Onko päiväkodin vapaapäiväsääntö sitova/laillinen?
Eli kotiin jaettavissa ohjeissa lukee, että vanhemman lomapäivä tai vapaapäivä on aina myös lapsen vapaapäivä.
Meillä lapset on hoidossa lyhennettyjä päiviä, n. 8-14.30. Molemmat vanhemmat tekee normaalia päivätyötä (paitsi mies joustaa vähän aamusta ja minä iltapäivästä), ei kuitenkaan siis mitään vuorotyövapaita tms. koskaan. Joskus (neljän vuoden aikana ehkä kaksi tai kolme kertaa) olen pitänyt lapset hoidossa, kun itse olen ollut vapaalla, olen käynyt esim. kampaajalla, pankissa, työhaastattelussa tms. Enkä ole näistä etukäteen tai jälkikäteen kellekään mainostanut. Lapsista maksetaan kummastakin täysi koko kuukauden hoitomaksu, ei mitään alennuksia.
Onko tämä nyt sitten joku kauhea synti ja rikos, että joskus pitää oman vapaan ja lapset silloin normaalisti hoidossa? Kun kuitenkaan ei ole mikään viikottainen käytäntö ja lapset ovat kokopäiväpaikalla joka tapauksessa, kenenkään muun hoitopaikkaa eivät siltä päivältä vie? Vähän turhalta nipotukselta kyllä vaikuttaa.
Kommentit (55)
lapsella on OIKEUS vapaapäivään siinä missä isällä tai äidilläkin!!!
En voisi IKINÄ kuvitellakaan vieväni lapsia vapaapäivänä hoitoon vaan kyllä silloin nautitaan todellakin porukalla siitä vapaasta.
T. Yks päiväkodin täti, jolla itselläni 2 lasta perhepäivähoidossa
itse olen tehnyt samalla tavalla (paitsi, että lapset on neljä päivää hoidossa, koko päivän).
Joskus on oikeasti pystyttävä hoitamaan asioita ilman lapsia, käymään kampaajalla, hammaslääkärissä, ostamassa synttärilahjoja :).
Olin lomautettuna kesällä viikon, ja sillä viikolla vein lapset päiväkotiin kahtena päivänä viideksi tunniksi. Hoitajat tiesivät, että en ole silloin töissä, ja tyttökin mainosti, ettei äidillä ole kiire pois päiväkodilta, kun on jo lomalla...
lapset on tasan tarkkaan hoidossa aina kun miehellä on päivystyksen jälkeinen vapaa jonka nukkuu kuitenkin
lapsella on OIKEUS vapaapäivään siinä missä isällä tai äidilläkin!!!
En voisi IKINÄ kuvitellakaan vieväni lapsia vapaapäivänä hoitoon vaan kyllä silloin nautitaan todellakin porukalla siitä vapaasta.
T. Yks päiväkodin täti, jolla itselläni 2 lasta perhepäivähoidossa
asioita jotka voi hoitaa vain virka-aikaan otat lapset mukaan. Esim. menet puoli päivää kestävään työhaastatteluun tai gynelle tai pankkiin sopimaan lainaehdoista.
Ei kuulosta kovin järkevältä. Minä ainakin pitäisin (ja olen pitänytkin) lapset hoidossa ihan normaalisti.
Ei-ap.
Mä oon joutunut ongelmaan juuri tämän takia opiskelen ja työelämässä samaan aikaan. Pidän joskus kokopäivätyöstäni vapaapäiviä ja teen ne päivät DI-työtä tai joskus jopa etäpäiviä. Naapurit ilmoittivat tästä päivähoitoon kun minä vien mukamas lapset hoitoon ja itse olen kotona. Ai että on mukavia naapureita jotka juoruaa vaikka eivät tiedä mitä mä siellä kotona teen. No ne sitten hoitopaikasta alkoi mossottamaan minulle, että miksi tuot lapsen hoitoon ja itse oot kotona. Asioista vois ottaa selvää. Vähän meni ohi, mutta samallalailla työtä hakiessa oli pakko pitää lapsi hoidossa, että pystyin myös nopealla varoitusajalla lähtee työhaastatteluihin.
vähäinen "väärinkäyttö" on varmasti ok! Itse olen joskus sanonut meneväni kampaajalle ihan tarhassakin koska tasan tarkkaan aina olin hakemassa suoraan töistä ja vapaat pidettiin kotona. Kerran sitten kerroin et menen kampaajalle ja hoitajat ymmärsivät täysin. Tällä säännöllä pyritään oistamaan niitä että vanhemmat pitää lomiaan lastaan tarhassa ja jatkuvia viikottaisia vapaita. Lapselle ph on raskasta ja pitkät päivät varsinkin ja kotona olo on lomaa lapselle kuten meille työstä poissaolo. Vaikka se lapsi siellä näyttäisi viihtyvän niin oikeus vapaisiin on silläkin ph:sta.
Sinun ei noin pienestä oman ajan ottamisesta tarvii huonoa omaa tuntoa kantaa...
Ei voi olla "rikos" jos lapset ovat joskus satunnaisesti vapaapäivänä hoidossa, koska onhan päiväkodit pullollaan myös lapsia, joiden vanhempi/vanhemmat ovat kaiken aikaa vapaapäivällä.
nukkumispäivähän on täysin perusteltu hoitopäiväksi vuorotyöläisellä. Siinä ei mitään epäselvää!
Siis jos lapsilla kuitenkin on kokoaikainen hoitopaikka.
Sillonhan siellä ei saisi olla näitä ns. virikelapsiakaan.
En tiedä onko eri juttu sitten jos on vuoropäiväkoti...
nämä lapset joiden vanhemmat ovat kotona saattavat olla sosiaalisista syistä hoidontarpeessa, eli kotielämä ei ole sitä mitä pitäis ja lapsi tarvitsee kehityksen tueksi ph palveluja tai sitten kuntoutusta jos kyse erityisentuen tarpeesta.
eivätkä meidän lasten päiväkodin tädit sitä ihmettele. Mies on vuorotyössä, joten hänellä on lähes joka viikko yksi arkivapaa, MUTTA minä teen kotona töitä, joten pikkuisten pitäminen kotona miehen arkivapaalla hankaloittaisi minun työntekoani paljon. Siksi meillä lapset ovat minun, kotona työtä tekevän, työaikojen mukaan hoidossa ma-pe kokopäiväisesti ja normaalisti viikonloput vapaalla.
Mä en ole tuollaisesta säännöstä kuullutkaan.
Mä käyn itse asiassa aina työpäivän aikana kampaajalla. Se tarkoittaa vain sitä, että loput työt pitää tehdä omalla ajalla.
Samoin totta kai työpäivän aikana teen asuntokaupat, käyn lääkärissäkin jne.
Mulla on niin harvoin keskellä viikkoa lomapäivä (ei siis joka vuosikaan), että silloin tehtäisiin lasten kanssa jotain ekstrakivaa.
Sen sijaan työpäivän aikana saatan tehdä omia juttujani ja lapset ovat normaalin ajan päivähoidossa.
joista maksatte. Ei mikään laki velvoita pitämään lasta kotona, jos sinulla on vapaapäivä ja lapsella maksettu pk-päivä. Eri asia on sitten, onko se moraalitonta tms... Mutta laitonta se ei ole, päiväkoti ei määrittele teidän hoidontarvetta.
Mies vuorotyössä (lapsi tavallisesda päiväkodissa). Viikoista riippuen miehellä on 0-3 arkivapaata.
Ensi alkuun tehtiin niin, että lapsi oli kaikki arkivapaat kotona, tietenkin! Päiväkodista tuli kuitenkin toive, että lapsella olis max 1 arkivapaa, koska olivat huomanneet lapsen jäävän useamman arkivapaan jälkeen "syrjään" leikeistä ja olevan "vaisumpi" pitkien vapaiden jälkeen.
Yhdessä mietittiin ja sovittiin, että pidetään max 1 arkivapaa ja muina isän vapaapäivinä lyhyet päivät hoidossa, esim. 8.30/9- 14 tms. Lomat tietysti kotona.
Lapset on erilaisia, päiväkodit on erilaisia. Meillä tämä on ok.
eikä av- mammojen mielipiteiden kannalta eli jos maksat koko kuukaudelta, niin voit pitää sen 5 päivää hoidossa per viikko.
Tuollaiset ohjeistukset on lainvastaisia. Toki tuollaisilla ohjeistuksilla ajavat omaa etuansa, että lapsia on vähemmän hoidossa. En usko, että heillä päälimmäisenä mielessä lapsen etu.
Toki sitä vapaapäiväänsä ei kannata mainostaa päiväkodin tädeille, jos sellaisen pitää.
Vuoropäiväkodissa toimitaan erilailla ja vapaat ei onnistu.
juosta äidin kanssa kaupasta toiseen, pitkästyä kampaajalla tai vaatekaupan sovituskopissa. Varmasti useimmille lapsille on kivempaa olla päiväkodissa muiden lasten seurassa leikkimässä ja askartelemassa - vähintään sen ikäinen lapsi, joka kaipaa enemmän aktiviteettia kuin äidin syliä, on siis tarhassa takuulla mieluummin kuin "äidin asioilla".
Vituttaa sellaiset pyhimysäidit, jotka täälläkin vouhkaavat, etteivät voisi kuvitellakaan vievänsä lasta hoitoon edes yhtenä päivänä, kun on itse vapaalla. Ei sellainen äiti todellakaan lapsensa hyvää ajattele (varsinkaan, jos on miljoona asiaa hoidettavana sen päivän aikana) VAAN ITSEÄÄN: juuri tätä, että pääsee muille hehkuttamaan miten ei koskaan vie lasta hoitoon, kun on itse vapaalla.
terveisin yh, joka vie lapset päivähoitoon toisinaan lomapäivinäkin, että saa tehdä rauhassa ostoksia ja kotitöitä
tuo ei ole mikään sitova määräys
muuten tosiaan vauvaa kotona hoitavien lapsetkaan eivät saisi olla hoidossa
Jos lapset ovat virka-aikana hoidossa? Ei siis iltaa/yötä/viikonloppua
vilkas ja utelias lapsi, joka ei pysy nurkassa rusinapurkin kanssa paikoillaan, on vaan huonosti kasvatettu!!! Hohhoijaa.... Oppikaa nyt edes se perusasia, että:
a.) on erilaisia lapsia
b.) on erilaisia äitejä (ja isiä)
c.) on erilaisia elämäntilanteita