Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako raskaana oleva hakea töitä ja raskaudesta velvollisuus kertoa?

Vierailija
28.07.2009 |

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmistaa ettei se ole irtisanomisperuste jos jättää kertomatta. Eli raskaushan ei ole suoraan irtisanomisperuste mutta se, että pimittää työhaastattelussa asioita voi olla, vaikka sitten raskaus. En tiedä olisi ainakin hyvä varmistaa, ettei tule yllätyksenä.

Että raskaudesta kertomatta jättäminen työhaastattelussa ei voi missään tapauksessa olla irtisanomisperuste, ellei työn luonne ole jostain syystä sellainen, ettei työtä saa tehdä ollessaan raskaana. Eli raskauden saa "salata".

Vierailija
42/54 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on noin. Sitten vaan haastattelussa vastailee kun kysytään ja jos sattumoisin tuotakin kysytään niin vastaa vain "en ole raskaana/ei ole suunnitelmissa". Sillä siitä selviää. Ei tarvi miettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko tuon kampaamojutun kertojan mielestä niiden kolmen raskaksi tulleen naisen pitänyt lorvia työttöminä tai jäädä kokonaan lapsettomiksi, ettei yrittäjälle tule harmia? Ei vika ole äidiksi haluavissa naisissa vaan systeemissä joka on liian raskas pienehköille yrityksille.

Mun mielestä tuo kampaamojuttu on erittäin hyvä esimerkki siitä, että systeemiä pitää muuttaa eikä syyllistää naisia. Vielä näköjään toiset naiset syyllistävät lisää. Vanhemmuuden kulut pitäisi jakaa tasapuolisemmin kaikkien työnantajien kesken, ei vain naispuolisten. Sehän voitaisiin hoitaa samalla tavalla kuin eläke- tai työttömyysmaksut. Vanhemmuusrahat yhteiseen pottiin, josta sitten jaetaan niille, joista tulee kuluja. Yllättäen demarivetoiset isot (mies)ammattiliitot vastustavat tätä.

Vierailija
44/54 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työsopimiksessa kysytään, oletko raskaana? rasti ruutuun ja kun nimensä alle laittaa, eikä kerro, ei myöskään työsopimus ole pätevä.

Muutenhan tällainen on laitonta.

siinä työsopimuksessa kysytään asia

Vierailija
45/54 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitin tänään ystävälleni saaneeni hyvän viran ja minulla on rv.9, maha ei vielä näy. Kaveri sitten otti ja kilahti. Huusi, että todellä epäreilua työnantajaa kohtaan (valtio) ja miten kehtaan tehdä näin. Todennäköisesti vain kateellinen isosta äippärahasta?

Ei ole kateellinen, vaan ajattelee muitakin kuin itseään. Jos menit kalastelemaan isoa äityisrahaa, niin onneksi olkoon. Nyt sama työnantaja tulee vastaisuudessa syrjimään meitä kaikkia synnytysikäisiä naisia, koska ei halua tuillaisen pelleilyn jatkuvan.

Olet varmaan tosi ylpeä itsestäsi kun sait totuutta peittelemällä hankittua työpaikan?

Vierailija
46/54 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työhaastattelussa asioita. MUTTA; työhaastattelussa ei saa kysyä onko työntekijä raskaana, se on laitonta!!!!!!

varmistaa ettei se ole irtisanomisperuste jos jättää kertomatta. Eli raskaushan ei ole suoraan irtisanomisperuste mutta se, että pimittää työhaastattelussa asioita voi olla, vaikka sitten raskaus. En tiedä olisi ainakin hyvä varmistaa, ettei tule yllätyksenä.

Vierailija
47/54 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asenne nykypäivänä naisilta, ettei raskaana saisi hakea töitä ja että siitä pitäisi heti kertoa! Siis varsinkin kun kyse on ap:n tapauksessa valtiosta, joka kyllä maksaa juoppojen sairauslomia ym.ihan tarpeeksi.. Tietenkin lasten tekeminen on arvokasta, eikä äitiyslomalainen ole mikään lorvija. Sen ymmärrän, ettei haeta pieniin firmoihin, enkä hakisi itsekään. Pienillä yrittäjillä ei ole muutenkaan helppoa, kulut ovat raskausasiassakin kohtuuttomat. Tämä ratkeaisi sillä, että pienten yrittäjien työntekijöiden "raskauskulut" maksaisi valtio.

Ongelma ei ole se raskaus pelkästään. Ne jostka ovat kertomatta raskaudesta käyttäytyvät muutenkin ajattelemattomasti. Saattavat ilmoittaa ihan viime tipassa että jäävät kotiin hoitamaan lastaan äityisvapaan jälkeen tai pitävät hoitovapaan kymmenissä pienissä osissa. Parhaimmillaan jos hankitaan 2 lasta sellaista töissä-ei töissä -leikkiä kestää 6 vuotta, jonka aikana työnantaja joutuu palkkaamaan useita määrä-aikaisia sijaisia, koska mitään tieto ei tule äidin suunnalta etukäteen. Jos oltaisiin rehellisiä, niin joku voisi sijainen voisi saada edes kolmeksi vuodeksi työpaikan. Pahimpia ovat ne, jotka jäävät äityislomasijaisina äityilomalle.

Vierailija
48/54 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on noin. Sitten vaan haastattelussa vastailee kun kysytään ja jos sattumoisin tuotakin kysytään niin vastaa vain "en ole raskaana/ei ole suunnitelmissa". Sillä siitä selviää. Ei tarvi miettiä.

haastattelussa ei saisi edes kysyä raskaudesta, ellei tieto ole työn luonteen kannalta välttämätön (eli työ on sellaista, jota raskaana oleva ei saa tehdä). Kyllähän jotkut sitä silti kyselevät, multakin on kysytty kerran ja minä kieltäydyin vastaamasta kysymykseen sillä perusteella, että ei sellaista saisi kysyä. Olin sinkku, eikä raskaus ollut edes mielessä, mutta ihan periaatteesta kieltäydyin vastaamasta kysymykseen. Ja sain työpaikan (työnantajana kaupunki).

Vierailija
49/54 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös armeijan käymisen kysyminen laitonta. Usein miehiltä kysytään onko käynyt armeijan.

Vierailija
50/54 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisi maksanut kaikkien kolmen nyt jo äidin maksut.

Näin pystyi panemaan pillit pussiin, tälläisessä tapauksessahan valtio maksaa + liitto kaikki kulut eli jokainen äiti sai korvauksensa.

Heillä ei ollut vaan työpaikkaa odottamassa kun joskus tulevat takaisin äitiyslomalta.

Sen takia nämä vuokratuolien määrät kasvaa kasvamistaan.

Vierailija
51/54 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ihmetellään miksi naiset ei saa duunia... Ei kannata palkata kun on heti maha pystyssä, hälläväliä vaikka yritys joutuu kuseen, tsemppiä!

Vierailija
52/54 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmekös mulla on mennyt työhaastatteluissa aina niin hyvin niinä kertoina, kun olen työpaikkaa vaihtanut.

Olen aina sopivassa välissä kertonut, että perheeseen kuuluu vain etälapsia ja molemmilta perheen aikuisilta on piuhat poikki eli lapsia ei ole tulossa eikä siis niistä johtuvia poissaoloja.

Jotenkin tota oikeasti voisi järkeistää. Just duunipaikalla oli eräs nainen kolme vuotta poissa. Työnkuva oli muuttunut kokonaan eli hänet koulutettiin omaan työhönsä uudelleen ja äitiyslomansijaisen työsuhde lopetettiin. 

ehti olla töissä pari kuukautta, kun taas ilmoitti olevansa raskaana. Aikaisempi sijainen oli saanut uuden työpaikan eli taas tuli tarve kouluttaa uusi sijainen.

Työnantaja teki radikaalipäätöksen ja lakkautti tuon koko homman. Työt jaettiin osaston muille työntekijöille.

Äitiyslomalaisella toki työsuhde jatkuu edelleen, mutta jos mieliala häntä kohtaan on se, mikä tuolla työpaikalla hänestä johtuneista lisätöistä vallitsee tällä hetkellä,  niin en haluaisi olla hänen housuissaan...

Tiedän tämän kuvion siitä, että olen tuo sijainen ja mua harmittaa hirveästi, koska tykkäsin tuosta paikasta oikeasti, mutta koska ei voi antaa potkuja äippälomalaiselle edes vuosien poissaolon jälkeen ja työnkuvan muuttumisen takia, olen mä nyt huonommassa työssä ja tuota työtä ei enää ole lainkaan.

Vierailija
53/54 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa hakea, ei tarvitse kertoa. Itse hain mutta sanoin että olen sitten vaan tammikuun loppuun asti (äitiysloman alkuun). Mutta en kertonut raskaudesta etteivät olisi pelänneet etten voi vaikka tehdä jotain juttuja ettei käy raskaaksi. Sain paikan :) Ois tuntunut vähän ikävältä huijata silleen ettei ois mitään sanonut ja sitten vaan oisin jäänyt oottelemaan onks se kolmen kuun palkkaa vai mitä ne joutuu maksamaan jos jää kesken määräaikaisen sopimuksen äitiyslomalle

Vierailija
54/54 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain potkut juuri vähän sen jälkeen kun olin alkanut yrittää lasta. Jatkoimme lapsen yrittämistä ja hain edelleen töitä. Tulin raskaaksi muutaman kk:n jälkeen. Olin joissakin haastatteluissa ja mietin pitäisikö kertoa, jos saisin paikan. No, en saanut, mutta en myöskään lasta, tuli keskenmeno.

Jatkan siis taas molempia projekteja, ikää on jo sen verran. En olisi toivonut tilanteen olevan tällainen kun olen perhettä perustamassa, olisi ollut kiva jäädä äitiyslomalle siitä vakityöstä tai työstä ylipäätään, en haluaisi olla työttömänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi