Päiväkodista ensivaikutelmia
3 v lapsi on ollut maanantaista lähtien päiväkodissa, itse meen ensi maanantaina töihin.
Lapsi on tykännyt, on ystävyyksien alkua jne.
Olin tukenaan maanantaina ja tiistaina vähän aikaa, hain ruuan jälkeen ja tänään hän on jo päiväunetkin siellä.
Ryhmä on iso: 22 lasta (3-5 v) ja 3 hoitajaa (2 LTOA ja 1 lastenhoitaja). Käytännössä kolmesta 1 on ollut ainakin nyt lähes koko ajan jossain muualla kuin lasten kanssa. Hakemassa jotain (ruokakärryjä ym.) tai pihalla ennen lapsia tai jossain ilmeisesti tärkeämmissä töissä.
Kovin vähän lapset syövät, omanikin verrattuna kotioloihin. Ehkä jännittävät tai maku on erilainen. Mutta nälkä on ollut aivan hirveä verrattuna jos on kotona saanut aamupalan ja lounaan. Touhuista se ei johdu, koska me olemme touhunneet aina aamupäivät ulkona ja varmaan on ollut yhtä fyysistä kuin päiväkodissakin.
Päiväunista ei oo vielä oman lapsen kokemusta, mutta eilen oli surullista kun noita 2-3-vuotiaita (toisesta ryhmästä) juoksi pikkuhousuissaan ympäri käytävää ja itki ja huusi hysteerisenä.
Ulkoilu on ollut pettymys. Luulin että ulkoillaan 2 kertaa kunnolla, siis ainakin 3-4 h päivässä.
Aamupäivällä ulkoilu on joku noin tunnin jos sitäkään (maanantaina se kesti 45 min). Jotkut äidit, joiden kanssa eilen pihalla juttelin, sanoivat että samaa se oli eilenkin.
Tänään sanoin jättäessä, että tuun hakemaan sitten ulkoa (menevät päiväohjelman mukaan klo 15), niin alkoi selittelyt. Emme sitten aina ole ulkona jo klo 15 ja talvellakin voi olla että menemme myöhemmin, kun joku haetaan klo 17 ja muuten hoitaja-parka joutuu olemaan ulkona ihan 2 h...
Voi voi, olisikohan pitänyt harkita eri ammattia. Olen mäkin ollut ulkona kylmälläkin ihan 3 h putkeen, vaatteet vaan päälle, niin pärjää. Asumme pk-seudulla, joten harvoin täällä on oikeasti niin paljon pakkasta, että pitää sen takia olla sisällä.
Mites muilla?
Kommentit (143)
Kokemusta täälläkin. Tyttö kohta 3 vee vaihtoi nyt päiväkotia, kun muutimme Vantaalta Helsinkiin. Edellinen PK oli aivan ihana, nuoret ja kivat hoitajat, uudet tilat ja pieni ryhmä (toki, kun alle 3 vee). Nyt karmea "homepäiväkoti", ryhmässä 20 lasta ja "tädit" sellaisia tylyjä, kakskyt vuotta hommaa tehneitä ja siihen selvästi kyllästyneitä. Puuh.
No, kaksi päivää katsoin;) ja ryhdyin hakemaan tytölle kotiin hoitajaa. Toivottavasti onnistaa.
Se on vaan elämää. Päivät on erilaisia, ryhmän lapset ja hoitajat on vielä toisilleen vieraita ja ennekaikkea äitiä usein ahdistaa hoidon aloitus.
Vaihtoehtoina on PPh jonka seinien sisälle kukaan ei näe ja joka varsin vähän ehtii tehdä muuta kuin ihan perushoitoa. ja kun PPh on sairas, lapsi joutuu ties minne varahoitoon.
Toinen vaihtoehto on hoitaja kotiin. Varahoitoa ei oo, töistä on laitonta olla pois hoitajan sairastuessa. ja ennenkaikkea, harvalla on varaa.
Päiväkodissa on niiin paljon hyvää että täytyy olla vähän realisti- se on kunnallinen palvelu, ei mikään luksus.
Mua ei haittaa vaikka olisivat vähemmän aikaa pihalla. Siellä ne ovat kuitenkin ihan oman onnensa nojassa. Meidän pk:ssa on tosi iso piha, ei ne aikuiset pysty joka paikkaa vahtimaan. Mun tyttö tykkää keinua, mutta ehtiikö kukaan antaa vauhtia? Hiekkalaatikolla kyllä leikkii mielellään. Mun mielestä riittää siis vähempikin ulkoilu, jos sen sijaan sisällä tekisivät jotain kivaa ja kehittävää, esim. palapelejä, piirtämistä, musiikki- tai satutuokioita jne. Mutta enpä tiedä minkä verran hoitajat jaksavat tuollaisia järjestää, vapaa leikki taitaa olla helpompaa, ja toki tärkeää sekin on.
Meillä on periaatteessa kaikki hyvin, uudet tilat, pienryhmätoimintaa ainakin pitäisi olla, mukavantuntuinen henkilökunta. Kyllä mua silti vähän hirvittää.
Mulla tyttö 2 v 10 kk. Maanantaina oltiin yhdessä pk:ssa koko aamupäivä. Eilen oli vain hetken siellä, yksikseen. Tänään on 4 tuntia yksikseen. Mulla alkaa työt ensi keskiviikkona.
tulee mieleen, että miksei ihmiset enempää suosi perhepäivähoitoa? Kun kerran vaaditaan yksilöllisyyttä yms. yli 20 lapsen, 3-4 aikuisen ryhmässä?
ei mitään hometta, suht uudet siistit tilat, tarkoituksenmukaiset ja hoitajatkin vaikuttaneet kivoilta ja innostuneilta. Tää tän aamuinen ulkoilukommentti oli vähän kylmää vettä niskaan.
ap
Kokemusta täälläkin. Tyttö kohta 3 vee vaihtoi nyt päiväkotia, kun muutimme Vantaalta Helsinkiin. Edellinen PK oli aivan ihana, nuoret ja kivat hoitajat, uudet tilat ja pieni ryhmä (toki, kun alle 3 vee). Nyt karmea "homepäiväkoti", ryhmässä 20 lasta ja "tädit" sellaisia tylyjä, kakskyt vuotta hommaa tehneitä ja siihen selvästi kyllästyneitä. Puuh.
No, kaksi päivää katsoin;) ja ryhdyin hakemaan tytölle kotiin hoitajaa. Toivottavasti onnistaa.
ja hoitajatkin ihan innostuneen oloisia, tää tämän aamun ulkoiluhomma oli vähän yllätys...
ap
Mun lapsi 3,5 v on ollut nyt kaksi vuotta päiväkodissa. Hän siirtyi kesän alla isompien ryhmään. Meidän päiväkodin periaatteena on ulkoilla paljon ja lähes säässä kuin säässä. Näiden kahden vuoden aikana ovat olleet alle kymmenen kertaa sisällä kun olen päivän päätteeksi mennyt hakemaan. Silloin on syynä ollut todella kova kaatosade, jossa kenelläkään ei ole ollut kivaa. Päiväohjelma on suunnilleen tällainen:
klo 8 aamupala
klo 8.30-9 leikkiä sisällä
klo 9 alkaen aamupäiväulkoilulle (pienet vähän myöhemmin, noin klo 9.30-9.50)
klo 11 lounas
lounaan jälkeen päiväunille
viimeistään klo 14 herätys, leikkiä, välipala
klo 14.30-15 ulos
Lasten määrä ryhmässä noudattaa lakia, aika harvassa paikassa on mahdollisuus pienempiin ryhmiin. Oma lapseni pääsi ns tukilapseksi erityisryhmään, joten ryhmän koko on vain 12. Heitä ohjaamassa on ELTO, LTO ja lh.
Oma lapseni syö todella hyvin päiväkodissa, paremminkin kuin kotona. On myös alusta asti syönyt itsenäisesti, kotona edelleen haluaisi että syötettäisiin.
Moni varmaan suosikin perhepäivähoitoa, jos niitä paikkoja olisi.
meidän kunnassa pääsee kuka vaan. Minulle riitti tiedoksi siitä touhusta se, miten näin kaksien naapurin lasten yhden pph-vuoden kulkevan.
Niin, ja meillä päinhän ne pph:t liittoutuvat, joten "valitukset" vanhemmille voikin tulla ihan vieraalta hoitajalta. Tässä systeemissä oppii helposti tuntemaan muitakin hoitajia kuin sen omien lasten hoitajan.
Haluan siis että on ryhmässä, saa kavereita jne.
Mua ei ahdista yhtään, olen ihan tyytyväinen, että nyt on kotielämää eletty 3 v ja työ on kivaa.
Pph:ta en halua enkä kotiin hoitajaakaan, juuri sen ryhmässä olemisen oppimisen takia.
Päivät ei oo kovin erilaisia, vaan on sanottu, että päivärytmi on tämä, ja sitä on nyt noudatettu. Minusta ulkoilua on liian vähän, varsinkin, jos siitä 15 ulosmenostakin tingitään...
En uskonut, että siitä tingitään, koska sehän on tavallaan helppoa hoitamista, kun lapset touhuilee ja ei sillä lailla tarvi ohjata koko ajan.
ap
Se on vaan elämää. Päivät on erilaisia, ryhmän lapset ja hoitajat on vielä toisilleen vieraita ja ennekaikkea äitiä usein ahdistaa hoidon aloitus.
Vaihtoehtoina on PPh jonka seinien sisälle kukaan ei näe ja joka varsin vähän ehtii tehdä muuta kuin ihan perushoitoa. ja kun PPh on sairas, lapsi joutuu ties minne varahoitoon.
Toinen vaihtoehto on hoitaja kotiin. Varahoitoa ei oo, töistä on laitonta olla pois hoitajan sairastuessa. ja ennenkaikkea, harvalla on varaa.
Päiväkodissa on niiin paljon hyvää että täytyy olla vähän realisti- se on kunnallinen palvelu, ei mikään luksus.
toiminnalta.
Voit ulkoiluttaa itse lastasi iltaisin.
Osa hoidosta on tuota huoltotyötä, roudataan kärrejä jne. Kuvittelitko tosissasi että tavarat siirtyy itsestään paikasta A paikkaan B.
Lisäksi osa ajasta kuluu suunnitteluhommiin
Talvisaikaan monella ulkoilussa ehtii tulla kylmä jos vaatteet ja asusteet eivät ole kunnollisia.
Ulkoilua on riittävästi, viikonloppuna voi olla enemmän kotioloissa kun ollaan.
Kyseessä on ison ryhmän liikuttelu ja sitä tekee kolme aikuista, harvalla meistä on kotonaan 7 kpl 3-5 vuotiaita ohjattavana niin kuin päiväkodin hoitajilla on henkeä kohden.
Vaikka valitin, niin olen oikein tyytyväinen, että uusi vaihe on päällä ja meillä tää alku sujui hyvin.
ap
Siellä kyllä näkee joka paikkaan. On ikään kuin L-kirjaimen muotoisen talon suojassa.
Meillä tyttö osaa jo ottaa vauhtia itse keinussa. Ja touhuaa, ajaa niillä pyörillä, palloilee, kiipeilee, hän tykkää ulkoilla.
Pienten kanssa ymmärränkin, että ulkoilun määrä ei välttämättä tarvi olla niin iso.
Olen ehkä sitten erikoinen, mutta musta päiväkodissa tärkeintä olisi se vapaan leikin osuus ja siinä tapahtuva sosiaalisen kanssakäymisen oppiminen ja mielikuvituksen käyttö. Toiseksi tärkeintä on riittävä ulkoilu.
Osaan itse järjestää "kehittävää" toimintaa, luetaan kotona paljon ja askarrellaan, piirrellään, soitetaan (meillä on piano). Ymmärrän että kaikilla ei oo. Mutta kaikille tekee silti hyvää se vapaan leikin osuus.
Kyllä niitä piirejä on meillä paljon, on aamupiiriä ja ruokapiiriä ja joku päiväpiiri. Niillä laulellaan, kuunnellaan satuja, loruillaan ym.
Pienryhmätoimintaa meilläkin pitäisi olla, ja onkin, jakavat ryhmiin, ja käyvät pienemmällä porukalla jumppasalissa, toisessa huoneessa leikkimässä legoilla ja palikoilla jne. Kehittävää toimintaa on siis kyllä.
ap
Mua ei haittaa vaikka olisivat vähemmän aikaa pihalla. Siellä ne ovat kuitenkin ihan oman onnensa nojassa. Meidän pk:ssa on tosi iso piha, ei ne aikuiset pysty joka paikkaa vahtimaan. Mun tyttö tykkää keinua, mutta ehtiikö kukaan antaa vauhtia? Hiekkalaatikolla kyllä leikkii mielellään. Mun mielestä riittää siis vähempikin ulkoilu, jos sen sijaan sisällä tekisivät jotain kivaa ja kehittävää, esim. palapelejä, piirtämistä, musiikki- tai satutuokioita jne. Mutta enpä tiedä minkä verran hoitajat jaksavat tuollaisia järjestää, vapaa leikki taitaa olla helpompaa, ja toki tärkeää sekin on.
Meillä on periaatteessa kaikki hyvin, uudet tilat, pienryhmätoimintaa ainakin pitäisi olla, mukavantuntuinen henkilökunta. Kyllä mua silti vähän hirvittää.
Mulla tyttö 2 v 10 kk. Maanantaina oltiin yhdessä pk:ssa koko aamupäivä. Eilen oli vain hetken siellä, yksikseen. Tänään on 4 tuntia yksikseen. Mulla alkaa työt ensi keskiviikkona.
Olin siinä uskossa että päiväkodissa ulkoillaan 2 kertaa päivässä kunnolla ja illallakin jo viim. klo 15 ollaan ulkona.
ap
tulee mieleen, että miksei ihmiset enempää suosi perhepäivähoitoa? Kun kerran vaaditaan yksilöllisyyttä yms. yli 20 lapsen, 3-4 aikuisen ryhmässä?
" Luulin että ulkoillaan 2 kertaa kunnolla, siis ainakin 3-4 h päivässä "
Ymmärrän, että jos on aivan järkyttävä ilma, että silloin siellä ei oo kivaa, ja jos on kova pakkanen (mitä harvoin kuitenkaan on täällä).
Meillä tyttö syö itsenäisesti ja on syönyt kotonakin jo varmaan ainakin 2 v:stä lähtien (en nyt muista tarkkaan, mutta kuitenkin jo kauan).
Meillä ei oo mitään tuollaista erityisryhmää. Joku kiertävä ELTO on, ja saatiin siitä tiedote, että voi ottaa yhteyttä, jos tarvitsee tai haluaa jutella.
Meillä päivä on
8-8.30 aamupala
8.30-9 aamupiiri
9-10.45 vaihtelevaa pienryhmätoimintaa noin 1 h ja ulos
10.45 ruokapiiri
11 lounas
11.45 päivälepo
14 välipala ja päiväpiiri
14.30 sisäleikkiä
15- ulkoilua
Piirejä on siis paljon... Varmaan meillä painotetaan jotain kehittävää toimintaa. voisikohan siitä ulkoilun määrän lisäämisestä tehdä nätisti aloitteen?
ap
Mun lapsi 3,5 v on ollut nyt kaksi vuotta päiväkodissa. Hän siirtyi kesän alla isompien ryhmään. Meidän päiväkodin periaatteena on ulkoilla paljon ja lähes säässä kuin säässä. Näiden kahden vuoden aikana ovat olleet alle kymmenen kertaa sisällä kun olen päivän päätteeksi mennyt hakemaan. Silloin on syynä ollut todella kova kaatosade, jossa kenelläkään ei ole ollut kivaa. Päiväohjelma on suunnilleen tällainen:
klo 8 aamupala
klo 8.30-9 leikkiä sisällä
klo 9 alkaen aamupäiväulkoilulle (pienet vähän myöhemmin, noin klo 9.30-9.50)
klo 11 lounas
lounaan jälkeen päiväunille
viimeistään klo 14 herätys, leikkiä, välipala
klo 14.30-15 ulosLasten määrä ryhmässä noudattaa lakia, aika harvassa paikassa on mahdollisuus pienempiin ryhmiin. Oma lapseni pääsi ns tukilapseksi erityisryhmään, joten ryhmän koko on vain 12. Heitä ohjaamassa on ELTO, LTO ja lh.
