Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Hei pojat, voisitteko siistiä kieltä, kun nää pienet oppii suotta liian pienenä kirosanoja."

Vierailija
20.07.2009 |

Joku palstamamma ehdottaa että puistossa kiroileville esiteineille käytettäisiin noin lempeää kieltä. Mitä mieltä sinä olet. Minä en lähtisi noin löperölle linjalle. En todellakaan kysy esiteiniltä että voisitko olla kiroilematta. Mitä teen selväksi että kiroilu on lopetettava eikä vaihtoehtoja ole.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten lapset oikein kiinnostuisi mikä se sana on mistä äiti käyttäytyy noin esim. peittämällä korvat jne...

Vierailija
22/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ala kuitenkaan olemaan mikään yleinen kielipoliisi. Eri asia, jos minulle (tai lapselleni) haistatellaan tai puhutaan rumasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä voin vaan kuvitella miten lapset oikein kiinnostuisi mikä se sana on mistä äiti käyttäytyy noin esim. peittämällä korvat jne...

Vierailija
24/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasavertaiseen asemaan aikuisen kanssa? Minusta ei ole. Kyllä minä vielä siinä vaiheessa käskytän.

Silloin käyttäytyy yhtä huonosti kuin ne teinit. Jos itse joskus puheessasi käyttäisit snaa "pihkura" ja joku toinen mamma kokisi sen pahaksi sanaksi niin pitäisitkö oikeutettuna, että hän alkaisi läksyttäää sinua siitä? Lapsellakin on oikeus ihmisarvoiseen kohteluun.

on ihan normaalia puhekielta.

Vierailija
25/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle opetetaan pysähtymistä suojatieneteen koska muistaa paremmin katsoa molempiin suuntiin ja opettelee lukemaan etäisyyksiä.

Jos joku menee suojatielle kuten laki sallii: astumalla reippaasti jos se ei aiheuta vaaratilannetta niin mikä siinä kukaan on aukomaan päätä?

Autoilijat on velvotettu pysähtymään suojatien eteen jos joku on sinne ASTUMASSA.

Mutta ei sitä tartte jäädä aikuisen jäädä ihmettelemään ja hidastamaan autoilijoitten liikkumista, kun oikeasti sinne pitää kävellä.

Autoilijana on kamalaa arpoa onko kuka astumassa tielle.

Vierailija
26/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka jonka mielestä tuo ap:n "ystävällinen pyyntökin" on vähän liikaa. Toki jos teini ihan päin naamaa tai muuten teille haistattelee niin asiaan saa puuttua ja pitääkin, eikä vain pyydellen. Jos teinit keskenään juttelevat, niin ap:n tai kenenkään muunkaan vieraan(!) aikuisen tehtävä ei ole mennä siihen vaatimaan jotain tiettyä käytöstä vedoten omiin lapsiinsa. Muakin ärsyttää esim. kun suojatiellä olen opettamassa omia lapsiani pysähtymään yms. asiaan kuuluvaa niin joku 40+ täti tulee ja kävelee pokkana tielle katsomatta tai muuten mitenkään huomioimatta lähestyvää autoa. Mutta en mä silti mene sille käskyttämään, että "Hei viitsisitkö pysähtyä, katsoa ja odottaa autoa kun ettei nämä lapset opi sulta tuota käytöstä!". Näitä tilanteita ja vastaavia riittää kyllä. Me jutellaan kotona myös näistä mikä oli huonoa käytöstä ja miksi niin ei saa tehdä. Vastuu on kuitenkin aina vanhemmalla.

Vierailija
27/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppi sujuvasti kahden kuukauden sisällä vittu, saatana ja perkele.

Syynä naapurin 10v. lapsi hänen 10v. kaverinsa. Kiroilevat kokoajan ja lauseessa jopa 3 kirosanaa.

Ei lopu, vaikka asiasta sanottu heidän vanhemmille ja pojille myös.

Nyt meillä on sitten kiroileva 5v. ja nyt uhkailee kiroilevansa, jos asiat ei mene niinkuin hän itse tahtoisi.

Karkuun ei pääse, kun ollaan seinänaapureita ja kiroilu kantautuu jo heidän kotootakin, kun ikkunat on auki kesäisin.

Vierailija
28/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tasavertaisena ihmisenä kohtelemiseen. Tämän pohjalla on yli 10v työkokemus yläasteikäisten kanssa. Ei ne nuoret tyhmiä ole, vaan hakevat tapaansa toimia ja siihen kuuluu vertaisseurassa kovakin kielenkäyttö ja jos siihen on tarvetta puuttua, niin tyyliin 'kun sinä olet iso ja tämä tässä on pieni', kuitenkin aikuisen auktoriteetilla höystettynä, toimii paremmin kuin komentelu, joka suorastaan pakottaa haastamaan komentelijan.

t. ope ja teinin äiti, jolla ei ole koskaan ollut vaikeuksia 'vaikeiden' teinien kanssa

Vierailija
29/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on oma lapsi joka kiroaa ja nuorimmat oppii siinä?

Kirosanoihin törmää joka paikassa, ja ne on normaaliasia.

En sano ettei millään ole mitään väliä, mutta joskus pienen lapsen kiroiluinnostus loppuu sillä ettei siihen reagoida.

Vierailija
30/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tasavertaisena ihmisenä kohtelemiseen. Tämän pohjalla on yli 10v työkokemus yläasteikäisten kanssa. Ei ne nuoret tyhmiä ole, vaan hakevat tapaansa toimia ja siihen kuuluu vertaisseurassa kovakin kielenkäyttö ja jos siihen on tarvetta puuttua, niin tyyliin 'kun sinä olet iso ja tämä tässä on pieni', kuitenkin aikuisen auktoriteetilla höystettynä, toimii paremmin kuin komentelu, joka suorastaan pakottaa haastamaan komentelijan. t. ope ja teinin äiti, jolla ei ole koskaan ollut vaikeuksia 'vaikeiden' teinien kanssa

... jotka käyttivät kurinpitometodina huumoria. Niistä opettajista kyllä tykättiin. Sitten oli niitä opettajia, joiden tunnilla ei uskallettu hiiskahtaakaan. Jos joku uskalsi, open vihainen katse riitti hiljentämään. Tuotakin opettajaa arvostettiin ja kunnioitettiin. On erilaisia aikuisia ja erilaisia tyylejä kasvattaa. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Joku toinen tyyli sopii toiselle ja toinen tyyli toiselle.

Vierailija
31/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtavat sitten vaikka paikkaa. Turha niille ruvetaan valittamaan. Itsekään en tykkäisi yhtään, jos minulle tultais komentelemaan ja sanoisinkin kyllä, että pidä sä vaan huoli omista asioistas.

Vierailija
32/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jotka käyttivät kurinpitometodina huumoria. Niistä opettajista kyllä tykättiin. Sitten oli niitä opettajia, joiden tunnilla ei uskallettu hiiskahtaakaan. Jos joku uskalsi, open vihainen katse riitti hiljentämään. Tuotakin opettajaa arvostettiin ja kunnioitettiin. On erilaisia aikuisia ja erilaisia tyylejä kasvattaa. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Joku toinen tyyli sopii toiselle ja toinen tyyli toiselle.

[/quote]

... tässä vaiheessa elämää. Eikä se edes työn kannalta helpoin lähestymistapa ole, tasa-arvoisella kohtelulla kun kuulen tuntien jälkeen myös ne asiat, joista en välttämättä haluaisi tietää :-( Se, mitä halusin sanoa, oli se, että nuoren on helpompi vastata asialliseen kohteluun kuin komenteluun, varsinkin jos se tulee ihan vieraalta ihmiseltä. Omalleni ja tutummille nuorille osaan sanoa kovastikin, kiroilenkin joo. Mutta sen tehdessäni tiedän tilanteen ja reaktion, joka siitä seuraa. Vieraille en lähtisi räyhäämään ihan vain siksi, että tiedän miten siihen vastataan.

t. en muista numeroa, mutta se teinin äiti + ope

Vierailija
33/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIKEASTI ovat useimmiten tosi kivoja, jos heidän ajatuksiaan jää hetkeksi kuuntelemaan. Ja kyllä siitä taaperostakin hetkessä se 'vastenmielinen' teini kasvaa ja silti on sama rakas lapsi.

t. tällä kertaa 33

Vierailija
34/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuin osa täälläkin on sanonut. Ihan samoin kuin pyytäisin jotakuta tupakoijaa, joka tulee vaikka bussipysäkillä ihan viereen sauhuttamaan, pyytäisin nätisti, että voisiko mahdollisesti siirtyä hiukan kauemmaksi lapsista. Mu itseäni kiroileminen häiritsee kovasti, mutta en mä silti koe oikeudekseni mennä joka paikassa siitä muille sanomaan. Jos istutaan vaikka bussissa ja ihan takana istuu nuoria, jotka kiroilee kovaäänisesti joka toisella sanalla, saattaisin ystävällisesti pyyttä, jos malttaisivat rajoittaa... ei mulla ole oikeutta määrätä ketään toista, mutta pyytää voin. Ainoa paikka, jossa automaattisesti pyydän poistamaan kiroilun kokonaan on lasten leikkikentät. Ja joka kerran ystävällinen pyyntö on tuottanut anteeksipyynnön ja hiljaisuuden - samoin jos olen pyytänyt edellä kulkevaa nuorta kerämään tiputtamansa roskat tms... aina suhtauduttu tosi hyvin.

Vierailija
35/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ystävällinen vastaus oli "Haista huora paska" ja vielä keskaria päälle pois juostessa. Vastaaja ei ollut edes teini, vaan 6-vuotias lapsi :(

Vierailija
36/36 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ystävällinen vastaus oli "Haista huora paska" ja vielä keskaria päälle pois juostessa. Vastaaja ei ollut edes teini, vaan 6-vuotias lapsi :(

Kai tuon nyt aikuisena tajuat, että tuo ei ole normaalia kuusivuotiaan käytöstä ja niiltä teineiltäkin voi odottaa parempaa.