Saisin loistotyön mutta raaskinko viedä 1v6kk jo hoitoon?
Oli tarkoitus olla kotona kunnes pienin 2-3v mutta nyt olisi loistotyö tiedossa. Pelottaa kaduttaako heti laittaa näin pieni hoitorumbaan, sillä talous ei ihan vielä pakottaisi vaikkei rahaa olekaan ylimääräistä.
Miten teidän samanikäiset lapset ovat sopeutuneet päiväkotiin ja kuinka te itse olette viihtyneet työssä joka on unelmatyö ja olette pyörtäneetkin päätöksen palata aikaisemmin töihin kuin olisi suunniteltu??? Kannattaako ottaa työ vastaan vai ei? Totean vielä, tätä työtä ei löydy ihan heti uudelleen....
Kommentit (24)
Minulla jos kenellä on vaativa työ, mutta se on vain työ ja koska minulla on vakipaikka, oli mahdollisuus olla 7 vuotta kotona lasten kanssa. Maailman parhainta aikaa ja opin niin paljon, etten työelämässä ikinä. Tiedän olevani todella hyvä työssäni, sillä omat rajani on nyt määritelty. Jaksan mitä vaan.
mulla on 2 lasta lähteneet perhepäivähoitajalle juuri 1v6kk tai 1v7kk iässä ja minusta se on ollut loistava ajankohta. Lapsella on suurta mielenkiintoa jo muihinkin ympyröihin, itse asiassa olen kuullut, että niillä, jotka on kotona 3vuotiaaksi, on paljon vaikeampaa hoitoon lähtö.
Tietenkin hyvä perhepäivähoitaja on kullan arvoinen ja mistäpä niistä voit tietää, että kuka on hyvä, kuka ei. Yritä utsia muilta äideiltä tietoja ja kokemuksia, myös kaupungin perhepäivähoidon ohjaaja voi jotain kertoa (tosin ei hänkään varmaan sano, onko hoitaja ihan paska vaikka oliskin).
Tutustu hoitajaan etukäteen, mene käymään ja haastattele pikkasen, kyllä monesti se ensivaikutelma kertoo paljon. Yleensä ne vanhemmat hoitajat, jotka on tehneet 20 vuotta hommaa, ovat kyllä alansa guruja, osaavat käsitellä pientä ikävöivääkin naperoa. Hoitoonjäämisitkut loppui meillä kuulemma siihen kun ulko-ovi sulkeutui vanhemman jälkeen.
Mutta toivoisin sinun myös luottavan omaan arvostelukykyysi, vaikka kokemuksia kyseletkin. Meillä nimittäin kävi niin, että saamaamme perhepäivähoitopaikkaa ja nimenomaan tätä hoitajaa arvosteltiin tosi rankasti ja varoiteltiin, että lapsia kohdellaan tosi huonosti siellä ja että joku äiti oli hakenut lapsensa pois kesken päivän eikä ikinä vienyt enää.. Juoruja pikkukylässä nimittäin, kampaajalla vielä.. Olin kauhuissani, mutta kun ei muutakaan siihen hätään ollut, niin ajattelin että katsotaas nyt, ettei vain olisi pahaa puhetta vain. Ja niin oli, hoitaja oli n. 60v nainen, vähän aran oloinen, mutta lasten kanssa tosi mainio. Meidän kumpikin lapsi tykkäsi ihan hirveästi olla siellä ja itkun kanssa sitten lopetettiin aikanaan..
Työ on ihmisen hyvinvoinnille (tai ainakin useimpien hyvinvoinnille) tärkeää.
Pph:n velvollisuudesta viedä 5 v. kerhoon en tiedä, mutta todennäköisesti sellaista ei ole, koska ainakin meille on sanottu, että pph kuljettaa isomman lapsen hoitoon vain, jos se on muiden lasten vanhemmille ok.
lapsen kohdalla joka ei osaa puhua vielä, pitääkö hän hoidosta vai ei? Kuinka pitkään itkuja kannattaa kuunnella jos ei mene mielellään hoitoon? Olen siksi hyvin sensitiivinen asialle koska itsellä oli traumaattinen hoitopaikka pienenä. Se on yksi syy, miksi ajattelimme miehen kanssa että sitten vasta hoitoon kun osaa puhua. Eli nyt se tässä kiikastaa kun ei osaa vielä sanoa kuin äiti :) eli onko teillä omakohtaista kokemusta epämiellyttävästä hoidosta oman lapsen kohdalta?
Todella haen muuta työtä kuin sairaanhoitaja, opettaja, pph, ja totta, ikävuodet 3-18 ovat myös tärkeät ja ei tässä enää nuorruta.
Onko komeusta 5v laittamista pph:lle? Ovatko velvoitettuja kuljettamaan lapsia kerhoon jos vanhemmat toivovat?
ap