Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi annatte pienten lasten katsoa TV:tä?

Vierailija
04.08.2009 |

En ole TV:n vastainen ihminen, mutta minun on silti vaikea ymmärtää miksi pienten - erityisesti alle 2-vuotiaiden lasten - annetaan katsoa TV:tä, vaikka siitä ei ole osoitettu olevan mitään hyötyä, vaan pikemminkin haittaa aivojen kehittymiselle. Mitä syitä teillä on pienten lasten TV:n katselulle?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostat ala-asteikäselle kännykän?

Ja altistat syöpään?

Meillä 2- vuotias ei kauaa jaksa seurata telkkaa.

Meillä myös harrastetaan liikuntaa, piirretään, leivotaan, askarrellaan, pelataan, luetaan..

Ei telkkarin katsominen ole päivän tarkotus.

Saa olla aika apina joka näkee kuvan välkkyvänä, silmä on sen verran hidas että ei kuvapysähdyksiä näe!!

Kirjoissa kuvat vaihtuu myös, telkkari, elokuvan idea on liikkuva kuva joka on sarja kuvia.

Ohjelma taas on sitten erikseen miten nopea tempo siinä on: lastenohjelman Rölli nauraa höröttää rauhassa kautta likaisten varpaittensa tai Turtlesit mätkii vihollisia.

Ei aivot jää ylikierroksille.

Vierailija
22/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkari päällä taustaäänenä, moniko sitä aktiivisesti seuraa koko ajan?

Kaksi eri asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen kotona!! :D! Perheessä 4v ja 2v tytöt sekä 1kk ikäinen poika.

Telkkari on auki lähinnä taustahälynä.. mua ahdistaa, jos on hiljaista. Joskus on myös radioauki, mutta silti telkkari auki.

Olen ammatiltani toimittaja, ja seuraan uutisia monta kertaa päivässä.

Luultavasti tämä on opittua, sillä omassa kodissani (isoisäni, isoäitini ja äitini olivat/ovat myös toimittajia) telkkari oli auki koko ajan.

Ihan normaali aikuinen minusta on kasvanut :D.

lapset eivät pahemmin telkkarista välitä, esikoinen joskus haluaa katsoa lastenohjelmia. Nyt kesäaikaan ei ole tainnut katsoa telkkaria kuin pari-kolme kertaa.

Vierailija
24/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi toimittajan tietävän, mitä paskaa uutisista usein joutuu kuulemaan ja näkemään. :(

Vierailija
25/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä on 4 ja 2 vuotiaat pojat ja aina on heidän huoneessa playhouse disney auki klo 7:00 - 19:00. erityisesti Mikkihiiren kerhotalo (suunniteltu 2-5vuotiaille) ja pikku einsteinit ovat pop, myös tikru ja puh sekä pupukaupunki miellyttävät, erityisesti vanhempaa. Nää englanninkieliset stanleyt ym eivät juuri kiinnosta.

Vierailija
26/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä telkku on auki VAIN silloin, kun joku sitä oikeasti katsoo. Lapset katsovat 0-1,5 tuntia päivässä, aikuiset 1-2 tuntia.

Vierailija
27/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: toimittaja

Vierailija
28/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohan on juuri pahinta, että TV paljon auki taustalla. Sehän tekee lapset erityisen levottomiksi. Lukiko kukaan Meidän Perhe-lehdestä viime numerosta tästä asiasta? Sanottiin mm. että lapsen olisi hyvä antaa nukahtaa hiljaisuuteen, varsinkin puheen kehityksen aikoihin.

Kyllä tuo TV:n katselemattomuus pienillä lapsilla pohjautuu ihan monien länsimaiden lastenpsykiatrien suosituksiin, perustuen aivotutkimuksen tuloksiin. Välkkyvät kuvat eivät ole pienten lasten aivoille hyväksi.

Joku kysyi tuosta tilanteesta, jos perheessä on useampi lapsi: Tekisin itse niin (toistaiseksi meillä on vasta yksi lapsi), että esim. isä veisi pienemmän puistoon ja sillä aikaa isompi saisi katsoa TV:tä.

Vierailija
29/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi tuosta tilanteesta, jos perheessä on useampi lapsi: Tekisin itse niin (toistaiseksi meillä on vasta yksi lapsi), että esim. isä veisi pienemmän puistoon ja sillä aikaa isompi saisi katsoa TV:tä.

Vierailija
30/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä tuollainen puistoilu pikku kakkosen aikaan on monessa perheessä aika vaikea toteuttaa.

tuohan on juuri pahinta, että TV paljon auki taustalla. Sehän tekee lapset erityisen levottomiksi. Lukiko kukaan Meidän Perhe-lehdestä viime numerosta tästä asiasta? Sanottiin mm. että lapsen olisi hyvä antaa nukahtaa hiljaisuuteen, varsinkin puheen kehityksen aikoihin.

Kyllä tuo TV:n katselemattomuus pienillä lapsilla pohjautuu ihan monien länsimaiden lastenpsykiatrien suosituksiin, perustuen aivotutkimuksen tuloksiin. Välkkyvät kuvat eivät ole pienten lasten aivoille hyväksi.

Vierailija
31/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin joskus niin kuolemanväsynyt, että laitoin lastenohjelmat pyörimään vain siksi, että sain hetken torkahtaa. Esikoinen istui vieressäni sohvalla ja kuopus istui lattialla jalkojeni välissä, jolloin huomasin jos hän yritti lähteä liikkeelle.

Siihen sitten sammuin muutamassa sekunnissa.

Vierailija
32/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kyllä ihan täysin uskon ettei tv ole hyväksi ihan pienille (jos nyt kenellekään) ja esikoinen varmaan olikin jo yli 2v ennenkuin telkkariin tutustui mutta kyllähän se sen toisen lapsen kanssa on vähän hankalaa kovin ehdotonta linjaa pitää... Tosin eipä tuo 1,5v edes kovin kiinnostunut ohjelmista olekaan, lähinnä tunnusmusiikkeja tanssii. Mikään lapsenvahti telkkari ei kuitenkaan meillä ole, jos ei lapset viihdy kun teen kotihommia tai jos on sellaista missä ei voi mukana sohia niin sitten teen kun pienempi nukkuu (isompi ei enää ongelma).

Vierailija
33/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on neljä isompaa sisarusta, jotka kaikki seuraavat vähän eri ohjelmia.

Vierailija
34/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toistensa kanssa tukkanuottasilla ja iholla koko ajan valveilla ollessaan. ja möykkä sen mukaista.

Jotta saisin ne joskus olemaan valveillaollessaankin irti toisistaan laitan ohjelmat pyörimään. Siinä sivussa sitten se 2v:kin näkee saman kuin isommat.

Ja joo, puistoon sen kanssa...Yh tai ei niin en niin vastuuton ole että jättäisin isommat keskenään yksin kotiin telkun kanssa.

Kyllä mäkin haluaisin ajatella, ettei meiän muksuille telsua ennen kuin rippikouluiässä, mutta...

Vierailija
35/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin katson paljon tv:tä, joten en ole kieltänyt. Varsinkin, kun poika tykkää samoista tiedejutuista kuin itsekin. Se on meidän sellainen yhteinen juttumme.

Olemme kaksikielinen perhe ja suomen kielen oppimisen tukemiseksi meillä katsotaan päivittäin myös ainakin tunnin verran suomenkielisiä dvd:itä. Olen lasten ainoa suomenkielinen kontaksi, joten on hyvä kuulla muutakin, kuin äidin puhetta.

3 v ei vielä kauheasti jaksa keskittyä tv:n katsomiseen ja hyvä niin. Leikkii omia juttujaan, kun veli katsoo telkkaria.

Vierailija
36/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mikään ohjelmanumero sinänsä. Tuntuisi oudolta pistää isä pienemmän kanssa puistoon ja jäädä itse kotiin katsomaan isomman kanssa telkkaria - ihan kuin kyseessä olisi suurikin tapahtuma. :)

Mieluummin ulkoilemme koko perheen kanssa ja laitamme lapsille videon pyörimään silloin, kun aikuisen on pystyttävä keskittymään johonkin rauhassa. Olkoon se sitten ruoanlaitto, suihkussa käynti tai hetken huilahtaminen.

Vierailija
37/37 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska isoveli katsoo. Se on ihan mukavaa, ettei tuota kuopusta kauheasti TV kiinnosta. Saattaa katsoa pikkukakkosesta yhden ohjelma ja sitten lähtee leikkimään. No nyt kun tulee Uteliasta Viliä, niin sitä tillittää silmät suurina sen puoli tuntia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi