Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen ruoka

Vierailija
20.07.2009 |

Toisen keskustelun innoittamana. Mikä on mielestänne tyypillistä suomalaista ruokaa? Onko sellaista? Teettekö usein suomalaista ruokaa? Mikäli ette, millaista ruokaa valmistatte useinmiten? Varsinkin lapsiperheiden vastaukset kiinnostaisi.

Ovatko nämä seuraavat mielestänne perussuomalaisia ruokia? Pidättekö niistä?

-Nakkikastike (ruskeakastike tai tomaattipohjainen)

-Jauhelihakastike (ruskeakastike tai tomaattipohjainen)

-Karjalanpaisti

-Hernekeitto tölkistä

-Uunimakkara (juustolla jopa?) ja ranskalaiset perunat

-Kalakeitto (maitopohjainen)

-Kesäkeitto (maitopohjainen)

-Jauhelihakeitto

-Lihapullat jauhelihasta ja perunamuussi

-Nakkeja ja pakastevihanneksia mikroaaltouunista

-Lasagne jauhelihasta ja valmispussikastikkeesta

-Maksalaatikko kylmäkaapista

Mausteena yleensä kasvis/lihaliemikuutio ja suolaa. Ruokajuomana maito. Lisukkeena usein keitetyt perunat (jotka kuorii jokainen syöjä itse) tai keitetty makaroni, joskus riisiä.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIvan hyvin voit syödä lounaan vaikka kokonaan ilman kasviksia ja sitten syöt välipalaksi vaikka raasteen ja hedelmän. ei se ruoka pidä aina sisältää lämmitettyä kasvista jos se nyt yksinkertaisesti ei sovi kuvaan.

Vierailija
22/27 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteiset ruuat ovat olleet myös lähiruokaa, usein itse kasvatettua, poimittua ja pyydettyä.

Lisäisin listaan ainakin kalat monessa eri muodossa, niin keitettynä, paistettuna kuin suolattuna ja savustetettuna. Myös lihakeiton ja veriruuan.

Perinteisesti itse teurastetusta tai metsästetystä elukasta ei mennyt hukkaan muuta kuin henki. Kuinka moni muuten syö vielä muutakin sisäelinruokaa kuin maksalaatikkoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei kai se minusta riipu jos mies sanoo että nälkä jää. Päivävuorot vähintään 11 tuntia ja yövuorot 13. Ei jaksa kasvisosekeitolla. Onhan se nyt selvä että vatsa on nopeasti tyhjä jos syö vaan jotain kasvishöttöä, tai sitten maha on vaan turvoksissa.

Vierailija
24/27 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei kai se minusta riipu jos mies sanoo että nälkä jää. Päivävuorot vähintään 11 tuntia ja yövuorot 13. Ei jaksa kasvisosekeitolla. Onhan se nyt selvä että vatsa on nopeasti tyhjä jos syö vaan jotain kasvishöttöä, tai sitten maha on vaan turvoksissa.

niin otan osaa.

Vierailija
25/27 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä menee perusarkiruoista makaronilaatikko ja punainen, hyvin maustettu jauhelihakastike sekä muussi, ei mikään muu. Pääosin syödään Välimeren alueen ruokia.

Vierailija
26/27 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämä seuraavat mielestänne perussuomalaisia ruokia? Pidättekö niistä?

-Nakkikastike (ruskeakastike tai tomaattipohjainen)

-Jauhelihakastike (ruskeakastike tai tomaattipohjainen)

-Karjalanpaisti

-Hernekeitto tölkistä

-Uunimakkara (juustolla jopa?) ja ranskalaiset perunat

-Kalakeitto (maitopohjainen)

-Kesäkeitto (maitopohjainen)

-Jauhelihakeitto

-Lihapullat jauhelihasta ja perunamuussi

-Nakkeja ja pakastevihanneksia mikroaaltouunista

-Lasagne jauhelihasta ja valmispussikastikkeesta

-Maksalaatikko kylmäkaapista

Mausteena yleensä kasvis/lihaliemikuutio ja suolaa. Ruokajuomana maito. Lisukkeena usein keitetyt perunat (jotka kuorii jokainen syöjä itse) tai keitetty makaroni, joskus riisiä.

Pakastevihanneksia en laske automaattisesti suomalaiseen ruokaan kuuluvaksi ja hernekeitto on helppo ja edullinen tehdä itsekin.

Siis kyllä noi "suomalaisia ruokia" on, mutta mä en näkisi, että kalakeittoa on pakko tehdä maitoon tai että valmispussit tai mikroaaltouuni ne sitten sen aterian kotimaiseksi kruunaa.

Kyllä meillä noita safkoja tehdään (miinus kesäkeitto, sitä ei - no ei tehdä maksalaatikkoakaan). Perunat meillä ei ole koskaan kuoriperunoita, mun mielestä sekään ei ole "suomalaisen keittiön" automaatio. Riippuu ensisijaisesti maustamisesta, pidänkö niistä vai en. Kalakeitto pakasteseistä on eri kuin kalakeitto tuoreesta kalasta, uusilla perunoilla, tillillä jne.

Noiden luettelemiesi lisäksi mun mielestä "suomalaista" on makaronilaatikko, uunilohi, minestronekeitto ja kyllä pitsat ja piirakat tähän syssyyn sopivat, samoin kuin lämpimät leivät. Fetasalaatista on tullut suomiversio... Sitten on tietysti vielä juhlaruokia niinkuin vaikka lintua/lammasta ja poronkäristystä, riippuu vähän missä perhe asuu ja onko ruoka vain pakollinen paha vai herkku.

Teen kyllä aika usein ruokaa mun vanha köksänkirja toisessa kädessä, maustan kyllä reilummin kuin niissä tavataan. Lihaliemikuution lisäksi en kyllä enää suolaa lisää, mutta pippuri ja tuoreet kasvikset/yrtit kyllä löytyvät kaapista. Eli tavallaan joo, kyllä meillä syödään noita luettelemiasi ruokia. Mikrossa ei tosin yhtään aterioita valmisteta, mutta käytän sitä joskus vanhan lämmittämiseen ja sulattamiseen.

On meillä sitten hollantilaisia vivahteitakin ruoassa, se äkyy lähinnä siinä, että jonkun karjalanpaistin rinnalla meillä voikin olla ei perinteistä perunamuussia, vaan perunasosetta, johon on lisätty porkkanaa ja sipulia. Erilaisia peruna-kasvismuhennoksia siis käytämme, hyvä tapa ujuttaa kasviksia lapsille.

Vierailija
27/27 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusista perunoista ja kylmäsavulohesta

siskonmakkarakeitosta

lihapullista

kaalikääryleistä

makaronilaatikosta

hernekeitosta

mutta kaikki itsetehtyjä ei eineksiä