Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamala mummolareissu alkaa olla takana, onneksi!

Vierailija
24.07.2009 |

En taas muistanut viime kesän lomareissuamme, kun päätin tilata itselleni ja kahdelle 5-vuotiaalle lapselleni matkaliput omien vanhempieni luokse. He asuvat meistä niin kaukana, että siellä tulee käytyä max. pari kertaa vuodessa. Lyhyet kevätreissut vielä menettelevät, mutta kyllä tämä kohta kaksiviikkoinen on ollut yhtä kärsimystä.

Syy: Isäni kiukuttelee ja ärhentelee lapsille lähes taukoamatta. Jos nämä eivät istu hiljaa ja paikallaan kuin kusi sukassa, niin johan uhkailee tukkapöllyllä sun muulla. Koko ajan lapsissani on jotakin vikaa. Olen sen aina tiennyt, että isäni ei ole mikään pikkulasten fani. Hänen mielestään etenkin pojat syntyvät miehiksi ja jopa 5-vuotiaan tule käyttäytyä miehen lailla. Saman käytöksen sai kokea veljeni poika joskus 10 vuotta sitten, eikä hän täällä juuri enää käykään.

Lapseni ovat stressaantuneita, äitini on hermot riekaleina ja itseäni v*tuttaa. Lapset riehaantuivat tänään illalla ja poika kaatoi shampoopurkin pesuhuoneen lattialle. Lapsista oli tosi hauskaa, kun oli paljon kuplia ja jopa liukasta. Siihen isäni sitten sihahtamaan, että odotan, että pääsen teistä eroon.

Loppusilaus illalle tapahtui sitten keittiössä, kun poika kaatoi jugurtin ja nauroi päälle. Minulla paloi pinna vanhempieni motkotuksesta ja kuritin poikaa. Kun kysyin, että oletteko nyt tyytyväisiä, niin sain vastaukseksi, että lapseni ovat huonosti kasvatettuja, ja että kasvatus on mennyt vikaan.

Kas kummaa, tämä kannustus paransi huomattavasti mieltäni. Olen yh-äitinä parhaani yrittänyt ja lapsillani on hyvät käytöstavat. Kaveripiirissään he ovat hyvin suosittuja ja päiväkodista tulee aina kiitosta, kuinka kivoja lapsia ovat. Tämä taisi olla viimeinen mummolareissu meiltä, kun lähden täältä pois kyynelsilmin...

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun tänne asti tulen ja maksan kalliit matkaliput, niin en viitsisi saman tien olla menossa kotiin. Äitini kyllä jaksaa normaalisti lapsia ja rakastaa heitä kovasti, mutta kaipa tuo isäni käytös sai hänenkin hermonsa palamaan.

Ap.

Vierailija
2/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempani ja omat sukulaiseni ovat pahimpia lasteni arvostelijoita. Tuntuu, että lapsemme eivät kelpaa heille. En voisi kuvitellakaan olevani vanhemmillani edes YHTÄ yötä ja kaksi viikkoa olisi todella jo kidutusta. Pidäpä sinäkin vähän väliä vierailuilla ja ole vain muutama päivä kerrallaan. Lapsesi kasvavat myös vaikean iän ohitse. Onnea sinulle elämään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän sinua täysin!

Oma isäni vetäytyy eikä halua olla tekemisissä perheeni kanssa (ei ole koskaan ollut oikeasti tekemisissä oman perheensäkään kanssa). Moittii, mutta ei koskaan sano mitään positiivista. Äiti hoitaa ruokkimisen, mutta ei osaa luoda syvempää suhdetta lapsenlapsiinsa. Hoitaminen tarkoittaa tarpeiden täyttämistä ja muu aika sietämistä.

Olen tästä tosi surullinen ja pohdin usein omaa lapsuuttani. Muistan siitä tosi vähän johtuen varmaan siitä, että en ole koskaan itsekään kokenut olevani tärkeä... :(

Vierailija
4/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mielestäsi teillä ei ole kivaa heidän luonaan, koska isäsi tiuskii lapsille ja ilmapiiri on kireä. Eihän siinä mitään muuta voi, kun keskustella asiasta.

Vierailija
5/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin meillä se on äitini, joka hermostuu lapsiimme. Isäni on lauhkea kuin lammas, eikä pienistä narise. Olin viikko sitten lasteni kanssa viisi päivää mummolassa ja mullekkin riitti taas vähäksi aikaa. äitini tiuski vähän väliä lapsillemme ja minullekkin. Sotkettiin ilmeisesti liikaa. Huokaili niin marttyyrina, kun kuopus kaatoi mehulasin mummon uudelle pöydälle... taitaa olla ensi kesä kun mennään seuraavan kerran.

Vierailija
6/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mielestäsi teillä ei ole kivaa heidän luonaan, koska isäsi tiuskii lapsille ja ilmapiiri on kireä. Eihän siinä mitään muuta voi, kun keskustella asiasta.

Isäni kanssa ei voi keskustella asiasta, hän kun on kuitenkin aina oikeassa. Olen kyllä tämänkin vierailun aikana sanonut hänelle pariin otteeseen, että miksi koko ajan kärtyät, ja että lapseni ovat ihan normaaleja ikäisiään. Ei hän kuulemma kärtyä... Ja lapset kostivat vaarille yksi ilta sillä, että jättivät sanomatta hänelle 'hyvää yötä', kun tämä vaan ärhentelee heille. Tyttären suusta se totuus taas tuli. Pari päivää menikin hyvin, kun vaari sai asiassa pienen opetuksen, mutta kyllä tämä pariviikkoinen on pitkä aika... Kuvittelin lepääväni reissussa ja nyt on mennyt aika stressaamiseen.

Ap.

Vierailija
7/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikea varmasti aloitaa keskustelu isän kanssa kertomalla että teillä ei ole kivaa, jos keskustelukulttuuria ei ole. Enpä voisi kuvitella sanovani sitä iäkkäälle isälleni. Meillä ainakin mennään hautaan pinnallisin suhtein; ei sitä enää korjata, mikä on vuosien varrella rakentunut. Ap:stä en tiedä, ehkäpä heillä voisi kissan pöydälle nostaa.

Vierailija
8/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minullakin päreet palaisi kiusaa tekevien tenavien kanssa, jos olen muuten tottunut rauhalliseen elämään.

Vanhan arabialaisen sanonnan mukaan sekä kala että vieraat alkavat haista kolmantena päivänä, ja se pitää paikkansa, puolin ja toisin.

Vierailija
9/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olet ollut kaksi viikkoa vanhempiesi luona kylässä lapsiesi kanssa.. minä en jaksaisi omieni luona edes kahta päivää juuri siksi, että heidänkin asenteensa on hyvin samanlainen kuin sinun vanhemmillasi. Ja lapsethan vaistoavat sen ja käyttäytyvät mummolassa huonommin kuin muualla - näin teilläkin varmaan käy; hyvin kasvatetut ja muuten hyvätapaiset lapset ihan kiusallaankin riehaantuvat kun aistivat kireän tunnelman sekä ovat pahoillaan jatkuvasta ärhentelystä.

Meillä kaiken huippu on se, että äitin vertaa minun lapsia minuun itseeni pienenä. Eli jos lapset sotkevat ruokapöydässä, huokailee, että minä kyllä söin (mukamas..) jo yksivuotiaana tiputtamatta yhtään ruokaa päälleni tai lattialle. Tai jos riehakas tyttöni käsittelee leluja kovakouraisesti, päivittelee, että minä osasin kyllä jo ihan pienestä pitää hyvää huolta tavaroistani..

Meillä sellainen 3-5 tunnin visiitti on ihan maksimi, muuten tulisimme jokikinen hulluksi.

Vierailija
10/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minullakin päreet palaisi kiusaa tekevien tenavien kanssa, jos olen muuten tottunut rauhalliseen elämään. Vanhan arabialaisen sanonnan mukaan sekä kala että vieraat alkavat haista kolmantena päivänä, ja se pitää paikkansa, puolin ja toisin.

Siinähän se tämän homman merkillisyys piileekin, että isäni aina kovasti odottaa, että me tulisimme... Ja tietävät varsin hyvin, ettei mulla ole laittaa 500 euroa ihan tuosta noin matkalippuihin, jos olen vain muutaman päivän.

Mutta pakko todeta, että näinhän se meni omassakin lapsuudessa: isäni oli paljon pois kotoa (töissä) ja silloin kun oli kotona, oli meidän oltava pois tieltä.

Ap.

Vierailija
11/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä olisi voinut olla äitini luona kahta viikkoa. kaikki olisivat väsyneet toisiinsa. Viikko maksimi, oikeastaan neljä päivää meni aina hyvin.

Myös meillä oli aina pitkä matka mummolaan, silti se matkan pituus ei oikeuta olemaan toisten kotona liian kauaá.

Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan. Silloin jos haluaa olla liian kauan, pitää kestää talon väsymys ja vittuilut.

Kyllä neljäntenä päivänä vieraat alkaa haista.

Vierailija
12/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pakollinen käynti on jo hoidettu tältä kesältä. Ikävää, että asiat obvat näin, mutta koetetaan jaksaa ilman isovanhempien apua ja kannustusta :(

Ja #11: se todellakin on näin, mun lapset käyttäytyvät todella huonosti mummolassa. Tappelevat kuin pikkumetsäläiset!

Vierailija
13/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päätynyt tähän ratkaisuun. Meillä äiti ei kestä perheemme vierailuja montaa päivää, joten jatkossa olemme kerran vuodessa ja muutaman yön kerrallaan. Loput yöt ollaan sitten jossain muualla. Meillä on myös pitkä matka mummolaan.

Olen myös saanut kuulla miten hyväkäytöksinen ja helppo lapsi minä olinkaan lapsena verrattuna minun lapsiin. Itse muistan ihan päinvastaisesti, en kokenut koskaan olevani riittävän hyvä tai kiltti. Kaikki ihmiset ei vaan pysty ymmärtämään lasta ja näyttämään välittämistään pienelle lapselle.

Vierailija
14/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me asuttu ulkomailla ja oltiin aina haluttuja vierailijoita joka paikkaan, isovanhemmat sekä muut sisarukset. Nyt kun asutaan suomessa, ja käydään isovanhemmilla useammin kylässä niin eivät tahdo jaksaa. aina löytyy lapsesta jotain vikaa. enkä halua uskoa että näin on, on vain reipas iloinen 5-vuotias. mutta vanhempani ovat jo vanhoja eivätkä kertakaikkiaan enää jaksa eivätkä todellakaan enää MUISTA mitä elämä pienten lasten kans on... joten käymme useammin kylässä, noin kerran kuukaudessa mutta vain yksi yö kerrallaan. se riittää, kaikille osapuolille.

Vierailija
15/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältä periferiasta helsinkiin, maksaa 147,00

edestakaisin makuuvaunussa, uusissa sellaisissa.

Alle 6 v ovat maksutta, vain makuupaikka maksaa.

Missään päin Suomea ei sun ja lastesi liput maksa 500 egee.

Vierailija
16/37 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti mun lapset ei ikinä tule mun luokse kahdeksi viikoksi mummolaan. En jaksaisi enää pikkuisia lapsia niin kauaa. En kestä enää metelöintiä ja muutenkin tykkään omasta kodin rauhasta. Kyllä muutama päivä on ihan riittävä.

Vierailija
17/37 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäsi kuulostaa samanlaiselta kuin minun isäni. Meilläkin on välimatkaa, mutta vanhempani ovat eronneet, joten majoitumme aina äitini luokse ja vain piipahdamme isällä. Ja sen lyhyen visiitinkin ajan hän ärhentelee lapsille :-(

Esikoinen (6 v.) on kysynyt monta kertaa, miksei vaari tykkää meistä :-( Ja vääntää aina vaarille jonkun lahjan, kun mennään kylään, eikä vaari edes vilkaise saamaansa lahjaa :-( En edes tiedä, miksi käymme isäni luona.

Vierailija
18/37 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut eivät muista, että kaikki me olemme joskus olleet vasikoita (siis pikkulapsia). Minusta tämä on hyvä sanonta.

Minua arvostellaan paljon lapsistani, nimenomaan minua, vaikka meillä on mieheni kanssa hyvin yhtenäinen kasvatuslinja. Minä teen lapsistani sellaisia ja tällaisia. Sekä isäni (oli AINA töissä tai harrastuksissa kun olin pieni), siskoni (lapseton) ja anoppini harrastavat tätä arvostelua. Se on hyvin raskasta, erityisesti kun olen ajoittain ollut todella väsynyt. (Meillä on toisella lapsella sairaus, joka vaatii jatkuvaa hoitoa ja tarkkailua.)

Ehkä minun kannaltani onneksi, olemme kuitenkin saaneet päiväkodista, eskarista ja koulusta hyvää palautetta lapsistamme. Lapsillamme on myös ystäviä, samoin meillä perheenä.

Lisäksi olen huomannut, että lapset käyttäytyvät mummoloissa eri tavoin kuin kotona. Itse olen varpaillani, koska tunnen että minua moititaan ja lapset kai jotenkin vaistoavat sen. Yksi yö vanhempieni mökillä on ollut tänä kesänä riittävä. He tahtovat meitä kyllä sinne, mutta minä en halua. En jaksa. Kaksi yötä ollaan oltu anoppilassa.

Katsotaanpa kymmenen vuoden päästä, mikä oli kasvatuksen tulos :) Luulen vain, että sitten ovat kehuskelemassa, kuinka heidän esimerkkinsä teki meidän lapsistamme noin erinomaisia.

Vierailija
19/37 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sun periferia ei oo kovin kaukana... koska meillä on vain yksi alle 6 v lapsi, toinen mummola Kemijärvellä ja toinen Lappeenrannassa, asumme pk-seudulla.

Ja meillä junaliput ilman mitään makuupaikkojakin maksoivat yhteen suuntaan 1 aikuiselta hitusen alle 40 e eli pelkkä Lappenranta-Helsinki edestakaisin maksaa noin 160 e...

Ja Kemijärvelle makuupaikoilla menee yhdeltä aikuiselta yhteen suuntaan 82-83 e + makuupaikat, eli yhdeltä aikuiselta noin 170 + 2x 27,5 tai 48,5 i8jos on pakko matkustaa "sesonkina" tai viikonloppuna. Eli vähintään yhdeltä aikuiselta 225 e, voi olla myös 270 e jos on sesonki. + lasten makuupaikat, joista joutuu maksamaan täyden hinnan. Jos lapsia on 2 voi joutua ottamaan 2 hyttiä. Meidänkin 4 v tarvii oman petipaikan, joten pitää olla jokaiselle vähänkään isommalle lapselle kuin ihan vauvalle oma paikka.

Lisäksi Suomea on pohjoisemmassakin, eli jos ap matkustaa vaikka Inariin hän ostaa vielä bussiliputkin päälle.

Tai lentokoneessa, hyvinkin menee 500 e 1 aikuinen ja vaikka 2 lasta.

täältä periferiasta helsinkiin, maksaa 147,00

edestakaisin makuuvaunussa, uusissa sellaisissa.

Alle 6 v ovat maksutta, vain makuupaikka maksaa.

Missään päin Suomea ei sun ja lastesi liput maksa 500 egee.

Vierailija
20/37 |
25.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ymmärrän hyvin, että jonnekin kalliin & pitkän matkan päähän ei tosiaan lähdetä 3 tunniksi tai 3 päiväksi. Itse oon ollut Lapin mummolassa max 6-7 päivää, sitten jo kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän