Onko teidän keittiössä käsisaippuaa ja käsipyyhe?!
Olen kiinnittänyt parissa kyläpaikassa (lapsiperheitä) huomiota, että keittiössä ei ole mahdollisuutta pestä käsiä saippualla ja kuivata kädet siihen varattuun pyyhkeeseen. Kummassakin perheessä on lapsia ja aikaa vietetään paljon keittiössä. Molemmissa paikoissa olen ollut keittiössä apuna, kun on laitettu ruokaa ja itselläni on ihan luontainen tarve pesaista välillä kädet (en ole kuitenkaan neurootikko ;)).
Esim. jos laitan likaiset astiat pesukoneeseen , haluaisin pestä sen jälkeen kädet. Jos olen pilkkonut kasviksia, haluaisin huuhtaista kädet ja kuivata ne johonkin. Jos olen käsitellyt öljyä, rasvaa, lihaa tms. minusta on epämiellyttävää alkaa vaikka kattamaan pöytää tai säätämään uunin lämpötiloja ilman, että saan ensin rasvat pesaistua pois käsistäni.
Eli miten ihmeessä homma toimii perheissä, joissa ei keittiössä ole asianmukaisia varusteita?! Toisessa taloudessa oli kyllä talouspaperia, mutta minusta se tuntuu aikamoiselta tuhlaukselta. Käsisaippuaa ei kuitenkaan ollut.
P.S. Tämä on elämäni av-maisin kirjoitus ikinä, alan pääsytä jyvälle :D
P.P.S. Samoissa huusholleissa on myös kakkaraidat wc-pöntössä esillä. WTF?! Lasten paskaa? Vai jättääkö joku aikuinen psaskansa esille?
Kommentit (24)
Mutta ne ovat kaapissa, joten vieraat eivät voi niitä nähdäkään. Ja aika monet mun tuntemat pitää ainakin käsipyyhkeen keittiön kaapissa, saippua sitten saattaakin olla tiskipöydällä.
Kakkaraitoja ei ole...
pyyhe, saippua ja käsidesipullokin. Kaikki käytössä. Käsipyyhkeen vaihdan heti kun se on tarpeeksi märkä, eli lähes päivittäin. Fairy on melkosen vahvaa käsisaippuaa, saattaapi ahkeralla pesijällä "palaa" kädet moisesta. Mutta.. en ole koskaan nähnyt että yksikään vieras pesisi käsiään keittiössä tai käyttäisi käsidesiä. Muistan lapsuudestani että komennettiin ennen ruokailua käsipesulle, en ole kuullut moista enää aikoihin.. pikemminkin katotaa paheksuvasti kun komennetaan omia lapsia pesemään kädet esim ennen kahvittelua tai vessan jälkeen kysytään muistiko pestä kädet.. on se syntiä pestä käsiä. On se.
Meillä on valitettavasti useinkin kakkajäljet pöntössä, koska ihastuttava mieheni jättää omansa pesemättä, jos on sellaisen kakan vääntänyt, mistä jää jäljet pönttöön. Olen siitä 10 vuotta sanonut, mutta ei ole auttanut. Toivon vaan, ettei niitä ole koskaan ollut siellä, kun on ollut vieraita käymässä =/
Juu eihän tuo käsipyyhe ole mikään maailman hygieenisin, mutta toisaalta meilläkin se vaihdetaan hyvin usein. Ja kaikki kyllä käyttävät samaa käsipyyhettä ;)
Arvelinkin, että osa ehkä kipaisee keittiöpuuhista tarpeen mukaan vessaan käsipesulle, mutta toisaalta siinähän sitten viedään likaa vessan ovenkahvaan ja ovenpieliin..
Hoh, kuulostan kyllä toooodella neuroottiselta. Mutta kiva nähdä, että tällainen aito av-mainen aloitus kerää todella hyvin vastauksia! Yleensä olen kysynyt jotain vakavaa ja tylsää ja saanut vain muutaman kommentin :)
Ap