Nuori haluaa jättää autokoulun kesken!!
Tilanne on se että pian 18 vuotias tyttäreni haluaa jättää autokoulun kesken. Syynä se että ei uskalla ajaa ja motivaatio ja rahat on loppu. Teoriakoe on mennyt läpi, mutta ajokoe ei millään. Ajotunteja on otettu paljon lisää, silti ajokokeessa aina jokin uusi virhe. 3 kertaa jo käynyt yrittämässä.
Nyt tyttären töistä säästämät rahat on kaikki mennyttä autokouluun eikä hänellä ole enää maksaa lisää tunteja ja ajokokeita. Minullakin on taloudellinen tilanne huono enkä pysty paljoa kustantamaan, mutta kyllä nyt yritän sen verran että saisi ajokokeen läpi.
Tytär on minulle nyt tosi vihainen kun kaikki säästöt meni tuohon, kun olisi halunnut säästää rahat opiskeluja varten ja kun ei kuulemma edes tarvitse ajokorttia kun pääkaupunkiseudulla kulkee julkiset ja ei ole rahaa autoon, eikä kuulemma edes uskalla ajaa autoa tai pidä autoista. Mutta patistin tyttären silti autokouluun, koska kyllä se nyt 18 vuotiaana kuuluu käydä, ei sitä kuitenkaan myöhemmin sitten enää tule käytyä, ei ole järkeä. Ja ajopelkohan lähtee vain autoa ajamalla.
Miten ihmeessä saan tyttären nyt ottamaan lisää ajotunteja ja mennä taas yrittämään ajokoetta? Voin nyt nuo loput ajotunnit ja kokeen maksaa jos ei muuten mene. Tytär uhoaa ettei kuulemma aio mennä enää. Siinähän on hänen rahat mennyt ihan hukalle jos ei nyt saakaan ajokorttia!
Kommentit (32)
Maksa hänelle menetetyt rahat, koska itse olet moiseen pakottanut ja anna jättää kesken jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kannata nyt tuossa vaiheessa luovuttaa, sittenhän ne rahat vasta hukkaan menevätkin. En ole kuullut kenestäkään joka ei jossain vaiheessa ole sitten päässyt ajokoetta läpi, eli ihan varmasti hänkin vielä pääsee.
Nykyään ollaan inssissä tiukempia kuin ennen, eikä ole mitenkään epänormaalia, että joutuu yrittää useamman kerran ennen kuin pääsee läpi.
Todella toivon, että pääsee läpi. Itse pääsin kyllä ensimmäisellä kerralla. Tyttärelläni aina tulee jokin uusi virhe joka ajokokeessa. Vilkku liian myöhään, töyssy katukivetykseen, ei katso tarpeeksi kuolleeseen kulmaan...
Ap
Vähän outoa, että jos rahat on tiukilla niin miksi on pakko mennä autokouluun. Sen autokoulun voi käydä vaikka 30-vuotiaana, jos rahatilanne on parempi silloin.
Meillä oli vähän vastaava tilanne. Lapselle tuli jo pelko sitä ajokoetta kohtaan. Hän osasi kyllä ajaa, mutta meni paniikkiin siinä kokeessa. Itselläni aikoinaan sama juttu ja tunsin sen tuskan. Rauhoitin tilanteen niin, että ajeltiin omalla autolla iltaisin ja minä siis ajoin ja lapsi siinä vieressä kertasi tilanteita. Tuossa tilanteessa en luovuttaisi kortin suhteen, mutta tarjoaisin lapselle, että maksan hänelle rahoja takaisin pikkuhiljaa ja tsempaat ja kuuntelet häntä.
Kannattaa keksiä joku muu keino todistaa ajotaito kuin varsinainen ajaminen. Kyllähän se Kontulan Annakin kortin sai vaikka ajaa ei osaa lainkaan. Kiisti itse ettei kortti tullut poliittisen aseman perusteella joten eiköhän se sen tienannut sillä aiemmin harjoittamallaan maailman vanhimmalla ammatilla.
Vierailija kirjoitti:
Maksa hänelle menetetyt rahat, koska itse olet moiseen pakottanut ja anna jättää kesken jos haluaa.
Ne rahat ovat menneet hänen autokouluun eikä minulle, joten miksi minun pitäisi hänelle mitään maksaa? Eikä se minun vikakaan ole jos ei pääse läpi. Ja on ihan normaalia että 18 vuotias käy autokoulun, eikös sen melkein kaikki käy.
Ap
Nyt kolehtia sukulaisilta, puskekekoon homman läpi. Ei luovuteta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän outoa, että jos rahat on tiukilla niin miksi on pakko mennä autokouluun. Sen autokoulun voi käydä vaikka 30-vuotiaana, jos rahatilanne on parempi silloin.
Melkein kaikkihan sen käy 18 vuotiaana. Mitä järkeä käydä enää joskus 30 vuotiaana. Jos yllättäen tulee tarve autolle, tarvitsee ajokorttia töissä tai jos tulen vaikka sairaaksi niin ei tarvitse käydä autokoulua silloin vaan on se ajokortti sitten jo.
Ap
Pyydä että miehesi tai mene itse seuraavaan ajokokeeseen mukaan koska ajokokeissa on tullut ilmi että kokelaita ei päästetä läpi että saadaan lisää rahaa aitokouluille. Niin ja maksat loput maksut.
Kannattaa ajaa se kortti. Monissa työpaikoissa vaaditaan kuitenkin se kortti. En minäkään palkkaisi ihmistä joka ei ole edes ajokorttia saanut.
Käykää tytön kanssa ajamassa hiljaiseen aikaan sitä reittiä missä missä ajokoe tehdään. Jos osaat itse ajaa niin huomaat kun tyttö on valmis kokeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä että miehesi tai mene itse seuraavaan ajokokeeseen mukaan koska ajokokeissa on tullut ilmi että kokelaita ei päästetä läpi että saadaan lisää rahaa aitokouluille. Niin ja maksat loput maksut.
Miestä minulla ei ole. Mutta saako ajokokeeseen tulla ylimääräisiä? Voisinko mennä?
Ap
Mitä hyötyä sitä ajokorttia on nyt ajaa, jos ei kuitenkaan ole varaa autoon, että saa sitä ajoharjoitusta? Älytöntä painostaa nuorta tuhlaamaan vähiä rahoja tuollaiseen. Eri juttu, jos vanhemmat maksavat koko lystin, mutta ei silloinkaan pitäisi tahdonvastaisesti painostaa.
Meidän tytöllä oli myös ihan tyhmiä virheitä ajokokeessa ja itseäni ärsytti se, että meni toiseen ajokokeeseen ennen kuin oli ottanut kunnolla tunteja lisää. Tokan ajokokeen jälkeen laitoin sähköpostia sinne ajokouluun, että ottakaa niitä lisätunteja nyt sen verran että kolmas ajokoe menisi läpi. Sillä yhden ajokokeen hinnalla sai muistaakseni pari ajotuntia, joten ihan tyhmää mennä uusimaan ilman lisäharjoittelua.
Meidän tyttö sai tuosta pari vuotta eteenpäin ADHD-diagnoosin. Se diagnoosi ja lääkitys auttaa kummasti siihen, että pystyy keskittymään ajamiseen. Muistan omaltakin kohdalta ihan käsittämättömiä aivopieruja liikenteessä ja hermostuneisuutta, ennen kuin sain viisikymppisenä diagnoosin. Olen nyt paljon rauhallisempi ja myös tarkkaavaisempi kuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ajaa se kortti. Monissa työpaikoissa vaaditaan kuitenkin se kortti. En minäkään palkkaisi ihmistä joka ei ole edes ajokorttia saanut.
Tämä onkin yksi syy miksi olen patistanut hankkimaan kortin heti kun täyttää 18.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun tumpula mukula ei pääse millään läpi ajokokeesta missä pitäisi elämänsä ensimmäisen kerran osatakin jotain keksivät vanhemmat tuollaisia nyyhkytarinavalheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikkihan sen käy 18 vuotiaana. Mitä järkeä käydä enää joskus 30 vuotiaana. Jos yllättäen tulee tarve autolle, tarvitsee ajokorttia töissä tai jos tulen vaikka sairaaksi niin ei tarvitse käydä autokoulua silloin vaan on se ajokortti sitten jo.
Ap
Kortti voi olla mutta onko ajotaitoa siinä vaiheessa? Eihän sitä kortilla ajeta. Kävin ajokoulun vanhempien aloitteesta. Olin hyvin epävarma kuski ja kaikki sitten unohtui ja jäi nopeasti. Viimeksi ajanut autoa 23v sitten
Vierailija kirjoitti:
Käykää tytön kanssa ajamassa hiljaiseen aikaan sitä reittiä missä missä ajokoe tehdään. Jos osaat itse ajaa niin huomaat kun tyttö on valmis kokeeseen.
Miksi yllytät ap:ta laittomuuksiin? Se on sama onko aika hiljainen vai ei mutta siellä ei todellakaan ajele kukaan kortiton ilman että vieressä istuu vähintään opetusluvallinen vanhempi jota ap ei ilmeisestikään ole kun tytär autokoulussa on.
Ei tietenkään kannata nyt tuossa vaiheessa luovuttaa, sittenhän ne rahat vasta hukkaan menevätkin. En ole kuullut kenestäkään joka ei jossain vaiheessa ole sitten päässyt ajokoetta läpi, eli ihan varmasti hänkin vielä pääsee.
Nykyään ollaan inssissä tiukempia kuin ennen, eikä ole mitenkään epänormaalia, että joutuu yrittää useamman kerran ennen kuin pääsee läpi.