Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuukuppi

Vierailija
27.07.2009 |

kertokaa nyt tietämättömälle kannattaako harkita siihen vaihtoa, miksi? onko jotain muuta hyötyä kuin ekologisuus, kuinka usein puhdistatte, onko ällöttävää touhua, miten ja millä puhdistetaan, miten sujuu matkalla? ja mistä ostitte omanne? eli en tiedä aiheesta mitään... :D

ja siis nämä omat kokemukset eniten kiinnostaa..

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään ylimääräistä ei tarvi kantaa mukana esim matkalla jne. Halvaksikin se tulee.

Mä olen puhdistanut sen 2 kertaa päivässä käytön aikana eli aina tyhjentäessä vedellä ja saippualla. Lisäksi olen keittänyt sen kerran kuussa (kuukautisten jälkeen) niin että panen kupin pakastinrasiaan (joka on ihan tätä varten) ja siihen kiehuvaa vettä päälle. Muuten säilytän kangaspussissaan. Ei ole ällöttävää. Paljon vähemmän ällöttävää kuin itsensä vessapaperilla esim pyyhkiminen kuukautisten aikana. TÄmä ei leviä eikä roisku mihinkään...

matkalla just tulee esiin kupin paras puoli, koska sitä ei tarvi tyhjentää kuin aamuin illoin hotellin vessassa. Ei tarvi olla käsilaukku täynnä siteitä tai tamponeja eikä tarvi etsiä vessaa tiettyyn aikaan päivästä ellei muuten ole hätä... (Mä muistan lopunikääni yhden tieteellisen konferenssin, jossa herra suurijamahtava professori halusi jutella mun kanssa, ja se olis siis ollut uskomattoman tärkeätä uran kannalta, mutta mun oli syöksyttävä vessaan vaihtamaan tampaksia joka oli JUURI tuloillaan läpi. Kupin kanssa ei tule tätä ongelmaa.)

Ostin omani apteekista.

Vierailija
2/8 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tunnu olevan ja itse olen alkanut kiinnostua :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ostaa jatkuvasti tamponeja tai siteitä eikä myöskään kanniskella niitä laukussa mukana. Kuppia tarvitsee myös tyhjentää harvemmin kuin jouduin tamponia vaihtamaan. Eikä myöskään ole samanlaista hygieniariskiä kuin tampoonista. Niin ja kuppia voi käyttää myös öisin, mikä on mielestäni tosi hyvä juttu. Yleisessä saunassa ei jalkovälistä roiku mitään naruja jne.

Ihan aluksi alapää tuli tottumattomuuttaan jotenkin kipeäksi kuppia käyttäessä, mutta kun vaan siitä huolimatta pidin sitä siihen tottui. Nykyään sitä ei huomaa mitenkään enkä enää vaihtaisi takaisin tampooneihin.

Yleensä vain tyhjennyksen yhteydessä huuhtelen kupin ja menkkojen loputtua pesen ja keitän sen.

Omani tilasin jostain nettikaupasta.

Netistä löytyy varmasti paljon tieto esim. hakusanoilla kuukuppi, Lunette jne.

Suosittelen!!!

Vierailija
4/8 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tai ainakin suurimman osan siitä. Minä käytän sitä näin:

- Keitän muutaman minuutin kattilassa ennen käyttöönottoa (siis kun menkat alkavat). Kattila on ihan tavallinen kattila, jota käytän ruuanlaitossa. Miehellä tämä on ookoo, vieraat eivät tiedä asiasta mitään, joten tieto ei lisää tuskaa :)

- Tyhjään muutaman kerran päivässä, riippuen missä vaiheessa menkat ovat. Mulla ei vuoto ole kovin runsasta, joten kuppi täyttyy aika harvoin ääriään myöden. Huuhtelen vedellä.

- Kun kuukautiset loppuvat, pesen vedellä ja Avecydillä. Käytän tähän tarkoitukseen varattua hammasharjaa, jonka kotelossa lukee "kuukuppi", ettei kukaan vahingossa käytä sitä muuhun... Reiät rassaan hakaneulalla. Säilytän kuppia kangaspussissa.

- Matkaoila olen joskus joutunut huuhtemaan kupin vesipulloa apuna käyttäen, jos siis vessakopissa ei ole käsisuihkua tai lavuaaria. Matkailen enimmäkseen moottoripyörällä ja mopohousut ja -saappaat tuottavat joskus ongelmia. Mun on pakko riisua toinen jalka alastomaksi että saan jalat tarpeeksi levälleen ja kupin poistettua.

Huonoja puolia en keksi. Kaikki kertakäyttökuukautissuojat tuntuvat kupin jälkeen todella kivikautisilta.

Huom. kupon käyttöä joutuu vähän harjoittelemaan, ja joskus se saattaa mennä väärin, jolloin ohivuotoja tapahtuu. Harvoin kuitenkin. Rakastan mun kuppia, se helpottaa elämää ja säästää luontoa!

Vierailija
5/8 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kuppi on puhdistunut ihan riittävän hyvin vain puristelemalla sitä vesihanan alla.

Mitä tulee tuohon riisumiseen niin ok, tiedän että mopoasut on hankalia, mutta pystyisit kuitenkin varmaan istumaan siihen wc-pöntölle polvet levällään? Siitä kun kallistat vyötäröä vähän taaksepäin niin asento on jopa helpomi suin seiaallataan haara-asennossa kyykkiminen.

Mulla ei ole koskaan sattunut ohivuotoja, mutta joskus alkuvaiheessa kun en osannut, jäi kuppi vahingossa niin alas, että alkoi sattua. Ja se antenni pitää lyhentää tarpeeksi lyhyeksi, se voi olla todella inhottava esim pyöräillessä tai lenkillä, jos se on yhtään liian pitkä!

Vierailija
6/8 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hankin apteekista kokoa 2 olevan kuukupin.

Ihan ok oli, kunnes kuppi oli 6h sisälläni yöllä. Aamulla herätessäni nousin istumaan ja kuppi pääsi litistymään ja vuoto holahti ulos kupista. Onneksi oli side varuilta.

Runsaiden kuukautisten kanssa Ob:n vihreä tamponi päihittää mennen tullen kuukupin päiväkäytössäkin. Eipä ole vaaraa ylivuodosta 3-4h: n sisällä.

Vierailija
7/8 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee tuohon riisumiseen niin ok, tiedän että mopoasut on hankalia, mutta pystyisit kuitenkin varmaan istumaan siihen wc-pöntölle polvet levällään? Siitä kun kallistat vyötäröä vähän taaksepäin niin asento on jopa helpomi suin seiaallataan haara-asennossa kyykkiminen.

Se ongelma on just siinä, että en saa polvia tarpeeks leveälle. Polvisuojat ja yli puoleen pohkeeseen ylettyvät saappaat nääs :) Oon kokeillu jos mitenkä mutta ei! Siis housuja ei vaan saa nilkkoihin. En edes tullut ajatelleeksi että näinkin vois olla, kunnes piti ekaa kertaa tyhjätä kuppia moporeissulla. No, menee se näinkin. Onneks ei tarvii tyhjätä kuppia kovin usein.

Vierailija
8/8 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän (omassa kattilassaan) kerran kuussa, muuten huuhdon vedellä aina tyhjennyksen yhteydessä. Mulla ei ikinä mikään side+tamponi-yhdistelmä ole pitänyt niin varmasti kuin kuppi. Mulla saattaa kuppi olla täynnä (15 ml) jo kahden tunnin kuluttua, joten joudun sitä tyhjentämään kesken työpäivänkin, mutta on varmempi ja helpompi kuin side+tamponi.

Ostin jostain mammaliikkeestä Stadista, en muista nimeä kun siitä on jo vuosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme