Haittaako "hallittu alkoholismi" lasta silloin jos
äiti juo vain silloin kun lapsi on hoidossa? Tai illalla kun lapsi jo nukkuu. Korkeintaan pikku hiprakassa lapsi näkee äitiä, ja silloinkin äiti vaan "kivempi" kun jaksaa leikkiä enemmän. Ei koskaan niin kännissä oo ollut ettei vois hoitaa lasta. Eikä juomiset oo lapsen perustarpeista mitenkään pois. Lapsi 4v.
Kommentit (63)
Sanokaa mistä haen apua, etten oikeesti menetä lastani :(( sitä en kestäis. sama vaik tappaisin itteni heti. ap
Sanokaa mistä haen apua, etten oikeesti menetä lastani :(( sitä en kestäis. sama vaik tappaisin itteni heti. ap
ihan yleislääkäriltä tai sitten jos olet rahaton terveyskeskukseen. Yksityiseltä saat nopeammin lähetteen esim. psykiatrille. Jos ongelmasi on enemmän jännittäminen, voi riittää että etsitään sopiva lääkitys, mutta jos olet alkoholista riippuvainen niin sitten etsittävä sopiva hoito siihen.
ettei mikään muu tukimuoto auta. Valitettavasti sosiaalitoimistot hukkuvat ryyppäävien perheiden ongelmiin ja jos teillä lapset ruokitaan ja on asiat päällisin puolin kunnossa niin tuskin ketään siellä kiinnostaa teidän tilanne.
Mene lääkäriin ja kerro oireistasi. Kerro, että olet huomannut, että alkoholi auttaa hetkellisesti, mutta koska se ei poista oireiden syitä, etkä halua alkoholiongelmaa itsellesi, tarvitset pikaisesti apua ja tukea itsellesi. Kerro, että toivot mahdollisen lääkehoidon lisäksi myös keskusteluapua tai terapiaa. Ole rohkea ja päättäväinen. Älä vähättele ongelmaa ja huomaa viiden minuutin päästä seisovasi tyhjin käsin samassa aulassa, mistä menit sisään lääkärin huoneeseen.
Et ole yksin, etkä ole ainoa, jolla on elämässä hankaluuksia. Et ole myöskään toivoton, etkä huono äiti, vaan päinvastoin viisas ja vastuullinen, kun haluat huolehtia itsestäsi, jotta voit huolehtia lapsestasi.
Kiitos vastauksistanne. Sanokaa mistä haen apua, etten oikeesti menetä lastani :(( sitä en kestäis. sama vaik tappaisin itteni heti. ap
Mene lääkäriin ja kerro oireistasi. Kerro, että olet huomannut, että alkoholi auttaa hetkellisesti, mutta koska se ei poista oireiden syitä, etkä halua alkoholiongelmaa itsellesi, tarvitset pikaisesti apua ja tukea itsellesi. Kerro, että toivot mahdollisen lääkehoidon lisäksi myös keskusteluapua tai terapiaa. Ole rohkea ja päättäväinen. Älä vähättele ongelmaa ja huomaa viiden minuutin päästä seisovasi tyhjin käsin samassa aulassa, mistä menit sisään lääkärin huoneeseen. Et ole yksin, etkä ole ainoa, jolla on elämässä hankaluuksia. Et ole myöskään toivoton, etkä huono äiti, vaan päinvastoin viisas ja vastuullinen, kun haluat huolehtia itsestäsi, jotta voit huolehtia lapsestasi.
Kiitos vastauksistanne. Sanokaa mistä haen apua, etten oikeesti menetä lastani :(( sitä en kestäis. sama vaik tappaisin itteni heti. ap
Mä oon syönyt cipramilia 2v yhtä tyhjän kans.. pelkään niin et vievät lapsen :(( jos kerron alko-ongelmasta
mikäli käyttää runsaasti alkoholia?
Itselleni määrättiin ahdistushäiriöön Sepramia, ja lääkäri kertoi, että alkoholi enemmän käytettynä vie lääkkeeltä tehon.
ja yhtään et enää juo.
yhteiskunnalle ja siinä puututaan niin vahvasti kansalaisten oikeuksiin ja perheen koskemattomuuteen, että ensin yritetään muita keinoja.
Kirjaa vaikka paperille ylös asioita, mitkä kertovat siitä, että pystyt huolehtimaan lapsestasi, vaikka itselläsi on haasteita elämässä. Laita ylös kaikki: ruokit lasta terveellisesti, huolehdit puhtaudesta ja levosta, viet lääkäriin, kun hän on kipeä, pidät kodin siistinä ja viihtyisänä, olet hankkinut hänelle leluja ja kirjoja ja viet häntä puistoon ja leikkimään, annat hänen tavata muita ihmisiä (ystäviä, sukulaisia jne.), pidät häntä sylissä, katsot häntä lempeästi ja juttelet hänelle kauniisti ja kerrot, kuinka rakas hän on sinulle, riitelet aikuismaisesti, pidät rajoja, etkä anna kaikessa lapselle periksi jne., mitä se sinun kohdallasi onkin, omin sanoin kuvattuna.
Jos jännität keskusteluja ammattiauttajan luona, ota lista vaikka mukaan ja kysyttäessä aiheesta, kerro, että arvasit, että jotain tästä aiheesta kysytään, ja halusit oikein paperin kanssa miettiä, mikä vanhemmuudessasi on hyvää ja toimivaa. Myönnä myös rajallisuutesi ja heikot kohtasi ja se, että kasvat myös itse ihmisenä ja vanhempana yhdessä lapsesi kanssa. Tarkoitus ei ole rakentaa Äiti Täydellisen pingotettua profiilia, jota käydään esittämässä viranomaisten luona, vaan olla realistinen siinä, millainen olet - vahvuuksiesi ja kehitysalueidesi kanssa.
Onko sinulla ketään ihmistä (ystävää tai sukulaista), jonka kanssa voisit puhua elämästäsi?
SIIS kelle mä uskallan kertoo ja miten ettei lasta viedä?!!!!!!!!!!!! Sanokaa mistä haen apua, etten oikeesti menetä lastani :(( sitä en kestäis. sama vaik tappaisin itteni heti. ap
mielialalääkkeistä aivoihin "pumpatut" puuttuvat välittäjäaineet, joten runsas alkoholin käyttö vie tehot lääkkeiltä. Alkoholista tulee myös kaikenlaisia oireita, joten on mahdoton tietää, auttaako kyseinen lääke, kun ei voi tietää, johtuuko esim. sivuoireet tai tehottomuus lääkkeestä vai alkoholista.
Eikös ole niin, että nykyaikaiset mielialalääkkeet eivät tehoa mikäli käyttää runsaasti alkoholia? Itselleni määrättiin ahdistushäiriöön Sepramia, ja lääkäri kertoi, että alkoholi enemmän käytettynä vie lääkkeeltä tehon.
ja terapian yhdistelmä. Eivät lääkkeet auta muuttamaan ajattelutapoja tai käyttäytymistä. Ihminen tarvitsee toista ihmistä peilikseen ja ihmisenä kasvamiseen. Ei meitä ole luotu tänne maailmaan hortoilemaan yksin lääkepurkki kourassa.
Auttaako ne lääkärit tai terapiat oikeesti mitään ? :( Mä oon syönyt cipramilia 2v yhtä tyhjän kans.. pelkään niin et vievät lapsen :(( jos kerron alko-ongelmasta
on ollut vähän hiprakassa kun olin lapsi ja joskus ne oli vähän enemmänkin. koskaan en muista mitään kovin ikävää sattuneen, mut silti en enää siedä heiltä edes sitä pientä nyt kun voin aikuisena itse valita olenko paikalla vai en. ja erotan molemmista jopa puhelimessa puhuessa jos on edes puoli pulloa olutta otettu. mulla on aina vähän epävarma olo heidän seurassaan jos ovat vähänkin juoneet. mun mielestä lapsi aistii jopa tollaset pienet hiprakat ja ne kyllä vaikuttaa pitkään sen turvallisuuden tunteeseen ja sellaseen, vaikkei mitään vaaratilanteita oliskaan. ite en juo edes yhtä lasillista sillon kun lapsi on hereillä. en kyllä juo paljoa muutenkaan kiitos lapsuuteni.
Ei ole lastensuojelulain mukaista ollenkaan ottaa lasta tuosta noin huostaan, vaan ensin on koetettava avohuollon tukitoimia. Olennaista on siis lapsen vointi; jos teillä on siistiä, teet lämpimän ruuan, pidät säännöllisen päivärytmin, lapsi saa kyllä olla kanssasi. Mutta lastensuojelun kautta saatat päästä jonojen ohi alkoholiongelmaisten hoitoon, sekä saada psykiatrista apua pelkotiloihisi. Eli kyllä hakisin ensin apua perheneuvolasta tai sosiaaliviraston sosiaalityöntekijältä.
mietipä vähän. Nyt kantsii tehdä jotain, ennen kuin on myöhäistä :(
etkö siis pysty olemaan juomatta vai onko kyse vain sillon tällöin muutaman juomisesta?
itse voin olla sika kännissä silloin kun lapset on hoidossa-en kylläkään kännää yksin vaan kavereiden kanssa.
ja saatan juoda pari reilua lasia viiniä illalla kun lapset on hereillä-silloin vähän tuntuu että olen juonut enkä uskaltaisi esim. ajaa autolla.
mutta en missään nimessä ole kännissä.
mutta saatan olla viikkoja juomatta mitään.
en siis laske itseäni alkoholistiksi.
itsellä 3 lasta alle 10v
Juon yksin kotona ja siksi että vain siten koen mitään mielihyvää ikinä. Paitsi lapsesta tietysti. Mut oon sosiaalisesti eristäytyny ja pahoja sosiaalisia pelkoja, tuo ainoo mikä auttaa niihin. Kukaan ulkopuolinen ei tiedä mitään. Enkä uskalla/voi puhua aiheesta. Oon yrittäny tästä eroon jatkuvasti, aina sorrun. Lastani rakastan yli kaiken ja mieluummin hyppään parvekkeelta kuin aiheutan tälle haittaa.. mut ehkä petän itteeni ku luulen ettei se oo haitannu häntä. On aurinkoinen ja normaali, iloinen ja huoleton lapsi.
hallittua, se ei ole "alkoholismia" vaan alkoholin hallittua käyttöä.
En ymmärrä, miten lasta voisi haitata se, jos äiti juo, kun lapsi ei ole paikalla. Siis olettaen, ettei äiti sitten ole kamalassa kankkusessa, kun lapsi taas tulee kotiin.
Ja mitä taas alkoholin ottamiseen lapsen läsnäollessa tulee, siitä ollaan montaa mieltä. Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että muutaman lasillisen voi hyvin ottaa - kukin rajojensa mukaan. Niin kauan, kun käyttäytyminen ei paljoa poikkea selvänä olemisesta, siis tosiaan ollaan korkeintaan pikku hiprakassa ei humalassa, ja vanhempi on kyvykäs vastaanottamaan lapsen signaaleja, ei mielestäni siinäkään ole mitään pahaa. (Etenkin, jos lapsi on jo vähän isompi. Sylivauvan kanssa en ottaisi ollenkaan.)
Meillä ainakin otetaan esim. viikonloppuruuan tai vieraiden kanssa viiniä tai saunailtana pari saunakaljaa, eikä se mielestäni vaikuta mitenkään haitallisesti perheemme ilmapiiriin. Päin vastoin, lapsi rakastaa niitä iltoja, kun on vieraita tai oman perheen kesken syödään rauhassa, pelaillaan lautapelejä jne...Uskon itse, omasta kokemuksesta lapsuudenperheessäni ja nykyisessä lähipiirissäni, että alkoholia voi ottaa sivistyneesti, kohtuudella ja nauttia pienestä hiprakastakin ilman varsinaista humaltumista eikä se silloin mielestäni mitenkään sulje pois lapsen/lasten läsnäoloa. Satunnaista humalaakaan en lähde tuomitsemaan, mutta silloin tietysti lapset hoitoon.
ALKOHOLISMISTA tälläisella käytöllä ei kuitenkaan voi puhua.
ps. Niille, jotka aina tällaisiin ketjuihin laittaa kommentteja tyyliin "mitä jos pitää lähteä terveyskeskukseen tms. ja on ottanut viiniä eikä voi ajaa". Itse en ole koskaan ollut ajokortillinen muutenkaan, joten ajamaan en voi lähteä koskaan. Hyvin on terveyskeskusreissut ym. akuutit siirtymät hoituneet julkisilla ja taksilla...
silloin jos tuleekin joku äkillinen hätä. Pitää esim. lähteä lääkäriin, ja oletkin vähän hiprakassa. Silloin voi käydä niin että huostaanottavat lapsen. Mutta siis muuten en usko että lapsi tuollaisesta kärsii, jos et melua ja räyhää öisin ja lapsen hoito ei kärsi.
Oon yh ja masentunut, lapsi ainoa asia mun koko elämässä mikä on hyvää.
Lapset asuvat vastaanottokodeissa, eivät äidit.