Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodista ensivaikutelmia

Vierailija
05.08.2009 |

3 v lapsi on ollut maanantaista lähtien päiväkodissa, itse meen ensi maanantaina töihin.

Lapsi on tykännyt, on ystävyyksien alkua jne.

Olin tukenaan maanantaina ja tiistaina vähän aikaa, hain ruuan jälkeen ja tänään hän on jo päiväunetkin siellä.

Ryhmä on iso: 22 lasta (3-5 v) ja 3 hoitajaa (2 LTOA ja 1 lastenhoitaja). Käytännössä kolmesta 1 on ollut ainakin nyt lähes koko ajan jossain muualla kuin lasten kanssa. Hakemassa jotain (ruokakärryjä ym.) tai pihalla ennen lapsia tai jossain ilmeisesti tärkeämmissä töissä.

Kovin vähän lapset syövät, omanikin verrattuna kotioloihin. Ehkä jännittävät tai maku on erilainen. Mutta nälkä on ollut aivan hirveä verrattuna jos on kotona saanut aamupalan ja lounaan. Touhuista se ei johdu, koska me olemme touhunneet aina aamupäivät ulkona ja varmaan on ollut yhtä fyysistä kuin päiväkodissakin.

Päiväunista ei oo vielä oman lapsen kokemusta, mutta eilen oli surullista kun noita 2-3-vuotiaita (toisesta ryhmästä) juoksi pikkuhousuissaan ympäri käytävää ja itki ja huusi hysteerisenä.

Ulkoilu on ollut pettymys. Luulin että ulkoillaan 2 kertaa kunnolla, siis ainakin 3-4 h päivässä.

Aamupäivällä ulkoilu on joku noin tunnin jos sitäkään (maanantaina se kesti 45 min). Jotkut äidit, joiden kanssa eilen pihalla juttelin, sanoivat että samaa se oli eilenkin.

Tänään sanoin jättäessä, että tuun hakemaan sitten ulkoa (menevät päiväohjelman mukaan klo 15), niin alkoi selittelyt. Emme sitten aina ole ulkona jo klo 15 ja talvellakin voi olla että menemme myöhemmin, kun joku haetaan klo 17 ja muuten hoitaja-parka joutuu olemaan ulkona ihan 2 h...

Voi voi, olisikohan pitänyt harkita eri ammattia. Olen mäkin ollut ulkona kylmälläkin ihan 3 h putkeen, vaatteet vaan päälle, niin pärjää. Asumme pk-seudulla, joten harvoin täällä on oikeasti niin paljon pakkasta, että pitää sen takia olla sisällä.

Mites muilla?

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsi on nyt päiväkodissa. Osa systeemiä, usean kymmenen lapsen kokonaisuutta. Päiväkodin käytänteet on muotoutuneet vuosien saatossa ja aina voi yrittää vähän pöyhäistä, se ei koskaan ole huono asia ja kannattaa varmaan jutella noista mieltäsi painavista epäkohdista joko syksyn keskustelussa tai nostaa ne esiin vanhempienillassa. Ehkä sulla on hyviäkin aloitteita. Mutta ei ne toteudu jos et ota asiaa esille. Pelkästä sun toiveesta tuskin mikään muuttuu, mutta jos ehdotat vanhempainillassa että aamupalaa aikaistetaan, kuka tietää vaikka se menisi läpikin. Tosin keittäjästä saat varmaan vihollisen :)

En usko, että lastemme päiväkodissa esim. aamupalan aikaistaminen menisi läpi. Samoin en itse tykkäisi jos 3-vuotiaamme joutuisi olemaan talvellakin ulkona klo 15-17 jolloin hänet useimmiten haetaan. Mulla on sellainen mielikuva, että päiväohjelma on realistisesti mietitty, mitä ehditään ja voidaan tehdä parinkymmenen eri-ikäisen lapsen kanssa.

Mielestäni teet tuosta ulkoilusta nyt tosiaan liian ison numeron. n. 1 h + 1½ h päivässä on minusta ihan kohtuullinen aika kokonaisuutta mietittäessä.

Vierailija
122/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo opettaja. Menen ensi maananataina töihin.

Kommentoin yhdessä " oletko luokanopettaja koskaan kuullut työnteosta" yhdelle joka sanoi olevansa luokanopettaja...

ap

Kummallinen kommentti opettajalta. Tiedät ammattisi puolesta itsekin, että se tuntien pitäminen/ lasten kanssa oleminen on vain osa siitä työstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suositusten mukaan 2-3 h"

Jos teidän päiväkodissa ollaan ammulla ulkona n. 1 h ja iltapäivällä klo 15-17 (noin) niin eikös siitä tule se 2-3 h ihan jetsulleen. Totta hemmetissä se lasketaan kookonaisuuden kannalta. Pitäisikö osan lapsista ja vaikka nyt sitten niiden laiskojen ja palelevien tätienkin ulkoilla sit 5 h jotta klo 15 haetut lapsetkin saisivat 2-3 ulkoilua _päiväkodissa_. Mitä muuta ne ylipäänsä ehtisivät tehdä kuin ulkoilla.

Yleistät nyt todella paljon yhden lapsen ja yhden päiväkodin parin päivän perusteella (ai niin, + siskosi lasten päiväkodin). Et oikeasti näytä ymmärtävän kokonaisuutta. Meidän poerheen ruoka-ajat ja meidän perheen ulkoilutarpeet - viis muista.

Vierailija
124/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin meidän ryhmiksessä ollaan aamulla max tunnin verran ulkona ja iltapäivällä ei aina ollenkaan koska lapsi noudetaan ennen klo 16. Huonolla sateisella säällä lapset leikkivät joskus koko päivän sisällä.

Minusta ihan normaalia ja tuskin muuttuu mihinkään vaikka ap kuinka vaatis.

Vierailija
125/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsen hakemaan noin 16.15, ihan normiaika. Ja sen jälkeen on kauppahommat ja ruoka pitää tehdä.

Annan kyllä yleensä aina jotain porkkanatikkuja kotona ruokaa odotellessa, mutta ei oo järkeä nälkäistä lasta ruokkia jollain leivällä, jolloin sitä oikeaa, hyvää ruokaa menee sitten vähemmän... Päiväkodissa kun ei myöskään oo kovin paljoa vihanneksia ruuassa eikä täysjyväpastaa tai -riisiä (ne on varmaan juuri allergioden takia ja rahasyistä).

ap

Niin varaa laukkuusi jotain pientä evästä itsellesi ja lapselle, niin jaksatte ulkoilla vielä vähän hoitopäivän jälkeenkin vaikka kotipihalla. Eiköhän se isäkin jaksa sitä ruokaa vähän odotella.

Vierailija
126/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että heti välipalan jälkeen ulos ja sitten sisälle leikkimään pimeänä aikana.

ap

Talvisaikaan/huonolla säällä minusta voisi tehdä niin että ulos iltapäivällä mennään mahdollisimman aikaisin (kun on vielä edes vähän valoa), ja sitten vaikka neljän maissa ne menevät takaisin sisälle joita ei ole vielä haettu. Näin tehtiin meidän päiväkodissa, säälitti usein naapuripäiväkodin lapset jotka kököttivät pimeällä pihalla loskassa ja vesisateessa puoli viiden maissa. Piha on siis todella lampuista huolimatta pimeä, on korkeuseroja, rappuja jne.

Saa nähdä miten meidän päiväkodissa ensi talvena toimitaan kun henkilökunta on vaihtunut.

Vierailija
127/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 v lapsi on ollut maanantaista lähtien päiväkodissa, itse meen ensi maanantaina töihin.

Lapsi on tykännyt, on ystävyyksien alkua jne.

Olin tukenaan maanantaina ja tiistaina vähän aikaa, hain ruuan jälkeen ja tänään hän on jo päiväunetkin siellä.

Ryhmä on iso: 22 lasta (3-5 v) ja 3 hoitajaa (2 LTOA ja 1 lastenhoitaja). Käytännössä kolmesta 1 on ollut ainakin nyt lähes koko ajan jossain muualla kuin lasten kanssa. Hakemassa jotain (ruokakärryjä ym.) tai pihalla ennen lapsia tai jossain ilmeisesti tärkeämmissä töissä.

Kovin vähän lapset syövät, omanikin verrattuna kotioloihin. Ehkä jännittävät tai maku on erilainen. Mutta nälkä on ollut aivan hirveä verrattuna jos on kotona saanut aamupalan ja lounaan. Touhuista se ei johdu, koska me olemme touhunneet aina aamupäivät ulkona ja varmaan on ollut yhtä fyysistä kuin päiväkodissakin.

Päiväunista ei oo vielä oman lapsen kokemusta, mutta eilen oli surullista kun noita 2-3-vuotiaita (toisesta ryhmästä) juoksi pikkuhousuissaan ympäri käytävää ja itki ja huusi hysteerisenä.

Ulkoilu on ollut pettymys. Luulin että ulkoillaan 2 kertaa kunnolla, siis ainakin 3-4 h päivässä.

Aamupäivällä ulkoilu on joku noin tunnin jos sitäkään (maanantaina se kesti 45 min). Jotkut äidit, joiden kanssa eilen pihalla juttelin, sanoivat että samaa se oli eilenkin.

Tänään sanoin jättäessä, että tuun hakemaan sitten ulkoa (menevät päiväohjelman mukaan klo 15), niin alkoi selittelyt. Emme sitten aina ole ulkona jo klo 15 ja talvellakin voi olla että menemme myöhemmin, kun joku haetaan klo 17 ja muuten hoitaja-parka joutuu olemaan ulkona ihan 2 h...

Voi voi, olisikohan pitänyt harkita eri ammattia. Olen mäkin ollut ulkona kylmälläkin ihan 3 h putkeen, vaatteet vaan päälle, niin pärjää. Asumme pk-seudulla, joten harvoin täällä on oikeasti niin paljon pakkasta, että pitää sen takia olla sisällä.

Mites muilla?

Vierailija
128/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskitie ei voida jokaisen Nico-Jennican äidin mieleistä hoitoa tarjota päiväkodissa jossa on paljon lapsia.

Vaatisi pirusti henkilökuntaa jos jokaiselle räätälöitäisiin ulkoilua sopivasti perheiden ajatusten/vaatimusten mukaisesti.

Ehkä se piltti pitäisi hoitaa kotona.

Vierailija
129/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsen hakemaan noin 16.15, ihan normiaika. Ja sen jälkeen on kauppahommat ja ruoka pitää tehdä.

Etkö voisi käydä kaupassa esim. vaikka lauantaina ja miettiä valmiiksi maanantain ruoka, jolloin ei heti päivän päätteeksi tarvitsisi kauppaan mennä. Menette kotiin, teet ruuan ja sen jälkeen toinen vanhemmista käy kaupassa ja toinen ulkoilee sen muksun kanssa.

Vierailija
130/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla odotan kuinka paljon onkaan sanottavaa muutaman kuukauden hoitokokemusten jälkeen.

Vierailija
131/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täsmälleen samaa mielrä. Kaiken tuon ns. kehittävän voi tehdä ulkonakin, jos vain viitsii.

Meillä ei vaan oo noita lähellä, meiltä on Viikkiin ja Vanhankaupunginlahteen pitkä matka. Peiponpesä olisi kohtuullisen matkan päässä, mutta ei oo paikkaa. Ja toisaalta on hyvä, että lapsi saa kavereilta tästä läheltä.

ap

oletko kuullut Luonnossa Kotonaan päiväkodeista? pk-seudullakin niitä on.. siellä ulkoillaan mahdollisimman paljon, usein lounaskin syödään ulkona. metsämörritoiminta on mukana pitkälti päiväkodin arjessa. googletapas huvikseen..

itselläni on kokemusta aikoinaan opiskelujen kautta kyseisistä päiväkodeista ja en voi kuin suositella ja ihastella toimintaa verrattuna näihin kunnallisiin, anteeksi nyt vaan, lasten "säilytyspaikkoihin".. näistäkin siis omakohtaista kokemusta löytyy vaikka muille jakaa..

ja kyllä ulkoilu on todella tärkeää lapselle, ulkona voi myös toteuttaa aivan samalla tavalla näitä "piirejä" ym muuta kehittävää toimintaa, tämä on täysin aikuisten viitseliäisyydestä kiinni, ulkoilun ei tarvitse olla sitä että aikuiset seisovat paikallaan juoruamassa ja vahtivat sivusilmällä leikkiviä lapsia, huoh.. (tämä on nähty niin monessa paikassa)

ruoka maistuu yleensä lapsille paremmin ulkoilun jälkeen tai ulkona syötäessä, ulkona lapsi pystyy myös paremmin purkamaan ylimääräisen energian, kun sisällähän ei saa juosta eikä huutaa..

