vastasyntynyt nukkuu liikaa..? :S
viikon vanha nukkuu joka kerralla 5-6 tuntia, herää, vaihdan vaipan, vauva syö hieman ja sitten nukahtaa taas ja nukkuu sen 5-6 tuntia.
Ei herää kun yritän herätellä ja tarjoan rintaa vaikka n.3-4 tunnin edellisen syötön jälkeen. eikös vauvojen pitäs olla ainakin pari kolme tuntia hereillä päivässä? onkohan kaikki hyvin..? pelottaa. vauva oli tänään hieman lämmin mutta lämpö oli pepusta 37.7, mikä on kuulemma normaalia.
Kommentit (49)
Soita ap nyt heti synnärille, siellä osaavat arvioida teidän tilannetta paremmin kuin täällä av:lla.
jos biliarvoissa on jotain häikkää?
Osa vauvoista ei ole näkyvällä tavalla kellertäviä, ja keltaisuuden näkee vain silmänvalkuaisista JA luonnonvalossa. Toisaalta keltaihoiset lapset saavat turhia hälytyksiä ihomittarilla. Eli verikoe on varmin tapa.
joku arpoa tällästä asiaa??? Soita sinne synnärille ja kysy!! Musta olisi helkutin pelottavaa jos vauva ei vaipanvaihtoon heräisi..
tällaisia kysele täällä, vaan soita osastolle. Eihän täällä kukaan voi arvioida, onko vauvallasi kaikki hyvin.
aloitti 5-6h nukkumisvälit jo sairaalassa. Ihmettelnkin ensimmäisen yön aamuna että miten he eivät yöllä lasta tuoneet viereen. Oli siis ensimmäisen yön vauvalassa että sain nukkua. Mutta eipä tuosta kuulemma mitään haittaa ollut kun nukkui. Sitten söikin kyllä aika kauan. Ja taas tuli 5-6h unet. Päivällä kyllä sitten söi vähän useammin. Siltikin tuli 3-5h unia. Ja taas yö aikaan nukkuin tosi pitkään. Kyllä oli tämä tuore mamma ihan ihmeissään. En itse saanut nukuttua vaikka lapsi nukkui. Hermoilin koko ajan. Hyvinhän tuo on kasvanut :) Terve taapero ja normaali mitoissa.
Mutta kannattaahan se varmuuden vuoksi kysäistä.
soitin ja kätilö sanoi että jos ei ole veltto, ei nukahda heti alkusyötön aikana ja ei silmät ole keltaiset niin kai noi 5-6 tuntia voi olla ihan normaalia.. mut silti koko ajan huolettaa ja pelottaa asia. :/
-ap
Mikä uusavuttomien kerho tämä on.
Sulle on jo neuvottu, miten lasta voi syöttää tiheämmin. Se voi olla turhaa, tai se voi olla hyödyllistä. Jos tuo nukkuminen stressaa, herätä lapsi kolmen tunnin välein ja syötä.
Ei se nyt sen vaikeampaa todellakaan ole.
T. se joka käski mennä heti osastolle.
ei saanut kunnolla imettyä ja sen takia oli jatkuvasti nälkäinen ja unelias. Viikon ikäisenä neuvolassa ei vielä ollut mitään hälyyttävää, mutta kahden viikon iässä oli paino laskenut eikä kakkaa ollut tullut pariin päivään ja oli pakko ottaa pullo käyttöön. Googlaa "unelias vauva" .
Oikea tapa on selvittää, kuinka paljon lapsi saa ravintoa. Se tehdään punnitsemalla ennen syöntiä ja syönnin jälkeen. Me jouduimme antamaan lisämaitoa ruiskulla. Vauva virkosi.
Vauva osastolle tutkimuksiin, täällä ei kukaan voi antaa diagnoosia näkemättä ja tutkimatta.
Vauvat on yksilöitä, jotkut nukkuu enemmän jotkut vähemmän. Itse olisin sinuna kuitenkin myös luultavasti hermostunut.
Kuumetta ei vauvoilla ole kuin vasta 38 asteen yläpuolella olevat arvot (pepusta mitaten).
Itse väittäisin synnärin th:lle, että on ollut veltto herätessään ja veisin sinne tutkittavaksi. Näin ainakin saisin "varmuuden".
Toinen minkä voisit tehdä on ottaa lapsestasi kuva ja laittaa aijaan kautta tänne. Ulkopuoliset näkee helpommin onko vauva keltainen vai ei. Itse sitä keltaisuutta ei näe helposti. Jos et halua että lastasi tunnistetaan, niin kuvaa vain silmien yläpuolelta (siis siten että silmät tulee mukaan kuvaan koska niistä näkee kellastumisen helpoiten).
Oma lapseni punoitti ennen laitokselta lähtöä, mikä enteili mahdollista kellastumista. Lievää kellastumista tulikin, mutta saimme sen laskemaan kotihoidossa. Eli vauva vietti unet etelän puoleisen ikkunan alla siten että sai samalla auringonvaloa. (ei tietty suoraan aurinkoon näin kesällä ulkona). Saimme tämän ohjeeksi synnäriltä ja hyvin toimi.
Itse myös tekisin siten että ottaisin vauvan kesken unien viereeni ja laittaisin rinnan suuhun ja koittaisin saada lapselle imemisrefleksiä aikaan. Muut muistanevat paremmin miten se tehtiin, minä muistaisin että piti kutittaa alahuulen alta.
Tsemppiä sinulle ja perheellesi!!
Toivottavasti vauva virkistyy pian.
mun vauva oli aikoinaan just tuommoinen. Mentiin käymään osastolla ja tulehdusarvot koholla melkein 200. Sitten juostiin eikä mietitty. Onneksi antibiootit hoiti kuntoon, mutta sitä en koskaan unohda. Sinuna kävisin osastolla näyttämässä ja vaatisin PVK:n ja CRP:n.
Mikä uusavuttomien kerho tämä on.
Sulle on jo neuvottu, miten lasta voi syöttää tiheämmin. Se voi olla turhaa, tai se voi olla hyödyllistä. Jos tuo nukkuminen stressaa, herätä lapsi kolmen tunnin välein ja syötä.
Ei se nyt sen vaikeampaa todellakaan ole.
edelleenkään vauva ei herää kunnolla jos herätä, ja jos herää niin ei huoli rintaa ollenkaan.
-ap
että kuinka monta kertaa vuorokaudessa lapsi syö.
Jos syöttövälejä on yksi tai kaksi pidempää, se ei haittaa.
Esimerkiksi, miten on viimeisen vuorokauden syönyt?
eli kerran 5-6 tunnin välein (joskus vaa toisesta rinnasta, joskus molemmista).
-ap
Milloin? Ja kuinka kauan kerrallaan?
Mitäpäs, jos AP:n vauvalle koituu ihan oikeasti elinikäisiä vaurioita siksi, että sinun mielestäsi on normaalia, että lapsi syö 4 kertaa vuorokaudessa. Hmm. Veikkaan, että et sanoisi tuota omalla nimelläsi ja oikeasti vastuullisena.
AP, soita oikeasti synnytyssairaalaasi, kerro pissavaipat, kerro vauvan käytöksestä, ja kuinka monta syöttöä oikeasti olet tänään syöttänyt.