Jokainen lihava tietää aivan varmasti
- että hän on lihava
- että laihtuakseen pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa
- että jatkuva herkuttelu ei ole hyväksi
- terveelliset sekä epäterveelliset sapuskat
- että lihavuus voi johtaa erilaisiin vaivoihin ja sairauksiin
Taivastelu, saarnaaminen, ivaaminen, yököttely ja haukkuminen eivät aivan varmasti auta lihavaa laihtumaan.
Mutta ilmeisesti se ei olekaan lihavien haukkujien tavoitteena, vai onko?
Kommentit (9)
Ja tiedämme myös sen, että noiden läskiavausten tarkoitus on nostaa omaa egoa. =)
Siksipä en jaksa niihin kommentoidakaan.
minäkin tiedän.
Itse painan lähes 90kg ja minua hirvittää katsella kaupungilla nuoria alle 30v naisia, jotka painavat 120-130kg. Aivan oikeasti heidän jalkansa eivät kauan jaksa kantaa tuollaista ylimääräistä lastia, joka vuosien varrella varmasti vielä lisääntyy.
Työssäni vanhainkodissa hoidan kahta alle 80v noin 130kg painavaa rouvaa, joiden elämä on sidottu muutamaan vaikeaan askeleeseen sängystä vessaan, samaan aikaan kun ikätoverit matkaavat etelässä, laivaristeilyillä, iltapäivätansseissa jne.
Lihavuus on kuitenkin ainoa syy mikä on heidät vanhainkotiin tuonut, muut asukkaat ovat 15-20 vuotta vanhempia monisairaita. Ei siis ihme että rouvia masentaa eikä elämästä löydy mitään iloa.
Kaiken lisäksi hoito ei siinä vaiheessa kun jalat lopullisesti pettävät alta tule olemaan parasta mahdollista, sängyssä kääntyminenkin on jo nyt lähes mahdotonta.
ja tiedän vaikka mulle tolkutettaisiin miten turmiollista se on...
Mutta kun se on niin ihanaa ja saa niin hyvän olon ettei mikään muu ikinä. Lepotauon ja taivaan ja unohduksen kaikesta kurjasta.
Lihavat, miten halusist itseäsi kannustettavan laihtumaan?
Osaisko sitä sen paremmin sanoa... kikkoja, millä pystyy välttämään herkkuihin sortumisen, hyviä liikuntamuotoja...
Kaikkein eniten laihtumista jarruttaa nupissa vinkuva ääni, että "en taatusti laihduta jos se kerta kiusaa teitä NOIN paljon".
Kaikkein eniten laihtumista jarruttaa nupissa vinkuva ääni, että "en taatusti laihduta jos se kerta kiusaa teitä NOIN paljon".
4
"Lihavat, miten halusist itseäsi kannustettavan laihtumaan? "
Muiden ei tarvitse puuttua siihen. Innon pitää lähteä itsestä. Pari kertaa olen onnistunut laihduttamaan huomattavasti.
Mutta terveydenhoidon ammattilaset voisivat kiinnittää huomiota sanomisiinsa.
Esim. Kerroin terkkarille, että olen vaihtanut kevytmaidon ykkösmaitoon. Odotin saavani kehuja askelesta parempaan suuntaan, mutta haukkuja tuli: "olisi pitänyt vaihtaa rasvattomaan".
Kerroin lääkärille, että nyt tulee vähän liikuntaa, kun kävelen metroasemalta 500m töihin. Odotin kehuja tyyliin "siitä se lähtee, myöhemmin vain pidennät matkaa". Mitä vielä. lääkäri tuhahti "sen vertaisella nyt ei ole mitään vaikutusta". Okei. Ajetaan sitten bussilla sekin väli.
oman ylemmyydentunteen nostaminen.