Toukotoiveet 2009 - elokuussa
Löysin tämän palstan vasta ja pitihän minunkin tänne rekisteröityä, että pääsen minäkin kirjottelemaan kommentteja! Hienoa, kun tätä kautta saa vertaistukea ja voi heitellä ilmoille omaa mieltä askarruttavia kysymyksiä ja saada niihin muiden mielipiteitä :)
Meidän Jade-neiti syntyi 23.5. viikoilla 36+2 (käynnistettiin etuajassa raskausmyrkytyksen vuoksi).
Muuten meillä on mennyt hyvin, mutta puklailua oli vielä muutama päivä sitten tosi paljon (ainakin minun mielestä), nyt on onneksi ollut seesteisempää sillä rintamalla, eikä hän puklaile enää edes joka ruokailun jälkeen. Toivon mukaan myös jatkossa näin!
Myös pätkäpäikkärit on meidän riesa, voi että on raivostuttavaa, kun tyttö ei nuku kuin puoli tuntia kerrallaan ja monta kertaa päivässä. Ja tietenkään ei nukahda nätisti itsekseen sänkyyn tai vaunuhin vaan haluaa että äiti on vieressä... Mites teillä muilla päiväunet on sujunut?
Jaahans, luulin taas että kerkeän Jaden nukkuessa kirjotella tänne pidemmästikin, mutta tietenkin heräsi heti kun äippä keksii jotain tekemistä! ;)
Nyt kun elokuu on aloitettu, niin kirjotelkaapas kuulumisia!
Aurinkoista elokuuta!
Iinestiina + Jade vajaa 3 kk
Kommentit (63)
Meillä nuo päikkärit on edelleen samanmoisia: se maaginen puoli tuntia ja silmät auki. Ei siinä mitään,poika on kyllä ihan hyväntuulinen noilla unilla,joten nou hätä. Mut omat tekemiset jää kyllä sit myös aika usein kesken. Tänään kävelylenkillä puolen tunnin jälkeen tosiaan silmät aukes, jatkoin lenkkeilyä,niin 10 min päästä nukahti jo uudelleen ja nukkui toisen puolituntisen. Yöunille mennään 8:lta (luojan kiitos ne alkuajan puolen yön aikaan nukahtamiset on taakse jäänyttä elämää!) Enää ei oikeastaan edes huuda iltasin, joskus kun pääsee liian väsyneeksi,niin huutaa. Tässä täytyy kanssa hieman osata taktikoida, eikä odottaa siihen iltakitinään vaan jo hyvissä ajoin alkaa valmistelemaan unille. Näin on nyt ainakin muutamina iltoina onnistuttu hyvin. Yöunia riittää ensimmäiseksi pätkäksi jopa 8 tuntia, sen jälkeen sitten herätäänkin 3 tunnin päästä ja sit ollankin päivän 2 tunnin syöttörytmillä ;o)
Meillä oli aika kovaa puklailua tuossa muutama viikko takaperin, nyt on alkanut helpottaa sen osalta. Vielä toki heti syötön jälkeen saattaa tulla osa maidosta pois, mutta rauhoittunut kyllä on.
MItäs muuta..poika on kova nauramaan ja juttelemaan. Tänään nauroi oikeen ääneen,kun taisi hieman kutittaa paidan vaihto. Kai äippä koski johonkin kutiavaan paikkaan =) Jumppalelu on kyllä ihan mainio keksintö!!
Meidän poitsu vetää ittensä ihan mainiolle kippuralle välillä, siitä sit painovoima lähtee kääntämään kyljelleen..mahdoton punnaus siitä sit naamaa alustaa vasten. Melkeen menee ympäri, mut kyllä se käsi jää vielä kovasti alle. Mahallaan on alkanut viihtyä ja päätä jo siinä hyvin kanattelee...mutta annas olla kun yrittää käsistä nostaa, jää pää roikkumaan,niinku siellä ei olis mitään lihaksia päätä kannattelemassa ;o)
No nyt taidan nostaa pojan sänkyynsä ja viedä vielä pyykit ulos. Poika nukahtaa siis meidän sänkyyn,josta sit nostan omaan sänkyyn,kun uni on tullut kunnolla ts. tutti on pudonnut suusta. Yöt nukkuu omassa sängyssään hyvin, ei tarvita tuttia ku ehkä aamulla 6 aikaan. Päivisin ei suostu omassa sängyssä nukkumaan, meidän sänky on paras paikka..tai sit vaunut.
Hei nytpä tuli mieleen, meillä meinataan vierastaa!!!! mummu tuli eilen käymään ja alkoi juttelemaan pojalle, niin alahuuli meni NIIIN pitkälle ja sit tuli itku. APUA!! Mies lähti tällä viikolla takas reissuhommiin,että nytpä onkin kiva,jos poika alkaa vierastamaan. Toivotaan,että oli vaan ohimenevää ja mä saan hoitajia,että sais vähän omaa aikaakin..
Mutta nyt pienet kotiaskareet ja nukkumatin luo!
...nuo teidän yöunet Uuniz ja Laakli! ;) Meillä nukutaan ensin n. 3-4 tuntia ja sen jälkeen pitää päästä tissille loppuyön ajan n. parin tunnin välein. Ja uskoisinpa, että ei ole oikeesti edes nälkä, vaan haluaa vaan luttuuttaa tissiä nukahtaakseen uudelleen -nukahtaakin onneksi tosi nopeasti. Näiden tiheiden tissittelyjen takia en ole jaksanut nostella omaan sänkyynsä nukkumaan, vaan on itselle huomattavasti helpompi kun on siinä vieressä.
Laakli: Niin, on meilläkin pimennysverhot makkarissa, joten valoisuuden takia meillä ei nämä nukkumiset häiriinny, tyttö vaan ilmeisesti omaa isänsä unenlahjat.
Mites toi kapalointi, eikö vauvalla ole näillä ilmoilla kauheen tukala kapalossa? Ei ilmeisesti kun nukkuu levollisesti?
Meillä on kans harjoiteltu "kippurapunnerruksia", kyljelleen, mutta ei vielä käännähdyksiä mahalleen. Täytyy *häveten* tunnustaa, että olen pitänyt Jadea tosi vähän lattialla, se on sellainen sylivauva.... Mutta tänään aamulla kun luin noita teidän viestejä tajusin, että ehkäpä olisi korkea aika antaa tytön pinnistellä lattialla enemmänkin ja lattialle sitten laitoinkin. Oli ehkä 10 min tyytyväisenä vaikka itse ja hänen isoveljensä oltiin yhdessä höpöttämässä vieressä ja sen 10 min jälkeen alkoi itku. Ilmeisesti syytä pitää hetkittäin useammin, niin siitäpähän se aikakin sitten pitenee. :)
Nyt kun olen vain näistä "ongelmista" tänne kirjoitellut, niin olen varmaan antanut sellaisen kuvan, että meillä on kauheaa kitinää ja kaaosta koko elämä tytön kanssa. Ei kuitenkaan onneksi ole, vaan Jade on suurimman osan ajasta hyväntuulinen ja ollut helppo vauva -helpompi kuin veljensä oli aikoinaan (siitä on jo 11 vuotta...).
No niin, lopetanpa tämän romaanin tälläkertaa tähän ja kirjottelen taas uudemman kerran kunhan kerkeän!
Harmi, kun tämä ketju on hiljentynyt näin paljon! Tietysti se on ymmärrettävää, että odotus-puolella meillä kaikilla oli sitä aikaa kirjoitella eri tavalla kuin nyt, mutta olisi kiva, jos jaksettaisiin pitää tätä keskustelua hengissä. :)
Meidän Vauvahan on siis tämän ketjun "kuopuksia", vasta 8 vkoa ja 3 pvää, joten ei olla noissa kääntymisasioissa oikein teidän muiden kanssa vielä mukana. Meillä ei siis vielä tehdä juuri mitään "temppuja"...
Viime sunnuntaina meillä oli ristiäiset ja niistä jäi ihan mahtavat fiilikset, sillä Vauva oli NIIIIN ihana koko juhlien ajan. Hän oli hereillä suurimman osan ajasta, mutta silti ei mistään kiukusta tietoakaan, vaan oli parempi seuramies kuin ikinä olisin uskaltanut toivoa. Muutenkin juhlat sujui hämmästyttävän hyvin, ruokaa riitti kaikille ja Isosiskokin pysyi ruodussa.
2 kk neuvola ja jälkitarkastus oli meillä vuorossa toissapäivänä. Vauva on edelleen melko pieni: Painoa nyt 5150g (syntymäpäino huikeat 4015g) ja pituus 55,6cm (51cm) eli mahassa kasvoi paremmin... Toivotaan, että kasvu lähtee pian kunnolla käyntiin, erityisesti tuosta pituudesta sanoivat neuvolassa jo, että ei saisi käyrä mennä enää alaspäin. Tärkeintähän niissä käyrissä olisi juuri se omalla käyrällä pysyminen, mutta meidän Vauva vielä hakee käyriään.
Jälkitarkastuksessa en sit uskaltanutkaan ottaa puheeksi niitä pysyvämpiä ehkäisyvaihtoehtoja, siis 3-5 vuoden ratkaisuja. Kondomeilla jatketaan yhä, vaikka biologisia lapsia en enää halua. Adoptiolasta olen halunnut kauan ja meinataan aloittaa se prosessi heti, kun se on mahdollista, eli tämän Vauvan täytettyä vuoden. Mutta... eihän elämää pysty niin tarkkaan suunnittelemaan, joten nämä on tosiaan ihan suunnitelmia vasta.
Monethan hankkivat lapsia pienilläkin ikäeroilla, joten tulipa mieleeni kysäistä, että onko joku meidän ketjulaisista jo uudestaan yrittämässä raskautta, tai peräti jo uudelleen raskaana?
Täällä monilla nukkuu vauvat kyllä todella hyvin öitään! Onnea kaikille, joilla näin asiat on! Meilläkin menee yöt melko hyvin, joinain öinä vaan meinaa aamuyö mennä melko rikkonaiseksi.
Rice mua jossain viestissään tsemppaili ääliö-mieheni kanssa. Kiitos vaan! Kyllä täällä käänne parempaan on jo tapahtunut, tosin välillä tulee vähän takapakkia. Olen yrittänyt olla olematta marttyyri, vaan sanonut suoraan, että missä asioissa tarvitsen apua jne.
Hankala taas muistaa, mistä kaikista asioista meinasin kirjoitella... No, mutta johan tässä näitä oli.
Aurinkoista säätä ja mieltä kaikille!
T:SR ja Vauva melkein 2kk
Pitkästä aikaa tänne ehdin. :) Tervetuloa mukaan uudet, mukavaa kun täällä juttu jatkuu! :)
Meillä on elo välillä hyvinkin kiireistä noiden kahden pojan kanssa. Esikoinen on kyllä hienosti ottanut vauvan vastaan, mutta välillä ihan ymmärrettävästikin isompaa tuskastuttaa kun äiti AINA syöttää vauvaa. Huh, kyllä mua itseäkin tuskastuttaa tuo jatkuva tankkaus, mutta minkäs sille voi, jos vauvalla on jatkuvasti nälkä. :)
Kokonaisia öitä täällä EI nukuta, mutta pienihän tuo vielä on, joten en niitä osaa vielä kaivatakaan. Eka pätkä kuitenkin on n. 6 tuntia ja seuraava suunnilleen 3 tuntia ja siihen olen todella tyytyväinen. :) Päivisin tuo nukkuu pieniä pätkiä, paitsi nyt todella poikkeuksellisesti Eemil vetää unta jo ties kuinka monetta tuntia.. Taitaa kuumuus vaikuttaa pieneen.
SR - tänne ei lisää lapsia pienellä ikäerolla ole tulossa, huh. Tämä 1v10kk on ihan sopiva, mutta omaa aikaa ei kyllä ole sitten hetkeäkään. Niin ja meillähän on nyt lääkärin antama lapsentekokielto sinne marraskuulle 2010 saakka, eli eipä tässä ole lupaakaan pieneen ikäeroon nyt. Ehkäpä se kolmonen tulee tähän perheeseen sitten syksyllä 2011 aikaisintaan.. Näin jälkeen päin ajatellen ei kyllä mun kroppakaan ollut valmis kahteen lapseen alle kahdessa vuodessa, koska kakkosraskaus oli monta, monta kertaa raskaampi ekaan verrattuna.
Huh, nyt tuo poika tuntuu ähisevän rattaissa, joten menen.
Miimi ja Eemil 3 kk
Nukkumisesta on ollut puhetta. Meillä neiti nukkuu yöt ja valvoo päivät. Yöunilla eka pätkä kestää 5-8 tuntia ja seuraava 1-3 tuntia. Kapalo rauhoitti Maijan nukkumista kovasti.
Päivällä neiti ei sitten meinaa nukkua millään missään muualla kuin kantoliinassa ja äidin sylissä. Isän syli ei vaan nukuta. Päivittäin yritän silti sinnikkäästi lähteä vaunulenkille samaan aikaan, kun Maija on selvästi väsynyt, mutta unta kestää puolesta tunnista tuntiin, jos se tulee ollenkaan. Mulla on nykyään aina kantoliina varmuuden vuoksi mukana ja olen opetellut sitomaan sen niin, että saan sen myös ulkona päälle liepeitä sotkematta. Päiväuniin meillä ei auta edes kapalo.
Meidän tyttö ei ole oikein moksiskaan kuumasta. Öisinkin kapalon alla on yöppäri, ja päällä peitto. Kapalona meillä toimii vauvansängyn aluslakana. Tosin meillä ei sisällä ole mitenkään superkuuma, vaikka ulkona olisikin hellettä.
Meillä olisi toiveissa toinen lapsi melko pienellä ikäerolla, mutta vielä täytyy odottaa, sektioon kun jouduin. Varmaankaan täyttä vuotta ei odoteta, ennen kuin taas yritetään, mutta se puoli vuotta nyt ainakin. Itseä vaan mietityttää mahdollinen tuleva synnytys. Tästä jäi sellainen mörkö mieleen, että en oikein tiedä kumpi olisi parempi: uusi sektio vai alatiesynnytys. Kumpikaan ei kyllä houkuta.
Neiti ährää nyt siihen malliin, että taitaa olla aika syödä, palataan asiaan.
Leppis ja Maija 8 viikkoa
mä luulin ettei täällä ole kukaan eilisen jälkeen käynyt, mut vääräässä olin. Aloin meinaa eilenaamulla jo kirjoittaa tätä tekstiä ja tallensin sen wordiin kun en saanut rauhaa, nyt jatkoin sitä suoraan sinne vaan. No voi, olis ollu kommentoitavaa uusiinkin juttuihin. Nyt ei kyllä enää ehi...mut tässä tää mitä jo rustailin, pitkä pätkä sekin.
Teretulemast Iinestiina!!
Mukava saada uusia kirjoittajia. Tämä meidän nippu tuppaa olemaan välillä hiljainen, josko sitä saisi elävöityä. Itsekin kyllä käyn lähes päivittäin katsomassa onko uusia pulinoita, mutta kirjoittamaan ei sitten aina ehdikään. Musta tuntuu, että jos sitä kirjoittelisi aktiivisesti päivittäin, ei olisi aina niin paljon asiaa. Edellisenkin kuukauden pinoon kirjoitin viimeisenä ja aivan yltiömäisen pitkän sepustuksen. :)
Uuniz: meillä on rauhoittunut iltahuuto täysin unirätin ja RUTIINIEN avulla! Eli kuten teilläkin, meillä aletaan iltapuuhiin jo hyvissä ajoin eikä odoteta sitä suurinta väsymystä. Nyt onkin ollut jo useamman viikon rutinoituneet iltatoimet aina samaan aikaan. Joona selvästi tietää pääsevänsä yöunille ja rauhoittuu. Pimennysverho alas, yövalo päälle, iltapesut, vaipanvaihto, yöpuku päälle ja rauhallinen toimintatapa. Iltatissi sylissä tai vieressä, omaan sänkyyn, tutti suuhun, unirätti viereen ja lasten parhaat unilaulut-levy soimaan. Pari minuuttia, tutti on tippunut suusta ja Joona on untenmailla. :) Iltarutiinit alkavat 20.30 ja poika on unessa ennen klo 21:tä! ?
Mun piti eilen tulla ilmoittamaan halukkaille tamperelaisille, että ollaan sovittu facebookin kautta treffit täksi torstaiksi. Olen tosi pahoillani, mutta en eilen millään koneelle päässyt ja olisihan se mennyt aika viimetippaan muutenkin.. Meillä on mies oksennustaudissa ja Joona on ollut huono uninen päivisin. Nyt kuitenkin sovittiin, että treffaillaan kuukausittain säännöllisesti. ? Mulle voi laittaa kaveripyynnön facebookiin osoitteeseen rice_85suomi24.fi, sen kautta on tosi helppo sopia treffailuista tai sitten voidaan ihan s-postinkin kautta viestittää jos ei facebookissa ole.
Oli kyllä mukavaa nähdä muutakin vauvaväkeä ja kun ei kuitenkaan ihan uppooutoja olla toisllemme koska tämän palstan kautta tunnetaan. Sai vaihtelua arkeen ja pääsi nauttimaan mukavasta kesäpäivästä ulos. Suosittelen kyllä kaikille lähellä asuville vauvatreffeille liittymistä. Tänään oltiin nyyttäripiknikillä ulkona. Itkuksi se alkuun meni ja kaikki pojat huutivat jossain vaiheessa yhteen ääneen, mutta loppupäivä oli oikein rattoisa. ?
Meillä on se kolmekuukautis neukkulakin ensi viikolla. Mitenhän Joona suhtautuu ekaan rokotukseen. Pitää varata suppoja kotiin valmiiksi. Onkos kukaan aloittanut vielä kiinteiden maistattamisen? Taitaa kyllä olla suht aikaista vielä. Mä en kiinteitä ole vielä aloittelemassa, vaikka Joonalla onkin nyt joku super imu-kasvu-vaihe menossa. Syö molemmat tissit ihan rukkasiksi välillä. Olen banaania antanut maistiaiseksi jos sitä itse syön. Ihan vain sormenpäähän muusannut ja tuikannut suuhun. Ihmetteli kyllä kovasti uutta makuelämystä, mutta ei poiskaan sylkenyt. Ihan siis makustelun tasolla vaan kokeilin, eikä ainakaan vatsa ole sekaisin mennyt.
Meidän rytmi on muodostunut nyt ihan kuukauden sisään jo aika vakiintuneeksi. 21 nukkumaan, 03 syöttö, 06 syöttö, 08 ylös, 10.00-11.00 torkut, 13.30-15.30 päikkärit, 17-18.30 toiset päikkärit ja 21 taas yöunille….pientä heittoa voi päivisin kyllä olla. Saattaa esim. nukkua päikkäreitä 3-4 tuntia iltapäivällä putkeen, jolloin ei nuku toisia päikkäreitä ollenkaa. Aika paljon siis meidän Joona edelleen nukkuu.
Hohhoijakkaa, kai se on lähdettävä sisälle jotain askareitakin tekemään. Makoilen tässä löhötuolissa takapihalla, aivan upea ilma ollut taas monta päivää. Tulkaahan muutkin kertomaan kuulumisia, niitä kun on aina niin ihana lukea.
Terv. Rice + Joona himpun vajaa 3 kuukautta
Voi hitsi mekin oltaisi haluttu tulla mukaan:(
Matalapainetta täällä ollut jotenkin tosi väsynyt olo vaikka Pikkumies nukkuu 6-7h Yöunet ja Tosiaan meillä kanssa se Päivärytmi että puoli tuntia ja hereillä eipä pysty paljoa tekee ja Meillä Jumppalelua ei kiinosta vielä ...
RICE :Laitoin mailia Facebook siellä mää roikun liian usein ;)
Laivamuija ja Piku-Eku melkein 8 viikkoa
Kiitos iinestiina pinosta! Eiköhän nyt ihmiset ala jo palailemaan kesälaitumilta ja tää meidän pino vähän piristyä!
NIIIIIN kivaa lukea kuulumisianne! Ihania vauvoja ihanilla naisilla. Just mietin että alkaa nyt olemaan vuosi yllätysplussasta! Oih! Alkaa nyt jo aika kultaamaan muistoja tuon raskauden vaivoija ajatellen.
Meidän Vadelmasta tuli Helmi Isabella. Mietittiin niin pitkään tuota nimeä kun haluttiin tuo Helmi, mutta on niin kamalan yleinen nykyään. Mä keksin tuon tosiaan jo raskausaikana ja on mun mummini nimi myös. Helmin nimipäivät on meidän hääpäivänä joka oli myös laskettu päivä. Ei voitu muuta kuin antaa tämä nimi ja olen supertyytyväinen. Helmi on todella HELMI!! Sellainen hymytyttö että jos itkettääkin niin kasvot nähdessään saa jonkunlaisen hymyn aikaiseksi. Heinäkuussa meillä oli aivan ihana tilaisuus jossa ei kastetta eikä pappia. Paras kaikista. Aikaisemmin on ollut kaste. Meillä se hyvä että anoppi on ammattipuhuja, jolloin saatiin oikein hyvä seremonia.
Helmi on nyt 12 vkoa tasan. Hän on hyvin virkku neiti. Pää on pysynyt kokoajan hyvin. Vatsallaan nostelee itseään kovasti. Ei käänny vielä mutta tänään huomasin että osaa mennä tarkoituksen mukaisesti kyljelleen. Vatsaltaan toki kierähtänyt selälleen, mutta se on painovoimaa kun pää painaa niin paljon. Pelästys siitä on vain seurannut. :)
Kivaa kuulla että niin monen vauvat nukkuvat hyvin. Olisiko tällainen toukokuisten piirre :) Meillä sama ihanuus. Helmi nukkuu yöt superhyvin. Nukkui nämä ekat viikot mun kainalossa kun en kertakaikkiaan raaskinut laittaa omaan sänkyyn. Nyt nukkunut kolme yötä omassa sängyssä yhdellä tai kahdella syötöllä. Päivät menee hyvin kun on niin hyväntuulinen. Johtuu pitkälle noista isoista. He kun ovat aloittaneet päivähoidon muutamana päivänä viikossa niin on viihdytettävä häntä paljon enemmän.
Helmi on ehdottomasti meidän helpoin vauva, mikä ehkä johtuu myös siitä etten itse enää jäpitä mitään. Mitään ei ole pakko ja millään ei ole niin tarkkaa väliä. Niin se sitten sujuu kun ei ole isoja odotuksiakaan. TÄmä on todella erilaista kun esikoisen kanssa jolloin itse oli ihan eri tavalla äiti. Ymmärrettävästi. Ja vielä puuttuivat nuo viihdyttävät isosisarukset. Olen nauttinut vauvasta täysin siemauksin ja eniten näistä kolmesta. Ihanaa!!!!
Eniten hernettä nenään vetää nuo isommat vekarat, mutta hekin ovat rauhoittuneet alun vilkkauden jälkeen. Esikoinen on ollut superihana isoveli, mutta reagoinut vauvaan muilla tavoin. Aika lievästi onneksi, mutta kuitenkin.
Romaania pukkaa, joten lopetan tähän. Kirjoitellaan, kirjoitellaan ahkerasti kaikki. On ihanaa lukea teidän juttuja ja laittakaa noita kuvia vauvoista enemmänkin. :) Katsotaan saanko Helmistä kuvan liitettyä.
Callaway ja Helmi
...joten hetken kerkeän kirjoitella viikonlopun kuulumisia :)
Nukkumiset meillä edelleenkin niin ja näin, mutta kyllä se jossain vaiheessa täytyy tasaantua kunhan nyt mennään päivä kerrallaan ja ei revitä stressiä vaihtelevista päivistä. Öisin nukutaan edelleenkin ensin n. 3-4 tuntia jonka jälkeen heräillään aamuun saakka parin tunnin välein. Joskus olen kuullut, että vauvat saattaisivat nukkua paremmin ollessaan omassa sängyssä / huoneessa, mutta kun ongelmahan siinä onkin se, että kun ei nukahda ilman että olen vieressä.. Ja siirrettäessä taas havahtuu uudelleen hereille. Eilen viimeksi kokeilin nukuttaa omaan sänkyyn illalla, mutta puolen tunnin huudon jälkeen luovutin ja nostin viereeni, niin siihenpä nukahti saman tien.
Yläkerrasta kuuluu höpötystä; Jade siis heräsi joten kirjottelut jää taas lyhyeksi.
Haaveissa olisi meilläkin vielä yksi vauva, mutta itsellä on jäänyt vähän kammoa tuosta odotuksesta. Muuten ei, mutta pelottaa jos raskausmyrkytys uusii. Minulla on lisäksi diabetes, joten sen takia riski saada tuo myrkytys uudelleen on suurempi kuin muilla. Itsekin mietin tuota Helmi-nimeä, jos saisin vielä toisen tytön... Aika näyttää :)
Kitinää-kitinää... Lähden vaipanvaihtoon ja syöttöhommiin.
Hyvä kun tänne oli tullut paljon uusia kirjoituksia, samaan malliin jatkossa! :)
Ehkäpä ne lomien loppumiset alkaa tosiaan tätä pinoa taas vilkastuttaa, toivotaan niin!! On mukava lukea/vaihtaa kokemuksia.
Mulla on nyt tosi paska fiilis, eli varoitus: valitusta tiedossa!! Tai ehkä mä vaan en ymmärrä tätä miesten ajatuksenjuoksua. Plaah, tosi ärsyttävä vkl takana. Miten teidän muiden miehet, ymmärtääkö ne antaa minkäänlaista "arvostusta" lastenhoitoon? Ja yleensä, miten paljon ne on ja liikkuu vauvojen kans? Musta tuntuu,että meillä pidetään sitä itsestäänselvyytenä, että mä oon päälastenhoitaja. Mies menee omia menojaan, kahville kavereiden kanssa (eilen meni 2 tuntia), sit kaikkea muuta. Mies ei oo ollu vauvan kans tämän vajaan 3 kk:n aikana kertaakaan yli 2 tuntia ilman mua. Touhuaa kyllä vauvan kans ja tykkää siitä kovasti, mutta mutta... Mä kyllä oon käyny lenkillä(muutamia kertoja), mut sit ku sieltä tulee,niin ollaan suunnilleen ovella vstassa ja lykätään poika syliin,ku pitää mennä kaverin kans tekemään jotain. Helvetti että mua sieppaa! Eilen sit mies lähti baariin,ihan vaan pikaseen ku kaverin bändi soittaa. "lupaan ja vannon,etten juo paljon ja tuun keikan jälkeen kotiin!" Joo, joo mitä paskaa, tottakai pilkkuun asti piti olla! NO, aamulla sit heräs siihen,ku tuttu pyysi apuun jotain hemmetin konetta laittamaan..sinne läks! Eipä tässä muuta, mut v***ttaa ku viikot oon vauvan kans yksin, ku mies on reissussa. Sit jos nämä vkl:t menee näin,niin ihan mielettömän mukavaa! No, mä oon jo suunnitellut parin viikon päähän sit oman reissun. Eilen kaverille soitin,että mä sit tuun jo päivällä rintapumpun kans sun luo =) saa mies ihan ensimmäisen kerran viettää pojan kans KOKO PÄIVÄN! Katotaan alkaako sen ajatusmaailma pikkasen jo muuttua!
Paras oli viime viikolla,ku mies oli vielä kotona, kävin lenkillä. Olin vajaan tunnin, tulin ihan hikisenä kotiin..Mies ovella vauva sylissä, (kaveri keittiössä tietenkin!) ja naama norsunvit*lla. Oli poika väsyneenä huutanut, herranjestas sentään! No siinä kävi niin,että mä kipinkapin suihkuun, poika kävi siinä mun kans suihkussa. Sit ku tulin suihkusta,niin mies oli pojan pukenu, mut sit se jo tyrkättiin mulle ja mies jatko matkaa kaverin kans laittamaan jotain jonnekin??!!! No oli kiva, siinä tuli toiset hiet päälle heti suihkun jälkeen!
Sori tää paasaus, mut helpotti =D. VAuva on oikeasti onneks niin kiltti ja ihana hymypoika, että kyllä mä sen kans ihan mielelläni oon..mut jotenkin tuntuu,että kyllä mieskin sais vastuun ottaa. Seuraavan kerran ku (luultavasti ens pe-aamuna) on lähdössä poikien kans kahville, niin mä laitan pojan mukaan, kyllähän mäkin joudun sen kans liikkumiseni tehdä, eikös niin?
Huoh ja voih. Ehkä huomenna on jo parempi filis. Tänä aamuna mies totes: menetkö uudelleen sänkyyn ja nouset toisella jalalla. "EN!" On se niin helppoa olla mies! Mut mä nyt tosiaan aion muuttaa hommaa niin,että aina ku mahdollista,niin mies ottaa pojan mukaan..saa vähän kokea,että mitä tämä vauva-arki ihan todellisuudessa on.
Ihanaa,että teillä siellä "suuressa maailmassa" on mahdollisuuksia noihin tapaamisiin. On ihana varmaan nähdä muita samanikäisiä vauvaja.
Mut nyt menen moiks
Uuniz: kuulostaa melko tutulta tuo sinun kirjoituksesi. Mutta eiköhän se siitä helpota, kun vauva kasvaa isommaksi, niin mieskin uskaltaa ottaa enemmän vastuuta. Ainakin esikoisen kanssa meillä meni niin ja näyttää siltä että myös tämän kanssa (lievemmin tosin). Ja sen verran täytyy antaa tunnustusta miehen touhuille, että kotihommissa on ollut kovasti kaverina niin olen itse saanut enemmän keskittyä syöttelyihin ym. touhuihin. Minusta onkin ihan järkevä työnjako näin niinkauan kuin vauva on rintaruokinnalla.
Ihana tuulinen päivä: Jade on jo toisilla päiväunilla vaunuissa. Ensin nukkui melkein pari tuntia kun kävin vaunujen kanssa hakemassa postin (km päästä) ja sen jälkeen käytiin vielä keräämässä vattuja lähimaastosta :) Nyt siis jo toisilla päikkäreillä ja saan itsekin hengähtää koneella näpytellen. Kiva homma! Itsellekin luo toiveikkuutta parempien päikkäreitten suhteen kunhan kelit tästä hieman viilenee entisestään :)
Nuo teidän vauvatreffit on tosi hieno juttu! Suuren kaupungin etuja... Täällä maalla tosiaan vertaistuki on harvassa, mutta onneksi löysin tämän keskustelupalstan!
Onko vielä kellään tehty hampaita? Meillä kuolataan paljon ja välillä nyrkki on "rannetta myöten" suussa, mutta ehkä ei kuitenkaan vielä ole hampaita tulossa, ainakaan ikenistä en huomaa mitään sensuuntaista.
Meillä olis kans viikon päästä eka rokotuspiikki. Rotarokote otettiin sillon 6 vk:n iässä, mutta se olikin hieman erilainen rokotus ottaa. Nyt samassa 3 kk:n neuvolassa pitäisi ottaa sitäkin toinen satsi. Tyttö raukka ;). Tai ehkä se on loppujenlopuksi enemmän se äiti, joka siitä kärsii....
Juup, nyt jatkan surffailua netissä. Yritän liittää tähän vielä prinsessan kuvan.
Uuniz: kuulostaa melko tutulta tuo sinun kirjoituksesi. Mutta eiköhän se siitä helpota, kun vauva kasvaa isommaksi, niin mieskin uskaltaa ottaa enemmän vastuuta. Ainakin esikoisen kanssa meillä meni niin ja näyttää siltä että myös tämän kanssa (lievemmin tosin). Ja sen verran täytyy antaa tunnustusta miehen touhuille, että kotihommissa on ollut kovasti kaverina niin olen itse saanut enemmän keskittyä syöttelyihin ym. touhuihin. Minusta onkin ihan järkevä työnjako näin niinkauan kuin vauva on rintaruokinnalla.
Ihana tuulinen päivä: Jade on jo toisilla päiväunilla vaunuissa. Ensin nukkui melkein pari tuntia kun kävin vaunujen kanssa hakemassa postin (km päästä) ja sen jälkeen käytiin vielä keräämässä vattuja lähimaastosta :) Nyt siis jo toisilla päikkäreillä ja saan itsekin hengähtää koneella näpytellen. Kiva homma! Itsellekin luo toiveikkuutta parempien päikkäreitten suhteen kunhan kelit tästä hieman viilenee entisestään :)
Nuo teidän vauvatreffit on tosi hieno juttu! Suuren kaupungin etuja... Täällä maalla tosiaan vertaistuki on harvassa, mutta onneksi löysin tämän keskustelupalstan!
Onko vielä kellään tehty hampaita? Meillä kuolataan paljon ja välillä nyrkki on "rannetta myöten" suussa, mutta ehkä ei kuitenkaan vielä ole hampaita tulossa, ainakaan ikenistä en huomaa mitään sensuuntaista.
Meillä olis kans viikon päästä eka rokotuspiikki. Rotarokote otettiin sillon 6 vk:n iässä, mutta se olikin hieman erilainen rokotus ottaa. Nyt samassa 3 kk:n neuvolassa pitäisi ottaa sitäkin toinen satsi. Tyttö raukka ;). Tai ehkä se on loppujenlopuksi enemmän se äiti, joka siitä kärsii....
Juup, nyt jatkan surffailua netissä. Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
Viesti on tuossa nyt kahdesti enkä saa toista poistettua. Tää sivusto tökkii jostain syystä vai liekö se johtuu mun koneesta? No, älkää välittäkö tuosta! heh...
Kylläpä tässä vauvan kanssa pää pehmenee. Sen huomaa joka päivä monta kertaa. Viimeksi kirjoittelin nukkumisista, mutta unohdin kysyä, miten teillä muilla sujuu vauvan nukuttaminen. Meillä Maija on kohtuullisen helppo saada iltaisin nukkumaan omien iltarutiinien jälkeen. Ongelmana vain on, että Maija ei suostu rauhoittumaan isänsä syliin. Vain minun sylini kelpaa ennen yöunille menoa. Siihen syliin tyttö sitten nukahtaa kokonaan tai melkein ennen kuin siirrän omaan sänkyynsä. Nyt huolettaa, jos tulevaisuudessakin vain minä kelpaan nukuttaman. Hyvästi iltamenot ja lastenhoitoapu iltaisin.
Oliko se Uuniz jonka mies on ollut harvinaisen tökerö.. Meillä ei ihan tuollaista ongelmaa ole. Mies kyllä pitää vauvasta huolta melko paljonkin. Viikot menevät hyvin, mutta viikonloppuisin meillä hiertää. Olen kehittänyt vauvan kanssa esim. oman aamu ja aamupäivärutiinin. Vaikka kuinka olen yrittänyt selittää sen miehelle, mies onnistuu sotkemaan sen viikonloppuaamuisin. Siitä taas seuraa kärttyinen vauva ja vihainen äiti. Itse kun haluaisin edes viikonloppuisin käydä rauhassa suihkussa, lukea lehden ja syödä aamiaista. Mutta miehen tuntuu olevan kovin vaikea noudattaa annettuja ohjeita. Onneksi se on pientä.
Nyt kutsutaan syömään, parempi mennä.
Leppis
No juu, niinhän siinä kävi, että mies kilahti ja päästi suustaan taas yhtä sun toista valittavaa akka-tekstiä, ku valitin sen menoista. Tuli kyllä äkkiä sit pyytämään anteeks ja puhuttiin asiat halki. Sanoin,että mulla ei oo mitään sitä vastaan,että oon vauvan kans ja toki ymmärrän, että se musta on riippuvaisempi. Sit sanoin,että kokeilee olla yhden vuorokauden vauvan kans ja kertoo sen 3:lla kuukaudella, niin sen jälkeen mä kysyn siltä, että miltä tuntuu??
No, asiat puhuttu, mies myönsi,että on antanut mulle liian vähän omaa aikaa ja ite on ollu holtiton vauvanhoidossa (itse asiassa vaihtaa vaipat ym ihan ok, mut tuo lapsenvahtina olo on tökkinyt). Lupasi parantaa tapansa..pieni skeptikko minussa asuu, mut pidetään toivoa yllä! Eli nyt jo paljon paremmalla fiiliksellä. Meillä kun asiat tuppaa patoutua aina välillä ja sit se repee just tällä tavalla. Ja koskaan ei mukamas opita näistä virheistä =)
Nyt alkaa olla pojan nukutusrituaalien aika, elikkä tämä viikko alkaa olla sit takanapäin.
rauhallinen suihku ei sit tänään taida onnistua.. pitää laittaa nuo isommat sisaruksen vahdiksi, jos vaan poika suostuis nukahtamaan kiltisti *peukut pystyssä*. Elikkä todella niinkin pieni asia, ku suihku ilman kiirettä...ah ja voih!!!
Moikka pitkästä aikaa:) Ompas mukavaa, kun kirjottelu on taas vilkastunut! On niin kiva lueskella muiden kuulumisia!
Meillä on kesä ollut aikas vilkasta aikaa ja ollaan oltu jonkin verran reissun päällä. Tällä viikolla mies sitten meni töihin ja arki alkoi! Ja täytyy sanoa, että ihan mukava niin, on hyvä saada luotua säännöllisempää päivärytmiä nyt, kun poitsummekin on jo 3kk!
Pikku-herramme kastettiin heinäkuun lopulla Einoksi:) Ristiäiset olivat mukavat, lämminhenkiset ja rennot. Niistä jäi hyvä mieli:)
Ihan hyvin meilläkin on mennyt, Eino on aurinkoinen ja tyytyväinen vauva:) kovasti jo juttelee ja maistelee eri äänteitä, osaa jo tarttua leluihinkin:) Massullaan viihtyy jo hienosti ja päätään kannattelee:) Selällään olo on myös mieluisaa, mutta kääntymistä vielä ootellaan. Eino on myös siitä helppo tapaus, että jaksaa seurailla sitteristä, kun äippä tekee kotihommia, toki aina välillä täytyy muistaa hymyillä jutella touhuilun lomassa:)
Mekin ollaan otettu rutiinit käyttöön iltoja helpottamaan, illat kun olivat pitkään aikamoista showta: kannettiin ja hyssyteltiin toisen itkiessä täyttä kurkkua...nyt sitten ollaan alettu iltapesuille n.klo 20 ja siitä sitten iltamaidon kautta unille, nukahtaa n. 21. Tätä ollaan toistettu vasta viikko, mutta tuloksia on jo alkanut näkyä: Eino nukahti tänään ekaa kertaa pitkään aikaan ilman itkuja, jee! Nukahtaa kyllä vielä mun viekkuuni, josta sitten siirretään omaan sänkyyn. Nyt on heräänyt 3tunnin välein syömään, aamuisin nukkuu n.8-9. Ihan hyvä nukkuja siis!
Päikkärit on täällä myös aikas lyhyitä, noin puolen tunnin mittaisia, tokat päikkärit yleensä noin tunnin. Päiväunillekin nukahtaa mun viereeni, enkä muuta ole ees vielä yrittänytkään, musta kun on niin ihana köllötellä lähekkäin:)
Voi että noita miehiä, ne ei välillä kertakaikkiaan tajua mitään! Koitahan jaksaa, uuniz! onnex saitte asiat jo sovittua, ehkä se siitä helpottaa..mun miekkoseni hoitaa kyllä kiitettävästi oman osansa, hoitaa Einoa mielellään ja antaa mun viettää omaa aikaa välillä ja esim. nukkua, jos oon väsynyt. Titysti päävastuu on mulla, kun mies on töissä, mutta ei mulla valittamista oo.
