Laittakaa kuvia sektio arvista/haavoista
Kommentit (87)
että tässä aikaisemmin olleet kuvat ovat olleet mielestäni todella pahan näköisiä.
Itselläni sektiosta on 3½ vuotta ja arpea tuskin huomaa. On varmaan millin levyinen ja täysin ihon värinen. Ei sitä edes huomaa. Todella alhaalla bikinien altakaan ei näy.
Kaikilla leikatuilla ystävilläni arpi on saman näköinen. En ole koskaan nähnyt tuollaisia kamalia arpia. Omani ei ollut kovin raflaava edes heti leikkauksen jälkeen.
vartaloani hävetä, arvet on osa yhtä elämäni ihaninta aikaa ja kyllä aika haalistaa, jos saan tulevisuudessa lisää lapsia, niin tulkoot lissää:) pieni uhraus rakkaasta lapsesta :)
niin, toivon että muutkin äidit ei liikaa ajattele sitä ulkonäköä vaatteen alla että nyt on kaik pilalla, enkä ole hyvännäköinen enää :(
päät pystyyn upeat äidit ! ja he jotka ovat myös tupla arvet saanut :) ja on osattava itseään rakastaa ja arvostaa, eikä perustaa kauneus käsitystä vääristä uskomuksista ja kommenteista
Haalea viiva karvoituksen alla. Ja ei muuten arven arpea ja maha littana. Sektiosta viisi vuotta.
Muuten voit aiheuttaa pahempaa damagea vatsallesi ja saat hyvällä tsägällä pömppömahan.
T: Se edellinen, jolla nätti arpi.
PS Onko sulla raskausarpia paljon? Helposti arpeutuva ihokudos? Miten sun muut arvet on muuttuneet ajan myötä?
Toisilla iho on lähtökohtaisesti "huonompi" ja se repeää helposti ja arvet kasvaa kokoa ajan myötä. Toisilla sektioarpi voi kasvaa sentin puolentoista paksuiseksi, koska iho tekee tepposet.
Ei edes viidettä odttaessa yli nelikymppisenä tullut raskausarpia, mutta sektioarpi on ruma: paksu, leveä ja punainen, vaikka viimeisestä sektiosta on 7 vuotta aikaa. Silloin edellistä sektioarpea korjattiin, mutta ei se miksikään muuttunut. Mulla tulee ihan kauheasti aina leikkauksista arpikudosta.
Ei mulle mitään niittejä laitettu, vaan tikit.
Minulla myös keloiditaipumusta (arpi punainen ja aktiivinen pitkään). Punoittavan arven pituus on 10 cm ja se kyllä näkyy. Röllö oli pienempi välillä, mut kasvanut kesän herkuilla. Arpi voi punoitta 20 v, kokemusta on.
Sektioita neljä ja kuopus parivuotias. Olen pitänyt leikkaavalle lääkärille arvesta kovan porun, voivat kyllä vaikuttaa käden jälkeen. Kakkosen jälkeen olin viidellä pitkällä tikillä ja teipillä kiinni, oli siisti jälki. Viimeisen lääkäri leikkasi samasta kuin edellisetkin, vaikka kolmannen jälkeen uhattiin, et seuraava viilto tulee pystyyn.
En ole valinnut sektiota. On ollut vähän pakko.
nykyään laitetaan niitit. minulla on ollut molemmat.
arpi oli kauhean näköinen silloin synnytyksen jälkeen, mutta nyt niitä kumpaakaan ei juurikaan erota - ovat ihan haaleita viivoja ja ihan karvoituksen yläpuolella.
arpia enemmän minua säikäytti toisessa sektiossa se, että kirurgi leikkasi vahingossa vauvaa tämän kohdussa teutaroidessa leikkauksen aikana. mutta sekin arpi on jo haalistunut.
ja vielä tiedoksenne: kumpikaan lapsi ei olisi selvinnyt hengissä ilman sektiomahdollisuutta.
jos ei käänny olen ajatellut sektiota. Alkoi kuitenkin mietityttämään haavan koko ja kipeys ja kaunko sen kestää parantua.
Myös huoli omasta ulkonäöstä. Raskausarpia on tullut paljon ja ne pahenevat kokoajan. Mutta tietenkin mennään niin, mikä vauvalle parasta, tulevasta ulkonäöstä huolimatta. Aikaisemmat arvet minulla ovat vitivalkoisia ja ympärillä tummempaa/punaista, joten erottuvat todella hyvin. Pientä ylipainoakin on joten mietin, saanko sektion jälkeen vatsaa ikinä bikinikuntoon. Nyt se tuntuu toivottomalta.
Noitten linkillä laitettujen kuvien jälkeen mahdollinen sektio alkoi todella hirvittämään. Videota en uskalla katsoa.
Kiitos paljon kuvista ja kommenteista ja kokemuksistanne? Kauanko teillä kesti haavan parantuminen? Kuinka kauan sektion jälkeen pystyitte elämään ja olemaan "normaalisti"?
t. ap (rv 33)
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Keloidi%20ja…
rankka kuva wikipediassa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keloidi
Minun tyttärellä on keloiditaipumus ja se tuli esiin luomen poiston jälkeen. Käytin lääkärissä ja kertoi olevan keloidi, lävistyksiä ei suositellut otettavaksi yms.
pahempiakin asioita maailmassa on kuin sektio. ja kun siitä palkkiona ihanan vauvan, niin ei sitä enää edes ajattele.
voisin kuvitella, että epäonninen alatiesynnytys vääräasentoisen vauvan kanssa saa paljon pahempaa jälkeä aikaiseksi kuin suunniteltu sektio.
molemmista sektioista olen ollut pystyssä leikkauspäivänä. ensimmäisestä olin tosi kipeä ja toisesta en. oleellista sektion jälkeen on riittävä ja hyvä lääkitys ja se, että tekee niinkuin annetaan ohjeet.
unohda ap ulkonäköpaineet ainakin puoleksi vuodeksi. ensikesänä saatat sitten olla jo bikinikunnossa, itsestäsihän se paljon riippuu.
minua nauratti noi kauhistelut, ,mutta hyvä vaan tietää että "häviää" sitten, ettei vaan hävetä jos joku näkee. :) kamoon hei.....
, kai sitä nyt onkin värit pinnassa kun 3 kuukautta sitten vasta leikattiin :)
miten ihmeessä joku luulee että se häviää piiloon samantien? ja raskaus arvet myös ? kyllä jotkut on malttamattomia, minusta arpi on siisti ja kaunis eikä edellisetkään ole ihmeellisiä, nehän on tuoreita, kuten minunkin massu :)
Sektio tehtiin 7 viikkoa sitten ! Vatsani on ällöruma, eikä sektioarven takia vaan raskausarpien ! Itseasiassa vatsasta tuli paljon hurjempi kun teidön juttujen perusteella luulin. Arpi on hyvin siisti ja parani nopeasti, mutta maha on muuten lölly ja arpinen :) EI HAITTAA !!! Poikanen on niin ihana että ihan sama kuinka "pilalle" se vatsa menee.
Sektio jännitti kovasti ja varsinkin arven kipeys ja parantuminen. Ja olihan se tosi kipeä, mutta vain muutaman päivän.
Hassua, tulin käymään tällä palstalla ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeen ja tämä aloitus oli etusivulla.