Oma lapseni syö todella hyvin päiväkodissa, paremminkin kuin kotona. On myös alusta asti syönyt itsenäisesti, kotona edelleen haluaisi että syötettäisiin.
Miten pitkään sun lapsesi siellä päiväkodissa oikein on, jos se vois olla neljäkin tuntia pihalla?
Meidän päikkärissä nyt kesällä ollaan oltu ulkona niin paljon kuin mahdollista, mutta esim. talvella kovemmilla pakkasilla ollaan vähemmän etenkin iltapäivällä. Syy siihen on, että jotkut lapset tosiaankin haetaan vasta klo 17 ja jos mennään jo klo 15 ulos niille saattaa tulla vähän vilu.
Päiväkodissa on myös pienryhmätoimintaa eli muutama lapsi jää hoitajan kanssa sisälle askartelemaan tms, jolloin he saavat vähän yksilöllisempää hoitoa ja aikaa hoitajilta enemmän.
on myös tosiasia, että kaikilla lapsilla ei ole kunnon ulkovaatteita - joten tuskin hoitajillakaan on sydäntä viedä kaikkia ulos just klo 15, jos tietää, että varsinkin sitä heikommin vaatetettua tullaan hakemaan vasta viideltä...
Miten pitkään sun lapsesi siellä päiväkodissa oikein on, jos se vois olla neljäkin tuntia pihalla?
Niiden lasten ulos saamiseenkin menee niin pitkä aika että ekana ulos menneet saa tulla sisälle riisumaan kun viimeiset menee ulos ;D
Meidän lapset on päiväkodissa n. 6h päivässä ja ehtivät yleensä olla ulkona ihan riittävästi. Työpäivinä ei illalla askarrella kotona mitään "ohjattua" niin ihan hyvä jos päiväkodissa niin tekevät.
Meillä päivä on8-8.30 aamupala
8.30-9 aamupiiri
9-10.45 vaihtelevaa pienryhmätoimintaa noin 1 h ja ulos
10.45 ruokapiiri
11 lounas
11.45 päivälepo
14 välipala ja päiväpiiri
14.30 sisäleikkiä
15- ulkoiluaPiirejä on siis paljon... Varmaan meillä painotetaan jotain kehittävää toimintaa. voisikohan siitä ulkoilun määrän lisäämisestä tehdä nätisti aloitteen?
ap
Ulkona kuitenkin lapset leikkii ja riehuu kuka missäkin porukassa, noissa "piireissä" ne oikeasti oppivat sitä kuuluisaa yhteistyötä ja vuorovaikutusta yms.
Tämä on vanha ketju ja olisi mielenkiintoista tietää, mitä ap nyt ajattelee lapsen päiväkodista.
Mutta varsinaiseen asiaan. Minusta ap oli ihan oikeassa tuodessaan päiväkodissa esiin, että hänestä ulkoilu on hänen lapselleen tärkeä asia. Toivottavasti muutkin vanhemmat ymmärtävät tuoda omat toiveensa (rakentavasti) esiin. Se on sitten päiväkodin työntekijöiden tehtävä sovittaa yhteen erilaisten lasten tarpeet ja tehdä kaikkien kannalta mahdollisimman hyvä ohjelma. Ja kuten joku kirjoitti, vain ne toiveet huomioidaan, jotka työntekijöille kerrotaan.
Itse en kaipaa työntekijöiltä pitkiä selityksiä työnsä vaikeudesta, muiden vanhempien toiveista, tms. Pelkkä "kiva kun kerroit, katsotaan saadaanko onnistumaan" riittää