Helmi 2010 vko 31
Kommentit (39)
Niin sitä vain meni kahdestoista rv niin, että humahti.Nyt sit leppoisasti aloittelen kolmattatoista viikkoa. :)
Huomasin viikonloppuna jännän ilmiön, mitä mulla ei ole aiemmin ollut, tai ainakaan en ole huomannut. Olimme viikonloppuna mökillä ja saunassa käydessä tuli vastaan jännä ilmiö. Kun heitin ekan kerran vettä kiukaalle, iski ihan hirveä päänsärky, ilman mitään ennakkovaroituksia! Samoin särky lähti ihan tuostanoin vain pois, kun hetken olin löylyissä istunut. Tuohon ilmiöön ei vaikuttanut mitään se, olinko eka saunoja, vai toka. Ensimmäisen kerran jysärin tullessa, ei kukaan ollut vielä heittänyt löylyä. Seuraavana päivänä saunomaan mennessäni, oli juuri kiukaalle heitetty vettä, mut kaikkein kovimmat löylyt ei kuitenkaan silloin enään ollut.. Mielenkiintoista..
Rusehtavaa vuotoa tulee edelleen hiukkasen. Välillä on ollut jopa kolmen päivän taukoja. Olen huomannut, et eniten vuotoa tulee aamuisin, mut toisinaan vasta iltaisin.. Jospa se tiputtelukin loppuisi tän viikon aikaan, kuten siel äitipolilla lääkäri arvioi.
Mielipiteenikin on pikkuhiljaa vaihtuneet. Mietiskelyssä on ollut, et jospa sittenkin kertoisin salaisuudestani töissä omalle tiimille, mutten siis viel kuitenkaan koko työyhteisölle. Eka tiimi olisi ens viikolla.. saa nähdä tuleeko asia paljastettua. Voisihan asian lähiesimiehelleni paljastaa ultrakuvan merkeissä.. ;)
Mietitään..
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
Sara, rv 12+1
Tänään olisi np-ultra, alkaa olemaan perhosia vatsassa... Onneks mies tulee mukaan.
Täällä on ollut keskustelua 4d-ultrassakäynnistä niin missä vaiheessa olette menossa tai missä vaiheessa olisi hyvä mennä? Kiinnostaisi kyllät tuo ultra mutta katsotaan nyt ensin tämän päiväinen että kaikki ok...
Sara: mulle iski migreeni esikoista odottaessa ja esiintyy silloin tällöin nytkin, ilmeisesti kohtaukset yhteydessä hormoonikiertoon.Toivottavasti vuoto loppuu pian.
Mä jouduin paljastamaan oman raskauteni heti töissä pomolle testattuani vaarallisen työn vuoksi. Tänä viikonloppuna paljastin lopuillekin kavereille, kun saatiin sukulaisille kerrottua.Pistin Facebookin vauvan ultrakuvan ja tekstin meidän juniori... eipä tarvinnut muuta selitellä =)
En ole aikaisemmista lapsista käynyt 4d ultrassa, mutta nyt lääkäri vilautti vähän silläkin ja taisi olla ihan mainoskikka, kun tekee mieli mennä siihen. Sanoivat, että rakenne ultran aikaan vauva on vielä aika luiseva (rv 20), joten kannattaa tulla rv 25.
Täällä ei lenkkeily onnistu, yritin taas aamulla juosta koirien kanssa, niin ei tule mitään, alkaa alavatsaa kivistää.Ehkä pitää miettiä sitten jotain tukivyötä masulle tai treenata lantionpohjan lihaksia. Johtuisiko niistä, että ei tunnu kestävän juoksua. Tämä on kuudes raskaus 8 vuoden sisään, niin taitaa olla vähän löysät paikat...
T:Lauris & kirppujuniori 12+6
Mitä olisikaan elämä ilman 3 vuotiaan uhmaa!! Siis jotain aivan järkyttävää! Kokoajan joku huonosti, mikään ei kelpaa ja sitä rataa! Itse tarttis pystyä pysyy rauhallisena, kun joka kerta kun hermostuu alkaa vatsaa vihloo. Mutta mikä neuvoks kun tytölle ei mikään kelpaa!??
Muuten kaikki on menny hyvin vaikka pinna kireellä onki!
Mäki oon ymmärtäny et rv. 24 ja 25 ois hyviä mennä 4d ultraan. Sitä siis odotellessa=). Ja onhan ennen viel rakenneultra!
Jaaha! koira räksyttää taas pihalla! Täytyy mennä!
Mansikka83 rv. 12+1
onko muut tietoisia siitä, että kela ei enää korvaa rv24 jälkeen tehtyjä 4d ultria?!
tai näin mä olen kuullut, tää on kuulemma joku ihan uus juttu. Ja johtuu siitä, että ultrakäytännöt muuttuu joka kunnassa samoiksi (oliko se nyt 2010?) niin tosiaan vain lääkärin lähetteellä kela korvaa myöhemmillä viikoilla tehdyt 4d:t
kannattaa varmaan vielä kysäistä mutta jostain toisaalta luin tälläistä.
--
ja sitä omaa napaa taas vaihteeksi. Torstaina olisi se kauan odotettu np-ultra. Välillä tulee sellaisia ihmeellisiä pelkotiloja, että jos kaikki ei olekaan kunnossa. Torstaina sen sitten kuulee...
ja näistä raskausoireista, ne oli hetken jo poissa kokonaan...nyt ne on sitten palanneet takaisin. Tänään pakotin itseni syömään aamupalaa ja n. tunnin kuluttua nousi kaikki oikein lahjakkaasti taas ylös.
--
meiltä muuten löytyy kanssa tuota lasten uhmaa...kuopuksen kolme vee-vaihe meni ohi jo, nyt kun ikää on 3½-vuotta. Niin eikö tuo kohta 5-vuotias esikoinen aloita...mikä lie kuningasvuoden alku tms. mutta siitä on tullut ihan mahdoton, joka asiassa pitää vääntää kättä. Puhetyylikin on muuttunut sellaiseksi ihme naljailuksi. OIkein ihanaa, toivottavasti tämä vaihe ei kestä kauaa...
Jiina ja rv11+3
uhmasta vielä.
Jiina: Meillä tyttö siis on myös 3,5vuotta, mutta hänellä ei onneksi ole ollut tuo vielä kun ehkä pari viikkoa. Mll:n sivuilta luin et voi kestää jopa 4-5 vuotiaaksi. Toivottavasti ei!! Useimmilla laantuu kuulemma aiemmin! No kyllä se siitä joskus =).
Mansikka83
täällä painellaan rv 11 + 5 hengitystä pidätellen, että kaikki sujuisi hyvin. Ensiviikolla vasta np-ultra. Ultrassa kävin jo alkumetrillä ja kyllä siellä sydän sykki.
Nyt vaan tuli sellainen punainen limajutska alkkareihin, ja mitä tämä enteilee ? Toivottavasti ei mitään, mutta pistää silti miettimään kun 5 raskautta sujuneet aina ilman mitään vuotoja yms.
Väsyttänyt on aivan sairaasti, muuta oireilua ei ole oikeestaan ollut ja kohtahan alkurask. oireiden pitäisikin hellittää. Katsotaan.. pelästyn varmaan yliherkästi.
Myös s.infulenssa pelottaa,mutta ei kai auta kun vaan tulee mitä tulee.
Kai nämä hormonitkin saa mielen niin alttiiksi kun vetistellä täytyy monesta asiasta ja välillä ihan kuin tyhjästäkin sekä tuo ylireagointikin siihen piikkiin menee.
Mustikkametsä odottaa, joten päivänjatkoja !
olipas taas tullut tekstiä lisää :)
täällä painellaan rv 11+5 ja ylihuomenna tuo np-ultra.. hieman jänskättää!
viikonloppuna tuli käytyä siellä pikkuveikan rippijuhlissa ja kerroin vanhemmille uutiset samalla, jotenkin tuntui että ne tosin aavisti jo jotain :)
mulla tuota ruskeaa vuotoa tuli taas viime viikolla kolme päivää, mutta loppu ihan ykskaks taas.
kannattaa soittaa ja varmistaa neuvolasta.
Itsellä alussa tuli ruskeaa vuotoa 3vko:n aikana joista 4 päivänä verta silloin tällöin ja oli kuulema ihan normaalia.
Jokainen rastaus kun on erilainen ja voi olla ettei tuolle löydetä selitystä niinkuin eivät tienneet mistä se minunkaan vuoto tuli.
Mutta epäilivät "valemenkkoja"
Pahoinvointi alkoi, vaikka jo ehdin kuvitella että tämä raskaus menisi ilman pahoinvointeja. Sunnuntaina istuin valkoisena autossa ja vettä valui silmistä, kun yritin keskittyä siihen ettei tule oksennusta. Eilen oli huono olo koko päivän ja tänään sama homma jatkuu. Väsyttää kamalasti, jonkinasteista päänsärkyä ja yleistä huonoa oloa. Muuta ei oikein jaksaisi tehdä kuin sängyllä maata. Onneksi pikkuneiti 6kk nukkuu, en jaksaisi ainakaan kanniskella. Imettäminenkin ottaa voimille. Onhan tämä sinänsä helppoa, kun on vielä äitiyslomalla. Töissä en jaksaisi todellakaan olla tässä kunnossa ollenkaan. Ihan kamala väsymys. Onko toisilla kokemusta raskausoireiden ’todellisesta’ alkamisesta vasta rv 11 – 12. Viime raskaudessakin kyllä kärsin erittäin voimakkaista raskausoireista, mutta silloin ne mielestäni alkoivat heti positiivisesta raskaustestistä.
Fanni rv. 11+3
no mie oon nyt rv 11+5 ja on ilmaantunu tuota pahaa oloa 4-5 päivänä sillon tällön mut muuten oon säästyny siltä.
Harmissani sunnuntaina jäin sänkyyn makaamaan ja itkemään pahaa oloa kun pikkuveli pääsi ripiltä enkä päässyt kirkkoon katsomaan vaan itkeskelin porukoiden luona, että kyllä mullakin on tuo pahaolo alkanut pikkuhiljaa nyt mutta onneksi ei joka päivä ole kumminkaan
Ensinnäkin lämmin halaus kaikille keskenmenon kokeneille! Voimia uuteen yritykseen!
En ole oikein jaksanut kirjoitella kun olen ollut niin huonovointinen. Täällä mennään jo 14. viikolla. Ultrassa heinäkuun alkupuolella sikiö todettiinkin isommaksi, eli laskettu aika siirtyikin tammikuun puolelle, 28.1. Pahoinvointi jatkui rajuna 12 viikoille asti ja sen jälkeen olinkin sitten vatsataudissa... Eli täällä on käyty saamassa lisähappea migreeniin ja tippaa vatsataudin jälkitunnelmiin, kun oksensin TODELLA rajusti. Nyt ollut viikon verran jo kohtalaisen hyvä olo, alankin jo odottelemaan ensimmäisiä potkuja.. :-)
Taidan siirtyä täältä helmistä tammikuun odottajiin. Olen lukenut molempia palstoja lähes päivittäin ja näyttäisi olevan useampia loppukuun odottajia tammikuisissa. Ja sitä paitsi minun laskettu aika ei tod.näk. mene yli, koska sokereitani ja vauvan kasvua seurataan tarkasti koko ajan ja edelliset +/- 4 kg syntyessään.
Onnellista odotusta kaikille Helmille!
vuma ja "Paavo" rv 13+5
Moikka kaikki.
Pääsin pitkästä aikaa kirjoittaa kuulumisia. Tiedot onkin vähän muuttunut tosta viime kirjoittelusta, niin muutin ne tohon listaan. Mulle selvisi ekassa ultrassa, että odotankin kaksosia! :) Tänään olis sit taas uusi ultra, kun viimeksi olivat vielä niin pieniä, ettei niitä saanut oikein tutkittua.
Mukavia kesäpäiviä kaikille!
T:Talvimorsian
11+5
Ja lista meistä:
LA Nimim Monesko Ikä Synnäri
1.2.10, Nuppu86, 2, 22,
1.2.10, Martta , 2, 31, OYS
2.2.10, Vuma, 3, 35, K-S KS (Jyväskylä)
2.2.10, Rizza, 1, 27, K-SKS
2.2.10, Lauris77, 4, 32, TYKS
3.2.10, Evian, 2, 24, Kättäri
4.2.10, Salsatar08, 2, 31,
4.2.10, Ellu-88, 1, 20, NKL
4.2.10, Mandy, 33, SEKS
4.2.10, Matahari, 2, 35, Jorvi
5.2.10, Saska82, 2, 26, KYS
5.2.10, Helmimasu81,2, 27, OYS
5.2.10, Ronnuli, 1, 29, KSKS
5.2.10, mammali, 2, 32, KYS
7.2.10, Mansikka83, 3,
7.2.10, Sara, 1, 28, K-SKS
7.2.10, Cabriella, 1, 20,
7.2.10, Ötökkä78, 1
7.2.10, hande86, 2, 23, Jorvi
8.2.10, maria84, 1, 24, K-P KS
9.2.10, 2Nuusku79, 4, 30, LKS
9.2.10, ranskis-vaavi, 1, 25, Meaux Ranska
10.2.10, Anjutska, 1, 32, K-S KS
10.2.10, Iuiu, 6, 30, Oulaskankaan sairaala
10.2.10, Scarlett, 1, 29, TAYS
10.2.10, Nemotus, 2, 29, KYS
10.2.10, Krisse81, 3, 29, K-PKS
10.2.10, Gribz, 1, 20
10.2.10, Miraxx, 1, 28, PHKS
11.2.10, Marttapantteri, 3, 29,
11.2.10, Toivo, 1, 29,
11.2.10, Helmimasu88,1, 20,
11.2.10, Nevada, 6,
11.2.10, Hallitus, 1, 23, PKSSK
12.2.10, Talvimorsian, 1(kaksoset), 27, Kättäri
12.2.10, Mielikki, 1, 27, K-S KS
12.2.10, Ladybird, 2, 37, NKL
12.2.10, Maurel, 3, 22,
12.2.10, Jiina, 3, TAYS
12.2.10, Taita, 5,
13.2.10, Fanni, 2 , 32, NKL
14.2.10, Jeanna, 2, 31, Kättäri
15.2.10, Feonia , 2,
15.2.10, Mirame, 1, 18, NKL
16.2.10, kassu, 3, 31, TYKS
16.2.10, mivva, 2, 22, PHKS
18.2.10, Lumielle, 1, 23, Kättäri
18.2.10, Nasu22, SEKS
19.2.10, Stinna, 2, 26, TAYS
19.2.10, Hestia83, 1, 25, K-HKS
21.2.10, tittuli, 2,
22.2.10, jontsulii,
22.2.10, sagom, 3, OYS
23.2.10, Niima, 3, 24, OYS
24.2.10, Pippuri, 3, Ulkomaat
24.2.10, hetuliini, 1, 35 Mikkelin sairaala
25.2.10, skk-78, 2, 30, Hyvinkää
25.2.10, Aliica, 1, 19, TYKS
26.2.10, Matami73, 3, 36, PHKS
26.2.10, nia, 3, 29, Hyvinkää
27.2.10, Hania, 3, 31, Kättäri
27.2.10, Jansku75, 3, 33, K-S KS, Jyväskylä
27.2.10, Tuplailo, 3
27.2.10, El-liina, 4
28.2.10, Tyty, 2, 24, Kättäri
Ihmetys78, 3, 30, Kättäri
Poksi79, 2
Iiris2011,
[/quote]
Tänään oli eka lääkäri ja kuulin vihdoin ja viimein sydänääniä :) siellä se pieni sydän jumputti oikein nätisti, 155-160 välillä oli lukemat. Lääkärin mukaan vaavi potki ja/tai nyrkkeili hirmusesti anturia vasten :D
Alapaine oli taas koholla (93), kuten ekaa odottaessakin. Kotona mittaillessa lukemat laskee aina jonkin verran, varmaan joudunkin niitä sitten taas alkaa myöhemmin kirjottelemaan ylös jos sama meno jatkuu.. Muuten kaikki oli ok, kohtu on kuulemma kasvanut hienosti.
Maanantainahan ollaan nyt sitten lähdössä sinne Kyprokselle viikoksi ja pyysinkin lääkäriltä lääkkeet itselle ja pojalle varmuuden vuoksi mukaan.
Väsymys on ollut viime päivät aikamoista, muuten ei muutosta normaaliin.
evian, rv 13+0 (niin ne vaan menee viikot etiäpäin:)
Oli hienoo mennä maanantaina töihin kun mut oli laitettu sellaiseen työpisteeseen, jossa ei raskaana oleva saa työskennellä! Asian mainitessani osastonhoitaja tuli naamalle apulaisosastonhoitajan kanssa ja hiukka väännettiin kättä. Sanoin, että fyysikko on sellaisen lapun kirjoittanut, jossa kielletään kyseinen työpiste raskaana olevilta. Osastonhoitaja ja apuri olivat sitä mieltä, että sellaista lappua ei olekkaan. Kysyin, että tuonko oikein näytille?
On se vaan kummallista, että johtoporras ei osaa kunnioittaa työntekijän oikeuksia saatika edes onnitella tulevasta vauvasta!
Työmoraali ei ole tällä hetkellä kovin korkea, mutta on pakko koittaa kestää kun ei ole vielä vakituista työsopimusta.
Pahoinvointi alkaa hellittää pikkuhiljaa toisinaan iltsella hiukan etoo. Pepussa tuntuu edelleen kipua, välillä lihaksista ja välillä liitoksista.
Hyvää vointia kaikille!
Tänään oli ensimmäinen lääkäri ja ultraääni. Tosin täällä meidän paikallisessa neuvolassa ei kummoisia laitteita ole.
Ennen menoa ajattelin, että jospa vain kuvittelen koko raskauden (ja pahoinvoinnin, masun kasvun jne.) ja ajattelin, että olisi tosi noloa, jos yhtään mitään ei löytyisi. No onneksi olin väärässä. Vauva oli noin tuuman pituinen ja vastasi viikkoja. Pää ja raajat eroittuivat ja kova vilske oli. Nyt asia tuntuu konkreettisemmalta.
Nyt pitäisi mennä veriseulaan ja ultraääni keskussairaalaan varattiin.
Matami 9+5
PS. Meillä myös 3,5 v uhmis. Kyllä hänen elämänsä on vaikeaa...
Mä kävin kanssa tänään ekassa ultrassa. Ihan selvästi siellä tosiaan potkiskeli uusi ihmisen alku. On se aina yhtä ihmeellistä! Mulla viikkoja tänään 11+4 ja lasketuksi ajaksi laitettiin 13.2.2010.
Mä menin neuvolaan kanssa ihan sillä mielellä, että ei mulla mahassa ole mitään. Jotenkin on kaikki raskausoireet hävinneet johonkin ja olo on tosi hyvä. Tietysti yksi asia viittaa ehkä raskauteen, nimittäin en syö enää oikeastaan karkkia ollenkaan, ei vaan tee mieli. Sen sijaan ruisleipää kyllä menee, pelkän voin kanssa ja rasvattoman maidon kanssa, nam..
Mulla loma lähenee loppua ja pitäisi työt aloittaa pian. Inhottaa, kun en viitti kertoa työpaikalla heti, mutta kuitenkaan mahaa ei pysty kauaa piilottelemaankaan, sit kun se oikein alkaa kasvaa..
Mulla oli muuten neuvolassa kaikki oikein hyvin, paino jopa hieman laskenut, mika on ihan hyvä asia, vaikka en lihava olekaan.Kerkeää se noustakin sitten loppua kohti. Mulla on aikaisemmissa raskauksissa tullut kiloja 3-8, joten miinuksella ollaan aina lähdetty sairaalasta kotiin.
Vähän sekavaa tekstiä ja hyppelyä sinne tänne. :)
Mutta oikein mukavaa odotusta kaikille odottajille ja lämmin halaus kaikille keskenmenon kokeneille!
T. Iiris + vauva 11+4
p.s. Sain ultrasta vauvan kuvan, jota on mukava katsella aina välillä ja unelmoida siitä hetkestä, kun nyytin saa syliin eka kertaa.
Ensiks voimia kaikille km:n kokeneille!Itellä oli toukokuussa keskenmeno ja tässä sitä ollaan raskaana 11+4...toivoa teille kaikille!
Eilen käytiin sitten LA:n määrityksessä kun viimeiset kuukautiset oli keskenmenovuoto(!) ja samalla tehtiin niskapoimu-ultra kun selvisi viikot tarkemmin...viikkoja siis 11+4 eli juuri niinkuin pitikin ja kaikki oli OK.Pää-perämitta 4,6 cm ja np 1,0. Yllätyin niin suunnattomasti kun lääkäri käänsi monitorin mulle päin ja siellä näkyi elävä ja hyvin kasvanut sikiö, jotenkin oli sellainen olo (kuten monella muullakin on näköjään ollut) että ei siellä kuitenkaan ole mitään!Paikallisessa neuvolassa kun eivät saaneet 2 viikkoa sitten näkyviin/kuuluviin oikein mitään!!(siellä ultrataan joka kerta). Mut olipa helpotus tuo eilinen...nyt vain odottelemaan:) heti piti käydä ostamassa parit vaatteet vaikka kylläpä noita vaatteita on kun on jo ennestään sekä tyttö että poika...
Raskausoireet on kyllä ihan selvästi jonkun verran psyykkisiä:heti kun tein raskaustestin 8.6., alkoi kuvotus, joka jostain syystä laantui kun neuvolassa alkoivat epäillä, onko siellä edes mitään. No, eilen sitten alkoi uudelleen öklöttämään kun asia varmistui...:) kertaakaan en ole oksentanut,mutta sellasta yleistä pahoinvointia on ollut vähän (vähiten kaikista raskauksistani). Muita oireita ei oikein olekaan, paino on noussut kesän aikana 2 kg mutta johtunee lähinnä enemmästä herkuttelusta ym...
Hei!
Tässä ilmoittautuisi uusi odottaja:
Ellis
LA 10.2.2010
27/34
1.lapsi
Sairaala: TAYS