Saako raskaana oleva hakea töitä ja raskaudesta velvollisuus kertoa?
Kommentit (54)
aloittaa uuden työn haun ja syksyllä on tarkoitus jättää ehkäisy pois ja toivoa esikoista. Tietenkään en aio tätä kertoa missään työhaastatteluissa.
Syynä se, että olen kaivannut jo uusia hommia, ja olisi kätevää jos uusi työpaikka olisi hommattu ennen mahdollista äitiyslomaa. Äitiyslomalta käsin voisi olla "haastavampaa" hakea uusia töitä.
Voihan olla, että ehkäisystä huolimata lasta ei kuulu, jolloin tietenkin saatan olla töissä vaikka kuinka kauan. Mutta jos lapsi tulee, se on iloinen ja ihana asia.
Olisipa tosi typerää ajatella "työnantajan etua" tässä, varsinkin kun samaan aikaan ikäiseni kiipijämiehet hakevat ja vaihtavat työpaikkaa 6-12 kk välein vain nostaakseen palkkaansa vaihtojen avulla ja työnantajat pistävät väkeä pihalle "taloudellisten syiden vuoksi" minkä kerkeävät.
Ja voihan olla etten mitään töitä saakaan ja ehdin tulla raskaaksi ennen uutta työpaikkaa. Sittenpä tietää, mitä pitää tehdä toisin kun jatkaa työnhakua äitiyslomalta käsin. :)
Minun omaatunto ehkä vaivaisi kuitenkin, mutta jos talous olisi ihan kuralla...
Ilmoitin tänään ystävälleni saaneeni hyvän viran ja minulla on rv.9, maha ei vielä näy. Kaveri sitten otti ja kilahti. Huusi, että todellä epäreilua työnantajaa kohtaan (valtio) ja miten kehtaan tehdä näin. Todennäköisesti vain kateellinen isosta äippärahasta?
Työt loppui ja oli pakko löytää uusi työpaikka. Olisin tietty voinut vedota raskauteen jolloin olisin luultavasti säästynyt irtisanomiselta mutta en tod. halunnut jäädä siihen paikkaan. En kertonut raskaudesta kuin vasta vk. 20. Olin sitten melkein viimeiseen asti töissä ja paiskin aika lailla ylitöitäkin kun pomo halusi. Omatunto tietenkin soimasi koko ajan...
Oli alkuraskaus, ei näkynyt haastattelussa. Työnantaja onnitteli kuultuaan uutisen, olin äitiyslomalla ja palasin samaan paikkaan. Raskaus ei lain mukaan saa olla syrjimisen peruste työhönottotilanteessa.
... työnhakija ja saat yhteiskunnalta elatusta. Toisaalta olen samaa mieltä, että pienelle firmalle voisi olla kurja nakki, joten kertoisin heille. Myös ukkosi pitää kertoa, jos on työtön, SILLÄ kohtahan se muuttuu niin, että isän pitää pitää hoitaa lasta puolet hoitoajasta. Hieno muutos!!!
Pienyrittäjänä koin kyllä tämän osalta tosi ikävän yllätyksen. =( Jäin itse äitiyslomalle ja sijaisekseni palkkaama ihminen sitten myös. Jouduin itse palaamaan töihin kun vauva oli 6 kk vanha, joulusesonkiin ei olisi pystynyt palkkaamaan enää muita, ja se oli yrityksen kannalta todella tärkeää aikaa. Tokihan olisi ollut vaihtoehto antaa yrityksen kaatua, lopettaa se ym. ym. mutta eivät ne todellisia vaihtoehtoja kuitenkaan olleet.
Toki tuohon oli palkkaamallani ihmisellä oikeus, mutta tosi ikävältä se kuitenkin tuntui kiitoksena siitä, että palkkasin jonkun, joka taktikoi itselleen isomman äippärahan. Onneksi tyyppi oli vaan määräaikainen, eikä tarvinnut ottaa takas.
Eli hain alkuraskauden aikana paikkaa ja vastoin oletustani, sain paikan. Kerroin ennen työsopimuksen kirjoitusta olevani raskaana (ja sain paikan silti, se ei saa vaikuttaa työhönottoon) ja olin töissä kunnes jäin äitiyslomalle. Palasin töihin vanhempainvapaalta hiukan etuajassa, ts. mieheni piti osan vapaasta.
Koska kerroin raskaudestani välittömästi työpaikan saadessani, heillä oli hyvin aikaa hakea minulle sijainen. Pakkohan minun ei olisi ollut kertoa niin ajoissa raskaudestani, mutta minusta oli asiallista kertoa siitä.
mutta tässä ei ollutkaan kyse pienyrityksestä, vaan suuresta, jonne on tarkoitus palata myöhemmin ja olla vaikka seuraavat 40v. En itse näe tässä mitään pahaa, vaan toimisin varmasti samalla tavalla. Jossain vaiheessa niitä äitiyslomia joka tapauksessa tulee. Aivan sama missä vaiheessa työsuhdetta.
Valtiolla, jos kellä, on varaa kantaa mitättömät taloudelliset seuraukset itse ajamastaan syntyvyyspolitiikasta. Minun valtiotyönantaja on riiputtanut monen ikäisiä naisia vuosienkin ajan muutamien kuukausin ketjutetuiss työsuhteissa, joten anna palaa vaan.
Olen oikein iloinen tästä :)!
Minäkin hain ja sain paikan. Olin haastattelussa rv 12. Kuukausi myöhemmin vasta pääsin aloittamaan ja viikolla 20 kerroin olevani raskaana.
Työnantaja suhtautui ainakin päällisin puolin asiaan hyvin. Vaikutti aidosti iloiselta. Ja työjärjestelytkin sujuivat työnantajan osin ihan ok.
Lisäksi mistään rahoista on turha olla kateellinen. Jos et ehdi olla uuden työnantajan palveluksessa yli 6kk heidän ei tarvitse (eivätkä maksa) maksaa sitä 3kk palkkaa äitiysloma-ajaltasi.
Kyllä suosittelen hekemaan uutta työtä jos vain haluat. Sinulla on oikeus siihen. Raskaudesta kertominen jälkeenpäin vain oli ainakin minulle tosi vaikeaa, mutta lopulta se kävikin ihan mukavasti.
Ja paikkaa et varmasti tule saamaan jos kerrot haastattelussa.
En palkkaa lapsentekoiässä olevia naisia.Tämä ketju vahvisti ajatukseni.
20-40 vuotiaita vai?
En palkkaa lapsentekoiässä olevia naisia.Tämä ketju vahvisti ajatukseni.
20-40 vuotiaita vai?
Palkkaatko sitten 40-65 vuotiaita naisia paljonkin? Tai sanotaanko 50-65, sillä kyllähän Suomessakin on naisia jotka ovat vaikkapa 45-vuotiaina tulleet luomuna raskaaksi.
Juuri naisten epärehellisyys vaikeuttaa yrityksen tulevaisuuden suunnittelua.
Onko epärehellistä olla sanomatta, että toivoo lasta? Olet varmaan tälläkin palstalla huomannut, että joskus sitä lasta odotetaan vuosia, ei todellakaan synny samantien.
Tai onko epärehellistä jättää kertomatta, että plussasi viikko sitten? Alkuvaiheen keskenmenoja on paljon.
Vaikka koko ajan elämänsä loppuun saakka uutta työpaikkaa!
Ihan yhtälailla siitä on työnantajalla "haittaa" jos päätät lähteä firmasta. :D
Jos raskaus ei edellytä mitään erityisiä varotoimia työssä niin ei tartte kertoa vasta kuin 2 kk ennen pois jäämistä (palkkakonttori jos hoitaa raha-asiat toisaalla niin pomo ei tartte tietoa).
Raskaus ei saa olla syrjivä asia ja siitä työnantaja on rahallisesti vastuussa jos näin tekee.
ihan pieneen yritykseen, aiheuttaa sen verran harmia. Laitontahan se ei toki ole, mutta musta tuntuis pahalta. Isommilla firmoilla helpompi järjestää rahapuoli ja sijaiset ym.