Noh, tulipas aikamoinen sepustus! Kirjotellaan! Nyt nukkumaan että saa ees vähän unta ennen kuin pikkanen heräilee:)
T: Myrsky ja Eino vähän yli 3kk
voikun on suloisia kuvia pikkuisistanne!
onko muille tullut mitään rytmiä päivään?
meillä nyt on aamut ja illat aina samalla kaavalla. ehkä nuo aamu ja iltatoimet ovat auttaneet asiaa.
meillä on kyllä niin hyvät unen lahjat tytöllä:) nukkuun yöunet 20.00-06.30 heräämättä:))
onko kukaan ajatellut kohta jo soseiden aloitusta?
Meille sanottiin neukusta että voi jo 3kk iässä aloittaa maistattelun,mutta katsoo nyt,maitoa menee n. 140-150 ml syötöllä joten ei nyt ihan hirvittävästi vielä?? mietin että sitten kun lähemmäksi 200 ml kerralla alkaa mennä niin aloitetaan taikka jos yöt alkaa mennä levottomiski. mikä on se yleinen maitomäärä mikä täyttyy niin voisi jo aloitella,onko se juuri tuo 200ml syötöllä vai vähempikin? hehe,tyhmiä kyselen;)
pitääkin ostaa ennen ensi ma suppoja,on meinaan tuo 3kk neuvola silloin ens ma ja jos se nostattakin kuumeen niin on valmiina sitten..saa nähdä paljon typy kasvanut.
meillä seurustellaan kovasti,kiljutaan ja ölistään välillä niin että korvissa soi kun tyttö kiljahtelee innoissaan. Tänä aamuna heräsin kun sofia pulpatti omia juttujaan omassa huoneessaan:)) varpaisiin tartutaan käsillä ja päätä kannatellaan täyttä häkää. masullaan jaksaa olla vaan viitisen minuttia,kamala ähellys mutta kun ei liikkeelle päästä. kääntyä ei vielä yritä mihinkään suuntaan.
mukavia kesän viimesiä viikkoja kaikille mussukoille!
laakli ja sofia 2kk 3vko:a
Meillä herättiin taas niin iloisena,että huh =) Nukuttiin taas pidempi väli yöllä, nukkumaan eilen ennen klo 9 ja syömään heräs vasta puoli 6 ja sit 8 aikaan. Nyt heräs ja laitoin isoveljen 9v laittamaan vähä vaatteita, on ihan innoissaan ;), potkuhousuja yrittää saada ikiliikkujan jalkoihin, heh! No nyt tuli apureita lisää ja taistelu alkaa,että kaikille on jotain tekemistä. No siinähän nyt äheltävät.
Meillä on kyllä ylimääräiset huudot jääneet..toivottavasti ihan lopullisesti. Rytmistä sen verran,että aamuisin näihin aikoihin herätään, jaksetaan olla hereillä n. tunti ja sit on jo ekat puolen tunnin päikkärit. Niitä sit tulee useammat päivisin, mut yöunille sit valmistellaan tosiaan 8 aikaan. JA kyllä nuo säännölliset rytmit ja rutiinit tekee vauvastakin helpomman. Hei, potkuhousut on jalassa =))), nyt sit vuorosylitykset.
Soseiden antamista ei oo vielä aloitettu, mut eilen annoin maiskuttaa banaania, imeskeli sitä aika innoissaan ;o). Kohta varmaan aion kokeilla soseita, kun päivisin syödään edelleen 2 tunnin välein. Nyt ku yöllä on vähän pidempiä välejä, niin maito meinaa olla sit päivisin vähissä, yöllä sit tissit meinaa räjähtää. Ongelma tuokin ;). Neuvola pe ja supot valmiina täälläkin!
No niin, nyt sylitykset teki tehtävänsä, poika päästi maidot ulos ja hoitajien päälle, kyllä kaikkosi väki=D. Noh, pitänee pistää petivaatteet pesuun,ku nekin tuossa touhussa sit sotkeentu.
Niin ja tuosta vauvan liikkumisesta. Meillä ei pyörähdetä, sen yhden keran meni painovoiman ansiosta melken mahalleen. Lattialla mahallaan viihtyy jonku aikaa ja päätä kannattelee siinä mukavasti. Käsistä nostaessa ei oo minkäänlaista meininkiäkään kannattaa päätä, nauraa vaan..saa nähdä mitä neuvolatäti siihen tuumaa, höh!
No,mut nyt sotkujen siivoukseen ja taitaa tulla ulkoilupäivä,ku vielä pariks päiväks hyvää keliä on luvannut. Täytyy nauttia!
pitkästä aikaa ajattelin tänne tulla lukemaan ja kirjoittelemaan,mutta eipä paljon luettavaa ollutkaan ;)
Iinestiina: meillä päiväunet nukutaan nykyisin hyvin,kapaloon kääräisen ja tutin suuhun laitan nukahtaa joskus itsekseen mutta yleensä vaati n.10 min sylissä oloa ja siitä kannan puoliunisen typyn sänkyynsä. Yöt meillä nukutaan jo omassa huoneessa..
syynä tähän se että vauvan huoneessa on pimennys verho ja se pidentää uniaikaa suuresti. meidän valoisassa makkarissa heräsi aina 5 aamulla,nyt omassa pimeässä huonessa nukku 7-8 asti..läpi yön :)) tästä olen toooodella iloinen. yleensä syö 9 maissa viimeisen maidon ja nukkuu aamuun asti:)
meillä typy tykkää jutella olohuoneen kattolampulle:DD siis ihan tavallinen kattolamppu,ei edes roiku tms,sitä aina katselee kaulapitkällä ja riemastuu. hihkuu ja juttelee lampulle.että näin.fiksu lapsi ;D ja puiden lehdet on aika pop. halvat huvit meidän muksulla.
onko kellään jo kääntyilty?
laakli ja sofia 12viikkoa