Asuntolainan ylimääräinen lyhennys?
Mulla on asuntolaina Nordeasssa 25v maksuajalla.
Haluan lyhentää lainaa pois enemmän, mutta en uskalla nostaa kuukausittaista maksuerää. Minkä verran kehtaa lyhentää ylimääräistä kuukausittain? Siis käydä tiskillä sanomassa, että nyt lyhentäisin extraa x määrän?
Jotkut täällä kirjoittaa lyhentävänsä jotain 20 000 euroa ylimääräistä kerralla kun on tilille kertynyt, mutta kun mä voisin lyhentää ehkä joku 100-200 euroa kuukaudessa. Onko niin mitättömän vähän, ettei voi naamaansa näyttää pankissa? Lainaa mulla on 1116 000e.
Kommentit (6)
Mulla on sellainen sopimus, että voi tehdä milloin vain ylimääräisiä lyhennyksiä nettipankissa ilman kustannuksia. Mä teen siis liki joka kuukausi pieniä tai isoja lyhennyksiä.
Maksava asiakashan sinä olet, joten mun mielestä kyse ei ole mitenkään kehtaamisesta. Totta kai lyhennät sen mukaan miten sulla on mahdollisuutta.
Selvitä onko sinun mahdollista tehdä lyhennykset ihan nettipankissa.
sehän on 1200 - 2400 euroa vuodessa. Ja se ei ole pikkusumma.
Mulla oli eka asuntolaina sellainen että pystyin veloituksetta tehdä extralyhennyksiä 2 krt vuodessa.
Kannattaa tämä tarkistaa.
Menet vaan pankkiin kysymään, tai soitat heidän 0800 numeroon. Pankissa virkailijat ovat ihan sinua varten töissä, joten ota selvää.
Ajattele sillä kannalla jos sinulle tulee jossain vaiheessa ongelmia lainan maksun kanssa, tämä extra-lyhennys tekee niin paljon plussaa sulle pankin kannalta.
lainaa siis VAAN 116 000.
Kiitos vinkeistä, löysin nettipankista kohdan "posti", jolla voi hoitaa asian.
Ylimääräinen lyhennys ei onnistu samalla tavalla kuin minkä tahansa laskun maksu, siis viitenumerolla. Kehtaan mä sitten, laitoin just 115€ menee. Hitaasti mutta varmasti...ja joskus ihan oma, velaton asunto :-)
vähän ennen luoton erääntymispäivää, paljonko ylimääräistä lyhentää.
päästä asuntolainastasi mahdollisimman nopeasti eroon, laita rahasi osakkeisiin.
Unohda lainan lyhentäminen ja laite se 100 € osakkeisiin.
nyt kun laitat 100 € 8 vuodeksi 12 % tuotolle saat 250 € verojen ym kulujen jälkeen itsellesi.
Varovaisena voit toki odotella vielä hetken, ehkä pari vuotta ja sitten saada 6 vuoden aikana 15 % tuotolle ja saat 230 €.
Lyhentäminen on taloudellisesti huono idea.
Itse en ainakaan lyhennä yhtään enempää kuin on mahdollista. Olen vetänyt asuntolainen lyhennyksen mahdollisimman pieneksi, hyvä kun korot maksan.
Vai onko lainaa sittenkin 116 000 ?
Käy vaan pankin tiskillä lyhentämässä ylimääräistä, tuohan on ihan hyvä summa! Tai sitten voit netissä lyhentää sitä enemmän jos maksat pankin nettisivujen kautta. Mutta ota selvää, joskus ylimääräisten summien lyhentäminen ei onnistu.