Masentaa - emme ikinä pysty asumaan haluamallamme alueella
ainakaan rivi tai omakotitalossa :(
Miksi pitää olla köyhä..
Kommentit (47)
...Ja tälle toiselle älypäälle vastaan koulutustasosta. Minun rahkeeni eivät riitä tämän suurempaan koulutukseen, olen siis kouluni käynyt. Samaten mieheni, vielä tyhmempi kuin minä :) Kaikilla vaan ei se älli riitä opiskeluun.
Ei se ole suuremmasta koulutuksesta kiinni vaan oikean paikan valinnasta. esim. onko alalla mahdollisuus edetä, tai onko mahdollisuus perustaa oma yritys, jne. Monella esim. putkimiehellä on menestyvä oma yritys, ihan putkimiehen koulutuksella. Samoin monen muun alan yrittäjällä. Korkeakoulutus ei todellakaan takaa suuria tuloja tai ole älykkyydestä kiinni.
Eli jos haluaa enemmän, niin pitää yrittää enempään.
T. älypää
Elämässä vaan on otettava realiteetit huomioon.
Tai saisin minä tietysti talon ihan mihin vaan, jos hyväksyisin sen, että elämästä tulee siten tuhat kertaa mutkikkaampaa ja luultavasti mies ei sitä ikuisesti jaksaisi, ja sitten asuttaisi erillään.
Eli asia vain on niin, että saadakseni unelmapaikan joutuisin luopumaan niin paljosta, että elämäni ei kuitenkaan olisi sen jälkeen edes niin lähellä unelmaani kuin nyt huonommalla paikalla.
Plussat ja miinukset pinoon ja sitten sen mukaan eletään.
...Ja tälle toiselle älypäälle vastaan koulutustasosta. Minun rahkeeni eivät riitä tämän suurempaan koulutukseen, olen siis kouluni käynyt. Samaten mieheni, vielä tyhmempi kuin minä :) Kaikilla vaan ei se älli riitä opiskeluun.
Ei se ole suuremmasta koulutuksesta kiinni vaan oikean paikan valinnasta. esim. onko alalla mahdollisuus edetä, tai onko mahdollisuus perustaa oma yritys, jne. Monella esim. putkimiehellä on menestyvä oma yritys, ihan putkimiehen koulutuksella. Samoin monen muun alan yrittäjällä. Korkeakoulutus ei todellakaan takaa suuria tuloja tai ole älykkyydestä kiinni. Eli jos haluaa enemmän, niin pitää yrittää enempään. T. älypää
Miksi kaikkien pitäisi olla bisnesalalla tai putkimiehiä?
Miksei yhtä vaativasta ja vastuullisesta työstä jollain naisten hoiva-alalla makseta kunnollista palkkaa?
Itse haikailen samaa kuin ap. Asumme nyt neliössä Helsingin lähiössä. Jos myisimme sen, joutuisimme ottamaan 400 tuhatta euroa lainaa ostaaksemme perheasunnon Eirasta.
Sellaisen saadakseen ei riitä hyvätuloinen duuni (mekin ansaitsemme ihan kohtuullisesti, 8000 euroa bruttona kuussa). Pitää olla perintöomaisuutta vaihdossa, vaikkapa asunto-omaisuutta TAI sitten todella korkea liksa ja bonukset päälle.
Joten kyse on myös siitä, missä sattuu syntymään. Jos vanhempani ja heidän vanhempansa olisivat stadilaisia, olisi sukuun kertynyt jo melkoinen omaisuus ihan vaan sillä, että he ovat kukin aikanaan ostaneet asunnon.
Ne kirjoittamani tulot ovat netto, eli saamme käteen sen verran.
Minä en tarvitsisi edes omkotitaloa, vaan tyytyisin rivitaloonkin tältä alueelta. Ne ovat kuitenkin melkein samoissa hinnoissa, joten eipä ole varaa niihinkään. (ellemme ostaisi pientä asuntoa, mutta kolmen lapsen kanssa emme mahdu mihin tahansa)
Oikeastaan koko kaupungissa on niin kalliit talot, ettemme saa taloa mistään muualtakaan.
Minä voin edetä urallani ja mieskin voisi alkaa yrittäjäksi. Pitää siis alkaa suunnitelemaan sellaisia :)
ap.
Itsekin tunnen ihmisiä, jotka ovat asuneet jo kymmenen vuotta vuokralla kun ei kelpaa asunnot, jotka eivät ole parhaalla paikalla ja niihin parhailla paikalla oleviin ei ole varaa. Itsestäni tuntuu, että elämä valuisi hukkaan kituuttaessa pienessä vuokra-asunnossa ja odottaen mahdotonta tapahtuvaksi. Eikö olisi järkevää laittaa se rima vähän alemmas, omiin tuloihin suhteutettuna realistiselle tasolle? Jos ei ole miljonääri, ei vaan voi asua niiden miljonäärien naapurissa, vaikka kuinka haluaisi. Toinen vaihtoehto sitten lienee sen odottaminen, että lapset muuttaa kotoa eikä niitä neliöitä tarvita sitten enää niin paljon. Ja säästöjäkin on voinut ehtiä kertyä sitten joskus viisikymppisenä...
kuin ap:llä. Asumme ahtaasti kerrostaloasunnossa, josta meillä on runsaasti lainaa. Koen, että nykyinen asumisemme sisältää ihan tarpeeksi taloudellista riskiä, joten en edes haaveile omakotitalosta, jossa pitäisi varautua tarvittaessa suuriinkiin remontteihin/korjauksiin.
Minun riskinottokykyni ei riitä tämän "laadukkaampaan" asumiseen, ehkä jonkun toisen riittää.
jos vain tekee työnsä hyvin. Hyvin tekevien maine kiirii, ja kaikki haluaa hyviä työntekijöitä. Esimerkiksi meidän siivooja tekee hommansa hyvin, niinpä kaikki meidän tututkin käyttää samaa siivoojaa. Tää saa jo itse valita paikat minne menee, kun kysyntää riittää. Vaihtoi juuri pikkuautonsa farmariin ja osti mummonmökin kesämökiksi.
Kun tekee työnsä hyvin, niin pärjää.
kuin ap:llä. Asumme ahtaasti kerrostaloasunnossa, josta meillä on runsaasti lainaa. Koen, että nykyinen asumisemme sisältää ihan tarpeeksi taloudellista riskiä, joten en edes haaveile omakotitalosta, jossa pitäisi varautua tarvittaessa suuriinkiin remontteihin/korjauksiin.
Minun riskinottokykyni ei riitä tämän "laadukkaampaan" asumiseen, ehkä jonkun toisen riittää.
Kyllähän teidän pitää kerrostalossakin maksaa niistä remonteista? Putkiremontti ja julkisivuremontti saattaa tulla maksamaan jopa 60 000€ / asunto.
Sää oot se sama tyyppi, joka kirjoittaa joka vitun ketjuun, että "miksi teit lapsia jos ei ole varaa elättää. Miksi luit itsesi sellaiseen ammattiin"
Toivon totta totisesti, että elämä kouluttaisi sinua ja muistat kirjoituksesi kun makaat halvaantuneena tai lapsesi vammautuu tms.
ettei nykypäivänä ole mahdollisuutta asua lähellekään niin kuin haluaisi (toiveeni eivät ole edes utopistisia. ap
Eikös nykypäivänä kuitenkin ole mahdollisuus kouluttautua ja hankkia parempi työpaikka? Elämän realiteetti on ettei kaikilla ole varaa asua parhaimmilla paikoilla. Noita asioita yleensä kannattaa miettiä silloin kun valitaan opiskelupaikkaa.. En tarkoita pahalla, vaan ihan oikeasti. Monet tuntuvat valittavan samaa, mutta etkö tiennyt paljonko alallasi saadaan palkkaa kuukaudessa?
Tämä asuinpaikkamme on Tampere. Ei sen hienompi alue :)
ap
Se tuntuu olevan vaikeatajuista monille av-palstalaisille. Toki on jonkinlaista tyhmyyttä opiskella yliopistossa jotain alaa 6-7 vuotta ja saada sen jälkeen 2500 euron palkkaa, kuten itse tein.
Olisiko, ap, teidän mahdollista etsiä sitä rivitaloa jostain muusta kaupunginosasta? Vaikea uskoa koko Tampereen olevan noin kallis, kun Espoosta ja Vantaaltakin saa hieman vanhempia isoja rivariasuntoja reilulla 200 000 eurolla.
ennen lapsen syntymää. Olemme kumpikin kuitenkin maanläheisiä ihmisiä eikä kaupunkilaiselämä ollut eikä tule koskaan olemaan meitä varten. Realiteetti on kuitenkin se, että töiden takia on asuttava kohtuullisen matkan päässä Tampereesta.
Emme pääse siis mekään haluamallemme alueelle asumaan, vaikka saisimme sinne näillä tuloilla rakennettua isolle tontille omakotitalon. Siellä vaan ei ole työtä joten emme pystyisi maksaa lainaa takaisin. Elämä on.
nimim. Rakkaus Lappiin ei muutu milloinkaan, täällä voimaa se saa.
toki meillä olisi varaa muualla Tampereella sijaitseviin rivarikämppiin.
Mutta herää kysymys, onko kannattavaa asua alueella josta ei pidä ja asunnossa josta ei pidä? :) Vaiko vuokralla siellä aluella mistä pidämme?
Taidamme kuitenkin päätyä siihen vuokralla asumiseen haluamallamme alueella, lapsi aloittaa koulunkin täällä.
Aina ei voi saada mitä haluaa, niin se vaan menee.
Jos maksatte 10v esim. 800e/kk vuokraa niin se on 96 000e jonkun toisen taskuun. Tuolla rahalla jos olisitte maksaneet omaa asuntoa, jostain vähän kauempaa aluksi niin myytyänne sen teillä olisi hieman enemmän taas rahaa unelma-asuntoonne.
.. oli laajentaa reviiriä muutama kilometri (ihan oikeeasti, ainakin pääkaupungissa sillä on väliä) ja muuttaa alueelle, joka ei ollut toivomuslistassamme 1. Näin saimme asunnon, joka vastaa neliöiltään toivettamme.
Rahaa jäi remonttiinkin ja yllättävää kyllä viihdymme tosi hyvin!
Tsemppiä teille!
Jos asumme nyt tässä asunnossa (pt) aika lähellä Tamperetta, niin kun olemme 16v päästä maksaneet sen kokonaan niin pystymme toivottavasti myydä sen ja muuttaa haluamallemme paikalle ja rakentaa sinne omakotitalon ilman suurta lainaa. Jos olisimme vuokralla täällä, se ei ikinä onnistuisi, ja saisimme olla täällä koko loppuikämme.
.. terveet lapset ja hyvät ihmiset ympärillä.
[/quote]
Kyllähän teidän pitää kerrostalossakin maksaa niistä remonteista? Putkiremontti ja julkisivuremontti saattaa tulla maksamaan jopa 60 000€ / asunto.
[/quote]
Meidän kerrostalossa on jo tehty suuret remontit. Putket ja viemärit on tehty, samoin julkisivu, uudet parvekkeet ja ikkunat, hissit yms.
kuin ap:llä. Asumme ahtaasti kerrostaloasunnossa, josta meillä on runsaasti lainaa. Koen, että nykyinen asumisemme sisältää ihan tarpeeksi taloudellista riskiä, joten en edes haaveile omakotitalosta, jossa pitäisi varautua tarvittaessa suuriinkiin remontteihin/korjauksiin. Minun riskinottokykyni ei riitä tämän "laadukkaampaan" asumiseen, ehkä jonkun toisen riittää.
Eli meillä on jo remontit tehtynä, joten se pienentää riskiä jonkin verran.
Itse asun 40 neliön kämpässä.