Kuinka pitkän päivän lapsesi on/ovat päivähoidossa?
Miten työpäivät muuten menevät? Meillä lapset ovat päiväkodissa klo 8-16.30 ja sen jälkeen tullaan kotiin, syödään ja sitten ei jaksakaan kuin leikkiä sisällä/katsoa pikkukakkosta. Sitten iltapala ja nukkumaan. Ehdittekö muut ulkoilla arkipäivinä, jos molemmat vanhemmat ovat päivätyössä?
Kommentit (34)
illalla usein jää pihalle kun tullaan kotiin, käy syömässä, lähtee uudestaan pihalle, ja seitsemän aikaan kotiin iltapuuhiin. Yleensä painun itse pihalle myös ruuan jälkeen ainakin hetkeksi.
Meillä on kyllä aika vähäiselle jääneet nää sisäleikit vielä kun on ollut suht. hyvät ulkoiluilmat, Pikku Kakkostakaan ei tyttö yleensä katso. Mutta kunhan sadesäät koittaa kunnolla niin eiköhän sitä linnoittauduta sisälle tai sitten tyttö käy kavereillaan leikkimässä (samalla tiellä).
Mies vie, minä haen, niin saadaan tehtyä normaalit työpäivät kumpikin. Illalla syödään, leikitään, katsotaan ehkä piirrettyjä, luetaan, kylvetään, tehdään iltahommat ja nukkumaan. Mä käyn kerran viikossa tanssimassa+1-2 kertaa lenkillä, mies juoksee pari lenkkiä viikossa.
Lapsen ulkoilusta en ota paineita viikolla, tarhassa kuitenkin ulkoilevat 2 kertaa päivässä.
Nukkumaan esikoinen menee klo 21 ja kuopus n. klo 22. Esikoinen nukkuu yhdet päiväunet, kuopus kahdet.
Joskus sit taas 9:30-15:30 (kun minä vien ja haen)
Yleisin ehkä 9:30-16 kuitenkin. Minä opiskelen ja teen etätöitä kotoa käsin ja mies on yrittäjä.
En pidä tarpeellisena että lapset ulkoilisivat vielä 8 tunnin päivähoitonsa lisäksi. Siitä kuitenkin iso osa on ulkoilua. Illat (5-6 tuntia lapsesta riippuen) vietetään perhejutuissa, jotka ovat yleensä sisällä muuten kuin kesäaikaan.
Jos on liukuma käytössä niin eikö toinen voisi mennä esim klo 07 ja lähteä kotiin sitten klo 15? Ja toinen mennä klo 10 ja tulla kotiin klo 18. Lapset vois olla hoidossa 5 h plus matkat.
mutta n.5-6½ tuntia päivässä joutuvat hoidossa olemaan. Teen 26 tuntista viikkoa koska haluan laittaa lapset rahan edelle.
Myöhäsimpinä päivinä kotiudumme n.15.30 ja ulkoilemme, käytämme koiran lenkillä jne. Ruoka 17.00, leikkiä sisällä( ei tv:n katselua!), pesut, iltapala ja nukkumaan 20.30-21. Olen ollut tähän järjestelyyn erittäin tyytyväinen ja suosittelen kyllä kaikille tälläistä lyhennettyä työpäivää!
Ja onnistuu ainoastaan luontoa tuhoten kahdella autolla. Eli toinen vanhemmista vie kahdeksaksi ja toinen hakee neljältä. Molemmat vanhemmat käyttävät liukumia eli toinen vanhempi menee aina kukonlaulun aikaan ja toinen jää myöhemmäksi töihin. Vaihtoehtoisesti voisimme tietysti kulkea yhdellä autolla työpaikkojen sijaitessa vierekkäin, mutta sitten lasten hoitopäivä olisi vähintään 7.15-16.45. Eli nyt kaikki vihreät: hyökätkää kimppuun!
Miten pitkä työmatka teillä oikein on??? Järjettömän pitkä hoitopäivä siihen suhteutettuna että toinen "menee aikaisin" ja toinen "lähtee aikaisin". Asutteko jossain Hämeenlinnassa ja käytte Helsingissä töissä? Siinä tapauksessa kannattaisi hankkia päivähoitopaikat työpaikan vierestä eikä sieltä kotikulmilta!
lapset (3 &6 v) jäävät joskus omalle pihalle hetkeksi kun tullaan ja laitan sillä aikaa ruoan.
Hoitopäivä n. 7.50 - 15.10 eli 7h20min.
Kotona ollaan n. 15.30 aikaan ja jäädään yleensä vielä pihalle leikkimään. Puoli viideltä tullaan sisään, sitten katsotaan Pikku Kakkonen ja syödään. Ruuan jälkeen ehkä vielä ulos leikkimään tai sisäleikkejä tai kauppareissu tms. Iltapala syödään n. 19.45 - 20.15 ja lapset menevät sänkyyn klo 20.30 ja 21 välillä. Aamulla herätys viimeistään 7.20
Millon te töissa kävijät kerkeätte ulkoilla itse? Lapsethan saa tarpeeksi ulkona oloa päiväkodin ulkoiluissa.
Olen alkanut pohtimaan töihin menemistä. Kauhistuttaa ajatus, jos ei enää päivittäin pääse kunnolla ulkoilemaan.
Mutta ovat sitten aina tiistain tai keskiviikon kotona, kun mulla on yks arkivapaa. Kyllä tuo reilu 8t tuntuu olevan tosi pitkä päivä etenki 4-vuotiaalle. Vaan ei tässä oikein muukaan nyt auta.
Ja olen lohduttanut sillä omaatuntoani, että tosiaan joka ikinen viikko on se KOLME vapaata :)
Illat menee hujauksessa, kun syödään ja ollaan vaan & minä teen pakolliset kotityöt sitten, kun lapset jo nukkuu. Ulkoillaan sellainen pikainen 30min happaihyppy 7 jälkeen ennen iltapalaa..
Olen yh eli vaikka tekisin osan päivistä töitä kotoa käsin (silloin,kun se on mahdollista) tai nipistäisin päivästä hiukan jatkaen etäyhteydellä illalla lapsen nukkuessa, ei se päivä oikein alle 8 tuntiin jää. Helsingissä käytän julkista liikennettä eli kahdeksan tunnin työpäivän päälle menee yhteensä tunti matkoihin.
2-vuotias lapsi aloitti päivähoidossa tänä syksynä ja viihtyy hyvin. Iltaisin haen klo 16-17 välillä, syödään ja ollaan kotona leikkien tai käydään kirjastossa, kävelyllä tms., perusulkoiluahan lapsi saa päivähoidossa (valoisampaan aikaan oltiin joskus pihallakin vielä illalla..). Iltavalmistelut aloitetaan seitsemän jälkeen ja nukahtaa 20-20.30.
Toki kotiäitiaika oli ihanaa, mutta pelkällä kotihoidontuella olisin tarvinnut asumistukia jne. eikä eläke karttuisi, joten "vapaamatkustamisen" sijaan oli palattava työelämään ja maksamaan veroja ja ansaitsemaan ne vuokrarahat.
Millon te töissa kävijät kerkeätte ulkoilla itse? Lapsethan saa tarpeeksi ulkona oloa päiväkodin ulkoiluissa. Olen alkanut pohtimaan töihin menemistä. Kauhistuttaa ajatus, jos ei enää päivittäin pääse kunnolla ulkoilemaan.
Itsekin reilussa kahdessa vuodessa totuin taas raittiiseen ilmaan, mutta ihme ja kumma, kyllä nuo kävelyt päiväkotiin, sieltä bussille, bussilta töihin ja sama takaisin, tuntuvat riittävän viikonloppuun saakka. Silloinhan on edelleen aikaa ja intoa ulkoilla säässä kuin säässä.
eihän se paljon ole, mutta parempi kuin ei mitään.
Millon te töissa kävijät kerkeätte ulkoilla itse? Lapsethan saa tarpeeksi ulkona oloa päiväkodin ulkoiluissa.
Olen alkanut pohtimaan töihin menemistä. Kauhistuttaa ajatus, jos ei enää päivittäin pääse kunnolla ulkoilemaan.
ellei sitten ihan varta vasten lähde pihalle tytön seuraksi. Minulla kun ei edes tule oikein mitään työmatkaulkoilua ellei lasketa kävelyä parkkihallista töihin (n. 300m) ja töistä takas halliin. Työmatkaa on 15 km tai yli 20 km (riippuu mihin menen, asiakkaalle vai omalle toimistolle) eli pyöräily ei houkuta, se pidentäisi taas hoitopäivää vaikka mies auttaisi viennin/hakemisen kanssa.
Kotona olemme yleensä n. 16.30. Ja ehditään vielä kotonakin ulkoilemaan jos vain halutaan. Lapsi menee nukkumaan klo 20.
Jos on liukuma käytössä niin eikö toinen voisi mennä esim klo 07 ja lähteä kotiin sitten klo 15? Ja toinen mennä klo 10 ja tulla kotiin klo 18. Lapset vois olla hoidossa 5 h plus matkat.
Lapsella ok päivä, kun sen vei aamulla klo 8 syömään aamupalaa, osallistuu aamun aktiviteetteihin, eikä tule kesken kaiken leikkien joskus ennen kymmentä.
Samoin iltapäivällä on ok hakea 16 maissa, kun on ehtinyt leikkiä ulkona vähän aikaa. Miksi hakisin klo 15 leikkimään yksin omalle pihalle?
Sitten nämä aikusten käytännön syyt.Meillä työmatka n 45min/suunta. Aikaisin saa herätä, että ehtii töihin seitsemäksi. En tajua kuka jaksaa pidemmän päälle.
En myöskään halua porrastaa mieheni ja minun töitä siten, ettemme ikinä näkisi kunnolla. Sitä paitsi yleinen liukuma-aika on 7-9, joten aika monen on n´mahdotonta mennä töihin klo 10...
yleensä, ruoka ja ulos jos ei nyt kaatamalla sada. Pikkukakkosen joskus ehtii katsoa joskus ei.
Vien n. 7.40 ja haen n. 15.45 - 16.15. Hitusen otan paperihommia kotiin, niin voin nipistää puoli tuntia työpäivästä.
Kesällä jäätiin usein suoraan pihalle hyvällä ilmalla, mutta syksyllä, talvella ja keväällä ollaan yleensä illat enimmäkseen sisällä. Emme ole mitään himoulkoilijita ja lapset ovat tunteja päivässä ulkona pph:n luona (joka on himoulkoilija).
Ihan kivasti ehditään iltaisin leikkimään, pelaamaan, askartelemaan jne. Ei ole ollenkaan kiire fiilis. Lapset auttavat mielellään ruoanlaitossa, siivoamisessa ja pyykkisouvissa, eli niitäkin tehdään yhdessä.