan sekaan.
Kai noita ruskeita kastikkeita sai tarpeeksi lapsuudenkodissa. Nykyään paistan jauhelihan, sekoita joukkoon pilkottua sipulia ja murskattua valkosipulia, lisäksi vaihtelun mukaan vaikka papuja, kesäkurpitsaa tai muita kasviksia. Nesteeksi purkillinen tomaattimurskaa tai paseerattua tomaattia. Mausteina suola, mustapippuri, basilika, ehkä chili.
Joko nauta tai sika tai nauta-sikajauhelihaa, riippuen vähän mitä on ollut tarjouksessakin...
Ruskistan jauhelihan, kaadan sekaan vettä, teen suurusteen (vehnäjauhoja ja vettä) ja kaadan sekaan, sekoittelen kastikemaiseksi. Maustan lihaliemikuutiolla, jauhelihamausteella ja soijalla (joskus myös loraus ketsuppia).
meillä paistetaan ensin jauheliha johon paljonsipulia sekaan ruskistetaan jauhot keitetään lihalimeivesi johon suurustetaan jauhot ja sinne sekaan jauheliha yksi kuohukerma ja hiukan ketsuppia plus tietty mausteet itse laitan aromisuola grillausmauste ja sinaappia hiukan ja on hyvää siihen sivuun perunat ja punajuuri salaatti voi että kun on hyvää
[quote author="Vierailija" time="05.08.2009 klo 15:41"]
asiaa tässä pohdin kun jauhelihakastiketta väsäilin. Itse teen yleensä naudan jauhelihasta, sekaan kesäkurpitsaa lohkoina, tuoreita herkkusieniä lohkoina, tuoretta sipulia, valkosipulia, kokonaisia kivettömiä oliiveja (vihreitä), tomaattipyrettä ja iso purkillinen Pirkan luomutomaattimurskaa. Joukkoon yrttejä ja erilaisia pippureita jauheena ja rouheena. Sekä sokeria taittamaan tomaatin makua. Suolaa en käytä.
Tämä meillä siis se "taviskastike". Lapsuuden kodissa meillä oli yleensä se ruskeakastike jauhelihalle, mutta itse en osaa oikein edes tehdä sitä.
[/quote]
Mun taviskastike sisältää yleensä jauhelihaa(nauta tai sikanauta),tomaattimurskaa,ja sekalaisia kasviksia.Olen laiska kokki,käytän yleensä pakastealtaan pusseja.Sipulia,valkosipulia,mausteita.
Broilerin jauheliha+ sipuli+ mausteet+ chili-tomaattimurska+ loraus ruokakermaa+ = nam nam ja helppoo sekä nopeaa.
Hänelle kelpasi vain ihan peruskastike, jossa ei saanut olla muuta vihannesta kuin sipulia, ja sitäkin vain vähän. Mausteina suolaa, mustapippuria, sinappia ja ketsuppia. Ja suurustus vehnäjauhoilla.
lapsena tehtiin aina ruskea kastike jauhoilla ja rasvalla...
Itse laitan nykyään puolet jauhelihaa ja puolet soijaa. Ruskistan lihat, kuullotan sipulia ja turvotettu soijarouhe sekaan. Sitten yksi purkki tomaattimurskaa ja tarvittaessa vettä, tarvittaessa suurustan maizenalla. Mausteiksi vaihdellen suolaa, pippuria, soijakastiketta, yrttejä, chiliä, valkosipulia... Saatan lisätä sulatejuustoa, jos sitä on kaapissa, tai sitten jotain ruokakermaa, esim. sitä soija juttua, en muista nimeä.
Tämä siis perus arkikastike.
valkosipulia, sipulia (joskus herkkusientä, chilipippuria, paprikaa) ja mausteetonta tai maustettua creme bonjouria.
Niinkuin tomaattimurskaa, mutta ihan sileää kamaa.