Päiväkodista ensivaikutelmia
3 v lapsi on ollut maanantaista lähtien päiväkodissa, itse meen ensi maanantaina töihin.
Lapsi on tykännyt, on ystävyyksien alkua jne.
Olin tukenaan maanantaina ja tiistaina vähän aikaa, hain ruuan jälkeen ja tänään hän on jo päiväunetkin siellä.
Ryhmä on iso: 22 lasta (3-5 v) ja 3 hoitajaa (2 LTOA ja 1 lastenhoitaja). Käytännössä kolmesta 1 on ollut ainakin nyt lähes koko ajan jossain muualla kuin lasten kanssa. Hakemassa jotain (ruokakärryjä ym.) tai pihalla ennen lapsia tai jossain ilmeisesti tärkeämmissä töissä.
Kovin vähän lapset syövät, omanikin verrattuna kotioloihin. Ehkä jännittävät tai maku on erilainen. Mutta nälkä on ollut aivan hirveä verrattuna jos on kotona saanut aamupalan ja lounaan. Touhuista se ei johdu, koska me olemme touhunneet aina aamupäivät ulkona ja varmaan on ollut yhtä fyysistä kuin päiväkodissakin.
Päiväunista ei oo vielä oman lapsen kokemusta, mutta eilen oli surullista kun noita 2-3-vuotiaita (toisesta ryhmästä) juoksi pikkuhousuissaan ympäri käytävää ja itki ja huusi hysteerisenä.
Ulkoilu on ollut pettymys. Luulin että ulkoillaan 2 kertaa kunnolla, siis ainakin 3-4 h päivässä.
Aamupäivällä ulkoilu on joku noin tunnin jos sitäkään (maanantaina se kesti 45 min). Jotkut äidit, joiden kanssa eilen pihalla juttelin, sanoivat että samaa se oli eilenkin.
Tänään sanoin jättäessä, että tuun hakemaan sitten ulkoa (menevät päiväohjelman mukaan klo 15), niin alkoi selittelyt. Emme sitten aina ole ulkona jo klo 15 ja talvellakin voi olla että menemme myöhemmin, kun joku haetaan klo 17 ja muuten hoitaja-parka joutuu olemaan ulkona ihan 2 h...
Voi voi, olisikohan pitänyt harkita eri ammattia. Olen mäkin ollut ulkona kylmälläkin ihan 3 h putkeen, vaatteet vaan päälle, niin pärjää. Asumme pk-seudulla, joten harvoin täällä on oikeasti niin paljon pakkasta, että pitää sen takia olla sisällä.
Mites muilla?
Kommentit (143)
Miten olisit ap suhtautunut minuun raskaana ollessani kun sanoin etten ulkoile kahta tuntia lasten kanssa? Teillä on pk:ssa penkit ulkona mutta meillä ei ole, joten se reilu tunti oli aivan maksimi. Mitä olisit sanonut minulle?
Terveisin lto
ps. kiva että päiväkoti on muuten noin hyvä ja kivan oloinen :)
niin ymmärrän kyllä (muu kuin että ei viitsi). Olin itsekin raskaana todella huonovointinen oikeasti ekat 16-17 viikkoa, ja välillä jouduin olemaan saikulla sen takia, vaikka työ ei oo fyysistä. Mikään lastenhoitaja en olisi voinut olla, ja jos jaloissa olisi kotona pyörinyt yksikin taapero, olisin joutunut soittamaan äitini apuun...
Mutta sinänsä minusta, jos on työkyvytön eikä kykene työtä tekemään, niin täytyy olla sairaslomalla tai työjohdon kanssa onnistua sopimaan että sinä et ole se iltavuorolainen, koska et voi olla ulkona niin kauaa. se kun kiuitenkin kuuluu työtehtäviisi. En tunne niin hyvin tuota alaa, että osaisin sanoa, onko tuollainen järjestely mahdollista, mutta musta on ikävää, että sen mahdollisesti säästetyn rahasumman maksoivat lapset.
Olisin ehkä kysynyt, voiko teidän töitä järjestää niin, että et ole siinä vuorossa. Jos ei, niin ei kai mitään sille sitten voi.
Tuossa toisessa ketjussa joku lh kirjoitti, että se sisälläolo saattoi olla ystävyyksien tukemista varten. Minusta olisi hyvä, jos asiat sanottaisiin ääneen, eli että meille nyt aloitusviikkona siellä pyöriville äideille ja isille sanottaisiin ihan ääneen, että eka viikkoina suosimme sisälläoloa, koska niillä sisäleikeillä tuetaan ystävyyksien syntymistä. Ei me olla päivähoidon ammattilaisia, eikä osata kaikkea niin nähdä.
ap
Miten olisit ap suhtautunut minuun raskaana ollessani kun sanoin etten ulkoile kahta tuntia lasten kanssa? Teillä on pk:ssa penkit ulkona mutta meillä ei ole, joten se reilu tunti oli aivan maksimi. Mitä olisit sanonut minulle?
Terveisin lto
ps. kiva että päiväkoti on muuten noin hyvä ja kivan oloinen :)
miksi se ei kelpaa ap sinulle, miksi pitää ulkoilla? Siis kun aikaisemmin vetosit siihen, että lapsen pitää liikkua vähintään 2h päivässä.
Ja kyllä, ulkoilu voi olla myös rahakysymys. Jos olisi enemmän työntekijöitä, ryhmää voitaisiin jakaa monta kertaa päivässä pienempiin osiin ja eri tekemisiin. Ja jos se huonoselkäinen hoitaja jäisi sairaslomalle, se saattaisi suurella todennäköisyydellä tarkoittaa sitä että hoitajia olisi yksi vähemmän, sijaisia ei kovin helposti oteta.
Ja vaikka se nyt on jo monen suusta tullut tässä ilmi, sanotaan vielä kerran. Kaikki eivät tuo asianmukaisia vaatteita vaikka niitä pyydetään, ei vaikka perheillä olisi rahaa niitä ostaakin. Ja se, että päiväkoti on hyvällä alueella, ei todista mitään, lapsia voi olla muilta alueilta, kaikki eivät pääse lähipäiväkotiin.
Voi myös olla että joku ryhmän lapsista tarvitsee erityiskohtelua jonkun sairauden vuoksi, sitä ei todellakaan kerrota muille vanhemmille. Jollakin lapsella voi esimerkiksi olla vaikea sydänvika, eikä hän jaksa leikkiä ulkona kauaa. Toki tällainen lapsi tarvitsisi pienen ryhmän tai avustajan, mutta se ei aina ole mahdollista.
Ap on selvästi fiksu ja koulutettu ihminen, koska osaa hiiltymättä täällä asiallisesti keskustella. Mutta kannattaa nyt rentoutua, siitä sinun lapsestasi tulee ihan hyvä ja normaali, vaikka joka päivä ei kaikkia ohjeistuksia ja suosituksia noudatettaisikaan.
tai siihen toiseen ketjuun, että jumppasali kyllä kelpaa, jos sitä käytetään. Tosin toisaalta hullua, että nyt jumpataan sisällä, kun sää on niin hyvä :-).
Olen itse ollut asd-lapsi, eli eteisten välillä on reikä. Olin sen takia monet kerrat lastensairaalassa tutkimuksissa. Olen ollut normipäiväkodissa ja -koulussa. Mutta munkin lievässä tapauksessa muistan kyllä, että vanhemmat ei tykänneet kun hengästyin. Kun kasvoin ja vahvistuin, niin tykkäsin kyllä liikkua ja liikuin ja nykyään sen huomaa vain lääkäri, kun on vieraita sydänääniä. Omaa vikaani ei siis leikattu, moneen kertaan pikkulapsena aiottiin, mutta aina oli sitten kuitenkin riskit suuremmat kuin hyöty.
Ymmärrän siis, jos on vika mikkä ei sinäsnsä näy päällepäin, se voi huolestuttaa vanhempia ja on todellinen syy esim. hillitä sitä lasta.
ap
Siinä taitaa jo oikeesti kunnon pakkasella varpaat jäätyä jos klo 15 ollaan pihalla. Päiväkotihan se on joka joustaa vaikka vain yksi lapsi tarvitsisi hoitoa yli klo 17. Ja parhaassa tapauksessa käydään kaupassa ennen kuin haetaan se viimeinen kullanmuru kotiin.
hoitaja menee aina niiden viimeisten kanssa sisälle odottamaan. Yleensä suurin osa on haettu noin 16.30. Joten ne vihoviimeiset haettavat eivät ole este sille etteikö ryhmä voi olla ulkona esim. 15-16.30.
lh Vantaalta
Siinä taitaa jo oikeesti kunnon pakkasella varpaat jäätyä jos klo 15 ollaan pihalla. Päiväkotihan se on joka joustaa vaikka vain yksi lapsi tarvitsisi hoitoa yli klo 17. Ja parhaassa tapauksessa käydään kaupassa ennen kuin haetaan se viimeinen kullanmuru kotiin.
Lisäyksenä rasvattomaan maitoon.
Neuvolasta suositellaan rasvattoman maidon käyttöä, mutta samaan hengenvetoon käsketään lisäämään lusikallinen ruokaöljyä ateriaan rasvan saamiseksi. Poistetaan eläinrasva->lisätään kasvirasva.
Kenties tämä ohjeistus kierretään käytännöllisistä syistä kulkemalla keskitietä ts. käyttämällä 1% maitoa.
Mielestäni se on se ja sama onko maito rasvaton vai 1%, ei sitä nyt niiin paljoa juoda.
Päiväkotiryhmien käynnistyessä ei varmastikaan ulkoilla vielä ihan täysiä mahdollisia aikoja, koska hoitajatkaan eivät vielä ensimmäisinä päivinä tunne kaikkia lapsia. On näin ollen myös turvallisempaa pysyä sisällä ja tutustua kaikkiin lapsiin, jotta edes ulkonäöltä ja nimeltä muistaa keitä kaikkia omassa ryhmässä on. Ei ole kovin kiva mennä ulkoilemaan 23 lapsen kanssa, joista esim. 15 on täysin uusia. Ulkona isossa pihassako sitä sitten aletaan arvuuttelemaan, että mikäköhän tuon tytön nimi on ja onkohan se meidän ryhmässä?
Okei, sanot varmaan tähänkin, että voisiko ne hoitajat laittaa kaikille lapsille tarrat paitaan, jossa lukisi, että "Vertti, 3v., Ankkalinnan ryhmä".
Mutta mietipä nyt ihan maalaisjärjellä, että mihin KAIKKEEN ensimmäisinä päiväkotipäivinä (tai jopa parina ekana viikkona!) vaikuttaa se, ettei vielä tunneta kaikkia lapsia kovin hyvin?
Muistan hyvin viime syksynä, kun tyttäreni aloitti ensimmäisen luokan koulussa, että vielä jouluunkaan mennessä kaikki oppilaat eivät muistaneet keitä kaikkia heidän luokallaan oli! Vanhemmat olivat hyvin hämmästyneitä. Mutta niin se vain on, että välitunnilla oppilaat eivät tosiaankaan osanneet hakeutua aina omien luokkakavereiden luokse - toki joidenkin, mutta kaikista luokkakavereista ei ollut hajuakaan. Niin kauan menee siis jopa ekaluokkalaisilla "ryhmäytymiseen" - saati sitten 3-5-vuotiailla. Saman ilmiön olen havainnut päiväkodissa ja näin ovat hoitajat myös kertoneet - ulkona leikitään yksin kun ei muisteta keitä kaikkia omassa ryhmässä on.
En ole ko. alalla, mutta minusta tuon kaiken kertoo jo maalaisjärkikin! Päiväkodeissa tehdään arvokasta, raskasta työtä ja minun pienet toiveeni (poika halusi esim. yläsänkyyn nukkumaan ja vaihto onnistui hienosti kun osa lapsista ei ollut tänä syksynä vielä päiväkodissa aloittaneet ja yläsänkyjä oli vapaana) on aina otettu hienosti huomioon. Pitää kuitenkin tuossakin käyttää maalaisjärkeä, että mitä voi toivoa ja mitä ei.
Muista, että päiväkoti ei ole VAIN sinun lastasi varten, vaan siellä tehdään KOMPROMISSEJA useiden eri lasten/vanhempien toiveiden pohjalta ja ennen kaikkea koko toiminnan pohjalta.
Tuossa toisessa ketjussa joku lh kirjoitti, että se sisälläolo saattoi olla ystävyyksien tukemista varten. Minusta olisi hyvä, jos asiat sanottaisiin ääneen, eli että meille nyt aloitusviikkona siellä pyöriville äideille ja isille sanottaisiin ihan ääneen, että eka viikkoina suosimme sisälläoloa, koska niillä sisäleikeillä tuetaan ystävyyksien syntymistä. Ei me olla päivähoidon ammattilaisia, eikä osata kaikkea niin nähdä. ap
Tuohon tarrahommaan, että en sanonut mitään, mutta ma % ti meidn ryhmän lapsilla oli tarra, jossa lukee etunimi + ryhmän nimi. Eilen ei ollut, joten ehkä ne muutamat lapset, mitä siellä nyt on olleet, on jo nyt tuttuja hoitajille.
Tänään oli eka aamu, jolloin tyttö ei halunnutkaan päiväkotiin, vaan halusi leikkipuistoon. Päiväkotiin mentiin ja lupasin että kun haen, niin mennään puistossa käymään ennen kotiin menoa.
Vastassa oli se ryhmän toinen LTO kuin eilen. Sanoin tuodessa, että tänään oli eka kerta, että tyttö ei olisikaan halunnut tulla tänne, vaan leikkipuistoon. Tämä LTO vastasi siihen, että no tänään ollaan kyllä ulkona enemmän kuin eilen, eiköhän se lekkkipuistosta käy. Eli hän tulkitsi itse aivan oikein, että tyttö haluaa ulkoilla enemmän.
Ehkä se riippuu tyypistä, kuka on missäkin vuorossa tai ovat jo saaneet paljon niitä sisähommia tehtyä tai katsovat että tämänhetkinen combo toimii jo hyvin ja ystävyydet jatkuu ulkona. Kuka sen syyn tietää... ei kukaan.
ap
Tuohon tarrahommaan, että en sanonut mitään, mutta ma % ti meidn ryhmän lapsilla oli tarra, jossa lukee etunimi + ryhmän nimi. Eilen ei ollut, joten ehkä ne muutamat lapset, mitä siellä nyt on olleet, on jo nyt tuttuja hoitajille. Tänään oli eka aamu, jolloin tyttö ei halunnutkaan päiväkotiin, vaan halusi leikkipuistoon. Päiväkotiin mentiin ja lupasin että kun haen, niin mennään puistossa käymään ennen kotiin menoa. Vastassa oli se ryhmän toinen LTO kuin eilen. Sanoin tuodessa, että tänään oli eka kerta, että tyttö ei olisikaan halunnut tulla tänne, vaan leikkipuistoon. Tämä LTO vastasi siihen, että no tänään ollaan kyllä ulkona enemmän kuin eilen, eiköhän se lekkkipuistosta käy. Eli hän tulkitsi itse aivan oikein, että tyttö haluaa ulkoilla enemmän. Ehkä se riippuu tyypistä, kuka on missäkin vuorossa tai ovat jo saaneet paljon niitä sisähommia tehtyä tai katsovat että tämänhetkinen combo toimii jo hyvin ja ystävyydet jatkuu ulkona. Kuka sen syyn tietää... ei kukaan. ap
Mä en usko että lapsesi halusi sen vuoksi puistoon, että saisi ulkoilla, vaan siksi, että alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään, että hoitopaikka onkin pysyvä ratkaisu, johon mennään joka arkipäivä.
Tuohon tarrahommaan, että en sanonut mitään, mutta ma % ti meidn ryhmän lapsilla oli tarra, jossa lukee etunimi + ryhmän nimi. Eilen ei ollut, joten ehkä ne muutamat lapset, mitä siellä nyt on olleet, on jo nyt tuttuja hoitajille. Tänään oli eka aamu, jolloin tyttö ei halunnutkaan päiväkotiin, vaan halusi leikkipuistoon. Päiväkotiin mentiin ja lupasin että kun haen, niin mennään puistossa käymään ennen kotiin menoa. Vastassa oli se ryhmän toinen LTO kuin eilen. Sanoin tuodessa, että tänään oli eka kerta, että tyttö ei olisikaan halunnut tulla tänne, vaan leikkipuistoon. Tämä LTO vastasi siihen, että no tänään ollaan kyllä ulkona enemmän kuin eilen, eiköhän se lekkkipuistosta käy. Eli hän tulkitsi itse aivan oikein, että tyttö haluaa ulkoilla enemmän. Ehkä se riippuu tyypistä, kuka on missäkin vuorossa tai ovat jo saaneet paljon niitä sisähommia tehtyä tai katsovat että tämänhetkinen combo toimii jo hyvin ja ystävyydet jatkuu ulkona. Kuka sen syyn tietää... ei kukaan. ap
Mä en usko että lapsesi halusi sen vuoksi puistoon, että saisi ulkoilla, vaan siksi, että alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään, että hoitopaikka onkin pysyvä ratkaisu, johon mennään joka arkipäivä.
että kummallakin oli osuutta. Hän puhui siitä keinumisesta, kiipeilystä, hippaleikistä ym. mitä tekee puistossa. ei sanonut esim. että äiti ei saa mennä töihin tai että äiti on siellä.
Uskon kyllä, että se tilanteen tajuaminenkin on syynä ja että jatkossa ulkoilun määrästä huolimatta, vaikka olisi ulkoilupäiväkodissa :-), niin niitä aamuja tulee, joissa ei se päiväkoti huvita.
Tänään uskon että prosentit menee noin 80 % oli sitä, että toivoo ulkoleikkejä ja korkeintaan 20 % oli protestia ja että tää ei oo enää niin uusi ja kiva juttu, vaan tää on jo nähty ja vaihtelua peliin.
ap
kaipasi vaihteeksi puistoon.
Lapset tahtoo välillä sitä ja tätä näinhän se on aina ollut ja tulee olemaan.
Muutamassa kuukaudessa sinä ja lapsesi totutte ja päiväkotielämä on rutiinia joka kuuluu arkeen.
Onneksi omat lapset pitivät päiväkodista jossa hoitajat oli asiallisia. Koskaan en viiden vuoden aikana valittanut hoidon laadusta, en ulkoilusta enkä muustakaan.
Parhaana antina pidin sitä askartelujen/piirtämisen yms. määrää jotka kehitti valtavasti kädentaitoja vaikka kotonakin piirsivät paljon ennen päiväkotiin menoa.
Lisäksi päivittäiset satuhetket, laululeikit, viikottainenen erillinen jumppa isossa salissa yms. samaa en kotona olisi jaksanut touhuta ja järjestää.
Liikkumista lapset saa luonnostaan paljon, heillä on jotain aina meneillään. Ulkoiluissa saa liikettä niin kotona kuin hoidossakin ja sisähommissa lapset liikkuu uskomattoman paljon.
Lihavuus johtuu lasten kohdalla ravinnon laadusta ja määrästä ei suinkaan siitä ettei lapsi liiku koska normaali leikki-ikäinen ja pieni lapsi liikkuu luontaisesti ja omaehtoisesti paljon.
Tulen siihen päätelmään että aloittaja on joku himoliikkuja, kenties ammatti on liikuntaan tai ravitsemukseen liittyvä.
Tavallinen tallaaja ei kiinnittäisi parin hoitopäivän perusteella ulkoiluun/liikuntaan/ravitsemukseen niin suurta huomiota.
Ei 3-vuotias osaa yhdistää asioita ihan noin kuin kuvittelet...
Homman nimi on se, että lapsi alkaa oivaltaa, että tänne mennäänkin joka päivä. Ei lapsi siinä kohtaa sano, että "äiti ei saa mennä töihin", hän vain protestoi päiväkotiin menoa ja koittaa keksiä jotain muuta paikkaa mihin mennä. Tai että "en mene päiväkotiin siksi, että siellä ulkoillaan vain 2 tuntia eikä 3 tuntia" :-)! Eihän lapsellasi ole edes sellaista ajantajua, että hän huomaisi kuinka kauan päivässä ulkoilee!
Kun sitten lapsesi alkaa kunnolla joka ikinen aamu protestoida päiväkotiin menoa, niin sillä ei ole mitään tekemistä ulkoilun kanssa. Vaan sen kanssa, että lapsi todellakin oivaltaa, että tämä ratkaisu on tullut jäädäkseen. Tuo vaihe menee kyllä ohi, kun et ala selitellä turhia. Päiväkotiin mennään ja sillä selvä.
Tänään uskon että prosentit menee noin 80 % oli sitä, että toivoo ulkoleikkejä ja korkeintaan 20 % oli protestia ja että tää ei oo enää niin uusi ja kiva juttu, vaan tää on jo nähty ja vaihtelua peliin. ap
esim. pyytää että mennään tuonne pysäkille eikä tähän, että päästään uimahalliin. Vaikka ollaan oltu menossa vaikka kylään ihan kivaan paikkaan. Tyttö rakastaa "uimista" (siis ei tietenkään ui, mutta puljaa).
Ja puheli että puistossa minä keinun jne jne. Ei maininnut mua sanallakaan. Aiemmin kyllä sanoi että ei mee päiväkotiiin eikä äiti saa mennä töihin. siis joskus kun ruvettiin puhumaan, että syskyllä sinä pääset kivaan päiväkotiin jne. Eli osaa kyllä myös yhdistää nmämä jutut.
Osa on varmasti vaihtelunhalua, mutta osa sitä, että tykkää ulkoilla. Vaikka ei tiedä minuuteissa tai tunneissa kauanko on ollut ulkona, tietää, onko ollut vähän vai paljon, ja haluaa paljon.
En oo ammatikseni liikunnan tai ravintotieteiden kanssa tekemisissä, mutta tykkään itse liikkua. tyttökin on jo ollut vaelluksella ja kävellyt itse tunturissa, yöpynyt siellä jne. Viime talvena hän oppi hiihtämään niin että osaa kääntää suuntaa ja hiihti aina tunnin putkeen, sitten sukset pois. Joten tyttö tykkää liikkua aika lailla.
ap
se lto ei ollut enää 14.30 maisemissa, en tiedä, lähtikö jo työvuorostaan kotiin vai tekemään muita hommia.
Asumme hyvällä alueella ja täällä kaikilla on ainakin varaa ostaa ulkoiluvaatteet. Onko taitoa tai halua siihen, en tiedä.
ap
ei todellakaan tarkoita sitä että kaikki pk:n lapset on sen hyvän alueen lapsia. Osa lapsista tuodaan ties mistä kaukaa ja voivat todellakin olla köyhemmästä perheestä.
ja se ettei lto ollut paikalla klo 14.30, voi tarkoittaa sitä että on tullut töihin klo 6.30 ja työajan ollessa 8h/pv jolloin on mahdollisesti lähtenyt jo kotiin tai vaihtamassa juuri vaatteita.
henkilökunnalla joskus parannettavaa ja joskus sellaista ettei voi kuin ihmetellä kuinka ovat hyvin järjestäneet.
et me lto.t suunniteltais ja valmisteltais ulkoiluaikaan.riittävä määrä aikuisia oltava sisällä ja ulkona suhteessa lapsiin. ja tää koko ketju kertoo vaan siitä miten kyvyttömiä jotkut on ajattelemaan et niitä lapsia ja perheitä on tosiaan 20 ja ylikin, ei siellä voida jokaisen aikataulujen ja toiveiden mukaan elää. meitä työssämme ohjaa valtakunnaliset,kunnalliset ja talokohtaiset varhaiskasvatussuunnitelmat. kehoittaisin ap:tä tutustumaan näihin ja sitten miettimään pitkään ja hartaasti tekeekö päiväkoti kaikkensa tarjotakseen KAIKILLE lapsille laadukasta hoitoa! nyt ap.llä ei mitään käsitystä siitä mitä esim.mun työni sisältää.
ollenkaan lopettaa? Miten ihmeessä sä jaksat tätä vaan jauhaa ja jauhaa vaikka olet jo aika naurettavaksi itsesi saanut tässä ketjussa? Mistä saat iloa elämääsi kun suhtaudut näin tiukkapipoisesti elämään?