Onko teidän keittiössä käsisaippuaa ja käsipyyhe?!
Olen kiinnittänyt parissa kyläpaikassa (lapsiperheitä) huomiota, että keittiössä ei ole mahdollisuutta pestä käsiä saippualla ja kuivata kädet siihen varattuun pyyhkeeseen. Kummassakin perheessä on lapsia ja aikaa vietetään paljon keittiössä. Molemmissa paikoissa olen ollut keittiössä apuna, kun on laitettu ruokaa ja itselläni on ihan luontainen tarve pesaista välillä kädet (en ole kuitenkaan neurootikko ;)).
Esim. jos laitan likaiset astiat pesukoneeseen , haluaisin pestä sen jälkeen kädet. Jos olen pilkkonut kasviksia, haluaisin huuhtaista kädet ja kuivata ne johonkin. Jos olen käsitellyt öljyä, rasvaa, lihaa tms. minusta on epämiellyttävää alkaa vaikka kattamaan pöytää tai säätämään uunin lämpötiloja ilman, että saan ensin rasvat pesaistua pois käsistäni.
Eli miten ihmeessä homma toimii perheissä, joissa ei keittiössä ole asianmukaisia varusteita?! Toisessa taloudessa oli kyllä talouspaperia, mutta minusta se tuntuu aikamoiselta tuhlaukselta. Käsisaippuaa ei kuitenkaan ollut.
P.S. Tämä on elämäni av-maisin kirjoitus ikinä, alan pääsytä jyvälle :D
P.P.S. Samoissa huusholleissa on myös kakkaraidat wc-pöntössä esillä. WTF?! Lasten paskaa? Vai jättääkö joku aikuinen psaskansa esille?
Kommentit (24)
Pesen kädet saippualla aina ennen kuin alan laittamaan ruokaa ja olen liian laiska käymään silloin vessassa pesemässä niitä, joka on toisella puolella taloa. Samoin pesen käsiä myös kesken ruoan laiton, esim. sipulin pilkkomisen jälkeen, kanojen/lihojen/kalojen käsittelyn jälkeen, appelsiinien kuorimisen jälkeen ja monta monta muuta kertaa. Eli meillä ihan ehdoton juttu, että on käsisaippua ja käsipyyhe keittiössä. Erikseen on myös astiapyyhe.
Meillä on valitettavasti useinkin kakkajäljet pöntössä, koska ihastuttava mieheni jättää omansa pesemättä, jos on sellaisen kakan vääntänyt, mistä jää jäljet pönttöön. Olen siitä 10 vuotta sanonut, mutta ei ole auttanut. Toivon vaan, ettei niitä ole koskaan ollut siellä, kun on ollut vieraita käymässä =/
myös keittiössä, sen sijaan käsipyyhettä hygieniasyistä ei ole, eli siis kuivaamme kätemme pesun jälkeen talouspaperiin.
Ei ilmoita mitään vanhemmille, käy vaan ihan hipihiljaa kakalla ja jättää aina vessan vetämättä. Eli meidän pöntöstä löytyy joka päivä ylläreitä. : /
Käsisaippuat on kyllä keittiössä meilläkin, pesen usein keittiössä käsiäni.
Mä en pidä siitä että keittiössä pestään käsiä, vaan meillä ne pestään vessassa tai kylpyhuoneessa. Itse pesen fairylla, kun pesen käsiä keittiötöitä tehdessäni.
Meillä ei ole kakkaraitoja ;)
Mutta vessakin on ihan vieressä, kylppäri samoin, joten sielläkin kätensä saa puhtaiksi.
että vain laiskoilla ja epäsiisteillä naisilla on keittiössä käsipyyhe ja saippua, vrt. vessanroskiskeskustelu :)
Sori, oli pakko. Olin vaan NIIN hämmästynyt, että joku vois pitää sellaista naista laiskana tai epäsiistinä, jolla on roskis vessassa.
Jatkakaa..
ruokaa pestessähän joutuu pesemään käsiä vähän väliä. Ennen ruuanlaittoa kyllä pesaisen kädet vessassa, mutta siinä välissä keittiössä. Keittiöpyyhkeeseen kyllä kuivaan myös astioita. Pyyhkeitä vaihdan jatkuvasti, eli mielestäni ei katastrofi jos teen molemmat hommat samalla pyyhkeellä..
Monella on käsipyyhe astia/muun kaapin sisäpuolelle laitetussa koukussa. Meillä on kaapeissa leveät vetimet joten käsipyyhettä pidetään siinä.
on käsipyyhe ja astiapyyhe erikseen. Fairylla pesen keittiössä. Vessassa on vessaharja ja wc ankkaa, joten ei ole kakkaraitoja.
minusta on epähygieenistä että koko perhe pyyhkisi kätensä samaan pyyhkeeseen. Vessassa meillä jokaisella on oma pyyhe ja vieraita varten on paperisia käsipyyhkeitä ja roskis vieressä. Vieraiden toivon menevän vessan pesemään kätensä aina kun tulevat meille.
minusta on epähygieenistä että koko perhe pyyhkisi kätensä samaan pyyhkeeseen. Vessassa meillä jokaisella on oma pyyhe ja vieraita varten on paperisia käsipyyhkeitä ja roskis vieressä. Vieraiden toivon menevän vessan pesemään kätensä aina kun tulevat meille.
Normaalit bakteerit on ihan vaarattomia...ellei tuo ollut provo, tai perheessäsi henkilöitä, jotka ovat jonkin sairauden takia infektioherkkiä
Käytännössä pyyhettä käytän vain minä, koska teen ruuat suurimmaksi osaksi. Ja käytän pyyhettä nimenomaan silloin, kun ruuanlaiton lomassa tulee tarve pestä kädet. Ennen ruokailua kädet pestään vessassa.
Tosin joskus esim. ruuanlaiton yhteydessä astianpesuaineella pesen ja talouspaperilla kuivaan.
mutta saippuaa ei. Meillä on pieni asunto ja kummatkin vessat ovat lähellä keittiötä.
sitä rupesin miettimään että liekö kovin epähygieenistä tuo käsipyyhe kun kuitenkin puhtaita käsiähän siihen pyyhitään. Toki pöpöt muhii märässä pyyhkeessä mutta meillä vaihdetaan kaikki käsipyyhkeet vähintään joka toinen päivä. Keittiön käsipyyhkeen vaihdan aina jos on paljon kuivailtu ruuanlaiton yhteydessä.
Ja samaa olen ihmetellyt itsekin monesti muualla käydessäni. Itse asiassa ne tuntuu olevan useimmin hakusassa kuin paikallaan.
tai käyn viereisessä vessassa pesemässä kädet.