Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä maksatte lasten hoitopaikoista?

Vierailija
04.08.2009 |

Mua kiinnostaisi tietää, minkälaisia hoitomaksuja teidän lapsilla on. Etenkin yksityisellä hoidossa olevat, mutta myös kunnallisella puolella olevat.

Mun lapsi menee ystävälleni hoitoon, ja joku hoitomaksu täytyisi saada sovittua. Ystäväni ei halua sanoa mitään summaa (hänelläkään ei ole pitkältä ajalta mitään kokemusta hoitomaksuista), joten mun nyt pitäisi joku summa keksiä... Työni on epäsäännöllistä, päiviä on ihan eripituisia, joten olisiko tuntiveloitus helpompi kuin päiväveloitus? Kiinteä kk-summa ei ole hyvä koska hoitopäivienkin lukumäärä vaihtelee.

Kiitos jos autatte vähän!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin päiväkodissa (JKL) maksamme yhdestä lapsesta täyttä maksua joka on 230 euroa kuussa. Muistaakseni, menee suoraveloituksena...

Vierailija
2/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä (JKL), että tuohan on siis noin 12 euroa päivässä! Tosi vähän, ei varmaan sillä hinnalla kukaan lastani kotona hoitaisi. Mieti kuitenkin kannattaako maksaa tuntihintanakaan, kukaan ei kai pimeänäkään tee hommia alle 5 e/h, itse en ainakaan tekisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa tuo 20 (vai 22?) niin saat päivämaksun. Voisiko sitä käyttää? Jos päivämaksun vielä jakaa esim. 8 tunnilla niin tuntitaksaksi jää kyllä aivan olematon summa...

Yksityiset hoitajat saavat kyllä muitakin tuloja kuin vain tuon, mitä vanhemmat maksaa (esim. Kelan yksit.hoidon tuki), että heidän palkkansa on vähän isompi.

Vierailija
4/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs järkeä siinä on?

Hae yksityisen hoidon tukea ja maksa ihan avoimesti.

Vierailija
5/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö mun silti ole kannattavampaa ottaa kotihoidontuki itselleni ja maksaa siitä ystävän palkka? Kotihoidontukihan on paljon isompi kuin yksityisen hoidon tuki.

Ystävä itse ilmoittaa verotukseen tulonsa.

ap

Vierailija
6/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta kohtuukorvaus olisi se kotihoidontuki plus kunnallinen päivähoitomaksu. Senhän sinä maksaisit, jos lapsi olisi päivähoidossa.

Vierailija
7/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiko paivakoti todellakaan maksa kun €230/kk? Ja taalla kun aina valitetaan, etta hoitomaksut on niiiiin kalliita! Taallapain maapalloa missa me asumme tuolla rahalla ei maksaisi edes viikon paivakotimaksua.

Mutta asiaan. Minusta noin 8€/h olisi kohtuuhintainen palkka.

Vierailija
8/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai toki useinmiten vanhemmille maksettavaksi tulee sama summa kunnallisessa kuin yksityisellä pph:lla, yksityisillä päiväkodeilla voi olla kunnallista korkeammat vanhempien maksuosuudet.

Täällä Vantaalla paikka yks. pph:lla maksaa ehkä jotakuinkin 550-680e riippuen lapsen iästä, vanhempien maksuosuus useimmilla 230 (vai 233) kuten kunnallisessakin.

Jos päädytte tekemään homman virallisesti, saa hoitaja yks. hoidon tuen ja mahdollisen kuntalisän. Silloin kannattanee sopia kuukausikorvaus, koska tuet saa vain kokopäivähoidossa (yli 5h/päivä) olevista lapsista.

Itse ottaisin vähintään 400e/kk (pimeästi), mutta toisaalta en kyllä tekisi tätä pimeästi. Eli hoitomaksuni on n. 600e (riippuen lapsen iästä).

Vierailija
9/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisen hoidon tuen hoitoraha on 160 e/kk/lapsi. Hoitolisä maksetaan perheen tulojen perusteella, ja se on enintään 134,55 e/kk/lapsi. Hoitoraha ja -lisä maksetaan erikseen jokaisesta lapsesta, jolla on oikeus tukeen.

Hoitolisän määrään vaikuttavat perheen koko ja tulorajat.

Tulorajat täällä: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608133312HL?OpenDocument

Yksityisen hoidon tuen saamisessa on tiettyjä ehtoja, esim. kunnan täytyy hyväksyä hoitaja. Jos yksit.hoidon tuen määrä on lähellä kotihoidontukea, pääsette ehkä vähemmällä työllä, kun jatkatte kotihoidontuen nostamista.

Olen samaa mieltä, että kuukauden hoitomaksu olisi kohtuullista olla kotihoidontuki + kunnall. päivähoitomaksu. Tähän tyyliin yksityisen pph:n palkka koostuu. Jos haluatte jakaa tätä päivämaksuksi, niin laskekaa, paljonko tulee.

Vierailija
10/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiko paivakoti todellakaan maksa kun €230/kk?

Toki todelliset kustannukset ovat isommat, mutta yhteiskunta maksaa loput. Pieni korjaus jonkun aiempaan valistukseen: yksityinen päivähoito ei ole sen kalliimpaa kuin kunnallinen. Vanhemmat maksavat sen noin 230 e, mutta yhteiskunta maksaa loput! Yksityisten hoitajien hinnat ovat täälläpäin samaa luokkaa (tai jopa täsmälleen samat) kuin kunnalliset hinnat. Se loppuhinta tulee muualta, niin kuin kunnallisessakin hoidossa.

Vierailija
11/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö mun silti ole kannattavampaa ottaa kotihoidontuki itselleni ja maksaa siitä ystävän palkka? Kotihoidontukihan on paljon isompi kuin yksityisen hoidon tuki. Ystävä itse ilmoittaa verotukseen tulonsa. ap

Riippuu kunnasta missä asutte. Kuntalisäkunnissa kannattaa yleensä valita yksityisen hoidon tuki myös alle 3-vuotiaalle, koska kotihoidontuesta maksetaan verotkin kahdesti (ensin sinä, sitten hoitaja).

Ja hoitajan tulee muistaa että jos vuositulot ovat reilut 6000e/v hänen tulee maksaa YEL-maksua (aloittavalle n. 15% tulosta). Eli jos ystäväsi ei aio ottaa muita hoidokkeja, kannattanee sopia summa niin ettei se vuodessa ylitä YEL-rajaa. Toki siinä samalla hoitaja kartuttaa eläkettään, mutta tuolla summalla niin vähän että sillä ei ole juuri merkitystä.

Riippuu varmaan hieman kuinka paljon hoitotunteja tulisi keskimäärin kuussa, ja kuinka pitkiä päiviä. Jos tarvitset hoitoa muutaman tunnin kerrallaan vaihteleviin aikoihin, sitoo se hoitajaa kovasti, mutta rahaa tulee kovin vähän. JOs taas samat hoitotunnit tulevat muutamasta peräkkäisestä päivästä viikossa, on tilanne ihan eri.

T: edellä vastannut yks. pph

Vierailija
12/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi hoidossa, maksua menee 433 euroa kuussa. Maksan joka euron ihan mielelläni! Saan erinomaista palvelua, lapsemme saavat erinomaista hoitoa, ihanaa ruokaa useita kertoja päivässä, ulkoilua, tukea ja turvaa. Kaikki hyvin ja kaikki tyytyväisiä. Tämän asian puolesta huolettomia päiviä vietän töissä :)

Vierailija
13/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut yksityisenä perhepäivähoitajana ja minulle maksettiin tuntien mukaan, sillä työajat olivat tosi vaihtelevat.. Minimi tuntipalkka olisi 8 euroa.. Työn on kuitenkin suhteellisen rankkaa..

Vierailija
14/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

240e/kk

Vierailija
15/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiko paivakoti todellakaan maksa kun €230/kk?

Toki todelliset kustannukset ovat isommat, mutta yhteiskunta maksaa loput. Pieni korjaus jonkun aiempaan valistukseen: yksityinen päivähoito ei ole sen kalliimpaa kuin kunnallinen. Vanhemmat maksavat sen noin 230 e, mutta yhteiskunta maksaa loput! Yksityisten hoitajien hinnat ovat täälläpäin samaa luokkaa (tai jopa täsmälleen samat) kuin kunnalliset hinnat. Se loppuhinta tulee muualta, niin kuin kunnallisessakin hoidossa.

En tiedä viittasitko minun viestiini, mutta vastaan kuitenkin. Otsikko oli ehkä hieman harhaanjohtava, mutta itse jutussa totesin että useinmiten vanhempien maksuosuus sama perhepäivähoidossa kummallakin puolella, mutta yksityiset päiväKODIT veloittavat joskus ainakin täälläpäin hieman enemmän. Ehkä tilanne muuttuu nyt kun mm. Helsingin kuntalisä nousi juurikin päiväkotihoidon osalta.

Vierailija
16/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi helppoa, mutta kun Kelan kanssa asioimisesta on vain huonoja kokemuksia. Eri virkailijat sanoo aina vähän eri tavalla, ja kauheen lappusten ja lippusten täyttelyjen ja selvittelyjen jälkeen saa kuitenkin jotain väärää summaa ja joutuu palauttamaan tukia jne...

ap

Vierailija
17/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kodinhoidontuen + sen hinnan mikä lapsestasi menisi kunnallisessa hoidossa.

itse aijon maksaa jonkin verran enemmän tulevalle hoitajalle, tarkkaa hintaa ei olla vielä päätetty. palkkaan hoitajan työsuhteeseen, joten palkan suuruuteen vaikuttaa se kuinka paljon joudun maksamaan työnantajamaksuja.

esikoiseni on ollut yksityisessä päiväkodissa, jossa kuukausihinta oli jotain yli 800 euroa. tähän pystyi hakemaan kelan tukea ja myös kuntalisää, jolloin itselle maksettavaa jäi alle 300 euroa.

Vierailija
18/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. Turussa yksityinen hoitopaikka ei vanhemmille maksa sen enempää kuin kunnallinenkaan.

Turku ei siis maksa kuntalisää kotihoitoon, pelkästään yksityiseen.

Vierailija
19/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se, maksaako kotikuntanne yksityisen hoidon kuntalisää ja kuinka paljon se on.

Katsi myös hoitopaikka.net keskusteluja, siellä tietoa myös aiheesta.

Vierailija
20/24 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme lasta, 300 euroa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän