Miten pyrit vähentämään jätteen määrää?
Mietitkö koskaan jäteasioita vai heitätkä surutta kaiken sekajätteeseen ja tarpeettoman kaatopaikalle?
Kommentit (27)
Nro 10 pääsee nyt myös metallin kierrätykseen mukaan :)
Eli ainakin minä olin Englannissa asuessani todella pettynyt siihen, että siellä sitä vaan kaikki jäte sanomalehtiä myöten lyötiin samaan jätesäkkiin ja jätesäkki joka ilta pihalle. Eli musta jätesäkillinen tuli perheessä sekajätettä joka päivä.
Mitä sillä enää sen jälkeen on väliä, vaikka Suomessa lajiteltaisiin ja kierrätettäisiin kuinka hyvin, kun brittilä on viiskyt Suomea ja ne ei välitä jätteistään hevon persusta.
Eli toisin sanoen kokemus oli turhauttava.
Mutta absoluuttinen jätteen määrän vähentäminen onkin sitten vaikeaa. Siitähän tuli jossain a-studiossa vai missä lie jokunen vuosi sitten toimittajan tekemä juttu, jossa pohdittiin ja vähän kokeiltiinkin mitä tapahtuu, jos jätteen määrää pyrkii minimoimaan jo tuotteiden hankintavaiheessa.
Ja jokainenhan sen huomaa, että hankalaksi menee. Kassa ei oikein tykkää, jos appelsiinit pyörii hihnalla irrallaan, vaan kyllä käytännöllistä on laittaa hedelmät muovipussiin.
Tai telkkarin, sohvan, ym. ostaminen ilman kaikkea pakkausmateriaalia on mahdotonta.
Lelut ne vastakin on pakattu moninkertaiseen muoviin, ja jotain leluja lapsella kuitenkin on syytä olla.
Just kutakuinkin noin... ostat kilon jotain ja saat ne pakattuna 58 pakettiin ja pussiin. Kertokaas missä on se lähin etelä-euroopan pullonpalautuspiste ja moniko niitä sinne vie.
nauroivat mulle ja sanoivat et tunge kaikki sonta siihen samaan 600l astiaan vaan... siitä ne sitten yöllä häviävät. hyvin kiertää.
Englannissa ei jätteitä lajitella juurikaan, sillä siellä lähestulkoon kaikki (kotitalous)jätteet poltetaan! Polttoprosessissa tulee toki jonkin verran päästöjä ilmaan, mutta päästöjen on katsottu olevan hallittavissa.
Sitä paitsi Englannissakin voi lajitella lasit (vihreät, ruskeat, värittömät), metallit ja pahvit. Näiden lajiteltujen jätteiden keräyspisteet ovat keskitetysti erillisessä paikassa.
Eli ainakin minä olin Englannissa asuessani todella pettynyt siihen, että siellä sitä vaan kaikki jäte sanomalehtiä myöten lyötiin samaan jätesäkkiin ja jätesäkki joka ilta pihalle. Eli musta jätesäkillinen tuli perheessä sekajätettä joka päivä. Mitä sillä enää sen jälkeen on väliä, vaikka Suomessa lajiteltaisiin ja kierrätettäisiin kuinka hyvin, kun brittilä on viiskyt Suomea ja ne ei välitä jätteistään hevon persusta. Eli toisin sanoen kokemus oli turhauttava.
Kassa ei oikein tykkää, jos appelsiinit pyörii hihnalla irrallaan, vaan kyllä käytännöllistä on laittaa hedelmät muovipussiin.
Kyllä tälle on ihan helppoja vaihtoehtoja... ottaa aina omat pussit tai esim. verkkokassit mukaan hedelmiä ym varten. Itse käytän samoja hedelmäpusseja moneen kertaan, otan aina mukaan kauppaan muutaman ja laitan uuden hintalapun siihen vanhan päälle.
Ja muovipussien tarve roskiksina vähenee, kun lajittelee jätteet. Sitten voikin ottaa kauppaan kangaskassin tms mukaan, ja muovipusseista syntyvä jäte vähenee.
Yksi vinkki: Itse ostin Tampereen keskustassa asuessa pesuaineet (ainakin shampoon ja pyykinpesuaineen) aina maailmankauppa tasajaosta, siellä sai täytettyä vanhaan pulloon isosta kanisterista Elokuu-pesuaineita. Nyt on tosin tämä jäänyt, kun ei tule keskustassa paljoa käytyä.
Ja vielä jotain muuta:
- Uusia leluja ei tarvi paljoa ostella kun askartelee paljon (oman kotitalouden kierrätysmateriaaleista tietty), ja esim terassin jätepuusta mieheni teki joku aika sitten tytölle laivan, ja puinen pieni hevonen on juuri työn alla. Ja kirppikseltä leluja saa, ja esim nuken- ja barbinvaatteita teen itse jätekankaista, joita tulee paljon kun pienennän vaatteita meidän perheelle sopiviksi. Saan esim paljon äitini vanhoja vaatteita (kova shoppailija), ja muokkaan niistä itselleni sopivia.
- Vanhat ehjät vaatteet tietty uffille tms tai myyntiin, ja on huomattu että aina löytyy joku joka haluaa esim rikkinäisen nojatuolin tai kauhtuneet parvekekalusteet, kun laittaa ilmoituksen sopivaan foorumiin... ei tule itsellekään turhaa kaatiskeikkaa.
- Mies ostaa paljon elokuvia, mutta myy vanhat pois aina samaan tahtiin.
Ym ym. Mutta kyllähän sitä jätettä tulee paljon joka tapauksessa. Kestovaipatkin on jääneet viime aikoina vähemmälle käytölle kun oon niiden suhteen vähän laiskistunut :(
ja ulkomaalaiset (lähinnä pakolaiset Suomessa) eivät yleensä taida tiedostaa lajittelun tärkeyttä
Meillä on energiajätteelle ihan oma jäteastia. Monessa kunnassa ei ole energiajätteelle kierrätyspistettä, mutta kannattaa selvittää löytyy keräystä. Meilläkään sitä ei mitenkään markkinoida, mutta valistuneet ihmiset on sen osanneet tilata. Minäkin tiesin että koululta ja päiväkodilta energiajae haetaan, joten kysyin otatteko siinä matkalla meiltäkin. Ihan palveluna L&T:n nettisivuilta sain tilattua.
Kaikki mistä kierrätyspiste löytyy (paperi, lasi, pahvi,metalli, patterit, SER-jäte) viedään niihin.
Meillä on tavallinen 240 litran kaatopaikkajäteroskis, joka tyhjennetään 6 viikon välein. Saimme sen puolilleen, kun meillä oli vaippaikäinen, nyt jää reilusti vajaammaksi kun vaipoista on päästy eroon. Mutta tuo on maksimi tyhjennysväli. Siirtymällä kestovaippoihin olisi pienennetty kuormamme jo ajat sitten ihan olemattomiin, mutta tuota kuormitusta en pidä ihan pahana, joten olemme käyttäneet kertakäyttövaippoja.
Meillä 5-henkinen perhe.
joten suurin osa menee muualle kuin sekajätteeseen. Harmi että tuota energiajätteen pistettä ei ole tässä kunnassa, sitä kun tulee niin paljon (muovit)
Ja lajittelen jätteet, ja vien rojut YTV:n autoihin. Silti välillä kauhistuttaa jätteen määrä.
Olin just Irlannissa, sielläkin on sentään alettu hiukan mennä eteenpäin. Meillä oli mökilllä takka, saattoi polttaa kartongit yms. Sanomalehdet ja suht puhdas muovi kelpaa jo kierrätettäväksi, muovihan tulee paljon, kun maito ja kerma yleensä pakataan muovipulloihin ( mehukatti tyyppisiin). Ja juomavesi piti ostaa, mutta me käytimme kahta kanisteria ja täytimme ne esipisteessä eräässä kaupassa. Aiemmin saattoi noita 5 l kanistereita kertyä mielettömät määrät. Muuteskin siellä edelleen pakataan kaikki moneen kertaa- Vaikka muovikassit on maksulllisia, niin pikku muovipusseja tulee paljon, tapana kaikki pakata niihin. Lasit ja tölkithän on voinut viedä kiertoon ja kauan, tosin eihän siellä niistä makseta.
Meillä lajitellaan erikseen
-paperi
-pahvit
-paristot
-biojäte
-poltettava jäte
-lasipurkit
-vaatteet
-sähköjäte
-sekajäte
Vielä kun saisi aikaiseksi eritellä metallit omana eränään niin olisi jo aika hyvä.
Lisäksi ostamme mahdollisimman ison osan vaatteista käytettynä.
Ja tulevalla jäsenellä alkaa sitten osa-aikakestovaippailu.
Meidän 3v sälli on jo aika hyvä jäteasioissa ;-)
Hämmästyin nyt itsekin tuosta "ekoilun" määrästä, mutta jotenkin se vain tuntuu luonnolliselta.
Itse esim. en osta koskaan eineksiä koska ne on niin isoissa pakkauksissa, jauhelihaa joutuu ostamaan niissä muovilaatikoissa. Ei osteta pikkujugurtteja/vanukkaita yms. Mulla oli käytössä kankaiset hedelmäpussit mutta niistä olen lipsunut. Kangaskassi tietysti kaupassa aina mukana.
Tietysti sitten kierrätetään kaikki nmahdollinen, edergiajätettä meillä ei valitettavasti kerätä, joskus olen vienyt kauppakeskuksen keräyspisteelle joitain pusseja mutta siinä tulee yllä säilytysongelma.
kierrätettävä jäte toivottavasti päätyy jonnekin muualle kun kaatopaikalle.
itse katselen monesti pakkauksia, valitsen ennemmin pahvipakkauksen kuin muovin (joka menisi sekajätteeseen). En osta tuotteita jotka on pakattu miljoonaan muoviin päällekkäin. En osta esim juotavaa jugurttia (kierrätyskelvoton muovipullo) vaan pahvipurkin jne.
tuolla tavalla sinuun on vaikuttanut.
Itse olen asunut kahdessa eri Keski-Euroopan maassa yhteensä 5 vuotta. Silti lajittelen kaikki jätteet ja kierrätän käyttökelpoisen tarpeettoman tavaran.
Mietin myös ostoksilla tavaran todellista tarvetta ja pyrin välttämään turhaa kuluttamista.
Lapsillani olen käyttänyt itse tehtyjä kestovaippoja ja itselleni olen tehnyt kestositeitä.
miettimisen käytyäni matkoilla keskieuroopassa.
Enää en niin kovin paljon jaksa välittää paljonko sontaa tulee ja mihin menee.
Välillä niin paljon että ahdistaa..
Siis kierrätän tavarat, vaatteet ym. kierrätyskeskukseen ja lasten vaatteet kavereille.. Ja biojätteet, lehdet, metallit, lasi ja kartonki erikseen. Silti jätettä tulee paljon. Pääasiassa muovijätettä... kun sen vielä jotenkin järkevästi voisi kierrättää niin hyvä. Siis niin että olisi talonyhtiössä oma osio muovijätteille.
Olemme hankkineet kompostorin, kerään metallijätettä ja pahvia. Vien kierrätyskeskukseen kaiken sellaisen tavaran josta voisi vielä olla iloa jollekulle.
-biojäte
-lehdet/mainokset lehtiroskikseen
-kartonki omaan lootaansa
-lasipurkit lasinkeräykseen
-paristot keräykseen
Harmittaa kun en ole vielä löytänyt (pääkaupunkiseutu) metallinkeräystä, muualta kuin Sorttiasemalta. Ei viitsi ihan yhtä tai kahta tonnikalapurkkia käydä viemässä.
Kauppakasseina kangaskassit niin ei tarvitse ostaa muovikasseja.