Paljonko opintopisteitä (yliopisto) ekalle lukukaudelle (ov)?
Eli siis olen aloittamassa yliopisto-opiskelut monen vuoden kotonaolon jälkeen. Paljonko kannattaisi ottaa kursseja / opintopisteitä tulevalle ekalle lukukaudelle? Kolme pientä lasta on kotona ja junalla kuljen opiskelukaupunkiin. Mietin vaan sitä, että en ajaisi itseäni heti ihan loppuun haaliessani ihan liikaa kursseja...
Tackar :)!
Kommentit (19)
Ihan ok määrä, jos opiskelet kaikki arkipäivät.
Olen valmistunut AMK:sta samaa alaa sivuavaan ammattiin v. 2001. Sen jälkeen on syntynyt kaksi nuorinta lasta. Esikoinen syntyi ekan opiskelun aikana. Viime vuoden suoritin opintoja avoimessa, jotka myös läheisesti liittyivät tähän pääaineeseen johon siis nyt pääsin.
Olen kyllä tosi onnellinen opiskelupaikastani :)! Kotiäiti vuosina olin tosi vakuuttunut etten enää koskaan pääse minnekään opiskelemaan, koska olen "vaan" ollut kotona. Alussa lukeminen olikin tosi tankkaamista mutta sitten siihenkin taas pääsi sisälle ihan uudella tavalla ja alkoi huomata, että asiat jääkin mieleen :)! Nyt olen tosi innoissani ja pelkäänkin, että valitsen ihan liikaa kursseja ja into lopahtaa siihen...
-ap
olenko minä sitten haukkaamassa liian suurta palaa, kun on suunnitelmissa 60 op-tä vuodessa?
ei ole kokemusta liian rankasta tahdista, luulen siis ehkä liikoja kyvyistäni ja jaksamisesta.
olen suorittanut viimevuonna 30 ja siis tänä vuonna tarkoituksena tuo 60... ihan aikataulun vuoksi ja siksi, että tänä vuonna pystyn suorittamaan suurimman osan paikkakunnallani... nyt siis 3 lasta.
eikä perjantaisin ollut edes koulua.
Laskennallisesti pitäis suorittaa noin 60 op vuodessa, jotta valmistuu viidessä vuodessa.
Riippuu alasta, mutta kyllä normaali ihminen ahkerasti opiskellen saa jopa 100 op vuodessa kasaan. 60 op olisi saatava ainakin!
Jossain pitää olla läsnä tunneilla (kielet esim) ja palkkioksi saa kapiset 2ov. Toisaalta jossain voi lukea 3-4 kirjaa, läpäistä tentin ja saada 6-8op. Se niin riippuu.
Yksi opintopiste on 26,7 tuntia. 60 op vuodessa on 1600 tuntia opiskelua vuoden aikana. 1600 / 52 viikkoa on 30 tuntia viikossa. Jos lomailee vaikka 5 viikkoa, opiskeltavaa on yhteensä 34 tuntia / viikko.
Käytännössä selviää vähemmällä työmäärällä, joten 60 op vuodessa on realistinen ja hyvä tavoite.
Noi tunnit ei kyllä anna mitään osviittaa.
Alkuperäinen puhuu lukukaudesta, te puhutte vuodesta.
jos meinaa suorittaa 30 opintopistettä vuodessa, niin valmistumiseen menee kymmenisen vuotta.
opintoviikon suorittaminen lukuvuodessa on mahdollista normaalillakin teholla, eli tehnee noin runsaat 50 opintopistettä. Lukukautta kohden noin 25 oP on jo hyvin.
Onhan aivan eri asia suorittaa 50 op lukukaudella tai lukuvuonna...
Nykyään yliopisto-opiskeluun kuuluu hops eli henkilökohtainen opintojen suunnittelu. Parhaiten sinua varmasti osaa auttaa oman oppiaineesi hops-ohjaaja, jonka kanssa keskustellen saat realistisen kuvan esim. siitä miten kuormittavia ja miten paljon läsnäoloa vaativia tutkintoosi sisältyvät opintojaksot ovat sekä mikä olisi ohjeellinen suoritusjärjestys- ja aikataulu. Tämän jälkeen sinun on varmasti paljon helpompi arvioida omia mahdollisuuksiasi elämäntilanteesi huomioiden. Siis reippaasti vain nyt aikaa varaamaan hops-ohjaajalle ennen syyskuun ruuhkahuippua! Terveisin hops-ohjaaja
Omituista miten tällaisestakin asiasta voi saada väittelyn aikaiseksi ;)!
Itse siis tarkoitin opintopisteitä lukukauden aikana. Eli itselleni se ainakin tarkoitti vain SYKSYN osalta! Eli siis jos suoritan 35op nyt syyslukaudella ja tulevana keväänä, se tarkoittaa n. 70op koko lukuvuoden aikana. Eikö?!
-ap
Tampereen tekn. yliopistossa on ainakin 5 jaksoa ja se 3 jalkaa enen joulua ja jatkuu tammikuussa ei siis ole mitään ns. yksy ja kevät lukukautta??
Missäköhän koulussa mä oon opetellut kirjoittamaan :)))
että alkavana lukuvuonna TTY:n kolmosperiodi alkaa vasta tammikuussa, eli syksyllä on kaksi ja keväällä kolme kokonaista periodia.
mitä lähdit opiskelemaan? Onko edellisestä koulutuksesta jo monta vuotta? vaihdoitko kokonaan alaa? Kyselee kiinnostunut joka miettii hakemista ensi kevään haussa.