Automaattivaihteisen auton omistajat
Oletteko olleet tyytyväisiä. Pähkäilen manuaalivaihteisen autoni vaihtoa automaattiin. Mitä plussaa, mitä miinusta on automaatissa?
Kommentit (25)
Kaupunkiajossa automaatti on aivan loistava mutta maantiellä minua ärsyttää seuraava piirre:
kun on lähdössä rivakkaan ohitukseen, automaatti empii ensin hieman ja sitten kun älyää että olis tarvetta kiihdytykseen, se vaihtaa monta pykälää pienemmän ja ampuu aivan helvetillisellä raivolla eteenpäin. Manuaalilla kun vaihtaa oikean vaihteen etukäteen niin pääsee jouhevammin ohitse.
auto viimeiset kuusi vuotta ja tuskin enää manuaalia huolin. On helppoa ja nautinnollista ajaa, ainoa miinus ehkä se, että kuluttaa bensaa hieman manuaalia enemmän. Miten mukavaa oli kun pääsi autolla liikenteeseen, vaikka vasemmassa jalassa oli saapaskipsi kuusi viikkoa. Kätevää! Suosittelen automaattia lämpimästi!
Kun meille hankittiin automaattivaihteinen, ihnastuin siihen heti. Seuraava oli manuaali ja kun sillä lähdin ajamaan, en meinannut hallita kytkintä ollenkaan. Kaupan parkista kun lähdin, auto sammui peruutuksen aikana kolmesti.
Valitin ukolle ja nyt on taas automaatti ja se on ihana. Kuten todettu: mäkilähdöt helppoja eikä tarvi koko ajan räplätä vaihteita. Helpompi seurata liikennettä.
mutta talvisin saattaa onkelmaksi muodostua tiellä pysyminen liukkaalla kelillä, kun on vaan se kaasu ja jarru, eikä sitä kytkintä ollenkaan.
ainakin täällä maaseudulla olen eräänkin kerran pössäyttänyt penkkaan automaatilla, manuaalilla en vielä kertaakaan.
mutta talvisin saattaa onkelmaksi muodostua tiellä pysyminen liukkaalla kelillä, kun on vaan se kaasu ja jarru, eikä sitä kytkintä ollenkaan. ainakin täällä maaseudulla olen eräänkin kerran pössäyttänyt penkkaan automaatilla, manuaalilla en vielä kertaakaan.
DSG on tosi hyvä, mutta moottorijarrutuksessa manuaali on parempi, tehokkaampi. liukkaalla kelillä en automaattia kaipaa, mutta iltapäiväruuhkassa se on must!
kiihtyy kyllä aivan kuin manuaalikin.
Ongelma ohittajalle vinkiksi että voit tomaatissa valita pakkovaihteina ihan sen pykälän minkä haluat. Ei tule niitä ongelmia, ja outoa että äkäinen kiihtyvyys mielletään huonoksi asiaksi... sehän on turvallisuutta.
Ja tälle:
mutta talvisin saattaa onkelmaksi muodostua tiellä pysyminen liukkaalla kelillä, kun on vaan se kaasu ja jarru, eikä sitä kytkintä ollenkaan.
ainakin täällä maaseudulla olen eräänkin kerran pössäyttänyt penkkaan automaatilla, manuaalilla en vielä kertaakaan.
Huh, kyllä se on ihan kuskissa vika ellei kykene pitämään autoaan tiellä!!
pidä.
Automaatti on niin helppo. Ja ainakin meillä on kaksi automaattia ollut ja molemmat kiihtyvät paremmin kun onneton farmari-Opelimme, joka meillä oli kakkosautona.
Tokihan tähän vaikuttaa tietysti moottorin koko, voihan molempia vaihdemalleja ostaa mopoina tai kunnon koneella.
Todella onnettomalta tuntuu kytkimen ja vaihteiden räpläysnautomaatilla ajon jälkeen. Ja tämä on asia, jonka kaikki tietämäni automaatti-kuskit sanovat, eivät siis enää takaisin manuaalia ottaisi.
Manuaalivaihteiden suosiossa oleminen täällä Suomessa on joku muinaisjäänne. "Automaativaihteet maksavat enemmän, pärjään tietenkin manuaalilla".
Kesällä yksi tärkeä plussa on jäätelön syönti! Ei tuota mitään vaikeuksia kuskinkaan syödä ajaessa jäätelöä, kun ei niitä vaihteita tarvi räplätä :)
..täällä? Jäin ihan tujottamaan noita hauskoja kommentteja, kuluttaa enemmän, ei voi moottorijarruttaa, ei kiihdy...ajattelin, että täällä keskustelee joku slaavilaisryhmä, mutta suomalaisiahan täällä vaan on. Näin on asiat EU- suomessa, että kansa ei edes tiedä kunnon automaattivaihteisen ominaisuuksia. Sääli, sillä yksikään "vastaan" kommentti ei pidä paikkaansa enää 2000- luvulla! Tämä tiedoksi koko suomen polkuautokansalle...
Suurin plussa automaattivaihteissa on mielestäni se, että auto ei valu ylämäkeen lähdettäessä yhtään taaksepäin.
vanhemmissakin on merkkikohtaista. Itse ajelin taannoin 15 vuotta vanhalla autom. mitsulla ja aina jäivät muut valoissa taakse. Johtui paljolti siitä, että ensin ne manuaaleillaan rullas puoli metriä taaksepäin ja sitten vasta pääsi lähtemään ja sitten jäivät heti taas kun piti vaihtaa ykköseltä kakkoselle. :D
No mutta joo, mukavuus se tärkeintä automaatissa on mielestäni, kaupunkiajo on todella sujuvaa ja nautinnollista.
Mietin vaan,että voiko jalat mennä jotenkin paniikissa sekaisin,että jarru ja kaasu sekoittuvat, kun ei ole kytkintä painettavana?Kai siinä automaatissakin pitää eri ajotapaa varten tehdä vaihtoja vaihdekepillä tai peruuttaessa.
on ollut nyt 2v automaatti, en enää manuaalia halua! On todella mukava ja helppo ajaa, eikä mene jalat sekaisin. :)
niin siihen ajoon totutteleminen vie aina aikansa. Minulle on käynyt esim. manuaalilla niin, että en ole muistanut kytkintä painaa vaan olen vain käynnistänyt auton (ja tietenkin vaihde päällä. automaattihan jätetään aina park-vaihteelle), jolloin auto on nytkähtänyt ja sammunut. Manuaalista automaattiin siirtyessä taas pitää muistaa ehdottomasti pitää vasen jalka pois sieltä polkimista sotkemasta. eli minulle kävi kerran niin, että kun kuvittelin kytkintä painavani, niin painoinkin jarrua --> äkkipysähdys.
Mutta tuollaiset ovat harvinaisia ja ajotapaan tottuu nopeasti, ja joka tapauksessa on ihan hyvä osata ajaa molemmilla tyypeillä.
Ensimmäisen automaattini kanssa olin aluksi aika töksö ajelija kun kytkintä hapuillessani iskinkin jarrut täysillä päälle, mutta nopeasti siihen tottui.
Seuraava auto oli manuaali, ja kyllä mä vähän sitä automaattia kaipasin. Nyt on taas automaatti.
Erityisesti kaupunkiajossa automaatti on loistava, sen sijaan siitä ei ole paljonkaan iloa jos ajaa pitkiä pätkiä maanteitä eikä muutenkaan vaihdeltaisi juurikaan vaihteita.
se, että pärjää yhdellä kädellä ja jalalla. ei tarvitse kaupungissa olla yhtenään vaihtamassa vaihteita.
miinuksena on tietty polttoaineen kulutus, kun automaatti vie about litran satasella enempi (siis verrattuna vastaavaan autoon, joka on manualivaihteinen)
Takaisin manuaaliseen en vaihtaisi.
Ajokortti on ollut mulla jo 19 vuotta, viimeiset 5 vuotta olen ajanut automaattivaihteisilla autoilla. Ensin olin kovasti vastaan, mutta lähdin koeajolle automaattivaihteisella ja ihastuin samantien. Enää en itselleni aio hankkia manuaalivaihteista. Miehellä on manuaalivaihteinen auto ja ajan sillointällöin sillä, ja vaikka on on muuten hieno ja kiva auto niin manuaalivaihteet ei mua innosta ollenkaan. Oma auto on paljon ihanampi automaattivaihteineen :)