Esikoishaaveilijoiden syksy :)
Kommentit (542)
Meillä alotettiin yritys heti ekasta kierrosta. Ilman mitään kikkoja mentiin ekat kierrot, mutta sitten kierto alko pidentyä niin ei ollu enää mitään hajua että millon ovis tulisi ylipäätään.
Viime kierrossa tikutin eka kertaa, jolloin kp 22&23 ovistesti näytti plussa. Kierrot on ollu pillereiden lopettamisen jälkeen 30-35päivää.
Laskurit näyttää päivät miten sattuu ja eri laskureista tuli myös monta ero tulosta, niin ajateltiin että on hyvä tikuttaa niin osuu yritys kohdalleen:)
Sikaflunssasta tuntuu olevan niin villejä juttuja koko ajan liikkeellä, niin ei tiedä että mikä on totta ja mikä huhua. Itse yritän olla vielä asiasta stressaamatta, kun en edes ole vielä raskaana.
Vauvanvaatteita en ole antanu itteni mennä vielä ostelemaan tms, eiköhän tämä nettikeskustelujen seuraaminen toistaseks riitä tähän kuumeiluun..
Tsemppiä kaikille yritykseen!!
yk 4 kp9/30-35
Oon aina tykänny katsella dokumentteja tms aiheesta kuin aiheesta ja nettiä selatessa törmäsin tämmöseen neliosaseen sarjaan ja aiheena mikäpäs muukaan ku vauvahommat :) Oli ihan mielenkiintoinen katsoa joten ajattelin teillekki laittaa vinkkinä:
Tiededokumentti: Saammeko vauvan?
Neliosaisessa sarjassa seurataan sadan pariskunnan ilon, uupumuksen ja epävarmuuden hetkiä aina hedelmöittymisestä lapsen syntymään. Tutkijat kertovat raskausajan vaiheista ja antavat neuvoja odottaville äideille. 1/4.
http://areena.yle.fi/video/484432
jos ei linkki toimi niin löytyy varmaan areenasta jollain haulla. Tänään on varmaan näkyny toinen osa niin sekin voi sinne ilmestyä...
Siis hitsi vie, kirjoitin monta päivää sitten tänne eikä se näköjään ollu tullu ollenkaan.
Ekana thelmalle ja AIE:lle jaksamisia ja tsemppejä.
Sitten tervetuloa uudet ja ihana kuulla että "vanhat" ystävät mua täällä kaipailee, tosi mukavalle tuntuu :)
Nyt omaa napaa (pikainen käynti)
1. Miehen kanssa on menny aika ok, mutta on se kyllä niin kohtuuttoman mustasukkainen että ei sitä voi käsittää. Olen menossa psykologille sen takia, ja koska mun työkaveri oli tehny itsemurhan eikä mun mies ymmärrä yhtään että miten voin itkeä jonku työkaverin kuolemalle... se suuttu siitä ja en edes kehtaa kertoa mitä se teki... mutta uskon että toi keskusteluapu auttaa selvittää päätä ja siinä päätöksessä että mitä nyt pitäis tehdä...
2. oltiin lapissa viikko. ukkoni mun oli sit siellä sen eksän luona (niiden yhteisen lapsen takia) aika monena päivänä ja sen eksä oli kans ihan siellä läsnä. päätin sitten fiksuna tyttönä että en mene edes käymään siellä sen eksakan luona tai mitään, koska tulee varmaan paha mieli jos näkee sen ukon eksakan raskaana. en sitte menny käymään ollenkaan ja laitoin sille X-akalle viestiä että en halua nähä sitä, koska sain ite keskenmenon että ei vain pysty ja siltä tuli kaikkea voi että ja jaksamisia ja "muista ettei se ollu sun vika" ja hienosti homma hoidettiin ja se ymmärsi täysin. No ei menny ku pari tuntia niin ukolta tuli viestiä että se x-akka oli alkanu siltä kyselee kaikkkia että onko se monny juonu viinaa niin paljon että saanu sen keskenmenon ja kaikkea niinku tosi sairasta. tottakai mä sit suutuin siitä kauheasti ja aloin raivoamaan sille (tekstiviesteillä). no sehän haukku tyhmäksi ja vaikka mitä, mut olihan toi mun ukkoki sille sanonu että "haistahan jo vittu, että se kuule lopetti tupakanpoltonki..." hyvä ku ite voipi tapella niin ettei hauku toista niin ei jääny sit mitään paskaa omaatuntoa siitä että oisin sitä haukkunu... no menihän siinä pari päivää että se tajus pyytää anteeksi, mutta oikeasti arvatkaapa miltä tollanen tuntuu??? :o
3. nyt ku olen kerran saanu sen keskenmenon niin tunnistan heti ne oikeat raskausoireet! ja ennen näitä menkkoja niitä oli, eli kiinnittymisyritys - TAAS ! mutta sit ne menkat alko niin ei se näköjään takertunu mukaan, mut kuitenki oli, ihan samat oireet ku viimekerralla... :)
PLUSSATUULOSIA KAIKILLE JA LISÄILEN UUDET LISTAAN JOKU TOINEN KERTA KU EI NYT EHDI...
terkuin Monnyli
Tervetuloa kaikki uudet kuumeilemaan tänne kanssamme!
Mä olen kyllä miettiny, että jos raskaudun niin varmaan otan sen rokotteen. Pelottaa et kuolen siihen. Mies sit yrittää rauhotella mua..
Joku kyseli niistä luomumenkoista.. Mä odottelen ekoja luomumenkkoja, ja ollaan kyl yritys alotettu jo. Enhän mä jaksais odottaa! :D Toivottavasti niitä luomuja ei nyt sit tuliskaan..
En muista, et mitä hyötyä greippimehusta olikaan kun yrittää raskausta? Voisko joku valaista?
MonnY: Ikävä kuulla.. Mitäköhän sen naisen päässä liikkui kun tuollaista oli kysellyt? Ihan kun keskenmeno olisi jotenkin ite aiheutettu! Huh huh.
Plussatuulia kaikille!
Pelottaa et kuolen possunuhaan, enkä rokotteeseen.
täällä lähdettiin sitten uuteen kiertoon. kp1/28 :( noh,kai tämä tästä,ei muuta kun uutta yritystä taas sitten. kyllä se sieltä tulee sitten kun on aika,eikö niin? :)
MonnY: voi että,en ymmärrä tuollasia akkoja. :/ kamalaa että sua syyllistää. eihän keskenmeno ole tietenkään itseaiheutettua,VARSINKIN kun raskaus on toivottu. kuulostaa kovin lapselliselta naikkoselta.
kovasti plussatuulia kaikille ! ja mukavaa viikonloppua :)
Se greippimehu auttaa ainaki joillaki niihin ovislimoihin. Helpompi bongata ovis ja kaippa niitten simppojen on helpompi uida sit oikeeta reittiä sinne minne pitäski :D Ite en oo paljo viel juonu mut tuntuu et on se ehkä jotenki muuttanu nuita limoja.Tai sit niihen vaa nyt vasta kiinnittää huomiota :D En tiiä toimiiko se oikeesti mut ei siitä varmaa mitää haittaakaa oo. Ja siihen makuun tottuu yllättävän nopeesti. Tänää vois ostaa ihan tuoreita josko ne ois parempia ku mehu, siis maultaan. Tiiä sitte :D
Onko muuten ne vitamiinit kuin hintavia? Onko jossain hedelmissä tms hyviä vitamiineja mitä kannattais syyä?
Minä olen jotenkin niin taikauskoinen, etten halua hankkia vauvan vaatteita vielä tässä vaiheessa. Sama koskee tuota influenssarokotetta - katsotaan sitten, jos/kun tärppää. :-)
Ihanaa kun on taas pitkästä aikaa aikaa vaan olla viikonloppusin...
MonnY: Welcome back :D ajattelinki et oot varmaa jossain reissussa, kun ei susta kuulunu. Tosi törkeetä munkin mielestä ruveta edes kommentoimaan toisen km:a. Mitähän sen päässä oikein liikkui, kun puhu tollasii sulle. Onneks sun miehes oli sun puolella sentään!!! Niin ja toivottavasti se psykologilla käynti valaisee ajatuksiasi :)
Pärri:En tiiä tarkalleen nuista hedelmistä, mutta kaikissahan niissä on varmaan arvokkaita vitamiineja. Oon ite yrittänyt syödä monipuolisesti ruokaa ja paljon salaatteja, vihanneksii yms yms, juoda maitoa ja on mulla niitä ladyvita plus vitamiineja, joita ainakin vielä syön 2 päivässä. 3 on suositus raskaana oleville, mut ajattelin et vielä yrittäessä 2 riittää. Mul oli tuurii kun oli poistotuote vaik parasta ennen on vielä vuosia ja sain puoleen hintaan. Normaalisti kai jotain 15/16€ pötikkä :D
ON: ei sitten niin mittään. Kp 16 ja ovistikut näyttää vaan vaaleita viivoja :( yhyy
Ja Monnylle vielä, että kannattaa tosiaan päästää tuon naikkosen puheet toisesta korvasta ulos. Ei kai kyseessä voi olla ihan täysjärkinen tyyppi, jos hän luulee, että keskenmeno on itse aiheutettua. :-(
En nyt ihan kaikkea muista, mistä olette puhuneet, mutta kommentoin vähän sieltä täältä :)
Tuota rokotetta olen itsekin miettinyt, mutta en ole tullut vielä oikein mihinkään tulokseen. Ehkä jätän kuitenkin ottamatta. Tai sitten en :D
Vauvan vaatteita tekis itelläki mieli jo ostella. Aina välillä tulee mieleen, kun jonkun ihanan nutun näkee, että entäpä, jos mitään tuon tapaistakaan ei ole enää saatavilla, kun olisin aika ostaa, mutta en kuitenkaan ole mitään vielä ostanut.
Tuli tässä muuten mieleen, että oletteko miettineet, että kun raskautuminen onnistuu ja kaikki menee hyvin, ultrassa saisittekin tietää että odotatte kaksosia? Onko teillä suvuissa "kaksostaipumusta"? Minä olen joskus miettinyt ja aikamoinen shokki voisi aluksi olla. Meillä kun ajatuksissa on, että ainakin kaksi vuotta saisi olla ensimmäisten lasten välillä. Mutta tietenkään vastaan en pistäisi vaikka kerralla kaksi pienokaista saisikin :)
ON: Meillä on nyt päätetty, että "virallinen" yrittäminen aloitetaan parin kuukauden päästä :) Olen ihan innoissani, kun ennen ollut puheissa, että ainakin pari vuotta vielä odotellaan.
Kiertopäivistä minulla ei ole mitään hajua miten menee, mutta nyt on jotain oireita ollut tai sitten tosi pitkä ovulaatio. Monen monta päivää limoja tullut, alaselkää jomotellut ja välillä mahaa nippaillut.
Plussaisia tuulia ja hyvää viikonloppua kaikille! :)
Tervetuloa takaisin MonnY. Toivottavasti miehen kanssa alkaa sujumaan paremmin ja juttelu psykologin kans auttaa.
Mulla fiilikset heittelee laidasta laitaan. Taitaa hormonit sekoittaa pään, kun aamulla miehen vitsistä oli seurauksena mun hillitön itkukohtaus.
Keskiviikkoisen lääkärikäynnin jälkeen lekuri oli jostain syystä vielä päätynyt lähettämään mut ultraan ja neuvolantäti soitteli eilen perään, että menen vielä ultraan varmistamaan, että kohtu on tyhjä. Lääkäri suositteli menemään eilen tai tänään, mut sain sit ajan keskiviikoks. Jotenkin tuntuu kurjalta mennä ke selittämään taas uudelle lääkärille mun keskenmenoa. Haluaisin vaan antaa asian olla ja miettiä tulevaa.
Ei mulla heti ton ekankaan plussan jälkeen ollut sellainen olo, että pakko lähteä shoppailemaan vauvanvaatteita tms. ja nyt on vielä vähemmän. Sen verran varmasti pelkään toista keskenmenoa, että varmaan odotan, että ainakin se 12 viikkoa on kasassa ennen kuin ryhdyn yhtään mitään suunnittelemaan tai hankkimaan, jos uudestaan tärppää.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Thelma kp6/?
Ensiksi thelmalle ja AIE:lle kovasti jaksamista....
Katsoin äsken Pärrin linkin siis tiededokumentin:saammeko vauvan?....oli kyllä tosi hyvä ja asiallinen dokkari. Kiitos siis Pärrille linkistä!!!=) Niin ja tulihan sieltä hyödyllistä tietoaki....miks mä en oo tienny eikä kukaan oo kertonu, että liukuvoide voi estää siittiöiden "uintia"??.....ärsyttävää!argh! Ja meillä sitä käytetään lähes aina...mut nyt siis sekin ilo poistuu meidän seksistä, ja liukuvoiteet heitetään roskiin...
Itse en oo viittiny vauvan vaatteita ostella, koska oon niin taikauskonen, että varmaan jäisin lapsettomaks, jos vauvanvaatteen menisin ostamaan...ja saanhan mä niitä ostella miehen siskon nykyiselle ja tulevalle lapselle sekä miehen pikkusiskolle...tänäänkin ostin kaikille sukat ja kirjat joululahjaks, sekä miehen pikkusiskolle 1-vuotislahjaks ugg-saappaat...oli kyllä kalliit, mut oli vaan pakko....ja ehkä saan ne sitten takas, jos joskus oman lapsen saisin..=)
Vatsa ollut nyt pari päivää kipeä, ihan ku alkais menkat, mut ovulaatio pitäis olla näinä paivinä niin on vaarmaan ovulaatiokipuja, mut ihan turhaan mä täällä ovuloin yksinäni....miehen nään seuraavan kerran ens v.loppuna, ja sillon ollaan jo auttamattomasti myöhässä...
Tässä muuten tällänen linkki yhteen kalenteriin, jota oon käyttäny....www.yourdays.com
Heippa kaikille ja olipas kiva taas pitkästä aikaa lukea kaikkien kirjoituksia. Kovasti tsemppiä Thelmalle ja AIE:lle.
Täällä on menossa kp 17 ja ekaa kertaa elämässäni oon tikutellut ovista tästä kierrosta mutta ei ole näkynyt, veikkaisin että parin päivän sisällä tulis jos on tullakseen.
Joku täällä mietti että hämmästyisi jos kuulisi odottavansa kaksosia, itse olen nähnyt unia että saisin kaksoset. Tuskin se kuitenkaan toteutuu, mutta kelpaisi kyllä paremmin kuin hyvin :)
Plussatuulia ja pupuiluintoa kaikille!
kp32 ja nega testattu aamulla... Eka luomukiertohan oli 29 joten aattelin testata vaikka aika varma olin tuloksesta. Tässä kierrossa ei ole ollut juuri minkäänlaisia oireita missään vaiheessa. Saa nähdä lähtevätkö kierrot nyt pitenemään. Muistin että viimeksi kun pillerit lopetin tuli yhdet luomumenkat normaalin kierron jälkeen ja sitten oli hiljaista 10kk!!! Olin silloin sinkku niin en hirveästi välittänyt. Lopulta kun varasin ajan gynelle niin vuoto alkoi edellisenä päivänä. Sen olen päättänyt että varaan ajan gynelle jos ei ala mitään kuulumaan.
Äitini on kaksonen ja hänen suvussaan useita kaksosia. Joten asiaa olen miettinyt lähinnä siltä kannalta että jos clomifenia joutuu syömään niin silloin todennäköisyys on varmaan aika iso saada enemmän kuin yksi. Eikä ne luomunakaan olisi kovin iso yllätys.
Välillä huolettaa kovin nämä vauvansaantiasiat, mielestäni en kuitenkaan mieti asiaa "liikaa". Eli ihan hyvillä mielin jään katsomaan mitä tuleman pitää.
Se Saammeko vauvan? dokumentti on tosi hyvä, suosittelen!
Pahoittelut AIE:lle ja Thelmalle.
Nyt ei muuta kuin siivouksen kimppuun...
Tinsku
Mä katsoin myös tuon vauvadokumentin ja oli kyllä hyvä. Kiitos kovasti linkistä!
Kaksosia ei meillä oo suvussa ja niinpä todennäköisesti ei oo meillekään odotettavissa. Kaksoset on minusta kuitenkin ihanimpia mitä voi olla, eli jos kuulisin odottavani kaksosia niin olisin aivan innoissani. Tokihan siinä on enemmän riskejä, mutta onpahan enemmän seurantaakin ja silloinhan saisi myös ns "kaksi kärpästä yhdellä iskulla", eli tarvitsisi vain kerran olla raskaana ja synnyttää ja silti saisikin kaksi lasta! :)
Ensi viikkoa odottelen innoissani, että tuleeko sieltä mitään raskaustuntemuksia. Keskiviikkona luulen tunteneeni ovulaation ja nyt ei siis oikeastaan mitään muuta kuin odottelua...
-Helja
mä oon ollut nyt vähän taustalla mut aattelin kommentoida näihin mielenkiintoisiin aiheisiin mitä olette pohtineet :)
Mä haluaisin 2-3 lasta mielellään 1,5-2v ikäerollla.. niin että vanhimmalla ja nuorimmalla ois korkeintaan 5v ikäeroa.. ja olishan se mukava saada molempia sukupuolia.. ja meidän kohdalla olis aika yllätys jos kaksoset tulisi kun kummankaan suvussa ei ole mitään siihen viittaavaa, mutta olisin todella iloinen jos kaksoset ois tulossa.. se ei järkyttäis mua yhtään.. :)
mä aattelin tänään katsoa sen dokumentin, toivottavasti se näkyy vielä.. :)
täällä 20/?(41) ja siis yk 2.. ei mitään erityistä.. ajattelin testata 8.11 jos ei oo menkat sitä ennen kurvanneet.. olis kiva saada plussa isänpäivänä mut hyvin todennäköstä et sitä ei tule tästä kierrosta..
plussatuulosia
Liitynpä siis tänne esikoishaaveilijoiden joukkoon...
Eli minä -82, mies -78.
Keski-Suomi
Yritys alkanut 09/09, jolloin siis pillerit jätetty pois.
Kuukautisia ei kolmeen vuoteen pillereiden ansiosta ei ole ollut, joten niitähän tässä nyt sitten odotellaan, 4 viikkoa mennyt ilman pillereitä, kuukautisia ei kuulu, rinnat aristaa, alavatsassa nipistelee ja kuvottaa... Vielä en aio testata, odottelen vielä ensi viikon ja testi sitten jos ei kuukautisia kuulu.. Jännittävää...
Onnea kaikilla haaveilijoille ja onnittelut myös jo plussanneille!!!
Pärri: Itse syön multitabsin raskausvitamiineja, riittää kun ottaa 1 tai 2. Laskin et toi yks riittäis ihan hyvin, koska saa sitä vitamiineja ruoastakin. Ja sit laskin et jos ottaa yhen, ni multitabsin vitamiinit riittää kauemmin ku lady vitan(niitä pitäs ottaa enempi).. Multitabsilla tais hinta olla jotain 16-17e.. Mulla on pirteempi olokin nyt ku oon niitä syöny. Appelsiinimehusta saa ainaski foolihappoa, joten appelsiinit vois ainaki olla hyviä hedelmiä.
Eiku sit vaan ostamaan greippimehua! :D
Ja liukuvoiteesta.. Meillä kans käytettiin tota ennen, mut jostain sit luin et se hidastaa siittiöitä. Mein liukkari on ainaki sellasta mikä ei tuhoa niitä, mut kai se sit kuiteski hidastaa niitä. En vaan tykkäis olla käyttämättä sitä, ku paikat tulee heti kipeeks ilman. No hyvän asian takia voi kai sit vähän "kärsiä".
Kai sitä pitäs heilutella kunnolla peittoja tänään. Jos kierto ois edelleen 28 päivää, ni ovulaatio vois olla tänään! Tiedä sitä sit..
Kp 14/?? Yk 1
Tosi mukava huomata, että uusia on tullut muitakin!
Nyt en ihan varma ole, joten kysyn oliko niin että osa uusista tulokkaista myös odottelisi ekoja luomuja jo jännityksellä vai oletteko kaikki odottaneet ekat luomut ennen yrityksen aloitusta? Me kun ollaan tjottailtu jo heti viimeisestä pilleristä ja sillä nyt jännäänkin.. Kävin itseasiassa hätähousuna jo ostamassa pari testiä jemmaan, mutta ainakin tämä viikko nyt pitäis odottaa että voisi olettaa edes että "normaalisti olisi jo alkanut" heh..
Joku puhelikin sikainfluenssasta ja joka tuutistahan sitä kuulee.. Itse olen tällä hetkellä jumiutunut ja hieman ahdistunutkin pohtiessani tuota aihetta, vaikken edes vielä ole raskaana. Siksi ihanaa että täälläkin samassa tilanteessa olevia. Itse olen kaiken lukemani ja kuulemani perusteella ainakin tällä hetkellä sitä mieltä etten rokotetta ota( vaikka vielähän se ei edes minua koske), mutta nyt on alkanut pyörimään epätietoisuus, että no jos en vielä ole raskaana pitäisikö siirtää vielä yritystä. Todella rasittavaa koska tiedostan että aina varmasti jotain on minkä takia alkaisi epäilemään ja tämä ei kuulemani mukaan ole syy siirtää yrittämistä, eikä koskaan tiedä kauanko tärppiin edes menee. Mutta jos en halua esim. edes rokotetta, voinko silti olla järkevä yrittäessäni raskautta kun kaikkialla hepuloidaan..Itse olen luulotautinen panikoija jo muutenkin ja luulen että monet ohittavat aiheen tuhahduksella. Useimmilla raskaana olevillahan se on myös lievänä ja jos sen tässä alkuvaiheessa saisi, niin vaikka ehtisi raskautua niin olisi aika alussa vasta jolloin se ainakin tod.näk olisi lievempi.. mutta millaisia ajatuksia teillä muilla kovasti esikoisesta haaveilevilla on?
Olisi ihanaa voida haaveilla esikoisesta ja yrittämisestä ilman joka päiväistä, ellei hetkistä, taustalla vellovaa pientä ahdistusta kyseisestä aiheesta. Tiedän että ilman tätä joko turhaa tai aiheellista paniikkia, olisin täysin varma asiasta, eli en epäilisi hetkeäkään onko ajankohta oikea.. toisaalta esikoishaaveiluun varmaan liittyy muutenkin sekavia tunteita. Jaiiiks auttakaa :D