Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teidän perheessänne on PERUS JAUHELIHAKASTIKE?

Vierailija
05.08.2009 |

asiaa tässä pohdin kun jauhelihakastiketta väsäilin. Itse teen yleensä naudan jauhelihasta, sekaan kesäkurpitsaa lohkoina, tuoreita herkkusieniä lohkoina, tuoretta sipulia, valkosipulia, kokonaisia kivettömiä oliiveja (vihreitä), tomaattipyrettä ja iso purkillinen Pirkan luomutomaattimurskaa. Joukkoon yrttejä ja erilaisia pippureita jauheena ja rouheena. Sekä sokeria taittamaan tomaatin makua. Suolaa en käytä.

Tämä meillä siis se "taviskastike". Lapsuuden kodissa meillä oli yleensä se ruskeakastike jauhelihalle, mutta itse en osaa oikein edes tehdä sitä.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin tomaattimurskaa, mutta ihan sileää kamaa.

Vierailija
22/48 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis rasvassa käristetyt jauhot + vesi. Siitä sitten varioidaan jauhelihalla, kylkisiivulla, makkaralla ja mausteilla haluttu kastike.

Valkokastike on valkokastike, peruskastike ruskea, liemi on liemi ja tomaattipohjainen kastike erikseen. Uusavuttomuutta jos näitä ei erota.

Ja en todellakaan käytä valmiskastikkeita, hirveän makuisia lisäainemössöjä. Oli kyse sitten tomaattipohjaisesta tai ruskeasta, valkokastikkeesta tai liemestä...

Meidän perheen lemppari jauhelihakastikkeena on peruskastike porkkanalla jatkettuna. NAM!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole tehnyt varmaan 10 vuoteen ruskeita tai valkoisia kastikkeita. En pitänyt niistä lapsena. Täytyy kokeilla joku kerta pidänkö kenties nyt!

Vierailija
24/48 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

naudan paistijauhelihaa, grillimaustetta ja purkki ruokakermaa.

Tää tais olla ketjun yksinkertaisin :)

Vierailija
25/48 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaks erityyppistä:

1)jauheliha ruskist. johon sipulikeittopussi("hakattu jauhoisemmaksi"), mausteita ja vettä. Hiukan ketsuppia/kermaa joukkoon.

2)jauheliha ruskist., sipulia, mausteita, tomaattisose (pastakastike tai paseerattu).

Tosi helppoja ja hyviä. Lisään myös esim.sulatejuustoa/pekonia tms. jos kaapista löytyy.

Vierailija
26/48 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskin kai saanut kyllikseen kotonaan, kun nykyään se meidän peruskastike on useimmiten naudanjauhelihaa, tomaattimurskaa, ehkä porkkanaraastetta, joskus juustoraastetta hieman, erilaisia mausteita (mm. sipuli, ehkä valkosipuli, oregano, paprika, chili, mustapippuri...), annetaan muhia. Syödään pastan ja parmesanin kanssa. Lapset syö tätä myös.

Vierailija
27/48 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tämä on se perus-pikaruoka silloin kun kuitenki halutaan kokata eikä ostaa valmista. Eli ruskistetaan jauhelihaa ja sipulia, maustetaan aromisuolalla ja musta- ja valkopippurilla. Lisätään Blå Bandin kantarelli- tai herkkutattikastikeaines ja neste ja annetaan hautua hetki. Joskus lisään joukkoon suppilovahveroita tai herkkusieniä. Syödään perunan, riisin tai spagetin kanssa. Tosi hyvääääääää!

Vierailija
28/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidanpa väsätä viikonlopuna, se oli lapsuudessa herkkua!

Vierailija
29/48 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jotakin kauhean makuista Maizenaa...

Vierailija
30/48 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ruskistan paistijauhelihat ja sipulit, maustan. Ruskistan jauhot voissa, vetta. Lisaan knorrin (vain knorr kay) lihaliemin kuution, ja hiukan kermaa. Tama ruoka syodaan vain ja ainoastaan keitettyjen perunoiden ja porkkanaraasteen kanssa. :)

Mutta syomme tata ruokaa kuitenkin loppujen lopuksi tosi harvoin, teen erilaisia tomaattipohjaisia jauhelihakastikkeita paljon useammin.

Vierailija
31/48 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta on ihan hassua kun täkäläiset, etenkin lapset, mutta myös aikuiset ovat niin tavattoman ihastuneita mun spagettikastikkeeseen ja kun se on ihan vaan tavisjauhelihakastike (jauheliha, musta- ja valkopippuri, paprikajauho, sipulijauhe, valkosipulijauhe, lihaliemikutio ja sitten tietty suurustejauhot voihin kärtsättynä sekä keittoaikana noin 30-50 minuuttia. On pitänyt monelle antaa tämä "eksoottinen" resepti :)

Vierailija
32/48 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurustettuna, mutten itse sitä osaa.

Itse laitan vaan tomaattimurskaa, vettä ja mausteita paistetun jauhelihan sekaan.

Vierailija
33/48 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai noita ruskeita kastikkeita sai tarpeeksi lapsuudenkodissa. Nykyään paistan jauhelihan, sekoita joukkoon pilkottua sipulia ja murskattua valkosipulia, lisäksi vaihtelun mukaan vaikka papuja, kesäkurpitsaa tai muita kasviksia. Nesteeksi purkillinen tomaattimurskaa tai paseerattua tomaattia. Mausteina suola, mustapippuri, basilika, ehkä chili.

Vierailija
34/48 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko nauta tai sika tai nauta-sikajauhelihaa, riippuen vähän mitä on ollut tarjouksessakin...

Ruskistan jauhelihan, kaadan sekaan vettä, teen suurusteen (vehnäjauhoja ja vettä) ja kaadan sekaan, sekoittelen kastikemaiseksi. Maustan lihaliemikuutiolla, jauhelihamausteella ja soijalla (joskus myös loraus ketsuppia).

Vierailija
35/48 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä paistetaan ensin jauheliha johon paljonsipulia sekaan ruskistetaan jauhot keitetään lihalimeivesi johon suurustetaan jauhot ja sinne sekaan jauheliha yksi kuohukerma ja hiukan ketsuppia plus tietty mausteet itse laitan aromisuola grillausmauste ja sinaappia hiukan ja on hyvää siihen sivuun perunat ja punajuuri salaatti voi että kun on hyvää

Vierailija
36/48 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2009 klo 15:41"]

asiaa tässä pohdin kun jauhelihakastiketta väsäilin. Itse teen yleensä naudan jauhelihasta, sekaan kesäkurpitsaa lohkoina, tuoreita herkkusieniä lohkoina, tuoretta sipulia, valkosipulia, kokonaisia kivettömiä oliiveja (vihreitä), tomaattipyrettä ja iso purkillinen Pirkan luomutomaattimurskaa. Joukkoon yrttejä ja erilaisia pippureita jauheena ja rouheena. Sekä sokeria taittamaan tomaatin makua. Suolaa en käytä.

Tämä meillä siis se "taviskastike". Lapsuuden kodissa meillä oli yleensä se ruskeakastike jauhelihalle, mutta itse en osaa oikein edes tehdä sitä.

[/quote]

Mun taviskastike sisältää yleensä jauhelihaa(nauta tai sikanauta),tomaattimurskaa,ja sekalaisia kasviksia.Olen laiska kokki,käytän yleensä pakastealtaan pusseja.Sipulia,valkosipulia,mausteita.

Vierailija
37/48 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Broilerin jauheliha+ sipuli+ mausteet+ chili-tomaattimurska+ loraus ruokakermaa+ = nam nam ja helppoo sekä nopeaa.

Vierailija
38/48 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänelle kelpasi vain ihan peruskastike, jossa ei saanut olla muuta vihannesta kuin sipulia, ja sitäkin vain vähän. Mausteina suolaa, mustapippuria, sinappia ja ketsuppia. Ja suurustus vehnäjauhoilla.

Vierailija
39/48 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsena tehtiin aina ruskea kastike jauhoilla ja rasvalla...

Itse laitan nykyään puolet jauhelihaa ja puolet soijaa. Ruskistan lihat, kuullotan sipulia ja turvotettu soijarouhe sekaan. Sitten yksi purkki tomaattimurskaa ja tarvittaessa vettä, tarvittaessa suurustan maizenalla. Mausteiksi vaihdellen suolaa, pippuria, soijakastiketta, yrttejä, chiliä, valkosipulia... Saatan lisätä sulatejuustoa, jos sitä on kaapissa, tai sitten jotain ruokakermaa, esim. sitä soija juttua, en muista nimeä.

Tämä siis perus arkikastike.

Vierailija
40/48 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

valkosipulia, sipulia (joskus herkkusientä, chilipippuria, paprikaa) ja mausteetonta tai maustettua creme bonjouria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi