Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko päiväkodin vapaapäiväsääntö sitova/laillinen?

Vierailija
05.08.2009 |

Eli kotiin jaettavissa ohjeissa lukee, että vanhemman lomapäivä tai vapaapäivä on aina myös lapsen vapaapäivä.

Meillä lapset on hoidossa lyhennettyjä päiviä, n. 8-14.30. Molemmat vanhemmat tekee normaalia päivätyötä (paitsi mies joustaa vähän aamusta ja minä iltapäivästä), ei kuitenkaan siis mitään vuorotyövapaita tms. koskaan. Joskus (neljän vuoden aikana ehkä kaksi tai kolme kertaa) olen pitänyt lapset hoidossa, kun itse olen ollut vapaalla, olen käynyt esim. kampaajalla, pankissa, työhaastattelussa tms. Enkä ole näistä etukäteen tai jälkikäteen kellekään mainostanut. Lapsista maksetaan kummastakin täysi koko kuukauden hoitomaksu, ei mitään alennuksia.

Onko tämä nyt sitten joku kauhea synti ja rikos, että joskus pitää oman vapaan ja lapset silloin normaalisti hoidossa? Kun kuitenkaan ei ole mikään viikottainen käytäntö ja lapset ovat kokopäiväpaikalla joka tapauksessa, kenenkään muun hoitopaikkaa eivät siltä päivältä vie? Vähän turhalta nipotukselta kyllä vaikuttaa.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ehkä ap:n lasten päiväkoti yrittää jotenkin herättää vanhempien vastuuta. Aiheetonta mielestäni herättää turhaa syyllisyyttä muutenkin herkästi syyllistyvissä vanhemmissa. Ei tämä elämä ole mikään vankila, jossa me sätkynukkeina tottelemme jokaista pientä sääntöä, mitä joku päiväkodinjohtaja suuressa viisaudessaan keksii. Suuret linjat ovat tärkeämpiä.

En kantaisi huolta moisesta :-)

Vierailija
42/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotiäiti ja hyvinpä saan lasten kanssa toimitettua asiat.

Pankissa on lapsille oikein hyvä paikka, jossa mielellään rakentelevat legoilla, piirtävät jne.

Kauppaan lapset lähtevät tosi mielellään ja ihan hienosti sujuu sekä ruoka- että vaateostokset lasten (nyt 2v ja 3v) kanssa.

Lääkäriajat on joskus hieman hankalia, jos on kyseessä esim. gyne, jolle ei lapsia oikein voi ottaa. Silloin yritän saada ajan niin, että mies voi hoitaa lapsia tai vaikka kysyn naapuria hoitamaan sen tunnin ajan (hieman eri asia kuin 6t hoidossa..) ja tarjoan tietenkin sitten vastapalveluksen.

Kampaajalla käyn joko miehen vapaapäivänä tai usein myös lasten kans. Kaupasta lapsille jotain uutta kivaa lelua tai kirjaa + vaikka rusinalaatikot. Hienosti osaavat sen n. tunnin olla keskenään siinä vieressäni leikkimässä.

Miksi, oi miksi, näistä asioista pitää tehdä vaikeampia kuin ne ovat? Vastaus: Koska osa on niin itsekkäitä ja ennenkaikkea MUKAVUUDENHALUISIA

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi meidän perheemme on kautta vuosien maksanut paljon tyhjästä. Olemme pitäneet hoitoajan varmuuden vuoksi maksimissa, koska työpäivät saattavat venyä opetusalalla yllättäen eikä ehditäkään hakemaan aikaisemmin.

Toisekseen, lapsemme ovat aina poissa kesä- ja heinäkuun ja puolet elokuusta. Silti joudumme maksamaan koko elokuun hoidot sekä puolet kesäkuun hoidosta, vaikka lapsistamme ei näy nenän päätäkään noina aikoina ja olemme aina tunnollisesti ilmoittaneet lasten lomat kauan etukäteen.

Vierailija
44/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa syyllistetään kaikkia ihmisiä jatkuvasti kaikesta.

Adjö vauvapalsta!

Vierailija
45/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi ei ole yhtään päivää kalenterikuukauden aikana hoidossa.

Toisaalta, jos on 3kk peräkkäin, niin menettää paikkansa.

Vierailija
46/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun muksut pitkästyneinä nykii sankariäidin paidanhelmaa kun ei voi viedä hoitoon niitä kullanmuruja..

Vierailija
47/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole tytyväinen jos lapsesi ovat rauhallisia ja pystyt asioita hoitamaan heidän kanssaa. Meillä on todella vilkaat lapset, en ikinä voisi kuvitellakkaan meneväni parturiin heidän kanssaan! Parturit ja lääkärit hoidan miehen ollessa kotona tai mummun hoitaessa lapsia.

En myöskään kyllä kannata, että lapsia viedään vanhempien vapaapäivinä hoitoon, mutta meillä kaikilla on erilaiset elämäntilanteet, joten eipä syyllistetä!

Joku kirjoitti hyvin, että parempi lapsen on olla hoidossa, kun juosta äidin perässä kaupungilla.

Vierailija
48/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään turvallinen ympäristö noin pienille ja enpä usko, että työntekijätkään asiasta ilahtuvat.

Kampaajalla käyn joko miehen vapaapäivänä tai usein myös lasten kans. Kaupasta lapsille jotain uutta kivaa lelua tai kirjaa + vaikka rusinalaatikot. Hienosti osaavat sen n. tunnin olla keskenään siinä vieressäni leikkimässä.

Vierailija
49/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee valitus valvojalle ja vaihda päiväkotia.

Lapsella on subjektiivinen oikeus olla päiväkodissa eikä päiväkotiin kuulu selittää onko töissä vai kotona!

Vierailija
50/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sinne edes oteta niitä jotka olisivat vain virka-ajalla hoidossa. Niin paljon on lapsia jotka tarvitsevat tuon vuorohoidon ettei ylimääräisiä paikkoja edes ole.

Kun vuorotyöläinen on vapaalla on lapsetkin vapaalla ja kulkevat silloin vanhemman kanssa asioilla mitä onkaan hoidettavana. Lääkäri sun muut käynnit hoidetaan sitten niin että lapsilla on joku muu hoitaja kuin päiväkoti.

Vierailija
51/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kiinnostaa tulevaisuuden kannalta tämä ympärivuorokautinen hoito. Millä perusteella siellä menee ne maksut? Siis jos tavallisessa päiväkodissa maksetaan täysi maksu kun tietty määrä päivistä kuussa vietetään hoidossa, eikö vuorohoidossa ole vastaavaa?

Siis jotenkin niin että olisi maksimimäärä minkä lapsi voi kuukaudessa olla hoidossa.

Minulla ei siis ole lasta päiväkodissa, mutta tulevaisuudessa tarvitsen vuorotyöni vuoksi lapselle ympärivuorokautisen hoidon, siksi kyselen. Olen yh ja sukulaiset asuvat muutaman sadan kilometrin päässä. Eikö kukaan tee niin että vie lapsen hoitoon pari tuntia aiemmin kuin vuoro alkaa ja käy silloin vaikkapa siellä gynellä tai muualla joihin lapsia ei missään nimessä voi ottaa mukaan?

Vierailija
52/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin aikuisellakin.

Päiväkodissa oleminen käy ihan työstä.

Ja lapsella on myös oikeus laatuaikaan omien vanhempiensa kanssa.

Vierailija
53/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lapsella on yhtä suuri oikeus vapaapäivään ja lomaan kuin aikuisellakin.

Päiväkodissa oleminen käy ihan työstä.

Ja lapsella on myös oikeus laatuaikaan omien vanhempiensa kanssa.

Se on parasta laatuaikaa kun lapsi riehuu itsekseen kampaajalla äidin istuskellessa väri päässä. Tietenkin sinne työhaastatteluunkin ja soveltuvuustesteihin se lapsi otetaan mukaan lomaa viettämään rusinapurkin kanssa.

Vierailija
54/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisää vielä, että kyse ei siis ole mistään vuoropäiväkodista, ihan tavallinen kunnallinen pikkupäiväkoti, jossa yksi pienten ryhmä ja yksi yli 3-v. ryhmä, yht. n. 30 lasta. Aukeaa aamulla n. 6.30-7.00 (en ihan tarkkaan muista, kun meidän tenavat menee vasta just kahdeksaan) ja menee kiinni klo 17.00.

Sitä minäkin, että mun mielestä on vähän naurettavaa selitellä joka gynekäyntiä tai työhaastattelua tai vaikka sitten hammaslääkäriä tai kampaajaa lasten hoitopaikassa, kun kuitenkin maksaa täysipäiväisestä hoidosta 5pv/vko eikä näitä ns. omia vapaita ole edes kerran kuussa, useimmat menot yritetään järjestää illaksi tai viikonlopuksi mutta ihan kaikki menot ei onnistu järjestää.

Vierailija
55/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin lapsella voi olla vapaapäiviä, mutta tämä ei olekaan mikään MIELIPIDE kysely!

Vaan se että lapsella on kaikki oikeus hoitoon, ilman että henkilökunta tietää oletko kotona, töissä, kuntosalilla vai missä!!

Ja niin se vaan on.

Ja jos on kunnallinen niin niistäkin voi valittaa siinä missä yksityisestä.

Ei niissä ole kyllä mitään "omia sääntöjä" koskien noin painavia asioita, lasten hoitoon voivat laittaa omia ehtojaan. Mutta kyllä kaikki joutuu tottelemaan sitä että jokanen lapsi on hoitoon oikeutettu.

Sopimusta allekirjotettaessa kannattaa olla tarkkana. Niitä ei voi yksipuolisesti muuttaa.

Eikä hoitokunnalle kuulu oletko vapaalla vai et.

30

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä