Kuinka kauan ihminen jaksaa vajailla yöunilla?
Olen yksin ja vauva nyt vähän yli kuukauden ikäinen. Joka yö herään kaksi- 4kertaa syöttämään. Tänään olen aamukuudelta herännyt vauvaa nukuttamaan kun vauvan on viakea saada unta.
Kommentit (29)
Pari ekaa kk on hankalaa, mutta sitten siihen jotenkin tottuu - jos niin päättää. Oppii nukahtamaan itse salamana uudelleen ja hyödyntämään kaikki lepohetket.
Meillä on valvottu nyt 1,5v (5-20 herätystä yössä) ja hyvin koen nyt jo jaksavani. Aluksi oli toki tiukkaa. Vaikka mulla on kyllä mies tukena, joskin aika vähän kotona, yöt töissä..
Aina lapsen heräilyyn ja huono-unisuuteen ei löydy syytä, jotkut lapset vain on sellaisia. Ja itseasiassa ihan normaalilta kuulostaa kyllä tuon ikäiselle vielä, ei edes huolestuttavalta etteikö se voisi vielä oppia hyväksikin nukkujaksi.
Voimia sinne! Yritä olla stressaamatta liikaa lapsen unista, se aistii sen ja voi siten olla levottomampi.
Ja pyydä apua jos siltä tuntuu. Neuvolan kautta kyllä saa kun tarpeeksi itkee sinne ja kuulostaa riittävän epätoivoiselta.
tarpeeksi maitoa+kunnon röyhtäytykset ja tutti suuhun.Napakka kapalo+myssy myös rauhoittaa.
lisäilee 3:n lapsen yh vielä
Meillä puolivuotias vauva herää yössä useita kymmeniä kertoja, syö kuitenkin vain kerran tai pari, mutta koko ajan pitää olla laittamassa tuttia ja silittelemässä, nukkuu välillä vieressä, välillä omassa sängyssään. On ollut pari viikkoisesta koko elämänsä flunssainen, korvatulehduksia on jatkuvasti ja massuvaivaa. Itsellä lääkitys nukkumiseen, pienellä annostuksella tällä hetkellä että herään yöllä. Ilman lääkettä en nukkuisi ollenkaan.
Päivisin vauva nukkuu max 30 min torkkuja, en siinä aikana saa itse unta. Miehellä yötyö, eli töissä yöt, nukkuu päivät. Vapaaöinä on niin uupunut että haluaa nukkua. Vapaapäivinä onneksi hoitaa kyllä vauvaa, silloin saan itse nukkua päiväunet.
Haikeudella luen keskimmäisen vauvakirjaa, kun hän kuusiviikkoisesta nukkui yöt kokonaan heräämättä ja päiväuniakin veteli 4 tuntia putkeen joka päivä... Vauvat todellakin on yksilöitä tuon nukkumisen suhteen.
vajailla unilla perusterve jaksaa ainakin 30vuotta jos ei muita vaivoja ole.
Olen nukkunut rikkinäisiä öitä... Välillä on päiviä että tekis mieli vaan itkeä peiton alla väsymyksestä, mutta pakko on kasata itsensä ja selvitä jotenkin päivästä toiseen.. Nyt taas väsymys kova kun molemmat lapset flunssassa (lapset 6 ja 1,5 vuotiaita).. Meillä ei isä osallistu öisiin heräilyihin vaan hänellä oiekus nukkua kun käy töissä, minä kotiäitinä sitten valvon yöt ja nukun niitä muutaman tunnin unia.. En edes muista miltä tuntuisi nukkua koko yö nousematta sängystä?! Mutta kait tämä joskus loppuu... ja sitten saa nukkua?!?
vajailla unilla perusterve jaksaa ainakin 30vuotta jos ei muita vaivoja ole.
mutta riippuu varmaan osittain tietenkin mitä se on, mitä pitäisi jaksaa.
Työssäkäyminen alkaa itselläni runsaan kuukauden päästä; kolmen vuoden valvomiset kahden lapsen kanssa siihen alle hieman pelottavat minua. Mutta vaihtoehtojakaan ei oikein ole. Olen niin herkkäuninen, että hotelliin pitäisi mennä jos aikoisin nukkua nuoremman heräämisistä piittaamatta (siis niin, että mies hoitaa yön).
takana, eli hengissä selviää vaikka tuskallista onkin. Mun yöunet lakkas esikoisen syntymään. Pikkukakkosen kanssa valvoin 3 v kaikki yöt, hän heräsi 4-7 kertaa yössä joten en lopulta pystynyt enää edes nukahtamaan siinä välillä.
Nyt tilanne on se että joko nukahdan heti ja valvon sitten yöllä 1,5-2h ja herään kuudelta - oli sitten arki tai loma - tai valvon lähes klo 1 ja nukun pätkiä sinne kuuteen saakka. Yhtäjaksoista unta saan yössä max 3-4h.
lasten takia pätkäunia ensin n. 7 vuotta, sitten yötyötä muutama vuosi päälle.
toivottavasti vauvasi alkaa nukkua paremmin. ainainen väsymys on kamalaa. olen kohta 3v heräillyt 1-2 tunnin välein allergisen lapsen kanssa, en tiedä miten jaksan sitten lähteä töihin. olen kireä ja itkuherkkä, sairastelen helposti, kaikenlaista fyysistä vaivaa alkanut tulla. eikä tietoa, milloin allergiat helpottaa ja saan taas nukkua..