G: Paljonko saat elatusapua?
Kommentit (59)
Asuun ihan Suomessa ja valuutta on euroja.
Tuttavapariskuntani erosi vuosia sitten, ja heille tuli määrätyistä elatusmaksuista verinen riita. Lapsi asui äitinsä luona, isänsä luona tyyliin joka toinen viikonloppu. Isänsä olisi halunnut maksaa rahat lapsen tilille, koska hän maksaa ne nimenomaan lapselleen. kehtasi vielä ihmetellä kaveripiirissä, että miksi hänen täytyisi maksaa exälleen mitään? Ja kuinka kiva pesämuna tuosta summasta kertyisi nico-petterille siihen kun on täysi-ikäinen ja aloittelisi itsenäisen elämän... Jepjep.
mikäli äiti tarvitsee raha lapsen menoihin, voi isä toki lisäksi maksaa tuota "pesämunaa", jos niin haluaa ;)
Minkä instanssin kautta lähdetään hakemaan elatusapua etävanhemmalta?
Miten käytännössä elatus lasketaan, kun lapset ovat noin viikko-viikko molemmilla?
Tuloilla ja menoilla lienee tähän oleellinen merkitys?
Entä jos toinen vanhemmista ei suostu tulotietojaan antamaan?
minimi kelan kautta, 128€. Lapsen isä kun ei "pysty" maksamaan, ottavat sitten siltä ulosoton kautta. Eipä ole koskaan 15 vuoden aikana kyselty lapsen kuluja, se minimi pätkähtää ja sillä hyvä kun mies on aikoinaan väittänyt että tienaa niin kauheen vähä ja epäsäännöllisesti..
eikä puhettakaan mistään indeksikorotuksista :(
miehen palkka ilman lisiä 4200 € / kk, tapaa lasta pari kertaa vuodessa. Elatusavun suuruus on lastenvalvojan suositus. Oma palkkani on 1750 € kuukaudessa.
350e etälapselle tai siis ex vaimolle, neljä pientä lasta muuten elätettävänä.
ja tienaa todella paljon.
Ei osallistu harrastuksiin, vaatehankintoihin ym ja tapaa lasta n, 4pv kuukaudessa.
Olen joskus huvikseen laskenut lapsen kulutuksen (jopa ilman asumismenoja, jotka minulla tietysti isommat koska lapsella oma huone ym.) ja kyllä mies pääsee pienemmällä summalla kuin minä.
Ja siis summahan pitäisi olla
lapsen kulutus - lapsilisä ja siitä jäävä loppu jaettuna vanhempien tulojen mukaan suhteessa.
Ja todellakin raha on lapsen kulutukseen vaikka maksetaankin äidin tilille. Eli kyllä mulla ainakin menee lapseen tuosta joka sentti. Plus vielä oma puoliskoni ja siihenkin vähän päälle.
kuten luistimien, silmälasien ja polkupyörien hankintaan. Isä maksaa lasten puhelinmaksut ja vanhemman pojan kitaratunnit.
136e/kk ja vaikka ex tienaisi 10000e/kk niin eipä ole minulla kiinnostusta enempää hakea. Ei ne lapsen menot kasva vaikka miehen tulot kasvaisi.
yhdestä etälapsesta 350e ex-vaimolle, lapsi on kehitysvammainen eikä rahoja näe, kirppari vatteissa kulkee, maksalaatikkoa/silakkalaatikkoa syö kotona, koulussa saa ehkä parempaa ruokaa? Harrastuksina pojalla kelan maksamat kuntoutukset. Tietokonetta tai kännykkää ei osaa käyttää, ei siis kuluja niistä.
Ex vaimo ei käy töissä, vaikka töitä olisi tarjolla, ja poika koulun jälkeen päivähoidossa, asuu kahdestaan poikansa kanssa 4h+k rivarissa, autokin on. Elelee pojan kansaneläkkeellä, elareilla ja vammaistuilla.
Tässä tapauksessa sanoisin että elarit menee ex-vaimon elatukseen:P
136e/kk ja vaikka ex tienaisi 10000e/kk niin eipä ole minulla kiinnostusta enempää hakea. Ei ne lapsen menot kasva vaikka miehen tulot kasvaisi.
ainakin jos lapsi harrastaa, hänelle ostetaan uusia vaatteita ja kyllä meillä ainakin poika syökin nyt esi murkkuna kuin aikuinen mies. Pienempänä söi huomatytavasti vähemmän.
"lelutkin" ihan toisessa hintaluokassa, puhumattakaan fillarista, skeittilaudasta ym ym.
ELi kyllä meillä ainakin pojan kulutus on noussut huimasti ja isi edelleen maksaa samaa kuin 2 vuotiaasta. Tulot on miehellä moninkertaistuneet ja silti ei koe että hänen tarvitsisi lapsensa elämiskustannuksiin osallistua tulojensa mukaan.
Toisinsanoen minä pienemmistä tuloistani maksan isomman osan lapseen kohdistuvista kuluista.
kun puhutaan kulutuksesta niin kaikki on suhteellista.
Lapsiinhan saa menemään ihan niin paljon rahaa kun haluaa laittaa. Mutta jos haluaa, niin halvallakin voi päästä. Ruokaa toki menee enemmän kun lapsi kasvaa, mutta jokainen voi ihan itse päättää paljonko laittaa rahaa teini-ikäisen "leluihin".
yksi lapsi.
Ex osallistuu kyllä sitten vielä erikseen, jos tarttee jotain isompaa hankintaa tehdä kerralla.
Me ollaan muutenkin kykeneväisiä sopimaan asioista, meillä ei ole edes mitään tapaamissopimusta. Ex on lapsen kanssa todella paljon ja on loistava isä.
Mä olen meistä paremmin tienaava osapuoli, joten on ihan luonnollista, että mulle on laskettu isompi elatuskyky. En ole hakenut tukeen muutosta, vaikka exän tulot ovat muuttuneet. Tuo on se minimi, mikä kuuluu maksaa ja loput on meidän välisiä sopimuksia.
Just tultiin lastenvalvojalta, sovittiin että isä maksaa kolmesta lapsesta yhteensä 150 e/kk. Lapset ovat vuoroviikoin kummankin luona, mutta kirjoilla minun kanssa. Uusi tapaamisaika sovittiin puolen vuoden päähän, miten musta nyt tuntuu siltä et tätä olis pitänyt miettiä vähän paremmin... Tosin lapsilisät tulee mulle, mutta myös 3 lapsen päivähoitomaksut+kaikki hankinnat (tietty ruokia ym. lukuunottamatta). Mitä ootte mieltä?
Just tultiin lastenvalvojalta, sovittiin että isä maksaa kolmesta lapsesta yhteensä 150 e/kk. Lapset ovat vuoroviikoin kummankin luona, mutta kirjoilla minun kanssa. Uusi tapaamisaika sovittiin puolen vuoden päähän, miten musta nyt tuntuu siltä et tätä olis pitänyt miettiä vähän paremmin... Tosin lapsilisät tulee mulle, mutta myös 3 lapsen päivähoitomaksut+kaikki hankinnat (tietty ruokia ym. lukuunottamatta). Mitä ootte mieltä?
350e etälapselle tai siis ex vaimolle, neljä pientä lasta muuten elätettävänä.
Ehkäisykin on keksitty.
En saa mitään. Sovittiin niin sossussa. Lapsi on arkisin minulla ja viikonloput isällään. Isä ostaa myös lapselle vaatteita ja harrastukset maksaa.
Tuttavapariskuntani erosi vuosia sitten, ja heille tuli määrätyistä elatusmaksuista verinen riita.
Lapsi asui äitinsä luona, isänsä luona tyyliin joka toinen viikonloppu.
Isänsä olisi halunnut maksaa rahat lapsen tilille, koska hän maksaa ne nimenomaan lapselleen.
kehtasi vielä ihmetellä kaveripiirissä, että miksi hänen täytyisi maksaa exälleen mitään?
Ja kuinka kiva pesämuna tuosta summasta kertyisi nico-petterille siihen kun on täysi-ikäinen ja aloittelisi itsenäisen elämän...
Jepjep.