Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on mielestäsi vielä järkevä hoitovastike?

Vierailija
26.07.2009 |

Puhutaan isohkosta rivariasunnosta. Entä pitäisikö siihen kuulua vesimaksut joko samaan vai kiinteänä per henkilö vai mittarin mukaan?

Kattelin tuossa yhtä rivariasuntoa ja kauhistelin sen vastiketta, mutta ku ei oo mitään kokemusta noiden vastikkeiden "hintatasosta"...

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan siitä, mitä se pitää sisällään. Jos on lämmöt mukana, niin enemmän ja jos ei ole ja on vielä itsellä joku sähkölämmitys, niin vähemmän.

Vierailija
2/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastike riippuu niin monesta asiasta...tekeekö asukkaat lumityöt ja ajaa nurmikot vai hoitaako joku ne hommat? Kuka tekee kirjanpidon, taloyhtiö itse vaiko ulkopuolinen? jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin siihen voi itse vaikuttaa.

Muuhun en osaa sanoa juuta enkä jaata koska vastikkeet ovat mielestäni inhottavia enkä suostuisi maksamaan "vuokraa" omistamastani asunnosta.

Vierailija
4/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 250 e, tähän kuuluu sähkö mutta ei vesimaksuja jotka nekin on aika isot ja sähköstäkin voi joutua maksamaan lisää tasausmaksuja jos kuluttaa paljon

Kun ostimme tän niin vastike oli paljon pienempi ja heti seuraavassa yhtiökokouksessa sitä sitten nostettiin ja meille kerrottiin että olis pitänyt nostaa jo ajat sitten mutta kun oli asuntoja myynnissä...

Vierailija
5/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen ei voi itse vaikuttaa juurikaan miten vesimaksu määräytyy. Pk-seudulla isoissa rivariyhtiöissä esim. ei ole juurikaan omia vesimittareita/talous. Hoitovastikkeeseen vaikuttaa eniten se mikä yhtiön kunto/tulevat korjaukset ovat. Jokut talkoohommat loppujen lopuksi aika vähän. Ei voi sanoa onko joku paljon vai vähän, ellei ole yhtiön tietoja...

Vierailija
6/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

öljylämmitys ja noista huoltojutuista ei ole tietoa. Ja hoitovastike on yli 350e/kk ja vesimaksu ihan järjettömät 17e/hlö/kk!!!!!!

Meinasin lentää perseelleni ku laskeskelin paljonko noista tulee yhteensä kuukaudessa viidelle hengelle...

Vierailija
7/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 4 on aika kivasti kärryillä siitä mitä vastike pitää sisällään :D

Minä sanoin että en niistä paljon ymmärräkään, mutta sen mitä ymmärrän niin en lähtisi sellaisia summia makselemaan. Satoja euroja kuussa. Eihän sellaisia kuluja tule vastikkeettomassa talossakaan, niin minusta tuo tuntuu niin kuin makselisi sekä lainaa että vielä vuokraa päälle.

4

Vierailija
8/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele miten paljon sähkölämmitys maksaisi. Ja tuo 17 euroa kuukaudessa on tosi vähän, ihan oikeasti sitä kompensoidaan kyllä tuolla yhtiövastikkeella...

Vierailija
9/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitykseen kuluu, taloyhtiön kunnossapitoon kuluu, mitään ylimääräistä ei ostella, pihan hoito hoidetaan talkoilla. Silti niitä vastikkeita tarvitaan taloyhtiön laskujen maksuun.

Mun on vaikea ymmärtää miten missään voisi asua ilmaiseksi ilman näitä kuluja.

nro 4 on aika kivasti kärryillä siitä mitä vastike pitää sisällään :D

Minä sanoin että en niistä paljon ymmärräkään, mutta sen mitä ymmärrän niin en lähtisi sellaisia summia makselemaan. Satoja euroja kuussa. Eihän sellaisia kuluja tule vastikkeettomassa talossakaan, niin minusta tuo tuntuu niin kuin makselisi sekä lainaa että vielä vuokraa päälle. 4

Vierailija
10/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko nro 4 mikä on vastikkeeton talo?!?

No täällä on "metsässä" kokoikänsä asunut nelonen, joka ei ollut kuullutkaan vastikkeista ennen kuin muutti etelään.

Eikä meillä nytkään ole vastikkeita, asumme paritalossa hallinnanjakosopimuksella eikä meidän kuukausittaiset asumiskustannukset ole varmasti 250e...! (lainan lisäksi siis) Joten itse taas ihmettelen kun kävimme katsomassa yhtiömuotoista paritaloa että mihin ihmeeseen hekin saivat laitettua kuukaudessa sen yli 200e vastikkeensa...

Vierailija
11/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakotitalossa maksat sitten lämmityksen, jätehuollon, kiint.veron yms. suoraan.

Vastikkeessa on siis osuudet

- lämmityksestä, tämä voi olla lämmitysmuodosta ja talon koosta riippuen n. 120 eur/kk

- jätehuolto

- kiinteistövero: riippuu tontin koosta

- isännöitsijä

- kirjanpito

- huoltoyhtiö: onhan vaivatonta jos ei tarvitse itse luoda lumia, mutta sekin maksaa

- tontin vuokra, jos yhtiön tontti on vuokrattu

- vesi, ellei makseta erikseen

- pihan kunnossapito

- talkoot

- muita pieniä menoja

- pienet korjaukset,isot yleensä budjetoidana erikseen

Esim. meillä on 120 neliötä, 15 v. vanha rivari, ei isoja korjauksia siis vielä. Paljon tehdään itse, mutta huoltoyhtiö luo lumet. Kaukolämpö. Oma tontti.

Vastike n. 300 eur/kk + vesi 13 eur/henk.

Vesimaksu määräytyy kulutuksen mukaan, jos ei ole mittareita niin sitten se jaetaan tasan esim. yhtiön henkilöluvun mukaan. Yht.järjestys määrää, miten ja mistä maksetaan.

Monesti pitää maksaa myös veden lämmityksestä, ja siihen on olemassa kaava miten se lasketaan (jonka heikkous on tosin se, että ihan todellista käytetyn lämpimän veden osuutta koko vesimäärästä ei voi määrittää, vaan se perustuu arvioon.)

Omakotitalossa tulee sikäli vähemmän kuluja, että kirjanpito/isännöitsijä/yms. hallinnollsiet kulut jää pois.

Toisaalta - lumet pitää luoda itse, koska harvalla varaa palkata lumenluojaa.

Vierailija
12/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä se saa sinut luopumaan tästä keskustelusta ja ymmärtämään mistä edes puhutaan Kai te siellä metsässäkin jotain asumiskuluja maksatte, eri nimellä vaan...

Vierailija
13/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[eikä meidän kuukausittaiset asumiskustannukset ole varmasti 250e...! (lainan lisäksi siis)

Lämmitys ja sähkö-kulut ja kiinteistövakuutus, jätelaskut sekä pihan auraus. Lisäksi tuohon kuuluu satunnaiset pikkukorjaukset materiaaleineen siellä täällä. Pensasaidan leikkuut ja lehtien haravoinnit ja vastaavat. Me asutaan uudehkossa omakotitalossa jossa lämmitys on halpaa, toimii pelleteillä ja sähköa kuluu kovin vähän kun ollaan puolet vuodesta mökillä, mutta asumiskulut on taatusti isommat kuin 250 euroa kuussa. Lisäksi ylläpito on hoidettava itse.

Vierailija
14/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka olen kuullut tuon sanan jo nuorena aikuisena, niin vasta tämän palstan myötä olen sisäistänyt paremmin mitä vastike ylipäätään tarkoittaa. Mutta yksityiskohdat ei oo tuttuja edelleenkään, kun en tosiaan ole minäkään ikinä maksanut vastiketta.

Siksi luen tällaisia ketjuja, kun näistä maalainen oppii ihan oikeasti uutta.

[

No täällä on "metsässä" kokoikänsä asunut nelonen, joka ei ollut kuullutkaan vastikkeista ennen kuin muutti etelään.

Vierailija
15/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on se, että isohkon rivarin yhtiövastike on harvoin alle 250 euron. Jotta siihen pääsee, niin silloin huoltoyhtiön töitä ei ole paljoa ja kiinteistöä hoidetaan paljon talkoilla. Lämmitys sisältyy tuohon. PK-seudulla yleensä on kaukolämpö.

Jos sitten huoltoyhtiö otetaan leikkaamaan nurmikot ja jne. niin hinta voi nousta helposti aika lailla.

Samoin PK-seudulla on erityisesti vanhoilla alueilla taloyhtiöitä vuokratonteilla ja se tontin vuokra voi olla nykyisin iso tai ainakin sitten nousemassa isoksi. Tällaisia alueita on esimerkiksi Käpylä, Herttoniemi, Kumpula jne.

Vedenkulutus pienenee yleensä jos on mittarit. Tosin niiden asentaminen jälkikäteen on usein kallista ellei tehdä putkiremontin yhteydessä.

Kaikkia rakennuksia joudutaan huoltamaan. Sitten riippuu taloyhtiöstä mitä tehdään. Joissain yhtiöissä ei tehdä mitään ja sitten 20 vuoden kuluttua on huonokuntoinen rakennus, johon ei saa vakuutuksia ja kaikki korjaukset sikakalliita. Joissain tehdään paljon itse ja säästetään rahaa. Joissain teetetään kaikki ulkopuolisella.

Vierailija
16/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kuten minä luulin), niin kyllä se maalaiselle on paljon.

Omakotitalossa kun tulee yleensä tehtyä nuo kaikki piha- ja kirjanpitotyöt itse. Kiinteistövero on maksettava, ja jätehuollosta jonkin verran. Sähköä tietysti kuluu, mutta lämmityskustannukset ovat omalla puulla aika minimaaliset, tontin hinta täällä maalla mitätön.

Jos tuo ei tosiaan sisällä suuria remonttejakaan, niin summa on maalaisen silmin aika valtava.

Mutta tää ei tietenkään auta ap:tä asiassa, kun hänen kohdallaan ei selvästikään ollut maalla asumisesta kyse. Kunhan peesailin tuota nelosta joutessani.

Vierailija
17/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laskenpa nuo edellä mainitut:

-lämmitys meillä on keskimäärin 75e/kk

-kiinteistövero on 90e/v eli jos laitan 10e/kk

-vesi+jätevesi 20e/kk

-Jätehuolto 8e/kk

Tontti on oma, pihatyöt teemme itse. Eli tuosta tulisi n. 120e/kk. Kauas jää silti, vai unohdinko jotain?

Hallinnolliset kulut esim. on siis ihan "turhia" eli ne on sitä "vuokraa" mistä puhuin...

Vierailija
18/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä teillä täytyy sähkö olla, koska käytät nettiäkin. Pihatyöt ja hallinnolliset kulut eivät ole turhia, koska jotain arvoahan sun on laskettava myös omalle työllesi, oli sun aikasi kuinka turhaa tahansa.

No laskenpa nuo edellä mainitut:

-lämmitys meillä on keskimäärin 75e/kk

-kiinteistövero on 90e/v eli jos laitan 10e/kk

-vesi+jätevesi 20e/kk

-Jätehuolto 8e/kk

Tontti on oma, pihatyöt teemme itse. Eli tuosta tulisi n. 120e/kk. Kauas jää silti, vai unohdinko jotain?

Hallinnolliset kulut esim. on siis ihan "turhia" eli ne on sitä "vuokraa" mistä puhuin...

Vierailija
19/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä teillä täytyy sähkö olla, koska käytät nettiäkin. Pihatyöt ja hallinnolliset kulut eivät ole turhia, koska jotain arvoahan sun on laskettava myös omalle työllesi, oli sun aikasi kuinka turhaa tahansa.

No laskenpa nuo edellä mainitut: -lämmitys meillä on keskimäärin 75e/kk -kiinteistövero on 90e/v eli jos laitan 10e/kk -vesi+jätevesi 20e/kk -Jätehuolto 8e/kk Tontti on oma, pihatyöt teemme itse. Eli tuosta tulisi n. 120e/kk. Kauas jää silti, vai unohdinko jotain? Hallinnolliset kulut esim. on siis ihan "turhia" eli ne on sitä "vuokraa" mistä puhuin...

Pistin siihen koko sähkölaskun, kun on sähkölämmitys. Ja vakuutus nyt ei monta kymppiä kuussa ole, mutta sisältyykö siis vakuutuksetkin vastikkeeseen, kyllä ystävälläni ainakin on vastikkeen lisäksi oma kotivakuutuksensa. No miten vaan, en nyt juuri muista paljonko se tarkalleen on kuussa mutta ei montaa kymppiä.

Ja en minä omalle työlleni mitään arvoa laske kun ihan mielelläni niitä pihatöitä teen ja tylsistyisin jos ei olisi omaa pihaa mihin mennä touhuilemaan.

4

Vierailija
20/56 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä omasta työstä tarvi maksaa rahaa ulos, eikä sitä varten siis tarvi varata rahaa. Nythän puhutaan todellisista kustannuksista omakotitalossa eikä mistään laskennallisesta erosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä