Kuinka kauan ihminen jaksaa vajailla yöunilla?
Olen yksin ja vauva nyt vähän yli kuukauden ikäinen. Joka yö herään kaksi- 4kertaa syöttämään. Tänään olen aamukuudelta herännyt vauvaa nukuttamaan kun vauvan on viakea saada unta.
Kommentit (29)
hommaa ihmeessä vaikka perhetyöntekijä, jotta saat päivällä nukkua. Jos yksin hoidat vauvan,niin kannattaa hommata apua ajoissa.
tosin toi vauva-elämä on tuollaista ja sun vauvasi vielä noin pieni, edessä taatusti unettomia öitä.
Lapseni alkoi 3,5 kk iässä heräillä tunnin-puolenkin tunnin välein joka yö, ja tätä kesti seitsenkuiseksi asti. Totta kai olin hirveän väsynyt, mutta todennäköisesti sain kuitenkin jossain välissä aina nukuttua jonkin verran (esim. kolme tuntia putkeen jonain yönä).
Mutta kannattaa seurailla kyllä omaa vointia, eli jos väsymys käy aivan ylitsepääsemättömäksi, niin kannattaa pyytää apua. Ja yrittää nukkua päivällä lapsen kanssa (itse en osannut...)
pian tulossa täyteen ilman yhtään kokomittaista yöunta. Ei paljon naurata kyllä.
Toivotan voimia teille muillekin valvojavanhemmille!
Olen vaan huomannut sellaisen että jos nukun pitkään huonosti tai liian vähän sairastun helpommin flunssaan yms ja silloin en ainakaan jaksaisi olla vauvan kanssa kun se vetää mut niin huonoon kuntoon aina. Nyt jo pikkasen "kipee" olo. Mulla käy kotiapua kyllä, mutten saa nukuttua silloin 9-12 yhtään, tai ehkä sitäkin voisi opetella jos alkaa pahasti uni painaa. ap
ja hoitanut vauvat aina yksin, siis yösyötöt ym. tein niin että rintamaidolla ollessa pidin vauvaa vieressä ja en noussut kertaakaan yöllä ylös. se auttaa jaksamaan. Pulloruualla ollessa otin maidon valmiiksi pulloon viereen ja syötin sitä vieressä heti kun vähänkin inahti.
Usein aamuyöstä alkaa vaua menee jotenkin levottomaksi, yleensä haluaa maitoa tunnin välein mutta nyt ei sitä halunnutkaan joten ajattelin että on vaan vaikea nukahtaa. ap
7,5 vuotta sitten. Viime vuosien aikana olen nukkunut ehkä kokonaiset yöunet sanotaanko vaikka 10 kertaa. Tammikuussa syntyi kuopus ja sekin syö vähintään kerran yössä...
tosi paljon rankempaa kuin muilla :( jaksamaisia. ap
Nälkä?
Maito ei riitä ruuaksi?
Jos onkin niin yksinkertaisesta asiasta kyse kuin että vauvalla on nälkä siksi heräilee ja on vaikea nukuttaa.
Keskustelkaa asiasta neuvolassa ja kokeilkaa vaikka sitä kammoksuttua velliä.
Itse en lähtisi tuohon että tissi tai pullo heti suuhun kun inahtaa. Mielummin Vauva syö kunnolla ja nukkuu pidemmän pätkän kuin tottuu hörppimään tunnin välein.
nukahtamaan. Huomaan selvästi ettei vauva pääse syvään uneen. Olen nyt tunnin vähän väliä heiluttanut partsilla vaunuissa. ap
Nälkä?
Maito ei riitä ruuaksi?
Jos onkin niin yksinkertaisesta asiasta kyse kuin että vauvalla on nälkä siksi heräilee ja on vaikea nukuttaa.
Keskustelkaa asiasta neuvolassa ja kokeilkaa vaikka sitä kammoksuttua velliä.
Itse en lähtisi tuohon että tissi tai pullo heti suuhun kun inahtaa. Mielummin Vauva syö kunnolla ja nukkuu pidemmän pätkän kuin tottuu hörppimään tunnin välein.
vaikka mikä olisi. Mulle ainoa tapa selvitä pikkuvauva-ajan yöhulinoista oli nukkua vauvan vieressä ja laittaa tissiä suuhun, kun vauva vähän inahti. Kokeilin kyllä omassa sängyssä nukuttamista, tuttia, silittelyä ja vaikka mitä, mutta näillä keinoilla lopputulos oli se, että minä istuin puoli yötä pinnasängyn vieressä nukuttamassa vauvaa ja olin päivisin kuin vaeltava aave. Kun otin vauvan viereen ja pidin maitobaarin jatkuvasti auki, niin johan koheni yöt! Itse opin nukahtamaan uudestaan saman tien, kun olin saanut autettua vauvan rinnalle. Ei vauva joka välissä halunnut syödä, hakipa vain läheisyyttä ja turvaa.
Ap:lle lohdutukseksi, että kyllä ne yöheräämiset jossain kohti vähenee. Sehän on toki yksilöllistä, että missä kohti. Meillä nyt seitsenkuinen tyttö herää enää kerran tai kaksi yössä (alun 4-100 kertaa tahtiin verrattuna huima kehitys!). Pystyisitkö mietenkään lepäämään päivällä yhtä aikaa vauvan kanssa? Jos vauva on ainoa lapsesi, niin jätä kotihommat minimiin ja nuku silloin, kun vauvakin nukkuu! Ja anna vauvalle paljon sylittelyä ja läheisyyttä päiväsaikaan, se saattaa hieman rauhoittaa öitä, joskushan vauvat heräilevät öisin läheisyydenkaipuuseensa.
Ja tosiaan, tuota velliä saa vielä kuukauden ikäisen kohdalla kammoksuakin. Noin pienen vauvan suolisto ei ole vielä valmis käsittelemään muuta kuin maitoa.
Mun pitääkin ens yönä koittaa tota että nukutaan ihan vierekkäin.Vaikkakin annan korviketta, niin voishan se auttaa. Osaako joku fiksu neuvoa, kun nukutan vauvaa vaunuissa ja herää melkein heti kun vaunut pysähtyy niin kannattaako juosta heti heijaamaan uudestaan vai annanko herätä kunnolla ennenkuin menen työntelemään? ap
Kyllä sinä tuon jaksat. Laitat päiväunien aikaan isommalle videoita, ja otat itse torkut.
Jaksat paremmin, kun et koko ajan tuskaile, että et jaksa. Vaan ajattelet, että tallaista se vauvojen kanssa yleensäkin on. Älä stressaa. Ei tuo vauva-aika ikuisesti kestä.
20-30 min päivällä edes silloin tällöin antaa ihan mielettömästi lisää energiaa!
lapsen kanssa voi joutua heräilemään loppuikänsä.
Oma jaksaminen alkoi rakoilla vuoden valvomisen jälkeen. Allergiat taustalla.
Meidän vauva ei enää nukahtanut uudestaan, jos ehti kunnolla herätä. Meillä tehosi vauvan ollessa pieni (alle 3 kk) se, että jatkoin heijaamista riittävän pitkään (5-10 minuuttia) vauvan nukahtamisen jälkeen ja vähensin heijaamista pikkuhiljaa. Tämä liittyy varmaankin jotenkin siihen, että tuollainen ihan pieni vauva nukkuu aluksi kevyempää unta, jolloin herää helposti.
Kyllä tuota vieressä nukuttamista kannattaa ainakin kokeilla! Jos se ei paranna/huonontaa öitä, niin ainahan voi sitten kokeilla jotain muuta. Perhepedissä nukkuminen on turvallista: terve äiti, joka ei ole humalassa tai käytä mitään unettavaa lääkitystä/huumeita ei kierrähdä vauvan päälle. Tupakoivan ei myöskään kannata nukkua vauvan vieressä, ettei vauva joudu altistumaan äidin hengityksen ja ihon kautta tupakan myrkyille.
vauva nukahda kunnolla:( ap
menisitte vauvan kanssa vierekkäin nukkumaan päikkäreitä? Nukahtaisiko hän helpommin viereen?
valehtelematta.
yöherätyksiä 5-6krt yössä.
yksinäni vauvan kanssa,ei apua mistään.
pahimmillaan 2 vuotta parin-kolmen tunnin unilla , silloin alkoi tuntua ettei enää pysty toimimaan kunnolla, mutta pakko oli ja siitä selvisin.