Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko imettämisestä oikeasti hyötyä?

Vierailija
27.07.2009 |

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=1712693

mielenkiintoinen juttu, eipä se imettäminen tunnu niin elinehto olevan, kuin täällä annetaan ymmärtää=)

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itse uskon että nykyaikaiset Tuttelitkin on jo melko ravitsevia ja laadukkaita. Itselleni olisi sen puolesta yhdentekevää kumpaa lapseni joisi Tuttelia vai ämmää. Jos ei maitoa tule tai on joku muu syy olla imettämättä, niin ei tarvi tuntea siitä huonoa omaatuntoa.

Mutta tuo oli kyllä uutta ja imetystä kannustavaa että ämmä kehittäisi lapsen aivoja - mielenkiintoista. Jään odottamaan lisätutkimuksia asian tiimoilta.

Omilla rintaruokituilla lapsillani ei ole allergioita, suolistosairauksia/ruoansulatuskanavan sairauksia eikä korvatulehduksia. Perinnöllistä alttiutta näille olisi. Liekö sattumaa vai jotain tekemistä imetyksen kanssa, mutta en ainakaan valita :)

2/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

salaliitto äitien pitämiseksi kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se on voi voi.....

Vierailija
4/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ole ottanut siitä mitään kriisiä vaikka kummatkin lapseni ovat korvikkeella kasvaneet.

Vierailija
5/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä sitä maitoa tulisi jos se ei olisi tarkoitettu vauvalle???

6/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pannaria!

miksi ihmeessä sitä maitoa tulisi jos se ei olisi tarkoitettu vauvalle???

Vierailija
7/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies saa pervoilla juuri synnyttäneen naisensa kanssa ja imeä rintamaitoa. Ei ne tissit vauvaa varten naisella ole.

Vierailija
8/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ole imetetty (en huolinut rintaa)

minulla ollut iso kasa allergioita, korvatulehduksia, bakteeritulehduksia. Olen lihava. Kasvoin siis korvikkeella. Mutta minulla on ainoana terveet reiättömät hampaat.

Kolme siskoani ovat imetetty. Heillä ei ole ollut korvatulehduksia, ei allergioita, ei lihavuutta. ja tosiaan kaikilla iso kasa reikiä hampaissa

En kuitenkaan sitä tiedä, että onko imetyksellä ollut näihin merkitystä, mutta hyvin on kokemus saman tyylinen

Vierailija
9/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä imetin 6kk, josta 4kk täysimetystä, sitten kiinteitä pikkuhiljaa. Poika oli todella terve vauva, sairasti ensimmäisen vuotensa aikana yhden nuhakuumeen. Nyt 12-vuotias ja elämänsä aikana ollut 1 korvatulehdus ja 5 angiinaa, joihin on syönyt antibiootit. Lisäksi nuhakuumeita ja mahtauteja on ollut, ei nyt jatkuvasti, mutta muutama/vuosi. Ei allergioita.

Toista imetin 4kk lähes täysimetystä, tyttö on ollut yksi terveimpiä lapsia, joita tunnen. Koko elämänsä aikana tarvinut yhden lääkekuurin, se oli märkärupeen, jonka sai kaveriltaan. Yhden kerran on ollut mahataudissa ja vauvarokon sairasti vauvana. Nyt ikää 8v ja ei mitään allergioita.

Kolmatta lasta imetin 8kk, josta 5kk täysimetystä. Tytöllä oli ensimmäisen 2v aikana 9 korvatulehdusta, monia kurkunpääntulehduksia, 3 keuhkoputkentulehdusta ja lisäksi on sairastanut pari mahatautia /vuosi. Nyt 6v ja suhteellisen terve, ei enää jokainen flunssa vie päivystykseen. Ei allergioita.

Neljättä lasta imetin 2kk, josta vain muutama viikko täysimetystä. On nyt 4v ja sairastuu tosi helposti flunssaan tai mahatautiin, jos niitä on liikkeellä. Mutta aika vähän on ollut mitään isompaa, 3 korvatulehdusta oli pienempänä. Ei allergiaa, mutta diabetes puhkesi 3kk sitten.

Viides lapsi sai rintamaitoa 3kk täysimetyksenä ja sitten se loppui kuin seinään. Tytöllä on nyt ikää vuosi ja on moniallerginen. Pikkuhiljaa ollaan nyt saatu lisää ruokia ruokavalioon. 2 korvatulehdusta on ollut flunssan jälkitautina, muuta ei ole sairstanut.

Edellisen kaksoisveli sai rintaa 5kk, täysimetyksellä. On ollut koko ensimmäisen vuotensa täysin terve. Ei allergioita.

Vierailija
10/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se on voi voi.....

Ketä sitten pitäisi uskoa? Sinua? Nina "sehän nyt on selvää ilman tutkimattakin" Mikkostako?:D

Vierailija
11/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista jotenkin, että imettämistä pitää aina perustella jollain hyödyllä. Eikö se nyt ole ihan tavallinen ja normaali asia? Mulle on ihan sama, onko jossain allergiahyödyssä perää vai ei, ei se vaikuta mun imettämiseen tai imettämättä jättämiseen millään tavalla.

Vierailija
12/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi tuossakin artikkelissa myönnettiin, että suolistoinfektioihin vaikutus on aivan selvä.

Minulla kolme lasta, koskaan eivät olleet ensimmäisen vuoden aikana ripulitaudeissa, vaikka matkustelimme. Pidän sitä mielettömänä etuna, vaikka eivät hyvinvoivat lapset tietenkään ripuleihinsa kuole.

Vierailija
13/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipuuroakin ollaan keitetty..

Toi pannari on hyvä idea!

Vierailija
14/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni kyse on ennemminkin kariesbakteerista ja hammasluusta. Jos on suussa kariesbakteeri, voi reikiä tulla vaikka hyvin harjaisikin. Toisaalta myös luulla on merkitystä.

Itselläni ei koskaan ole ollut reikiä, vaikka koko muulla perheelläni on ollut. Kaikki perheenjäsenet ovat imetettyjä - paitsi äitini vain osa-imetetty, kun mummin maito ehtyi piakkoin synnytyksen jälkeen.

Äitini imetti minua ja sisaruksiani pitkään. Olimme täysimetyksessä n puoli vuotiaiksi kaikki (neuvolassa kauhisteltiin tuohon aikaan). Minulla ja sisaruksilla ei mitään allergioita, mutta äidilläni on astma, diabetes ja monta allergiaa.

minulla ollut iso kasa allergioita, korvatulehduksia, bakteeritulehduksia. Olen lihava. Kasvoin siis korvikkeella. Mutta minulla on ainoana terveet reiättömät hampaat.

Kolme siskoani ovat imetetty. Heillä ei ole ollut korvatulehduksia, ei allergioita, ei lihavuutta. ja tosiaan kaikilla iso kasa reikiä hampaissa

En kuitenkaan sitä tiedä, että onko imetyksellä ollut näihin merkitystä, mutta hyvin on kokemus saman tyylinen

Vierailija
15/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheen lapsi kuoli 2- vuotiaana Rotavirukseen. Kuivui alle vuorokaudessa ensioireista. Oli hyvinvoiva, terve & lapsenpyöreä pikkutyttö. Vaan niin vei tauti voiton.

vaikka eivät hyvinvoivat lapset tietenkään ripuleihinsa kuole.

Vierailija
16/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat taudit mitä on ollut (nyt vanhempi 4v) ovat olleet vatsataudit 2 kpl ja pienet nuhat. Lieviä olivat.

Itse olen melko pitkään imetetty ja eka oksennustauti aikuisena. Vähän harmitti kun lapsille tulee silti nämä taudit lievinä ;). Minulle ei tule edelleenkään vaikka kaikki muut perheenjäsenet sairastaa.

Vierailija
17/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin terve tytär. Muutama lievä flunssa ollut. Täysimetin häntä 5 kk ja osittaisimetin 1-vuotiaaksi asti.

Uskon että imetyksestä on hyötyä lapselle ja äidille. Sen lisäksi rahallinen säästö on huima, kun ei tarvitse ostella tutteleita.

Vierailija
18/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän sanotiin ettei pystytä tieteellisesti todistamaan että imetys suojaa joiltakin taudeilta. Eli todennäköisesti laajaa tutkimusta imetyksen suojaavalta vaikutukselta ei ole tehty. Mutta samassa jutussa sanottiin myös että imetys todistettavasti suojaa tietyiltä sairauksilta.

Imetyksen muita hyviä vaikutuksia ei edes mainittu. Eli yhdentekevää se ei missään tapauksessa ole. Nämä jutut vaativat hiukan sisälukutaitoa kun lehdet haluavat tietenkin laittaa huomiotaherättävän otsikon.

Vierailija
19/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaito ei tosiaan aiheuta kariesta eikä täten hampaiden reikiintymistä, kuten täällä joku jo epäilikin.

Vierailija
20/20 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää kotona pysymiseen kun vaimo on kesät paksuna ja talvet ilman kenkiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan