Lainaatteko autoanne
kernaasti ja nikottelematta jos joku pyytää? Vaikkapa viikonlopuksi mennäkseen monen sadan kilometrin päähän juhliin.
Kommentit (35)
vaikka itse asiassa MUN autoani ei juuri kukaan pyydä lainaan (mulla on uudehko bmw-mini) vaan miehen pakettiautoa. Olen myös itse saanut lainaan lähituttujen ja perheen autoa kun olen tarvinnut esim peräkärrykoukullista autoa ja aikaisemmin kun mun vanhassa kotterossa ei ollut ilmastointia niin lainasin kesähellematkalle veljeni uudempaa almeraa.
Minusta läheisten auttaminen kaikella mahdollisella tavalla on suotavaa ja tarpeellista. Olen aina auttanut ja aina myös saanut apua.
Mutta meille kenellekään auto ei ole ikään "pyhä". Meille auto on väline, jolla tehdään asioita.
jos kyseessä ei ole oikeasti läheinen tuttu jonka ajotaidon tiedän. Mieheni veli veti eräs talvi vanhan automme lumipenkkaan ja onneksi auto oli niin vanha, että ei haitannut. Nykyistä autoa en kyllä tosiaan muille helpolla anna.
Jos esim. joku perheestäni, jolla huonompi auto kuin minulla, pyytäisi lainaan sen takia, että olisi lähdössä kauemmaksi (ja vielä hyvä syy matkaan) ja antaisi omansa vastineeksi, lainaisin mukisematta. Lainaisin ko. henkilöille myös lyhyemmäksi ajaksi, vaikka en saisikaan autoa käyttööni, jos en itse tuona aikana tarvitse autoa. Miksi en lainaisi, kun vanhempanikin lainaavat meille, esim. jos omamme on pitemmän aikaa huollossa eivätkä itse tarvitse omaansa...
Kavereille, naapureille jne. en kyllä lainaa, mutta eipä kukaan ole pyytänytkään.
Tosin meidän autoa harvemmin kukaan haluaa lainata, kun se on vanha ja ilmastoimaton... Mutta joskus vaihdellaan lähisuvun kesken autoja sen mukaan, millainen tarve kenelläkin on - tuo meidän autokin välttää ihan hyvin lähietäisyyksillä liikuttaessa, ja pidemmille matkoille saamme välillä paremman auton lainaan.
Mutta siis päivän reissuille vain.
Koen, että meidän tuleekin lainata, koska aikoinaan, kun meillä ei vielä ollut autoa, niin saimme miehen kavereilta autoa monesti lainaan.
Nyt he ovat lainanneet autoamme, jos tarvitsevat isompaa/ parempaa autoa esim Ikean reissua tai vastaavaa vasrten.
jos olisin luottamus siihen, että autossa ei tupakoida ja se tulee siistinä takaisin. Kun nyt jostain syystä näiden lainaajien omat autot ovat kuin sikolättejä ja tuhkakupit täynnä tuhkaa..
ap
kernaasti ja nikottelematta jos joku pyytää? Vaikkapa viikonlopuksi mennäkseen monen sadan kilometrin päähän juhliin.
Mutta saatan silti lainata.
meillä vasta hankittu auto, ei aivan uusi, mutta tuore auto kuitenkin, arvokaskin.
Omaa tarvettakin on autolle, ei päivittäistä, mutta kuitenkin.
Olemme tarkkoja kuinka autolla ajetaan ja siisteydestä myös, joten emme lainaisi.
En lainaa. Omille vanhemmille voisin lainata (jos heidän oma auto olis huollossa vaikka). Sen sijaan ihan mielelläni ajan auttamaan eli on tullut kierrettyä esim. Helsingistä Tampereelta hakemaan porukkaa hautajaisiin Lahteen, kun oli kauhea hellepäivä ja tamperelaisilla ei ollut omassa autossa ilmastointia.
Minä näen lainaamisessa ongelmaksi sen, että jos tulee kolareita ja totuus on se, että autoa ei useinkaan saa kolarin jälkeen entisen veroiseksi. Samoin jos menee lunastukseen, niin usein vakuutuksesta saamalla hinnalla ei saa millään kaupasta uutta vastaavaa autoa. Jos lainaaja lupais, että ostaa meille näissä kolaritilanteissa uuden vastaavan kolaroimattoman auton ja ruostesuojaisi sen ja hankkisi kaikki samat varusteet, kuin mitä me ollaan hankittu, niin sitten voisin harkita lainaamista. Enpä usko, että kukaan suostuisi näillä ehdoilla kyllä meiltä lainaamaan.
ole ollutkaan. Olen myös saanut muiden autoja lainaksi useasti. Vuoroin vieraissa.
Jos kuitenkin sattuu jotain missä oma autonu syyllinen, tuskin lainaaja maksaa minulle seuraavat 2 vuotta korotuksen osuuden jonka joudun vakuutuksista maksamaan. pelkään että käsittelevät autoani huonosti, olen tosi tarkka kaikesta omaisuudestani, kovalla työllä hankittu.
lintu olla, vaikken autoani omalle äidillenikään lainaa. Näemmä muitakin yhtä "ahdasmielisiä.."
ap
Mun mies käyttää autoaan ma - pe ja jos joku ryttäis sitä, kenellä on varaa viedä korjaamoon tai hoitaa sijaisauto jne. Ystäväni asui ex miehen kanssa suhteen lopussa ja mies oli ilman lupaa antanut toisen auton lainaksi ja ajoi kolmion takaa onnettomuuden. Kun korvauksia ei muuten kuulunut, piti ystävän soittaa poliisit. Jos olis rotisko, ei haittaa mutta ilman autoa ei voi töitä tehdä joten tämä on ainoa ratkaisu.
ja kuka kysyy lainaksi. Jos äitini tai mieheni vanhemmat kysyvät, niin ilman muuta. Jos siskoni, niin tuskin...