Lapsettomuushoidoista tietävät: kuinka tässä tilanteessa edetään?
Mulla todettiin reilu vuosi sitten polykystiset munasarjat. Olen hiukan ylipainoinen, BMI n. 26. Sain silloin reilu vuosi sitten e-pillerit, joiden pitäisi jollain tavalla hoitaa PCO:ta.
Nyt lopetin pillerit ja toiveissa on vauva. Ilman pillereitä kk-kiertoni on ollut aikaisemmin 60-90 pvää eli ovulaatiota ei ilmeisesti tapahdu ollenkaan. Gyne kertoi, että jos ovulaatio tapahtuu, se on todennäköisintä heti ekassa kierrossa pillereiden lopetuksen jälkeen. Ostin ovulaatiotestejä ja kokeilen niillä bongata oviksen.
Jos nyt käy niin, etten tule raskaaksi ja menkat jää taas pois tai kierto on yli 40 pvää niin kuinka nopeasti mahdan saada jotain "hoitoa"? Pitääkö tosiaan odottaa vuosi ennen kuin pääsee julkiselle puolelle hoitoihin?
Käsittääkseni ovulaatio-ongelmissa käytetään Terolut- ja Clomifen-nimisiä lääkkeitä - saako näitä esim. YTHS:n gyneltä? Kuinka nopeasti noita saa? Onko tarkka seuranta?
VALTAVAN SUURET KIITOKSET, jos joku viitsii vastata edes yhteen kysymykseen :-)
Kommentit (23)
Tunnen 3 naista, joilla on pco ja he ovat tulleet raskaaksi 1-4:n clomikierron jälkeen :) Minä tarvitsin raskautumiseen 4 koeputkihed.hoitoa, mutta nyt meillä on ihanat kaksoset! :)
Mutta se tehdään, jos epäillään endometroosia, joka aiheuttaa lapsettomuutta. Ja sen jälkeen voi tulla raskaaksi, vaikka aiemmin ei olisi. Joten kyllä se osalle on kummasti olennainen osa lapsettomuushoitoja.
Todellakin, laparoskopia VOI auttaa endometrioosin kohdalla, voi olla ettei auta. Itselleni sitä tarjottiin kuin taivaan lahjana lapsettomusongelmiimme, mutta eipä ollut siitä mitään hyötyä.
Ap:lle: Ota vaan yhteyttä sinne gynelle, älä viivyttele! Ja jos pco-diagnoosi jo on, voit pyytää gyneltä reseptien lisäksi lähetettä lapsettomuushoitoihin. Ihan varmuuden vuoksi, jonot voi olla aika pitkiä.
Jos haluat, lue myös lapsettomuus-puolen keskusteluja, niistä voi löytyä kaikenlaisia hyödyllisiä kokemuksia ja tietoja :)
t. endotar
Odotellaan nyt tämä yksi kierto, tulenko raskaaksi vai en ja tuleeko menkkoja vai en. Sitten otan kyllä samantien yhteyttä YTHS:lle ja pyydän aikaa gynelle.
ap