******Tammikuun tähdet**vk31****
Kommentit (32)
Meillä on matkaa sairaalaan n. 30km ja aikaa menee n. 40 min, talvella ehkä vähän enemmän. En ole vielä kauheasti sairaalaan lähtöä ajatellut, LUULISIN että haluan olla kotona niin pitkään kuin pystyn. Ihan viime tippaan ei uskalla jättää, kun ei kuitenkaan ihan vieressä asuta. Tai no, riippuu tietty mihin vertaa, pohjoisemmassa osassa maata kun ainakin nuo välimatkat on vähän eri luokkaa...
Mmammallahan on tosi korrekteja kavereita, itse olisin päivästä riippuen joko nauranut tai tirvaissut tuollaisesta kommentista x¤
Vauva10:lle lähetän täältä hermosiirrettä että sulta ei loopuisi ne äitees kanssa, ehkä rakkaalla lapsella vain on monta nimeä? Vai onko jotenkin muuten paheksunut perheenlisäystä?
Ankka: mä odotan että täällä alkaa ilmoittautumiset työväenopiston jumppiin, ajattelin mammajoogaan mennä. Pilateksen aloitin vuosi sitten, en ole ihan varma uskallanko ilmoittautua keskitason ryhmään nyt, mietityttää pystynkö siellä paljon tekemään ja kevätkaudella jäsisin varmaan kans jälkeen, jos en heti synnytyksen jälkeen halua erota pienestä joka viikko... Onko teillä muilla kokemuksia pilateksesta ja joogasta loppuraskaudessa/synnytyksen jälkeen? Miten onnistuu? Tsemppiä Ankka sukulaisten kanssa, ihan kivaahan se on mutta aina vähän rankkaa :)
Tammikuumamma ja supu: voidaan ehkä vaihdella teidänkin kanssa yhteystietoja tammikuussa, menee lasketut ajat sen verran lähelle että saatetaan hyvinkin olla tosi toimissa samoihin aikoihin. Pitäisköhän tehdä sellainen ryhmävaraus Tammikuun tähtien nimissä? Mitäköhän ne siellä tykkäis? ;)
Pahoinvointilääkkeet ovat toimineet erinomaisesti enkä ole enää maanantain jälkeen yrjönnyt kertaakaan. Olin ihan unohtanut miten ihanaa elämä on ilman pahoinvointia! Jee! Maanantaina olis neuvola, koitan saada miehen mukaan tapaamaan meidän ihanaa neuvolantätiä ;)
Jennuli 16+0 (Taas alkaa uus viikko :)
Loma ohi ja paluu arkeen. Nyt tuntuu, että voimat on palautuneet ja kuvotus ja väsymys väistyneet. Kyllä siis loma ja aika teki tehtävän. Vielä reilu kolme kuukautta töitä, josta 2 viikkoa olen lomalla. En malttaisi milllään odottaa.
Liikkeet tuntuu jo melko säännöllisesti. Ihanaa jumppailua. Maha on jo ihan kiitettävän kokoinen, kauhee miten se heti pullahtaa näin kolmannen odotuksessa. Normaalit housut ei mene enää ollenkaan. Syksyn jumppia olen itsekin miettinyt, mihinköhän sitä ilmoittautuisi.
Sikainfluenssa täälläkin mietityttänyt. Kyllä raskaana olevet kuuluvat riskiryhmään Suomessakin. Outoa tietoa lääkäri antanut. Itse toimin terveydenhuoltoalalla ja kyllä täällä tiedotteissa se mainitaan. Rokotteesta en tiedä, mutta itse en todennäköisesti sitä uskalla ottaa. En millään luota, että se on turvallinen. Eihän normaaliakaan influenssa rokotetta anneta raskaanaoleville. Koitan muilla tavoin ehkäistä tartunnan.
Meiltä on Naistenklinikalle 24 kilometria ja se taittuu parissakymmenessä minuutissa moottoritietä. Synnyttämään lahden kun siltä tuntuu. Kaksi edellistä on käynnistyneet supistuksilla yöllä.
kolmosmuru 17+4
Taallakin on uutisissa sanottu etta raskaana olevat olevat ensimmaisten joukossa saamassa kutsun sikainfluenssarokotteeseen kunhan rokote on saatavilla. En sita varmaan uskalla ottaa, jotenkin tuntuu vaan hullulta etta jotain uutta ja suhteellisen vahan testattua heti raskaina oleville annetaan.
Toisaalta taalla on pari paivaa sitten rv 30 ollut nainen joutunut sikainfluenssan vuoksi keisarinleikkaukseen jotta vauva saatiin pelastettua, aiti itse on viela kriittisessa tilassa teholla.
En viela tieda missa sairaalassa synnytan, yksi vaihtoehto on tuossa 0.5km paassa, toinen n. 4km paassa eli molempiin paasee tosi nopeasti. Tuossa vahan kauempana olevassa sairaalassa on mahdollista siirtya heti synnytyksen jalkeen sairaalan hotelliin jossa mieskin voisi olla yota, tosi kiva paikka, tyylikkaat huoneet ja hoitajilla enemman aikaa esim imettamisen alkuun opastamisessa. Molemmissa varmaan kaymme tutustumassa ja sen jalkeen paatamme.
Liikkeita olen kovasti odotellut mutta viela en tunne mitaan!
Anan 18+0
En ole muistanut käydä täällä edes lukemassa viestejä... "suljetulla" olen kyllä kirjoitellut. Mulla oli toinen neuvola tällä viikolla ja eipä siellä mitään ihmeitä ollut... sairaslomallahan olen ollut nyt melkein pari viikkoa alhaisten verenpaineiden (ja korkean pulssin) takia. Nyt sit alkoikin kesäloma heti perään :D Eli tulee yhteensä 5 viikon loma :P Verenpaine edelleen luokkaa 90/60, pulssi onneksi hieman jo laskenut 85-88. Sairasloman alkaessa oli koko ajan yli 90 :(
Mulla on tuntunut liikkeitä jo yli viikon ajan aina silloin tällöin... kaipa sen herkemmin jo tunnistaa, kun kolmas lapsi kyseessä. Sellaisia sipaisuja ja pulputuksia tuntuu :) Erottaa suolistonliikkeistä nyt selvään. Odotan niitä kunnon liikkeitä, potkuja kyllä kovasti...
enpä nyt muuta osaa/jaksa kirjoittaa. Hyviä vointeja vaan kaikille!!
t.aLmA rv 16
Pitkään olen miettinyt, pinoutuisinko tänne vai joulukuisiin, laskettu aika kun on ihan vuoden lopulla 28.12 (ja np- ultran mukaan 2.1. mutta päivää ei kuitenkaan vaihdettu...)
Eli mites on, huolitteko tänne vai yritänkö joulukuisiin??
T: Zeria rv 18+6
Tervetuloa vaan Zeria :)
Mä taisin jo viime viikolla vastata Hämelölle tuohon matkaan mutta kertaanpa vielä. Matkaa siis sairaalaan noin 10km ja taittuu autolla nopsaan vartissa. En ole osannut tuota lähtemistä kauheena vielä edes miettiä kun eka kyseessä. Tuntuis että haluisin olla mahdollisimman pitkään kotona ja sitten kun ei enää kestä niin sairaalaan. Kotona on jotenkin turvallisempi ja kivempi olla.
Me ollaan reissuunki lähdössä vielä syksyllä/alkutalvesta, mutta siltikään en kyllä tiedä haluanko rokotetta ottaa. Mies meinasi heti että tottakai otetaan, mutta itse en kyllä ihan niin ajattele. Melkein mieluummin olisin ilman. Muutenkaan en ole mitään lääkkeitä syönyt koko raskauden aikana.
Mies oli viimeks neuvolassa mukana perjantaina ja halusi lähteä seuraavalla kerrallakin. Varattiin aika sen mukaan että hänkin silloin pääsee. Vaavilla oli kaikki hyvin, sydänäänet oli 140. Mun hb oli 130, laskenut vain 8:lla eli senkin puoleen kaikki hyvin. Ainoo vaiva ollut selkä, issias-hermo (kohtu painaa siihen) ja turvotus jaloissa. Onneks en ole työelämässä niin saa lepäillä tarpeeksi, jaksaa sitten paremmin..
Nyt saunaan, mies jo huhuilee tuolla :)
Sognatore 17+3
En ole siis aiemmin vielä tänne kirjotellut, mutta nyt ajattelin vihdoin tulla mukaan. Odotan kolmatta, la 25.1.2010. Meillä on ennestään kaksi poikaa 03 ja 05.
Varailin tuossa juuri rakenneultra-ajan, ja se on sitten 4 viikon päästä syyskuun alussa.Jännää!
Edellisestä odotuksesta on jo sen verran monta vuotta aikaa,että nyt taas kaikki tuntuu uudelta ja erilaiselta. Ja tää raskaus on ollutkin ihan erilainen, koska olen ollut hyvävointinen eikä kertaakaan ole tarvinnut yökätä. Kahdessa edellisessä oksensin alusta viikolle 20 saakka.
Onko muilla uudelleen synnyttäjillä vastaavia kokemuksia, että olisi ihan erilaiset raskaudet??
muru 15+0
Käytiin perjantaina neuvolassa. Verenpaine 99/72, tosin ovat olleet koko iän alhaiset. Hieman huippaa kun nousee ylös nopeesti. Sitten selvisi, että mun mahan jomotukset ovat luultavasti pieniä supistuksia. Mahaa alkaa jomottamaan jos on töissä kovin raskasta ja kiireistä, onko muilla ollut samankaltaista? Kotona ei ole mitään kipuja. Vihlomista on ollut myös, mutta se nyt johtuukin kohdun kasvamisesta. Sain lääkäriajan ensi viikolle, jotta voidaan arvioida tilanne.
Ihanaa kun jotkut ovat jo tunteneet vauvan potkuja :) Meille sanottiin ettei kannata odotella vielä moneen viikkoon niitä, koska kohtu sijaitsee alhaalla kohdunsuun päällä, mikä vaimentaa liikkeitä. Onko jollain muulla sama tilanne?
tammikuumamma rv 15+5.
Minullakin 03 ja 05 syntyneet lapset, meillä molemmat tyttöjä. Tämä kolmas raskaus on ollut minullakin erilainen. Ensinnäkin maha pullahti näkyviin todella aikaisin, ja toiseksi, mitkään hajut eivät nyt ällötä. Edellisissä raskauksissa en voinut sietää käristetyn lihan ( esim. jauhelihan ) hajua. Monet muutkin hajut kuvotti. Muutoinkin nyt pahoinvointi oli miedonpaa ja sitä kesti todella vain muutaman viikon.
Meidän perheessä kiertää joku todella sitkeä flunssa. Minä olen ollut jo viikon flunssassa ja tänään kävin lääkärissä. Mitään tulehdusta ei ole, mutta määräsi koko viikoksi sairaslomalle. Muu ei nyt kuulemma auta kun lepo. Nenä on aivan tukossa ja muistelen sitä autuasta tunnetta, kun nenäsuihkeilla sai vihdoin tukkoisuuden helpottamaan. Nyt ei mitään suihkeitakaan saa käyttää.
Itsekkin työskentelen hoitoalalla ja mietin tuota sikainfluenssaa. Ihan heppoisin perustein en kyllä sitä rokotetta huoli. Toisaalta tämä tavallinenkin flunssa tuntuu olevan aika sitkeässä ja jälkitaudeista varoiteltiin nytkin. Ei kyllä se keuhkokuumekkaan houkuttele...
Oletteko muut tehneet vielä mitään hankintoja tulevalle pienokaiselle? Minä olen niin hömppä, että parit bodyt, yhden potkupuvun ja ihanat pienet tossut olen jo ostanut. Tyttöjen jälkeen olen myynyt aivan kaiken vauva-sälän pois. vaatteiden suhteen olen niin kranttu, että äippäpakkausta en aio ottaa tälläkään kertaa.
Kyllähän netistä saa kivoja äitiysvaatteita, mutta hinnat on aika kovia. Itse tilasin mustat suorat housut MamaBella nimisestä nettikaupasta, enkä ole niihin kovinkaan tyytyväinen. Tosin ovat varmaan ihan hyvät sitten kun vatsa on jo valtava :)
Jonnekin jumppaan olisi hyvä suunata, mutta kun ei huvita niin yhtään! Pitäisi kyllä todellakin motivoitua.
Minsku rv 14 + 5
Meillä matkaa synnytyssairaalaan on n.60km ja kyllä se on alle tuntiin taittunut parilla edelliselläkin kerralla. Niin kauan kuin pystyn,yritän kyllä sinnitellä kotona,mutta täytyy yrittää jotenkin ottaa huomioon tuo matkan pituus. Toinen synnytys oli ensimmäistä jonkin verran vauhdikkaampi,jännittää vähän tämä kolmas -onko selvästi nopeampi vai samaa luokkaa edellisen kanssa. Mites muilla,joilla lapsia jo useampi,onko synnytysten nopeuksissa ollut eroja?
-Jo melko pahoinvoimaton hedgehog78 rv 18+3
meillä sairaalamatka on noin 3km. Eka synnytys kesti 22h20min, toinen 4h 25min. Siitä kun koettaa sit miettiä, millanen tästä kolmannesta tulee :) Vaikea sitä on arvioida! ja se miten synnytys käynnistyy, vai käynnistyykö mitenkään.. ekassa meni lapsivedet yöllä ja toka alkoi supistuksilla yöllä. Kenties seuraava alkaakin syntyä päivällä ;)
Mä olen tuntenut liikkeet todella aikasin tästä kolmannesta. Jo 10+6 tunsin ihan varmasti ekat lepatukset ja siitä eteenpäin joka päivä vain varmemmin. Jo monta viikkoa siis saanut tuntea ihania pikku liikkeitä. Ekassa tunsin liikkeet rv 18 ja tokassa rv 13.
Mulla myös maha kasvaa vauhdilla ja ei puhettakaan,että enää tavallisia housuja käyttäisin.
Onko muilla ollut päänsärkyä useamman päivän peräkkäin? itelläni nyt kolmatta päivää ja alkaa jo rassata.. pitänee kohta neuvolaan soitella jos ei helpota. On tosi ärtynyt olo itellä kun jatkuvasti päätä jomottaa, vaikka sen panadolin otankin.
Minulle lääkäri sanoi ettei raskaana olevat kuulu riskiryhmään koska raskaus aikana ei muutenkaan suositella lääkkeitä niin ei se rokotekaan hyväksi ole?!? Itse kyllä meinasin sen rokotteen ottaa koska viimeisten tietojen mukaan ainakin yhdysvalloissa ensisijaisesti rokotetaan riskiryhmään kuuluvat eli raskaana olevat!
Matkasta sairaalaan...Tällä hetkellä n. 0,5km mutta luultavasti muutetaan pois tästä kaupungista joten matkaa tulis sitten 45km. Viimeiksi sairaalaan mentiin autolla kontrolliin kun ei liikkeet tuntunut ja samana iltana jo leikattiin ja terve vauva syntyi:)
Eilen kaveri sanoi että vaikka mahani on kasvanut niin en näytä raskaana olevalta vaan että olisin lihonut :D :D Kyllä nauratti, kun toinen voi pokkana sanoa niin.. Vieläkään en äitiyshousuja ole käyttöön ottanut mutta joitakin paitoja kyllä. Mäkin kaipailen nettisivuja mistä saa tilattua mammavaatteita! Uudessa h&m kuvastossa oli muutama ihan kiva vaate.
Väsymystä on edelleen ja huippausta.. Tiedän että hemoglobiini on alhaalla, täytyis käydä rautalääkkeet ostamassa. Maanantaina neuvola ja ensimmäistä kertaa kuulee sydänäänet :)
Mmamma rv 15+4