Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kukaan ei nykyisin kerro palkkaansa?

Vierailija
27.07.2009 |

Jos vaikka kassneidiltä kysyn hänen palkkaansa niin hän ei suostu kertomaan palkkaansa vaikkei siinä pitäisi olla mitään hävettävää? Kerrotko sinä palkkasi määrää jos joku kysyy palkkaasi? Minä kerron palkkani se on pieni mutta olen ylpeä siitä rehellisesti tienattua palkkaa.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kertoisin paljonko saan palkkaa, moni tuttu ja ystävä vaan pahoittaisi siitä turhaan mielensä.

Vierailija
2/42 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800 euroa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

häpeän osoitettani... ei minun mielestäni. En vain halua kertoa kaikkea kaikille.

Vierailija
4/42 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvälle kaverille voin kertoa (jos se auttaa esim. työpaikkahakemuksen palkkavaatimuksen määrittelyssä), mutta puolitutulle en kerro omaa henk.koht palkkaani missään tapauksessa

Vierailija
5/42 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkän rahamäärän kertominen ei ole kokototuus. siihen sisältyvä työ ja sen määrä vaikuttaa myös jota ei usein huomioida.

Itseäni myös hävettää kun en viitsi koko totuutta aina ja avata kuinka suhteellisen pienellä vaivalla/työajalla tienaa 3500e jolla just pärjäilee sen kk verran. Arvostan vapaa-aikaa.

Vierailija
6/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tökeröä suomen kieltä, mutta aloittekin keskustella tästä oikeasti. En oikein osaa tehdä provoja :)

ap

Vierailija
7/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet vaan niin huono kirjoittaja.

Vierailija
8/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut prekariaatista? Ehkä et, viestisi kirjoitusasun perusteella.

Suurin osa suomalaisista työsuhteista on nykyisin EPÄTYYPILLISIÄ työsuhteita. Paradoksi, eikös vaan.

Palkka tulee kuukausituloista, keikkaliksoista, luentopalkkioista, apurahoista jne.

Kuukausipalkka voi olla välillä 0-4000 €.

Miten vitussa minä siis vastaan kysymykseesi, joka kuuluu teollistuneeseen, jo taakse jääneeseen pysyvien työsuhteiden Suomeen?

Vierailija
9/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tökeröä suomen kieltä, mutta aloittekin keskustella tästä oikeasti. En oikein osaa tehdä provoja :) ap

en kehdannut sanoa sitä ääneen. nyt sanoin :)

Vierailija
10/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset ysin kaltaisten ihmisten Suomessa on todella vaikeaa puhua raha-asioista. Samalla kun asioista vaietaan, niin ne valitettavasti saavat ikäviä puoliakin. Ihmiset eivät osaa käyttää rahaa, eivät tiedä mitä mikäkin maksaa, eivät tiedä mihin sijoittaa, eivät tiedä miten välttää turhia veroja, eivät tiedä miten perintöasiat menevät.

Kaikki sellaiset, jotka näistä asioista uskaltautuvat rohkeasti puhumaan ansaitsevat mielestäni hatunnoston. Hyvin harva OIKEASTI arvottaa ihmisiä rahan perusteella. En voi kuvitellakaan, että ainakaan mun tuttuja kiinnostaisi oikeasti tienaanko kuussa tonnin, kaksi vai kolme, mutta niin kauan kun asioista ei puhuta, niin niin kauan on todella paljon tietämättömyyttä. On myös harmi, että talousopit eivät siirry isältä pojalle tyyliin. Kuinka monelle vanhemmat ovat selittäneet omia asuntolainojaan ja minkä suuruisia ne ovat olleet heidän tuloihinsa nähden? Ei varmaan kovin monen. Siitä johtuen nykyinen normi on se, että "otetaan niin paljon kuin pankki antaa, kyllä ne siellä pankissa tietävät". Toki ne tietääkin raha-asioista, sitä ei käy kieltäminen, mutta on pankki myös kannattavaa toimintaa harjoittava laitoskin.

Minä haluan rohkaista ihmisiä siis puhumaan rahasta vaikka kahvikupposen ääressä. Se ei saisi olla tabu. Mikäli raha on tabu, niin se löytää kyllä tiensä väärään kouraan tavalla tai toisella.

Vierailija
11/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3300e/kk 25h/vko työpaikalla.

Vierailija
12/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkoista lisäisi tasa-arvoa kaikin puolin. Eihän se työntekijämn häpeä ole jos saa huonoa palkkaa vaan työnantajan. Nykyään kun esimerkiksi toimihenkilöt tuntuvat saavan palkkansa monesti pärstäkertoimen mukaan ja puhelahjojensa/röyhkeyden perusteella olisi ihan hyvä jos jollakin osastolla palkat "nostettaisiin pöydälle". Paljastuis varmasti mitä eriarvoisinta kohtelua samankin tiimin sisällä. Muuten ei mikään kohene, ellei asioista puhuta!!

Vierailija
13/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

14

Vierailija
14/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset ysin kaltaisten ihmisten Suomessa on todella vaikeaa puhua raha-asioista. Samalla kun asioista vaietaan, niin ne valitettavasti saavat ikäviä puoliakin. Ihmiset eivät osaa käyttää rahaa, eivät tiedä mitä mikäkin maksaa, eivät tiedä mihin sijoittaa, eivät tiedä miten välttää turhia veroja, eivät tiedä miten perintöasiat menevät.

Kaikki sellaiset, jotka näistä asioista uskaltautuvat rohkeasti puhumaan ansaitsevat mielestäni hatunnoston. Hyvin harva OIKEASTI arvottaa ihmisiä rahan perusteella. En voi kuvitellakaan, että ainakaan mun tuttuja kiinnostaisi oikeasti tienaanko kuussa tonnin, kaksi vai kolme, mutta niin kauan kun asioista ei puhuta, niin niin kauan on todella paljon tietämättömyyttä. On myös harmi, että talousopit eivät siirry isältä pojalle tyyliin. Kuinka monelle vanhemmat ovat selittäneet omia asuntolainojaan ja minkä suuruisia ne ovat olleet heidän tuloihinsa nähden? Ei varmaan kovin monen. Siitä johtuen nykyinen normi on se, että "otetaan niin paljon kuin pankki antaa, kyllä ne siellä pankissa tietävät". Toki ne tietääkin raha-asioista, sitä ei käy kieltäminen, mutta on pankki myös kannattavaa toimintaa harjoittava laitoskin.

Minä haluan rohkaista ihmisiä siis puhumaan rahasta vaikka kahvikupposen ääressä. Se ei saisi olla tabu. Mikäli raha on tabu, niin se löytää kyllä tiensä väärään kouraan tavalla tai toisella.

Aika moni kavereistani kertoo palkkansa. Emme kadehdi vaan tsemppaamme toisiamme: auttaa esim. työnhaussa palkkapyyntöjen tekemisessä, kun tietää vähän yleisestä tasosta.

Vierailija
15/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkoista lisäisi tasa-arvoa kaikin puolin. Eihän se työntekijämn häpeä ole jos saa huonoa palkkaa vaan työnantajan. Nykyään kun esimerkiksi toimihenkilöt tuntuvat saavan palkkansa monesti pärstäkertoimen mukaan ja puhelahjojensa/röyhkeyden perusteella olisi ihan hyvä jos jollakin osastolla palkat "nostettaisiin pöydälle". Paljastuis varmasti mitä eriarvoisinta kohtelua samankin tiimin sisällä. Muuten ei mikään kohene, ellei asioista puhuta!!

Kaikkihan me ollaan sitä mieltä, että juuri minä olen työssäni sen verran muita parempi, että ansaitsen vähän enemmän palkkaakin. Muut vaan saa sitä enemmän pärstäkertoimen tai röyhkeyden perusteella. Käytännössä työsuorituksen määrän ja laadun objektiivinen arvioiminen on niin mahdotonta, ettei tästä jutusta päästä millään eroon.

Vierailija
16/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos samaa työtä tekevä kollega saa sermin takan vaikka 400 euroa enemmän. Ilman mitään erityisen hyvää syytä. Samalla koulutuksella, samalla työvuosien määrällä. Tahi munat omaavat kollega käytävän toisessa päässä saa 800 euroa enemmän. Näin meidänkin osastolla jos palkat ovat todella tabu. Voihan jotain osviittaa hakea veröpörssistä tietty. Jopa samaa työtä tekevät ihmiset ns "lippulaivatehtaan" konttorissa ovat kautta aikain tienanneet enemmän.

Vierailija
17/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelätään että

a) naapuri alkaa kadehtimaan, jos saa tietää mitä tienaan

b) naapuri tienaa enemmän, jolloin minä joudun kadehtimaan sitä ja naapuri naureskelee mulle selän takana

Vierailija
18/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajat olisivat avoimempia palkkojen suhteen. Esim. työpaikkailmoituksessa voitaisiin suoraan kertoa, paljon kyseisestä työstä maksetaan. Ja olisi hyvä, jos palkkatiedot työpaikoilla eivät olisi niin suuria salaisuuksia, olisi kaikkien etu, että niitä avoimensti vertailtaisiin.

Vierailija
19/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajat olisivat avoimempia palkkojen suhteen. Esim. työpaikkailmoituksessa voitaisiin suoraan kertoa, paljon kyseisestä työstä maksetaan. Ja olisi hyvä, jos palkkatiedot työpaikoilla eivät olisi niin suuria salaisuuksia, olisi kaikkien etu, että niitä avoimensti vertailtaisiin.

Ennen esim valtion ja kunnan viroissa oli palkkataulukot ja tosiaan tiedettiin, minkä palkkaluokan mukaisia mitkäkin hommat ovat. Nykyään on näissä Uusissa PalkkaJärjestelmissa määritelty vain työtehtävän vaativuustaso ja sen euromäärä on kyllä tiedossa, mutta sen lisäksi jokaiselle määritellään vielä henkilökohtainen suoritustaso joka voi olla korkeimillaan 40& vaatitasosta (en kyllä ole kuullut kenestäkään jolla näin paljon olisi) - ja se määritellään tosiaan henkkilökohtaisesti joka tyypille ja se oikeuttaa juuri sen, että samaa työtä samalla vuosikokemusmäärällä tekevä henkilö seinän takana voi saada 400 euroa enemmän tai vähemmän kuin minä. MITEN se henkilökohtainen suoritustaso sitten määrittyy, johtuu muuten paperille kirjatuista kriteereistä huolimatta aika paljon pärstäkertoimesta ja röykeydestä. Josta syystä minä olen pärjännyt tässä kisassa aika hyvin.

Vierailija
20/42 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tosiaan pärjäävät paremmin kun muut. Kuka omaa itseluottamusta, röyhkeyttä ja muita tärkeitä avuja saa ehkä palkkansakin puhuttua paremmaksi. Tällainen ihminen ei välttämättä työtään tee yhtään sermin takana istuvaa lähiö-Annelia paremmin, joka taasen itsestään ei niin tee numeroa ja on vaikkapa hiukan introvertimpi.