Maha täysin kiinteä, eikä ole koskaan tullut yhtään raskausarpea. Sektiosta 5 vuotta. Sen jälkeen yksi normaalisynnytys.
ei niitteä suomessa vaan jenkeissä täällä tikataan...mulla neljä sektiota haava pystys kestää kauemmin palautua mut vaalenee ajanmyötä pinkiksi aika huomaamattomaksi
kolmas edessä helmikuussa. Esikoista tein lähes vuorokauden synnytyssalissa kunnes lähdetiinkin hätäsektioon ja vauhdilla. Arpi on siis pystypäin. Toinen lapseni syntyi myös sektiolla kun lantioni kuvattiin tämän ekan jälkeen ja todettiin ettei sieltä mahdu kuin alle 2 kg lapsi...Toinen leikattiin myös pystyyn ja samalla korjasivat arpeani joka oli karmea paksu viiva. Nyt nätimpi, mutta kaksi kertaa ystypäin vedetty, mun maha ei palautunu toisen jälkeen enää vaan jäi tyhjäksi repuksi. Kyselin miten leikkaavat nyt kolmannen ja veikkasivat että taas pystyyn, en oikein innostu.... Mielelläni olisin lapseni tehnyt vanhanaikaisella konstilla eli alakautta, muta kun ei tällä kropalla kykene, niin pääasia että saan lapsia! Kun pystyisinkin ajatteleman että löysä reppu entisen suht litteän vatsani tilalla on pieni hinta terveistä lapsista- korjausleikkausta minäkin ihan vakavissani harkitsen.
jos synnytät helmikuussa kerro lääkärille etukäteen että haluisit että hän siistii entisiä arpia eli ottaa ylimääräisiä pois...mulla on korjattu kaikilta kolmelta ekan jälkeen niitä kun olen pyytäny..alunperin oli muuten mieslekuri joka ehottu toista odottaessa että haluaisinko että hän korjaa samalla vanhaa arpea..olen miettiny olisiko nainen välittäny noin paljoa ulkonäköseikasta?
Huudella kenenkään kirosanoja tai hyi. ne joka synnyttää sektiolla pelon vuoksi tai muun syyn vuoksi,heidän osuutensa on marginaalinen. Suurinosa sektioista on perusteltuja fyysisistä syistä ja onhan pelkokin lääketieteellinen syy. Itselleni ainakin tärkeintä on loppujen lopuksi vauvan vointi, arpi on siinä aika pieni vaiva olipa millainen tahansa....vaikka itselläni ihan siisti onkin. T. Sektio x 2
Oma arpeni on varmaan aika "keskiverto". Pahemminkin olisi voinut käydä, mutta silti olen melko tyytymätön. Kun vertailee joihinki kuviin, niin varmasti sen olisi saanut tehtyä pari kolme senttiä alemmas, ja vähän on vinossakin.
Tuuripeliä kai se loppujen lopuksi on. Joillekin osuu kohdalle osaavampi lääkäri, minulle osui parikymppinen, vasta erikoistumassa oleva tytönhupakko.
miksi kukaan haluaa section, sori vaan. Voin samaistua synnytyspelkoon, koska itselläkin sitä oli, mutta ei niitä lapsia tarvi tehdä jos ei halua...
itsellä palutuminen umpparin tähystysleikkauskesta oli paljon pitempi ja kivuliaampi kuin synnytyksestä, vaikka alapäähän pari tikkiä tulikin. En ikinä valitsisi sectiota ilman terveydellistä syytä.
Mulle tehtiin sektio 3kk sitten,ja kyllä se ihan ommeltiin kiinni. Ja vatsalihaksia saa treenata kun on jälkitarkastuksessa käynyt, enää 3-4kk:n jälkeen ei sektioarpi voi enää mitenkään revetä. Lääkäriltä viime viikolla kyselin.
Oma arpi ohut punainen viiva.
Apua.... Eikö vatsalihaksia siis saa treenata normaalisti sektion jälkeen?Hyvät hyssykät. Kolme olen synnyttänyt alakautta ja palautunut parissa päivässä. Neljäs on tulossa jalat edellä joten sektio mahdollinen. En kyllä todellakaan sitä halua näiden kuvien jälkeen!!!!!