Vierailija
132/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tehty myös kotiäitivuosina. Mutta kyllä viikolla tulee täydennettävää, maitoa, leipää, hedelmiä, ihan raaka-aineitakin tarvitaan kuten kalaa ym.

Meillä on sikäli onnellinen tilanne, että kumpikin haluaa olla sen tytön kanssa mahdollsimman paljon. Varsinkin nyt kun ei enää olla koko ajan yhteydessä. Kun olin kotiäitinä, usein isi menikin ulos hetkeksi kun mä tein kotihommia, mutta nyt kyllä mäkin haluan ne vähät iltatunnit olla lapsen seurassa.

Ehkä oon vaativa. On vaan niin yllättävää, että juuri ulkoilu jää lapsipuolen asemaan. Kun joka paikasta kuulee, kuinka vähän nykylapset liikkuvat ja kuinka tärkeää se on lapselle, niin tuntuu kummalliselta, että LTO perustelee ulosmenemättömyyttä sillä, että hän joutuu olemaan 2 h ulkona jos menevät klo 15 ulos...

ap

Etkö voisi käydä kaupassa esim. vaikka lauantaina ja miettiä valmiiksi maanantain ruoka, jolloin ei heti päivän päätteeksi tarvitsisi kauppaan mennä. Menette kotiin, teet ruuan ja sen jälkeen toinen vanhemmista käy kaupassa ja toinen ulkoilee sen muksun kanssa.

Vierailija
133/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tämä kuulostaa ihan ideaalitilanteelta. Valitettavasti vain tosiasiat ja realiteetit ovat tätä vastaan.

Kun itse olin päiväkodissa töissä, päiväkodin siivouksesta vastasi päiväkotiapulainen, jonka työaika oli hiukan tilanteesta riippuen klo 07:30-15:30. Apulainen huolehti yhdessä keittäjän kanssa aamupalan valmistelusta ja jakelusta + usein aamulla pesi pyykkiä (essuja, ruokalappuja jne.). Iltapäivällä kun lapset lähtivät iltapäivällä alkoi siivous, joka saatettiin loppuun lasten lähdettyä ulos n. klo 15. Sen jälkeen ei enää siivousta ollut. Eli jos lapset olisivat tulleet takaisin sisään välipalan jälkeen ja viimeiset haettu klo 15-17.30, olisi osa tiloista ollut aamulla siivoamatta.

Resurssikysymys ja varmaan eri tavalla järjestetty eri päiväkodissa, mutta omien lasteni päiväkodissa tämä sama käytäntö on edelleen voimassa.

Vierailija
134/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ulkoilua ja on myös niitä sisäjuttuja (piirejä).

Jos ulkoilua tuosta lisättäis, miten kävisi piireille? Ne ovat jollekin muulle tärkeitä. Sinä olisi poistamssa yhtä piiriä, entäpä jos se piiri on tärkeä jollekin toiselle perheelle?

Ap, päiväkodissa on pakko tehdä kompromisseja, ei voi mennä yhden lapsen pillin mukaan. Se sinun kannattaa alusta asti muistaa. Siellä on muitakin kuin sinun lapsesi.

Vierailija
135/143 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kerkeän jutella, miten päiväunet meni.

Aamulla ollutta LTOa ei näkynyt, mutta 2 muuta oli paikalla. Ja oikeasti oma lapseni mukaanlukien 4 lasta.

Me lähdettiin pikaisten kuulumisten jälkeen ulos, jäätiin pihalle. Ulkona oli mahtava ilma, helle. Eikä lapset voi ulkoilla... Kun tulin, lapset juokaivat sisällä ja tädit kielsivät.

Oltiin siellä pihalla 15.30 asti. Yhdestä ryhmästä tuli ulos yksi LTO ja 2 noin 1,5-vuotiasta. Muut olivat sisällä, mm. meidän ryhmän rippeet.

Miksi ei voi mennä uloa, kun on 3-4 lasta ja 2 aikuista... jos oli jotain paperihommaa, niin olisihan toinen ollut sisällä ja toinen 4 lapsen kanssa ulkona... Tai jos osa halusi leikkiä ulkona, niin olsihan ryhmän voinut jakaa.

Eli tänään ulkoilivat sen aamun 45 min, muuten oli mun ulkoilun varassa. Jos eivät sitten 15.30 jälkeen menneet...

Onko tämä teistä muista mua arvostelleista ihan ok?

ap

Vierailija
136/143 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muakin ottais päähän, jos lapsi ulkoilis liian vähän! Ihan oikeasti niitä kädentaitoja ehtii harjoitella vielä vaikka koulussakin ja itse opin askartelemaan hyvin, vaikka olin lapsuuteni kotona enkä askarrellut vasta kuin koulussa... Päiväkodeissa liikaa korostetaan ohjattua toimintaa ja monesti se on liian ohjattua - ei ole varaa siis lipsua yhtään suunnitellusta "opetusohjelmasta". Lapsen hienomotorinen kehityshän alkaa kehittymään vasta kun karkeamotoriikka on kunnossa ja missäs muussa se kehittyis kuin touhutessa ulkona ja maastossa.

Oma lapseni on pph:lla ja taatusti saa ulkoilua säällä kuin säällä 2 kertaa päivässä parin tunnin ajan :) On ihanaa hakea hoidosta virkeä ja touhunnut lapsi, joka jaksaa sitten kotona keskittyä rauhallisempiin leikkeihin :) Ja ruoka ja uni maistuu. En mistään hinnasta vaihtaisi ulkoilevaa pph:jaamme ylivirikkeiseen päiväkotihoitoon!

Vierailija
137/143 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on myös ollut 4 vuotta jo päiväkodissa, tosin eri päiväkodissa kun mitä minä nyt olen harjoitellut.

Minusta on hölmöä, kun vaaditaan ne kuravaatteet ja sitten ei ulkoilla sateella ollenkaan eli saatetaan jättää päivän ulkoilut kokonaan väliin jos sataa koko päivän.

Se mihin olen harjoittelupaikassani kiinnittänyt huomiota on ettei lapsia vahdita, kun ne käy vessassa. Jos lapsi ei oma aloitteisesti pyydä pyyhkimään ja ei itse pyyhi, niin jää sitten pyyhkimättä kokonaan. Muutenkin pelleilevät keskenään vessassa eikä kukaan vahdi. Muuten vahditaan hyvin ja huolehditaan mielestäni lapsista tosi hyvin. Kaikki lapset tuntuu myös viihtyvän päiväkodissa hyvin.

Sitä vielä ihmettelen, kun nykyään tehdään ryhmistä niin sanottuja sisarusryhmiä, joissa on kaiken ikäisiä lapsia. Pienten ryhmät tulee häviämään kokonaan tulevaisuudessa. Sielä ne taapertaa ja konttaa isojen seassa. Tietenkään hoitajia ei tarvitä näissä ryhmissä niin montaa kuin pienten ryhmässsä tarvittaisiin.

Vierailija
138/143 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen äiti haluaa lisää askatelua, toinen ulkoilua, kolmas tanssia ja musiikkia. Miten luulet että ne siellä pk:ssa toteuttaa nämä kaikkien toiveet??

Vierailija
139/143 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan nyt viestiin ulkoilua sivuten.

Kyllähän seon kuule niin että älkää ihmeessä vanhemmat nyt kaikkea p.kodilta odottako- valmiiksi tarjottimella. Ulkoilua tulee harrastaa MYÖS KOTONA PERHEEN KESKEN!!!

Kuulostaa hoitajan suunnalta niin, niin tutulta marinalta.

Vierailija
140/143 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvittelee, että tarhassa ollaan pihalla 4 tuntia. Mietis nyt vähän, että milloin ne aamupiirit ja ym.toiminnalliset hetket hoidetaan, jos sitä ollaan pihalla neljäkin tuntia päivässä?. Päiväkodissa tehdään paljon muutakin

Tuo negatiivinen asenne ei auta ketään ja tekee sinunkin sopeutumisesi päiväkotimaailmaan hankalammaksi.

Ei se ulkoiluasia iltapäivällä koske vaan aikuisia vaan on lapsia joita haetaan vasta viideltä ja on se aika tylsää heillekin olla esim. kovalla pakkasella ulkona. Siellä tarhassa kun on muitakin lapsia kun sun lapsesi.

Hyvä muuten heitto, että harvoin täällä kovia pakkasia, mites sitten viime talvi?.

Taidat olla niitä skitsoäitejä, jotka tarhassa marmattaa joka ikisestä asiasta ja toiset vanhemmat jää sen takia vähemmälle huomiolle. Itse olen huomannut nämä, kun haen omaa lastani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi