Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kukaan ei nykyisin kerro palkkaansa?

Vierailija
27.07.2009 |

Jos vaikka kassneidiltä kysyn hänen palkkaansa niin hän ei suostu kertomaan palkkaansa vaikkei siinä pitäisi olla mitään hävettävää? Kerrotko sinä palkkasi määrää jos joku kysyy palkkaasi? Minä kerron palkkani se on pieni mutta olen ylpeä siitä rehellisesti tienattua palkkaa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Langollekin tulisi paha mieli. No, appivanhemmille sanoin kerran kun selkeästi kuvittelivat että olen perheen vähemmistötienaaja, että ansaitsen saman mitä heidän kultapoikansakin.

Vierailija
22/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuslisät jokainen osaa lyhyellä matikalla laskea päälle, kovinkaan paljon yli peruspalkan ei kenenkään henkilökohtaiset lisät ole, ainakaan meidän kunnassa, 0-100€.

Minusta on ihan eriasia puhua raha-asioista kuin puhua palkasta. Raha-asioiden hoito pitäisi olla kouluaineena, monissa perheissä kun ei tunnu olevan mitään tolkkua lasten rahan käytöllä tai lapsiin käytettävällä rahan menolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha ruokkia kateutta. Lähimpien ihmisten kanssa puhun kyllä palkka-asioistakin.

Vierailija
24/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkakuopia ja epätasa-arvoa ei pääsisi syntymään niin hyvin.

Itse työskentelin yliopistossa tutkijana/väitöskirjatyöntekijänä, ja ihmisillä oli hyvin erilaisia palkkoja. Osaa (nuoria jatko-opiskelijoita) selvästi huijattiin palkkauksessa :-( ja olisi heillekin ollut hyvä, kun palkoista olisi avoimemmin keskusteltu.

Vierailija
25/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jos palkoista keskustellaan, lähes kaikilla on ainakin n.3000e/kk palkka.

Vierailija
26/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itsellekin hyödyksi että samaa työtä tekevien kanssa tiedetään palkat. Joskus aikanaan kollegan kanssa puhuttiin että olisi ihan hyvä kun palkka olisi huoneen ovessa. Meillä oli ihan sama liksa, mutta jokin korotus teki sen että sainkin 30 mk enemmän kun kuuluin parempaan liittoon:) Siitä nousi melkein kapina, kun naiset tienasi enemmän samasta duunista.

Mun kaveripiirissä on niin erilaiset duunit ihmisillä, että heidän kanssaan ei tule puhuttua. Ei auta mitään itsensä hinnoitteluun jne. Mun palkka on parhaimmillaan 3-kertainen ja kun kaveri pesee kakkapyllyjä vanhainkodissa ja itse teen jonkin verran stressaavaa aivotyötä, niin arvaa kumpi on sitä mieltä että ansaitsisi paremmin. Mun palkka on lisäksi tuplat miehenkin palkkaa parempi, ja vaikka kaverit tietää että minä olen meillä se enemmän tienaava, niin jotenkin mies joutuisi säälivien katseiden alle, jos kaverit tietäisi koko totuuden.

Kaikki kun tuntuu marisevan että saan vaan alle 2000 kuussa ja raadan niska limassa, ei siinä sitten viitsi elvistellä että mä saankin 5000 ja määrään omat duunini aika pitkälle.

Vierailija
27/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkakuopia ja epätasa-arvoa ei pääsisi syntymään niin hyvin.

Itse työskentelin yliopistossa tutkijana/väitöskirjatyöntekijänä, ja ihmisillä oli hyvin erilaisia palkkoja. Osaa (nuoria jatko-opiskelijoita) selvästi huijattiin palkkauksessa :-( ja olisi heillekin ollut hyvä, kun palkoista olisi avoimemmin keskusteltu.

Ainakin mun työpaikalla (valtion laitos) palkoista "sovitaan" pienen piirin kesken, eikä avointa keskustelua todellakaan käydä. Ne, ketkä saavat suunsa auki oikeassa paikassa oikeaan aikaan tai ovat muuten vaan johtajien mieleen, saavat parempaa palkkaa. Keskustelua todella tärkeiden tehtävien palkkauksesta ei käydä, vaan perinteisesti miesten hoitamat tehtävät ovat paremmin palkattuja.

Jos palkoista keskusteltaisiin avoimesti, niin todellakin väitän, että esimerkiksi sukupuolten väliset eriarvoisuudet vähenisivät.

Huomaahan sen tästkin ketjusta; mun palkka o mun palkka, eikä sen suuruus sulle kuulu. Eipä siis ihme, että ihmisten on vaikeaa vaatia palkkojen nostoa yhdessä rintamassa. Ja niin kultapossukerhojen jäsenet saavat edelleen hinata toistensa palkkoja ylöspäin, kun valtaosa alaisista kyräilee omien palkkakuittiensa kanssa pimennossa!

Myös melba kirjoitti hyvin; yleensäkin rahasta ja talouden hoidosta pitäisi keskustella enemmän. Monissa perheissä tuntuu olevan itseisarvona se, että kulutetaan paljon, ostetaan jatkuvasti uutta ja trendikästä tavaraa, vaikkei varaa oikeasti olisi. Lainat ovat ylisuuria, kulutusluottoja otetaan jos vaan saadaan.... Kuka enää muistaa sanaa säästäminen? Kuinka monessa perheessä lapset enää säästävät isompia hankintojaan varten?

Vierailija
28/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ongelmana että kun haen uutta työpaikkaa, en oikeen tiedä mitä laittaisin siihen palkkatoivomukseksi.

Tietenkin olen katsonut oman liittoni sivuilta että mikä olisi se suosituspalkka. Mutta sitä en ole ikinä edes tienanut, eli sitä en kehtaa edes pyytää.

Noh, oli miten oli, nyt olen palkkatoivomustani alentanut roimasti, mutta edelleen tuntuu että ei ole oikeen saumaa työmarkkinoille.

Pitäiskö mun sitten alittaa liiton suosituksia tonnilla että saisin töitä??!??!

Vierailija
29/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla koulutustasolla oleviin kavereihin verrattuna palkkani on surkea, mutta verrattuna niihin kavereihin, jotka eivät paljon ole kouluja käyneet, tienaan aika hyvin. En siis kehtaa kertoa palkkaani, koska se on joko säälin tai kateuden aihe.

Vierailija
30/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "Palkkatoiveeni on sen-ja-sen liiton suositusten mukainen alan keskipalkka, noin xxxx euroa." Harvemmin palkka on ollut se syy, johon homma on tyssännyt.

Minulla on ongelmana että kun haen uutta työpaikkaa, en oikeen tiedä mitä laittaisin siihen palkkatoivomukseksi.

Tietenkin olen katsonut oman liittoni sivuilta että mikä olisi se suosituspalkka. Mutta sitä en ole ikinä edes tienanut, eli sitä en kehtaa edes pyytää.

Noh, oli miten oli, nyt olen palkkatoivomustani alentanut roimasti, mutta edelleen tuntuu että ei ole oikeen saumaa työmarkkinoille.

Vierailija
31/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta puhuminen on rahvaanomaista.

Vierailija
32/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella kiinnostunut tietämään, mitä minä saan palkkaa. Myönnän, että todellakin enemmän kuin hän, mutta mun mielestä on tosi tökeröä tiedustella moista.

Ja niinkuin se muka tippuisi mulle joka kuukausi kuin manulle dinneri - ihan itse olen opiskellut ja tehnyt töitä, että pääsen urallani eteenpäin.

Vierailija
33/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa lapset kunnon perinnön" mitä tahansa, rahasta puhuminen on rahvaanomaista, nousukasmaista ja moukkamaista.

Vierailija
34/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalla kun ei paljoa tienaa. Tuntipalkalla mennään mikä on noin 10e/h. Eipä sillä rikastumaan pääse mutta onnellinen olen silti. =)

Mies ei myöskään suuria summia tienaa mutta silti pärjätään.

Vierailija
35/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on vain sellainen jekku, että palkan koko voi riippua neuvottelutaidoista Elikkä samassa firmassa, samassa työssä palkkaero voi olla suurikin. Toinen tyytyy siihen mitä saa=alipalkattu ja toinen kinuaa lisää=ylipalkattu->keskiarvo firmalle ok. Jos palkkatietojaan kovasti leyhyttelee, voi sanoa hyvästit korotuksille, sittenhän muutkin kinuaisivat.

Vierailija
36/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei nyt satu syntyjään olemaan upporikas, jlloin vaikeneminen onkin parasta. Palkkahan on ihmiselle työstä ja menetetystä vapaa-ajasta maksettu korvaus. Kyllähän siitä pitäisi pystyä puhumaan julkisesti, jotta räikeät epätasa-arvot saataisiin edes näkyviin. Kun ihmiset yhä edelleen olettavat, että maksettu palkka on suoraan verrannollinen heidän ihmisarvoonsa. Mitä huonompi palkka, sitä huonompi ihminen -tyyliin. Vaikka todellakin huono palkka on vain työnantajan häpeä.

Vierailija
37/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista toki muistuttaa myös siitä, että pohdiskelin sitä, että pitäisikö työhakemukseen laittaa alastonkuva, että erottuisi 400 muusta hakijasta ;-)

Vierailija
38/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka kassneidiltä kysyn hänen palkkaansa niin hän ei suostu kertomaan palkkaansa vaikkei siinä pitäisi olla mitään hävettävää? Kerrotko sinä palkkasi määrää jos joku kysyy palkkaasi? Minä kerron palkkani se on pieni mutta olen ylpeä siitä rehellisesti tienattua palkkaa.

Vastaan heille, että jos kiinnostaa niin käykää katsomassa OAJ:n sivuilta ovtes palkkataulukot, niin sieltä löytyy. Itse en heille tarkkaa summaa sano.

Vierailija
39/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "Palkkatoiveeni on sen-ja-sen liiton suositusten mukainen alan keskipalkka, noin xxxx euroa." Harvemmin palkka on ollut se syy, johon homma on tyssännyt.

palkkatoivettasi, myyt itsesi liian halvalla, huokut epävarmuutta.

Vierailija
40/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkatoivettasi, myyt itsesi liian halvalla, huokut epävarmuutta.

Niin, epävarmuutta joo...mutta toisaalta mulle on sanottu rekrytointiyrityksestä suoraan että eivät ota minua listoille tuollaisella palkkatoiveella. Kaverilleni sanoivat samaa, töitä olis, mutta niistä maksetaan vaan xxxx palkka, ja hän haluaisi n. 400e/kk enemmän. Hän pysyi itsevarmana siinä kannassa eikä saanut työtä.

Tuon jälkeen olen todellakin ollut epävarma tästä koko palkkajutusta.

Mietin asiaa niin, että aloitan vaikka hieman alemmalla palkalla ja sitten pyydän vuotuisessa kehityskeskustelussa palkankorotusta. Tavallaan kun olen näyttänyt kykyni. En tiedä onko ajattelutapa nyt niin kauhean hyvä, mutta töitä olis vähän pakko saada pikku hiljaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi