ÄRSYTTÄVÄÄ kun ei ihmiset ilmoita tulevatko juhliin vai ei!
Siis VP pvm mennyt jo - osalta olen kysellyt perään, osalta en (jotka ei ole mulle tuttuja, tuntuu ettei jotenkin "kehtaa" vaivata...)
Kyseessä ravintolassa järkättävä perhejuhla, johon meinaan tehdä paikkakortitkin.
Ja pakko siis saada se lopullinen määrä jotenkin tietää, kun ravintolalle pitää ilmoittaa.
Ja jos nyt tietäisin varmaksi ketkä tulee ja ketkä ei, ehtisin vielä juuri ja juuri kutsua joitain muita lisää, jotka jäi "varalistalle", kun mukaan ei kaikki mahdu.
Voisin kai olettaa, että nämä ei-ilmoittaneet ei ole tulossa, mutta ei se näköjään mene niinkään - koska joiltain joista olen ajatellut etteivät varmaan tule, on sitten viime hetkessä tai perään kyseltyä tullutkin vastaus että ovat tulossa!
Ja kaikkein ärsyttävintä on, kun joku lähisukulainen ei voi suoraan sanoa tuleeko vai ei! Vaikka olen useaan kertaan yrittänyt kysyä ja sanonut että tarvitsen sen tiedon ravintolaa varten!
Kommentit (38)
...on ihan normaalia ettei ilmoiteta ollaanko tulossa vaiko ei ja missään nimessä ei voida ilmoittaa kun viime tingassa kun halutaan katsoa tuleeko jotain muuta kivempaa ohjelmanumeroa tilalle.
Minusta tämä sen sijaan on kyllä outoa. Jos kalenterissa ei ole merkintää ko. päivän kohdalle vaikkapa 2kk aikaisemmin niin miksei voi ilmoittautua ja sitoutua siihen että olemme tulossa. Jos sitten tulee myöhemmin joku muu kutsu niin vastaus sinne on "emme valitettavasti pääse koska olemme jo sopineet muuta".
Nähtävästi nykyisin kuitenkin on sellainen elämäntyyli ihmisillä että mihinkään ei haluta sitoutua kuin vasta viimeisen pakon edessä koska aina voi tulla parempi tarjous eteen. Sairastumisista yms. muista pakottavista perumisista on tässä kohtaa mielestäni turha puhua koska ne tulevat yleensä tietoon hyvin myöhään ja ovat ymmärrettävästi sallittuja perumissyitä vaikkapa samana päivänä kuin juhlat ovat. Sen sijaan en voi käsittää miksi juhliin meno on niin pakkopullaa että ei voi sitoutua siihen suht heti kun kutsun saa jos ei kerran mitään ohjelmaa ko. päivälle kalenterissa vielä ole. Onko kutsuja niin b-luokan ystävä/sukulainen että on odotettava mahdollisimman pitkään tuleeko jotain muuta kivempaa ko. päivälle.
Laitetaanko esimerkiksi perheenisä jonnekin yksinäiseen nurkkapöytään, ja hänen muu perheensä istuisi erillään? Jos siis muu perhe olisi ilmoittautunut ja isä ei, ja isä vaan tulisi?
Jos haluat olla hyvä juhlien järjestäjä, niin sinä järkkäät sille isällekin istumapaikan perheen kanssa. Ja jos sua ei kiinnosta, niin jätät vieraat ratkaisemaan pulman itse, ja aivan varmasti ne sen ratkaisee.
Niinpä, mielestäni olisin hyvin huono juhlien järjestäjä, jos tuoleja ja lautasia ruvettaisiin raahaamaan paikasta toiseen siinä vaiheessa kun salillinen muita ihmisiä istuu jo paikoillaan odottamassa ohjelman alkua. Minä siis kyllä nakittaisin tässä tilanteessa tuon perheenisän nurkkaan yksinään. Ihmettelisi ehkä tilannetta, mutta jospa osaisi seuraavaan kutsuun, jossa on vastauspyyntö, reagoida ajoissa.
Jos taas tuo perheenisä perheinen rupeaisi järjestelemään tuoleja uuteen uskoon, muut vieraat pitäisivät heitä moukkina, eivät minua.
mut muuten, mitä liikkuu päässä jossei osaa vastata?!
Monella muulla on kuitenkin myös värejä. Sairastummiset tuli jo mainittua. Voi sairastua tai voi parantua sairaudesta nopeammin, joten pääseekin juhliin. Ihmisillä voi olla pitkäaikaissairauksia, joista ei halua pitää haloota, mutta on vaikea tietää etukäteen, että onko juhla-aikaan hyvä vai huono vaihe menossa. Vauvan valvottava kausi voi viedä kaikki juhlahalut. Teinit saattavat luvata tulla juhliin, mutta h-hetkellä heitä ei saa millään pakotettua mukaan. Työtilanteet voivat olla kinkkisiä, jos ei olla ihan perinteisessä päivätyössä. Meillä esimerkiksi on päivystystyyppiset sääriippuvaiset työt, ja näin ollen on aikoja, jolloin on täysi mahdottomuus tietää etukäteen lähtömahdollisuuksia. Aviokriisi voi kiristyä juhlaan mennessä. Ja niin edelleen.
On paljon tilanteita, jolloin oikeasti on vaikea tietää etukäteen pääseekö vai ei.
Tuossa tapauksessa pitää tietysti soittaa juhlien järjestäjälle ja kertoa tilanne. Ehkä hän suostuu siihen, että tekee teidän perheenne kohdalla poikkeuksen ja odottelee juhlapäivän aamuna soittoanne, suostuvatko teininne mukaan vai ei. Olethan myös valmis hyväksymään, että teille ei sitä paikkaa sitten juhlissa ole, jos ette voi etukäteen sanoa.
Ilmoittaa pitää joka tapauksessa!
Näitä allamainittuja tilanteita on meillä tuttavaperheissä tai omassa, ja silti pystytään ilmoittautumaan sitovasti tai liki-sitovasti (siis soittaa emännälle ja selittää tilanteen)! Ylitsepääsemättömiä esteitä voi olla, mutta silti pitää ilmoittaa. Se kuuluu hyviin tapoihin.
Yleensä ne tampiot, jotka jättää ilmoittamatta, on ihan yksinkertaisesti itsekeskeisiä ihmisiä. Että minun tilanteeni on kaikkein tärkein, ei sillä väliä, vaikka joku näkee vaivaa minun vuokseni turhaan. Kapinoivien teinien pitäisi vain tajuta, että ilmoittautumisesta luistaminen on paskamaista käytöstä.
Monella muulla on kuitenkin myös värejä. Sairastummiset tuli jo mainittua. Voi sairastua tai voi parantua sairaudesta nopeammin, joten pääseekin juhliin. Ihmisillä voi olla pitkäaikaissairauksia, joista ei halua pitää haloota, mutta on vaikea tietää etukäteen, että onko juhla-aikaan hyvä vai huono vaihe menossa. Vauvan valvottava kausi voi viedä kaikki juhlahalut. Teinit saattavat luvata tulla juhliin, mutta h-hetkellä heitä ei saa millään pakotettua mukaan. Työtilanteet voivat olla kinkkisiä, jos ei olla ihan perinteisessä päivätyössä. Meillä esimerkiksi on päivystystyyppiset sääriippuvaiset työt, ja näin ollen on aikoja, jolloin on täysi mahdottomuus tietää etukäteen lähtömahdollisuuksia. Aviokriisi voi kiristyä juhlaan mennessä. Ja niin edelleen.On paljon tilanteita, jolloin oikeasti on vaikea tietää etukäteen pääseekö vai ei.
ne jotka ei varmasti tule, jos on joku hyvä syy olla tulematta sitten h hetkellä,mutta on aikaisemmin ollut aikomus tulla ja siitä ilmottanut se on edelleen ok.
miten voi olla ihmisille näin vaikeaa ihan tavallinen käytäntö, kaikki ei ehkä järjestä isoja juhlia mutta luulisi nyt jokaisen tietävän että yleensä järjestäjä haluaa tietää kuka aikoo tulla kuka ei, ei sillä yritetä ketään loukata, se on ihan normaali käytäntö.
me kyllä ilmotamme ihan lasten saadessa kaverisynttärikutsuja tuleeko lapsi vai ei, ja niin ihmiset meillekkin ilmottavat, en tiennyt että joku voisi tälläisestä saada tappelun aikaseks
uulin että se kuuluu hyviin käytöstapoihin ilmottaa, vai jätättekö kaverille ilmottamatta jos hän pyytää teitä elokuviin ja kaverin tehtävä on sitten siitä huolimatta mennä sinne leffateatterin eteen seisoskelemaan ja oottelemaan jos te vaikka päättäisittekin tulla?
Ja niin edelleen. On paljon tilanteita, jolloin oikeasti on vaikea tietää etukäteen pääseekö vai ei.
- - -
koska emme pysty päättämään niin emme tule ollenkaan. Ei kai kukaan oleta, että järjestäjä varaa teille istumapaikat ja ruuat ja sitten ette tulekaan paikalle kun sinä päivänä ei olekaan juhlahaluja tai tulee aviokriisi. Voi jestas mitä sakkia.
Kyllä on mennyt ihmisten elämä vaikeeksi,jos ei edes pysty ilmoittamaan tuleeko juhliin vai ei määräaikaan mennessä.Kyllä sitä nyt tietää pääseekä vai ei.Jos sairastuu juuri ennen juhlia niin hyvä tapa ilmoittaa että nyt ei päästäkään mutta varmaan nyt suht harvinaista sekin että sairastuu juuri kun on juhlat.Tekosairaita sitten voi olla useampikin.Moukkamaista käytöstä olla ilmoittamatta.Minä en perään soittelis.Paikat ja ruuat vaan niille jotka ilmoittaneet tulonsa.Jos joku ylim.ilmestyy paikalle niin kyllä voi asiallisesti sanoa että kutsussa oli vastauspyyntö ja vain niille varattu paikat&ruuat jotka ilmoittaneet tulostaan.
että eivät tule jotka eivät ilmoita...
Mutta ärsyttävintä on kun esim. eräs erittäin erittäin läheinen sukulainen ei voi sanoa tuleeko vai ei! Ja kyseessä hänen lapseensa liittyvä juhla!
Ja jos tietäisin että tämä henkilö tulee, pyytäisin vielä viime tipassa yhdet toiset sukulaiset, kun heidän olisi kiva tavata. Muuten nämä toiset sukulaiset sitten olisi taas yksinään vähän "out" muusta porukasta.
Ja jos ei halua tulla, niin sanois sitten suoraan vaan että "valitettavasti emme pääse." Se ois sillä selvä!
Ja jos on oikeesti epävarma, niin vois edes vp-päivään mennessä joteknin kuitata,että kutsu on saatu, mutta sitten sanoa että on epävarmaa.
Tai jotain.
Täytyy kai jossain vaiheessa soittaa vielä loput, mutta niitä en kyllä soita joille on jo mennyt varmisteluviesti. Hankalaa vaan jos sitten yhtäkkiä viime tipassa paikallekin tuleekin joku suurperhe tms. joita ei noin vaan enää mahduteta mihkään.
ap
Täytyy kai jossain vaiheessa soittaa vielä loput, mutta niitä en kyllä soita joille on jo mennyt varmisteluviesti. Hankalaa vaan jos sitten yhtäkkiä viime tipassa paikallekin tuleekin joku suurperhe tms. joita ei noin vaan enää mahduteta mihkään.
ap
Just tuon takia tekstiviestillä on huono kysyä mitään tärkeää, jos siihen ei vastata. Puhelimessa on pakko kakistaa kyllä tai ei.
ap
tuossa suurperheessä sattuu olemaan joka jäsenellä erityisruokavaliot... Eipä liiku paljoa vastaamattomien päässä! Minä olen tehnyt niin, että varaan paikat ja eväät vain ilmoittautuneille. Kun paikalle on sitten saapunut joku torvi joka ei ole saanut aikaiseksi ilmoittautua/jahkailija niin olen ystävällisesti kertonut, että "paikkaa ei ole, juhlitaan joskus muutoin".
jos pääsyni epäilyttää, niin kieltäydyn kutsusta. eipä luulis kelleen olevan liian vaikeaa ilmoittaa määräaikaan mennessä tulostaan.
Kun paikalle on sitten saapunut joku torvi joka ei ole saanut aikaiseksi ilmoittautua/jahkailija niin olen ystävällisesti kertonut, että "paikkaa ei ole, juhlitaan joskus muutoin".
Ihanko oikeasti olet näin tehnyt? Minä mietin tuota silloin häiden alla kauhuskenaarioissa, mutta ei ehkä olisi pokka pitänyt. Miten nämä ihmiset ovat reagoineet?
Ihanko oikeasti olet näin tehnyt? Minä mietin tuota silloin häiden alla kauhuskenaarioissa, mutta ei ehkä olisi pokka pitänyt. Miten nämä ihmiset ovat reagoineet?
Muissa niinkin :-) Olen päivitellyt tulostaan ilmoittamatta jättäneen kanssa, että "Voi kamala miten tässä nyt näin on käynyt... olittehan te ilmoittautuneet ajoissa/ollenkaan.. voi että kun tämä nyt ei ole enää minusta kiinni, ravintolassa ei ole paikkoja kuin ennalta ilmoittamalleni määrälle" jne... Ja ollut niin pirskatin "pahoillani". Onneksi näin ei ole useasti käynyt, ja niilläkin kerroilla olen toki ehtinyt soitella perään. Ei muuten todellakaan ole mikään mukava tilanne :-(
kyllähän tuo alkeellisiin käytöstapoihin kuuluu, vastaaminen.. Itse vastasin mieheni veljelle, että tulemme häihin, jos en ole synnyttämässä.. Eli rv38 oli häät. Hän sit pyysi varmistamaan vielä viikkoa ennen.. :D Valotin, että tilanne voi muuttua ihan vaikka matkalla häihin, että valitettavasti en tiedä viikkoa ennen..
Mutta tosiaan, jos kerran on vastauspyyntö, ni mielestäni ne, jotka ei ole vaivautuneet vastaamaan määräaikaan mennessä, ovat näin kieltäytyneet kutsusta. Laita niille vaikka tekstari, että harmi, kun et pääse juhliin, tapaamisiin joskus toiste ja järjestät juhlat sen mukaan..
Sitä ku yhteen suuntaan kumartaa, ni toiseen suuntaan pyllistää...
ja tulee vielä jonakin päivänä ihmettelemään, miksi häntä ei enää kutsuta mihinkään. Näin epäkunnioittavaa käytöstä juhlien järjestäjää kohtaan näkee onneksi melko harvoin.
Ymmärrän sinua ap todella hyvin. Sääli, että sivistynyt käytös on tätä nykyä joiltakin kadoksissa.
jotka on vaikeita. On kiva, että juhlia järjestetään, mutta jos pitää viikkoja etukäteen tietää pääseekö tulemaan, niin sitä sitten vain ilmoittaudutaan, ja ollaan sitten pois, jos ei päästäkään. Kaikkea voi tulla esteeksi.
ja aika typeriä vastauksia on tässäkin ketjussa. Tottakai vastataan määrättyyn aikaan mennessä, sen tiedon perusteella, mitä on. Jos sairastutaan, tai tulee se aviokriisi (kuinka todennäköistä se nyt sitten kenellekin on) niin sitten perutaan ja pahoitellaan, mutta ei niitä ole tapana etukäteen manata.
ei kai todellakaan kukaan voi olla saanut näin idioottimaisen kasvatuksen?
Voin kuvitella, että ko henkilö kieltäytyy esim menemästä hautajaisiin, koska "hautajaiset nyt vain ovat niin masentavia, ja saavat hänet pahalle tuulelle".
Jää sinä sääriippuvaisen päivystysluonteisen työsi ja hankalien lastesi ja omien pitkäaikaissairauksiesi kanssa ihmettelemään kotiin, et kyllä varmaan saakaan monta kutsua - kutsujen järjestäjien onneksi!
mut muuten, mitä liikkuu päässä jossei osaa vastata?!
Monella muulla on kuitenkin myös värejä. Sairastummiset tuli jo mainittua. Voi sairastua tai voi parantua sairaudesta nopeammin, joten pääseekin juhliin. Ihmisillä voi olla pitkäaikaissairauksia, joista ei halua pitää haloota, mutta on vaikea tietää etukäteen, että onko juhla-aikaan hyvä vai huono vaihe menossa. Vauvan valvottava kausi voi viedä kaikki juhlahalut. Teinit saattavat luvata tulla juhliin, mutta h-hetkellä heitä ei saa millään pakotettua mukaan. Työtilanteet voivat olla kinkkisiä, jos ei olla ihan perinteisessä päivätyössä. Meillä esimerkiksi on päivystystyyppiset sääriippuvaiset työt, ja näin ollen on aikoja, jolloin on täysi mahdottomuus tietää etukäteen lähtömahdollisuuksia. Aviokriisi voi kiristyä juhlaan mennessä. Ja niin edelleen. On paljon tilanteita, jolloin oikeasti on vaikea tietää etukäteen pääseekö vai ei.
Sen kun soitat ja kysyt. Meillä ainakin kaikki kutsutut ovat kouliintuneet vastaamaan, kun olen joka juhlan deadlinen jälkeen soittanut moukille ja kysynyt, että ettekö ole saaneet kutsua, kun ette vastaa vastauspyyntöön. Kummasti seuraaviin juhliin ovat muistaneet meille kertoa ajoissa, että ovatko tulossa vai ei.
Joillain vanhemmilla ihmisillä voi toki olla tauteja, jotka heitä mietityttää, että jaksavatko tulla vai ei, se heille sallittakoon. Mut kaikilta pitää pystyä saamaan selville, että onko heillä AIKOMUSTAKAAN tulla.