Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia rahastoista! Erityisesti S-ketju.

Vierailija
09.07.2015 |

Minulla on säästötilillä ihan mukava potti, jonka korko on surkea (kuten kai kaikissa tileissä tällä hetkellä). Olen miettinyt rahastosäästämistä ja erityisesti kiinnostavat s-ketjun rahastot. Jonkin verran on tullut kahlattua nettiä läpi, mutta aika paljon jää aukkoja tietoihin.

Nyt kiinnostaisi ihan tankerokielellä kuulla teidän kokemuksia rahastosäästämisestä, sen riskeistä ja tuotoista. Varsinkin s-ketjun rahastot kiinnostavat (niillä ihan ok tuottohistoria).

Osakkeita en varmaan osaisi alkaa ostelemaan joten rahasto tuntuu helpolta. Osaamiseni on hiukan muussa, kuin talousneroudessa :D

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä miksi ihmiset pelkäävät suoria osakesijoituksia. Jos ostaa vakka Sampoa niin sen tuottojen takeena on, että se on Björn Wahlroosin pääasiallinen tulonlähde, eikä Nalle jätä huolehtimatta tuloistaan.

Kuulostaa siltä, ettet itsekään oikein ymmärrä osakemarkkinoista jos tämä on perusteesi sijoittamiseen ja suosituksien jakamiseen muille.

Vierailija
22/38 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä miksi ihmiset pelkäävät suoria osakesijoituksia. Jos ostaa vakka Sampoa niin sen tuottojen takeena on, että se on Björn Wahlroosin pääasiallinen tulonlähde, eikä Nalle jätä huolehtimatta tuloistaan.

Kuulostaa siltä, ettet itsekään oikein ymmärrä osakemarkkinoista jos tämä on perusteesi sijoittamiseen ja suosituksien jakamiseen muille.

En jaa suosituksia. Sijoittamista olen harrastanut vuodesta 1987 ja elättänytkin sillä itseni.

Sampoa salkustani on jokunen prosentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/38 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taannoin sijoitin 10000 euroa . Ei voinut nostaa rahoja 2 vuoteen, Sijoitettiin osakkeisiin. Yllätys oli melkoinen , kun tuottoa ei tullut. Onneksi sain sentään omani pois. En tiedä mitä tapahtui, Mutta yhtiöt oli kyllä sellaisia, että en itse sijoittaisi näihin. No se siitä. Opin jotakin.

Vierailija
25/38 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen käyttänyt S-pankin rahastoja "säästötilinä" eli laitan joutavat rahat aina sinne kasvamaan korkoa. Ja myös säännöllisesti tyhjennän rahaa tarvitessani :D Mutta oikeasti mitään maksuja ei mene, eli ei mitään vedätystä. Verottaja tietty poimii osansa voitoista. S-pankin rahastot ovat maksuttomuutensa takia ehdottomasti parhaita. Enimmäkseen ovat tuottaneet voittoa ihan kivasti. Tällä hetkellä kyllä mennään miinuskäyrää... mutta kyllä se sieltä taas nousee, toivon ainakin.

Kyllä niissä kuluja on. Esimerkiksi rohkeassa 1,15% v.2017.

https://www.s-pankki.fi/fi/saastaminen-ja-sijoittaminen/rahastot/s-saas…

Nyt S-pankki juuri julkisti jonkin uuden halvan. Ilmaantunee loppukuusta markkinoille, ihan mielenkiintoista lähtevätkö muutkin pankit kelkkaan mukaan.

Vierailija
26/38 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trimmeri kirjoitti:

Tässä taannoin sijoitin 10000 euroa . Ei voinut nostaa rahoja 2 vuoteen, Sijoitettiin osakkeisiin. Yllätys oli melkoinen , kun tuottoa ei tullut. Onneksi sain sentään omani pois. En tiedä mitä tapahtui, Mutta yhtiöt oli kyllä sellaisia, että en itse sijoittaisi näihin. No se siitä. Opin jotakin.

Noh, pääasia että pankki teki hyvän voiton rahoillasi.

Vierailija
27/38 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin käytän S-pankin rahastoa, mutta vain s-bonukset menevät sinne.

Muutamien kymppien kk-säästöstä kertyy hiukan isompia summia, jotka voi tarvittaessa tulouttaa.

Tulojen verotus ei ole ongelma, koska voittoa ei tule.

Vierailija
28/38 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoissa sinä kannat riskin ja joku muu vetää tuoton välistä. Mikset sijoita osakkeisiin ja pidä itse tuottoja.

Vierailija
29/38 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trimmeri kirjoitti:

Tämä tyyppi ei tasan ole sijoittanut osakkeisiin. Korkeintaan johonkin osakkeisiin sijoittavaan instrumenttiin. Eikä näköjään oppinutkaan mitään. Osakkeisiin sijoittamalla hyvin suurella todennäköisyydellä saa rahat pois 2 päivässä, ja niitä ei mitenkään "nosteta".

Vierailija
30/38 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeassa oli arvo liki 4000, romahti yhtäkkiä liki kolmeen. Tuottoprosentti kuitenkin nousussa, en ymmärrä mihin häviää

Vierailija
31/38 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoitan Nordnetin superrahastoihin, ovat kuluttomia. Hajautus ja ajallinen hajautus pätee näissä asioissa aika hyvin. Rahastosäästäminen on pitkäjänteistä puuhaa osta ja unohda-periaatteella.

Vierailija
32/38 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää yritin kirjoitti:

Rohkeassa oli arvo liki 4000, romahti yhtäkkiä liki kolmeen. Tuottoprosentti kuitenkin nousussa, en ymmärrä mihin häviää

Ei ne mihinkään häviä. Rahaston osakkeiden hinta vaan laski väliaikaisesti pörssissä, nousevat kyllä takaisin.

Vierailija
33/38 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2, tiedänkin, että ei ole oikeasti kuluton (vaikka se ei siinä asiakkaalla näykään). Olenkohan ihan väärässä, mutta käsittääkseni yleinen kuvio on, että käytetään niitä fim-rahastoja kuten s-ketju tekee.

3 saako sieltä rahastosta nostaa kuinka usein haluaa? Mikä rahastovaihtoehto sulla niistä kolmesta on? Paljonko olet ns. netonnut ja missä ajassa?Ap

Osoitteessa Fim.com on ihan taulukko siitä, että kuinka kauan kannattaa varoja pitää lyhyimmän ajan rahastossa ennen rahasto-osuuden myymistä (jos niin haluaa).

On selvää, että pankkiiriliikkeet ja pankit haluavat hyötyä toiminnastaan ja palkata mahdollisimman fiksua henkilökuntaa. Banaaneilla ei saa nykyään edes apinoita töihin.

Vierailija
34/38 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksia muilla s-rahastoista!

Mielestäni on positiivista, että löytyy myös eettisesti sijoittajalle omat rahastonsa. Sijoitan mieluummin niihin kuin laitan rahaa kaiken maailman keräyksiin, joista en tiedä meneekö apu oikeasti perille tai toimitaanko niin vihreästi kuin mainostetaan.

Yhtiöt puolestaan tuntevat jo puolestaan painetta tulla vastaan, koska huomaavat usein hiilineutraalimpien ja vihreämpien yhtiöiden pärjäävän paremmin kilpailussa sekä myös kiinnostavan sijoittajia. Se ei vähennä työllisyyttä vaikka yhtiö toimisi kehittyvässä maassa.

Vierailija
35/38 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin rohkean viikko sitten ja juurikin laitan s-bonukset sinne.

S-mobiililla voi hajauttaa halutessaan mielensä mukaan. Kannattaa itse pohtia sitä, että minkälaisia asioita kannattaa? Itse olisin heti laittanut metsärahastoon jos sieltä ei käytettäisi turvetta. Joku muu voi ajatella toisin kuin minä. Metsä on kuitenkin aina järkevä sijoitus, johon eivät koronakriisit pääse vaikuttamaan.

Vierailija
36/38 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokeeksi S-pankin metsärahastossa, asuntorahastossa ja Fim Brands rahastossa reilut 4K. Parhaiten on tuottanut tuo viimeinen, melkein 25%. En ole jaksanut nostaa niitä pois, muistaakseni kestää monta kuukautta, ennen kuin noista saa rahat pois, antaa nyt olla siellä niin kauan kuin ei ole suurempaa tarvetta.

Lopetin ne bonus ym. mikrosäästämiset.

Sijoitan tuon lisäksi kuukausisäästäjänä Nordnetin rahastoihin ja ETF:iin ja ostan/myyn suoraan osakkeita. Siellä touhuilen lähes viikoittain.

Vierailija
37/38 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
38/38 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin nostan tätä.

Olisiko nämä ässän rahastot hyvä tapa noviisille kokeilla sijoittamista? Jos on tuotto/riski 4/6 niin tarkoittaako se että on isompi mahdollisuus menettää (ja saada) rahaa kun vaikka 1/6 rahastossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä