~~~ENSKAT viikko 22~~~
En nähnyt vielä uutta pinoa, tässä viime viikon juttelut:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&_forum_WAR_perhe…
Kommentit (62)
Uusi viikko alkoi taas aurinkoisena. Vielä reilu viikko niin saadaan taas Siennan isi kotiin!
Butterfly: aivan ihana kuva pojista! Pitävätkö ne itsestään toisistaan kiinni vai onko heidät aseteltu tuolla tavalla? Kyselit kissasta: tilanne on vielä epäselvä, mutta näyttää siltä, että nykyisen omistajan äiti ottaa kissan tilapäisesti hoitoonsa ja me saadaan se sitten marraskuussa jos kaikki menee hyvin siihen asti ja hän raaskii silloin vielä luopua siitä. Mä en halua ottaa kissaa ennen kuin mies palaa, siitä tämä viive.
Hannnah: voi ei, mikä huono säkä sen broilerin kanssa. Tosi rankkaa kyllä tuollainen mahatauti. Noista härveleistä vastailit Hermionelle ja mä olen kanssa vähän samoilla linjoilla, uutena en osta mitään "turhakkeita". Taaperokärry löydettiin kirpparilta hintaan 9 euroa, joten sen ostin kun oli ihan hyväkuntoinen. Vielä tosin odottaa käyttäjäänsä. Kiitos pottailukokemusten jakamisesta, tuosta oli oikeasti hyötyä. Eiköhän mekin kohta aloiteta.
Meille ei kuulu sen kummempaa. Mun äiti oli la-su kylässä ja käytiin suunnitelmien mukaisesti valokuvanäyttelyssä ja Maailma kylässä -festareilla sekä ulkona syömässä. Sienna veti vain tunnin päikkärit / laaki, mutta hyvin jaksoi silti eilenkin. Nyt kyllä kaikki takuulla muuttuu kun sanon tämän, mutta meillä on ollut mukavan pitkiä yöunia, jopa seiskaan saakka (eli 11 tuntia). Toivottavasti ne klo viiden heräily-yritykset eivät palaakaan.
Jaha, neiti tarvitsee ruokaa, on ollut hereillä jo puoli tuntia. Mukavaa viikkoa kaikille!
Tipu & Sienna 8kk+
Siis en kyllä ala! kun äskön kirjoitin kerrankin oikein pitkän viestin ja nyt sitä ei näy täällä!!! :( aaarrrgggghh!!!
No pikaisesti yritän uudestaa..
Sara-Maria lähdössä ulkomaille? Minne ja Minkäs ikäinen poitsu teillä silloin on? Paranemisia sulle!
Hannahilla kamala se kanasta tullut ruokamyrkystys! Otikko yhteyttä sinne kauppaan, mistä kanan ostitte? Ella oppinut kyllä hienosti potalle! :)
Gaiolellakin näköjään ongelmia tän sivujen kanssa.... Teillä piiperö oppinut uusia taitoja! :) niin ne vaan kasvaa ja oppii koko ajan jotain uutta! Säkin olit lomaa suunnittelemassa.. kotimaahan vai ihan ulkomaille?
Maman Justus alkanut jo muutaman yönä syömään enää kuin kerran. Siitä se sit lähtee! :) Meillä kans Minea alkoi nuin pikkuhiljaa syömään kerran yössä ja nyt on vakio, että kerran syö yössä...(haaveena olis jo, että jaksais aamuun saakka olla syömättä..mutta ajan kanssa sitten)
Mitäs kesäsuunnitelmia muilla on? Meillä taitaa kesä mennä pihahommissa ja talon maalauksessa. mutta tietenkin mökkeillään ja grillataa meidän kohta valmistuvalla uudella terassilla! :)
Niin eikös kellään ole kokemuksia kantorepuista?
Nyt pakko lopettaa ja vieläkin ärsyttäää sen viestin katoaminen... Neiti nukkunut ulkona jo kohta 3h! :) ihanaa luksusta aikaa itselle silä aikaa! :)
Kesä tosiaan lähestyy ja hyvää alkanutta viikkoa kaikille! :)
Aurelia ja Minea 2kk
Käytiin Kiian kanssa pikapikaa kaupungilla ja vakuutusyhtiössä. Piti mennä ottamaan matkavakuutus Kiiallekin reissua ajatellen, kun huomasin ettei lapsivakuutukseen kuulukaan sitä osuutta. Mutta virkailija kertoikin mukavan uutisen jota en muistanut yhtään. Kiia menee vanhempien vakuutuksella täydellä korvaksella reissuissa. Hieno homma, tuli oikein hyvä mieli kun yleensä kaikesta joutuu maksaan jotain extraa mutta kerrankin näin päin. Pikku hiljaa tarvii alkaa myös pakkaileen laukkuja, taikka onhan tuohon lähtöön vielä reilu viikko mutta viikonloppuna meillä on kolmet juhlat ja muutenkin aika menee varmasti nopeeta. Kun ekaa kertaa lähtee pikkuisen kanssa on niin paljon muistettavaa ja hyvä aloittaa ajoissa.
Hui kauhistus millanen viikonloppu hannnahilla oli ollut:( Ei sitä tuu ajatelleeksi että suomalaisessa ruuassakin on tommonen vaara. Hyvä että nyt kuitenkin ootte jo tolpillanne. Otitko kauppaan yhteyttä?
Kiitos muuten pottakommenteista ja vinkeistä. Nyt tarttee vaan päästä pottaostoksille ja sit me aletaan reenaileen. Kiiallakin melko säännöllinen vatsantoiminta joten toivoa on että saalistakin vois tulla.
Sara-Maria: ikävää tuo räkätauti, vie kyllä voimat kokonaan. Toivotaan pikaista tervehtymistä ja pojan säästymistä taudilta. Ja laita säkin tosiaan kuvaa ihasteltavaksi kun ehdit ja löydät.
Maman Justustahan oli uudessa sängyssä hyvin nukuttanut. Muutenkin hieno homma että yöt menee jo välillä yhdellä syötöllä. Äitikin jaksaa paremmin kun saa nukkua pitempiä unipätkiä. Nauti oikein kunnolla nyt omasta ajastakin kun Justuksella on hoitajia.
Aurelia kyseli kesäsuunnitelmista. Meillä ei oikeen oo mitään muuta erikoista kun tuo ens viikolla alkava Bahia felizen reissu. Muuten on mies töissä eli ei varmaan tehdä muita lomamatkoja tai muuta. Mutta toivottavasti nautitaan oikein ihanasta auringonpaisteesta ja lämmöstä!
Tipu ja Sienna siellä jo odottelee isiä kotiin. Ihanaa kun saatte reissulaisen taas sinne. Eiks tunnukin mukavalta kun saa nukkua viiden herätyksien jälkeen seiskaan. Osaa arvostaa noita aamuja enemmän. Meillä nukuttiin sunnuntaiaamuna jopa puoli kasiin, mikä oli tervetullut yllätys.
Gaiole: Täälläkin on ihasteltu Kiian uusien taitojen nopeaa tulemista, siis monta juttua on tullut ihan peräjälkeen. Välillä kun sitten on aikoja jolloin pidetään yllä jo opittua.
Vielä omaa napaa lopuksi ja sitten syömään, maha huutaa jo ruokaa. Viime viikolla kirjoittelin kun Kiia nousi muutaman kerran tukea vasten ylös seisomaan. Nyt sitä tehdään jatkuvasti. Kovasti horjutaan mutta tohkeissaan on tyttö saavutuksesta. Taitaa olla jopa vähän turhankin itsevarma taidoistaan kun pakko on välillä näyttää että "äiti mä osaan jo olla yhellä kädelläkin" :) Tänä aamunakin oli kiva herätä kun toinen seisoo pinnasägyssään ja huutelee "ätä-ätä-ätä"
heltsy ja kiia
Vitsit että nuo viikonloput menee aina ihan hujauksessa. Lauantaina oltiin miehen kans puoli päivää puhelakossa, ilta meni sit sovintoa tehdessä. Mökillä piipahdettiin eilen, oli vaan aika viileä ilma niin ei jaksettu alkaa saunan lämmitykseen. Eetukin on ollut pari päivää pienessä nuhassa, yöt on ollut katkonaisia. Lämpöä ei oo enää tänään ollut mutta ei kuitenkaan lähdetty sinne perhekerhoon vaikka oli tarkotus. Huomenna olis taas voikkakavereiden kans tapaaminen, saas nähdä päästäänkö sinne?
Hannnahilla oli ollut kamala kokemus, kai valititte sinne kauppaan? siellä Ella on jo kokenut potalla kävijä, hienoa! Meilläkin pitäis aloitella tässä lähiaikoina. Kunhan saadaan se perintöpotta miehen siskolta.
Heltsy, Kiia nousee jo näppärästi tukea vasten, mahtavaa!! varmaan ihana katsella sydän syrjällään kun toinen esittelee uhkarohkeita suorituksiaan =) kaipa ne aina kaatumisistaan jotain oppivat. Eetu ei kyllä oo pyrkinyt ylöspäin, nyt eilen se alko nostaan pyllyään samalla kun ylävartalo on ylhäällä suorin käsin. Tai silleen pistää jalkojaan koukkuun, hitaasti kyllä lähtee liikkeelle meidän pikku-ukko. Kai se toi elopainokin jonkin verran hidastaa, taitaa painoa olla jo 10kg =) ai niin unohdin kiitellä 8kk-onnitteluista jotka lähettelit Eetulle, niin että kiitos =)
Tipulla ja Siennalla oli ollut seuraa ja mukava viikonloppu. Ja iskäkin tulee pian taas kotiin. Mukava että olette saaneet nukuttua aamuisin pitempään, klo7 on huomattavasti parempi kuin klo5.
Gaiole, kiitos uudesta pinosta. Siellä on opittu päristelemään ja liikkeellekin kuulostaa olevan kovat halut. Ja kyllä niitä hampaita ehtii tulla, Eetun kaks ekaa hammasta tuli 7kk iässä ja sillon siis kaks kerralla.
Aurelialle tervetuloa tänne ja Minealla tosi nätti nimi. Meillä on Espritin rintareppu ja on kyllä jäänyt vähälle käytölle. Aika hankala pukea päälle, pitäis melkein olla toinen siinä auttamassa että saa kaikki soljet kiinni takaa. Eli empä tota merkkiä ainakaan suosittele. Kesäsuunnitelmia ei oo muita kuin et mun kotiin pohjoiseen suunnataan heinakuussa ainakin kahdeksi viikoksi.
Sara-marialle paranemisia flunssaan! millon olette lähdössä ulkomaille? jospa sä pääsisitkin eroon niistä rintakumeista, oletko kokeillut imettää ilman niitä? Hienoja neuvolamittoja poitsulla!
MamajaJustus, siellä nukutaan hyvin mummolassa. Hieno juttu!
Butterflyn pojista ihan yli-suloinen kuva!! Eetu kiittää onnitteluista!
Bianco, hyvä että kalle on alkanut juomaan nokkamukista jos ei kerran pulloa huoli. Meillä oli just äsken vähän taistelua ton pullon kans mut joi Eetu sitten viimein. Mä oon nyt kolmena edellispäivänä antanut aamulla ja iltapäivällä Nannia pullosta, jospa sitten muutaman viikon sisällä loppuis imetys kokonaan. Ja kiitos onnitteluista, hyvä muistaa Kallen ikä kun se on tosiaan se tasan kuukausi =) Eetukin oli pitkään vaan silleen lattialla että kädet ja jalat räpiköi mutta mitään ei tapahtunut. Eipä tässä mitään kiirettä liikeelle.
Odottelijalle ja Eemilille vilkutuksia, vierastiko poika isovanhempia?
Nyt sopivasti Eetu kuulosti heräävän, pitää mennä. En tiiä muistinko kaikki kirjoittaa mitä aioin...
hermione ja Eetu 8kk
Piiperöllä paljon uusia hienoja taitoja :)
Samoin Kiialla :)
Hermione: Oliko teillä se jumppa mihin kellonaikaan, kun kävitte siellä? Meinaan kun itse kävin siinä äitiysjumpassa, joka oli toisen keskiviikon vauvajumpan jälkeen, et ollaan saatettu nähdä siellä pukuhuoneessa..
Aurelia: Meillä on perintörintareppu, jonka nimeä en muista. Siinä on sellainen pienennysosa, johon poika tuntuu jo olevan liian pieni mutta taas ilman sitä tuntuu vielä vähän liian isolta. Tai jotenkin en ole saanut reppua oikein meillä toimimaan. Rengasliinaa on käytetty paljon, harmi vaan kun meillä on sellainen kudottu rengasliina, joka on varmaan kesällä aika kuuma. Jos ostaisin uutena rintarepun, ostaisin kyllä sen Baby Björnin uuden selkätuellisen, tai sitten Ergo-kantorepun.
Justus vetelee ennätyspitkiä päikkäreitä, kyllä tuo mummin kanssa leikkiminen on kovaa hommaa. Jäätiin vielä tänne mummolaan pariksi päiväksi, vaikka mies lähti jo edeltä kotiin. Justus kääntyy nyt ihan jatkuvasti kyljeltä mahalleen, yölläkin heräsin ähinään ja puhinaan ja siellä toinen nosteli masullaan päätään. Onneksi syötön jälkeen nukahti heti uudelleen. Ollaan nukutettu kyljellään, kun selällään nukkuu paljon levottomammin. Selällään ollessaankin on nostelee jo pyllyä sivuun siihen malliin, että kohta lähtee kääntymään. Äiti on kyllä sitä mieltä, että sais vielä pysyä paikoillaan. Saa nähdä tuleeko serkkuunsa, joka liikkui myös melko aikaisin, mutta puhe tulikin vasta parin vuoden iässä.
Nyt siellä vihdoin heräillään, viikonjatkoja kaikille...
Gaiole: Piiperöhän kehittyy hurjaa vauhtia:) Mä en malta oottaa et meiän pojat alkas kans ottaa kehitysspurttia (sit varmaan ku alkaa liikkua ni oon eri mieltä;) )
Tipu: Juu kyllä nuo poitsut ihan ite asettuivat tuohon kuvaan:) Nykyäänkin usein ottavat toisiaan esim. käsistä kiinni kun ovat vierekkäin. Se on kyl ihan ylisöpöä:)
Sä olit ollu Maailma kylässä festareilla. Mun piti kans viime vuonna mennä ja harmitti ihan hirveesti ku tuli joku este. Tänä vuonna taas ei päässy noitten kahden pikku tuhisijan takia. Jospa sitten ens vuonna:)
Teillä nukutaan muuten ihanan pitkiä unia:)
Aurelia: Meillä on käytössä Baby Björnin rintareppu. Mä en hirveesti tykkää rintarepusta eikä pojatkaan. Leevi ei suostu olemaan ollenkaan siinä ja Lauri vähän aikaa. Ja aika raskastakin puuhaa se on pitkään pitää lasta siinä. Mä en saa jotenkaan noitten käsiä kunnolla mahtumaan niihin aukkoihin, jotka niille on tarkotettu. Et vähän hankalaa...
Kesäsuunnitelmista kyselit. Me aioitaa varmaan mökkeillä ja viettää aikaa Kotkassa poikien mummolassa. Sit aateltiin miehen kaa viettää päivä tai kaks ihan kahdestaan:) Vielä ei tiedetä et mitä tehdään.
Heltsy: Teillä kiva matka tiedossa ja Kiian vakuutushommakin selvis kivasti:)
Hermione: Eetulle paranemisia nuhasta:)
MamajaJustus: Sielläkin opetellaan kovaa vauhtia uusia taitoja:) Mä oon kans miettiny et käyks pojille samoin ku meiän suvun muille miespuolisille et aletaan liikkuu tosi aikaseen ja puhe unohtuukin jonnekin hamaan tulevaisuuteen.
Ommoo napaa: Täällä takana kunnon kiukkupäivä Laurilla. Onneks hänen kummit oli täällä käymässä et mun ei ihan yksin tarttenu kestää sitä kiukkuamista. Vissiin raukalla taas vaihteeks maha kipeä. Ostettiin relatippoja tänään. Saa nähdä onks niist mitään apua.
Aloin nyt sit syöttää pojille sitä bataattia ja hyvin menee kaupaks. Kuinkahan nopeesti sitä ruuan määrää voi alkaa nostaa ku nyt oon antanu vaan teelusikallisen? Oon vaan miettiny et johtuukohan nuo Laurin vatsavaivat noista kiinteistä. No toivottavasti ei ainakaan mitään allergiaa tule!
Juups mut kai sitä pitäs mennä petiin et jaksaa taas yösyötöille herätä.
-Butterfly & pojat-
Laitan pojista vähän tuoreemmat kuvat. Ekassa Lauri:)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=29e9ba93-2b59-11dd-815c-…!
Ja tässä Leevi iskän hattu päässä:)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=8c6b9f66-2b59-11dd-815c-…!
GAIOLEN Piiperö on oppinu uusia taitoja oikein urakalla. Onnea niistä : ) Niin noi tuntuu tulevan semmosissa puuskissa noi taidot. Välillä opitaan ihan kauheesti ja sitten taas kypsytellään jo opittuja.
HERMIONEN Eetulle pikasta paranemista. Se on kurjaa ku pienet sairastaa. Meillä autto tukkosuuteen vanhat konstit; pyykinkuivausteline makkariin ja sipulia harson sisään ja pinniksen päätyyn roikkumaan. Sänky meillä onkin jatkuvasti vähän kohollaan. : ) Niin ja Eemil tosiaan vierasti ukkiaan aluks On nyt alkanu vierastamaan ja varsinki miehiä.
HANNAHILLA oli ollu kurja viikonloppu, kannattaa tosissaan olla yhteydessä sinne kauppaan. Ella on kylla jo taitava pottailija!
BUTTERFLYN pojista tosissaan ylisöpö kuva. Ihana.
HELTSYLLÄ matka lähenee, ihanaa. Ja kiva ylläri toi vakuutus. Ajatteleppa miten hyvää hyötyliikuntaa saat ku joudut niitä rappusia ravaamaan. : ) Vaikka on varmasti kyllä ärsyttävää.
Jaa mitähän vielä piti kommentoida... Ei muista.
Meille ei kummempaa. Viikonloppu meni mukavasti. Grillailtiin ja ulkoiltiin.
Ai niin AURELIALLE piti kommentoida rintarepusta. Meillä on semmonen vanha baby björn reppu. Mä oon tykänny. Vaikka kyllä se hartioihin käy jos pidempään kantaa. Eli jos uutena ostaa niin suosittelen sitä uudenpaa jossa on se alaselkä tuki.
Piti käydä Eemil syöttämässä tossa valillä.
Aurelialle vielä siitä repusta sen verta että tossa meidän mallissa ainaki se kangas on tosi paksu ja kesällä kuuma. Ja kesällä sitä varmaan tulee eniten käytettyä. Ite haaveilen siitä uudesta mikä on semmosta verkkokangasta, en muista mikä oli nimeltään, baby björnin kuitenki. En vaan raaski ostaa. Pitkä kantoliina meillä oli käytössä sillon ku Eemil oli ihan pikkunen vauva. Se oli kätsä ku poika vaati syliä kokoajan, nukkukin sylissä päivisin, niin sai jotain tehtyä. mut en oikein ikinä päässy sinuiks sen kanssa ja nyt toi reppu tuntuu enempi mun jutulta.
Meillä pitäis alottaa perunan maistelut, jos sais noita unia pidennetyä... täällä pienemmät vetelee unia yhellä syötöllä ja meillä syödään kolmen tunnin välein. Ja selvästi on nyt tiheentyny ku Eemil on alkanu liikkumaan enempi. Sylissäki pitäis vaan hyppiä kokoajan. Ennen nukku sentään yhen 5-6 tunnin pätkän. Pitäis vaan muistaa ostaa perunaa kaupasta... Sitä maissivelliä maisteltiin vähän, ehkä kolme kertaa, mut ei se oikein tunnu maistuvan.
MAMAjaJUSTUS mä oon kans kaikille sanonu et Eemil alkaa varmaan puhumaan vasta viis vuotiaana, menee kaikki energia tohon liikkumiseen. : )
Mutta kukin tyylillään.
Mukavaa viikkoa kaikille, nyt tämä tyttö lähtee nukkumaan, tulee jo niin paljon kirjotusvirheitäki ku ei aivot enään toimi. Vaikka nukuinki viime yönä melkein 14 tuntia! toki syötöt oli siinä välissä. Eemil onneks kuitenki nukahtaa heti ku on syöny, paitsi aamusta ku syö 5-6 aikaan niin on yleensä tunnin hereillä ja sit taas nukkuu pari tuntia.
Kauniita unia.
Odottelija ja uinuva Eemil 4kk 3vko
gaiole: mun on pitäny varmaan kans miljoona kertaa perehtyä tohon facebook-hommaan, niin moni kaveri sinne houkuttelee ja vakuuttelee et helppoa on. on varmaan juu, mut ku vaan jaksais ja viitsis...
tipu: mä noita taaperokärryjä jo tua kaupassa kattelin uusinakin, kun en oo mistään käytettyjä löytäny. ne kun tuntuu olevan kuitenkin aika pitkäaikaiset lelut, oon vaan katellu kun naapurin kohta 6v tyttökin kärrää niillä vielä nukkeja ja pehmoleluja päiväkävelylle :) no, eipä ella ihan vielä kävele, joten jonkin aikaa voin vielä rauhassa etsiä kirppareilta, ennen kuin menen kauppaan ostamaan uudet. (tai jätän ostamatta). harmi vaan että nuo naapurin kärrytkään eivät ole vielä pitkiin aikoihin kaupan, kun nuorempi neiti naapurissa (2v) käyttänee niitä vielä muutaman vuoden ajan, jos siskoonsa tulee.
aurelia: vielä en kauppaan varsinaisesti valittanut, sunnuntaina kyllä piipahdin siellä ostamassa salaattiaineksia, kun ei nuo jääkapissa olleet viikonlopuksi hankitut lihat oikein vielä maistuneet (jostain kumman syystä), mutta siellä oli kassalla vaan pari sellasta "sunnuntaityttöä", jotka ei ois kuitenkaan tienny mistään mitään. tarvii kyllä valittaa kun menee käymään seuraavan kerran niin että siellä on ihan sitä oikeaa kaupanväkeä (siis tarkoitan sitä vakikalustoa) paikalla.
kesäsuunnitelmia ei olla kauheasti tehty. pääsääntöisesti oleillaan varmaan kotosalla, parin ison koiran kanssa liikkuminen on usein liian hankalaa, eikä hoitopaikkaakaan aina löydy niin helposti koirille. tai siis lähinnä toiselle koiralle, kyllähän tuon noutajan ottaisi kuka vaan ja kasvattallekin saa viedä hoitoon ihan milloin vaan, mutta tuo dobermanni ei ole niin ihmisten mieleen, varsinkin kun on tuollainen nuori kohelo, kilttihän se kyllä on. eli siis jotain päivän parin reissun sukulaisten luo voidaan tehdä, mutta ei juuri pidemmpiä reissuja. ja kylläpä täällä kotonakin puuhaa riittää, vanhassa talossa on aina jotain rempattavaa (tänä kesänä kuulemma laitellaan ikkunoita tai siis ikkunanpokia) ja pihahommatkaan eivät ole vielä yhtenäkään kesänä loppuneet kesken, iso piha ja laiskahko puutarhuri, niin ikinä ei tule valmista.
kantorepusta sen verran, että itse ostin jo odotusaikana käytetyn vanhan mallisen baby björnin, lähinnä siksi että muutama tuttu maalaili piruja seinille siitä, ettei saa kotona tehtyä mitään, kun pitää kanniskella vauvaa kaiket päivät. ella ei sitten todellakaan ollut mikään jatkuvasti kanniskeltava, joten käyttö on ollut tosi vähäistä. kotona ihan vaan harjoituksen vuoksi jonkin verran kanniskelin ja muutaman kerran reppu on ollu tmukana joillain messuilla tai pidemmillä shoppailuretkillä siltä varalta ettei viihdy vaunuissa/rattaissa koko aikaa. eikä ella kyllä kovin hyvin ole repussa viihtynytkään. ajattelin jo silloin tuota käytettyä ostaessani, että jos tuo rintareppu osoittautuu välttämättömäksi kapistukseksi voisin vaikka hankkia uuden paremman tuon tilalle, mutta turhanpantiksi en halunnut maksaa itseäni kipeäksi. (kaveri osti uutena, maksoi ihan sikana ja käytti sitä ehkä noin 5 kertaa, joten musta tuntui että meni rahat hukkaan... tietty siitä saa osan pois kun myy eteenpäin) mutta ainakin uutta reppua hankkivalle suosittelisin kyselemään tutuilta, jos saisi päiväksi tai pariksi lainaan/kokeiltavaksi ennen kuin tekee ostopäätöksen.
...
heltsy: juu kyllähän se varmaan auttaa tuota pottaopettelua että suoli toimii säännöllisesti tiettyihin aikoihin. mutta mun omasta mielestä yhtä tärkeetä on myös itse toimia säännöllisesti tuossa pottaopettelussa. ellakin kakkaili tuossa 7 kk:n iässä, ku alotettiin pottailu, aika lailla säännöllisesti neljä kertaa päivässä aina syomisen (aamuvelli, lounas, päivällinen ja iltapuuro) jälkeen. mut nyt on taas harventanu et kakkaa vaan 1-2 kertaa päivässä, eikä se aina tuu samaan aikaan. mut oon edelleen laittanu potalle joka ruoan jälkeen, ihan vaan tarjotakseni mahdollisuuden tehdä tarpeet pottaan. ihan vaan et oppis luottaan et pääsee potalle aina tiettyyn aikaan, niin voi sit pidättää. esim mun äiti just tänään ihmetteli et kannattaako sitä nyt päivällisen jälkeen laittaa potalle ku lounaan jälkeen kakkas niin paljon ettei sieltä varmaan enää mitään tule, eipä sieltä kakkaa tullutkaan mutta pissa alkoi lorista heti kun pakarat kosketti pottaa. noh, nää nyt on vaan mun henkilökohtaisia mielipiteitä ja omia metodeja, jotka on ainakin meillä toiminu musta ihan hyvin. tiedän kyllä et joku muu voi olla asioista ihan eri mieltä. niinku esimerkiksi yksi työkaverini väitti kiven kovaan ettei noin pieni vielä osaa oikeasti pidättää, että pidätyskyky kehittyy aikaisintaan 1,5 vuoden iässä (ettei vaan tuon väitöksen takana olisi se että ko. työkaveri yrittää parhaillaan opettaa omaa 2v+ poikaansa potalle hiukan heikommin tuloksin), et noi meijän pottajutut on kuulemma vaan tuurista/oikeasta ajoituksesta kiinni. meillä on sit vaan tainnu olla tosi hyvää tuuria/ajoitusta jo kohta kahden kuukauden ajan putkeen, jos ei kerta pidätyskyky voi vielä oikeasti toimia :)
hermione: mistäs siellä oikein puhelakkoiltiin?
butterfly: no mun mielestä (jälleen taas vaan mun omia mielipiteitä, kuten yllä pottailujutut... eli siis mitään oppikirjatiedettä) voi ihan hyvin lisäillä kiinteiden määrää aika nopeestikin. kunhan nyt ensin on muutaman päivän kokeillut ettei mitään allergisia oireita tule, niin en mä ainakaan ymmärrä miks pitäis säännöstellä ruokaa, jos lapsi sitä enemmän haluaa. teilläkään pojat kun ei tainneet mitään kovin suurikokoisia olla. ite kyllä lähdin siitä olettamuksesta et ella ei ole allerginen ja lisäilin uusia ruoka-aineita päivän-parin välein, tais tulla parhaana päivänä parikin uutta ruoka-ainetta. ajattelin että hidastetaan sitten tahtia jos tulee jotain oireita.
ON: äitini eli ellan mummi tuli tänään meille, kyläilee varmaan perjantaihin asti. ihan kiva, hoitaa ja viihdyttää ellaa kaiket päivät niin saa vähän enemmän omaa aikaa. tai onhan tuo mieskin lomalla, eli siis saamme myös paremmin yhteistä aikaa. tänään käytiin pitkästä aikaa yhdessä moottoripyöräilemässä yhdessä, mua ei jostain kumman syystä (liian iso maha?) päästetty viime kesänä lainkaan moottoripyörän selkään, joten takana liki 1,5 vuoden tauko. ja ilta meni tuossa pihahommia tehdessä, minä siivoisin kukkapenkkejä ja mies viritteli jotain tukia vattupensaisiin ja rakenteli aitaan uutta porttia. sai rauhassa puuhastella kun ei tarvinut koko ajan katsoa ellan perään, kun oli mummi hoitamassa sitä tehtävää. ja varsinkin kun vielä tietää että mummi vielä nauttii siitä että saa peuhata ellan kanssa. huomenna varmaan "mopoillaan" ja ulkoillaan lisää jos ei vettä sada. ja kylläpä täällä sisälläkin siivouspuuhia riittää, jos ei ulos pääse.
Nyt nukkumaan!
hannnah ja ella 8,5kk+
Mihis noi mun eilen laittamat kuvat hävis?!? Eilen näky viel ihan hyvin. Näkyyks teille?
-Butterfly-
Yritän nopeesti ennenku Eetu herää. Se nykyään nukkuu 45min-1,5h unet kolme kertaa päivässä eli voi herätä hetkenä minä hyvänsä. Nenä sillä pikkasen tohisee vielä mut ei varsinaisesti nuhaa, ei kuitenkaan menty sinne voikkakaverin luo kahville. Ettei vaan tartu muihin vauveleihin.Yö meni kyllä nyt melkein niinku normaalisti, kolme edellisyötä olikin katkonaisia.
MamaJaJustus, nyt tuli mieleen että kyselit aiemminkin tosta jumppajutusta. Sorry kun en silloin siihen älynnyt vastata =( eli meidän voikka loppui 11.15 ja heti sen jälkeen alkoi taaperoiden voikka. Mä liukenin sieltä aina aika nopeesti niin en varmaan hoksannut katsoa ketä siellä olis mahdollisesti ollut. Nauttikaahan siellä mummolassa olosta =)
Butterfly, mä oon ollut aika hidas aloittelemaan noita kiinteitä. Eetulle aloiteltiin potulla (4päivää se teelusikka+ehkä enempi), ei maistunut. Sitten porkkanaa ja se maistui hyvin heti alusta. Kahtena päivänä annoin varmaan ruokalusikallisen ja itkuksi meni. Pidettiin sitten reilun viikon tauko (oltiin lomalla) ja jatkettiin maistelua kun Eetu oli reilu 5,5kk. Varovaisesti porkkanalla, mä en oo antanut alussa niin paljoa kun Eetu söis vaan ihan maisteluna. Tosin Eetu taitaa ollakin herkkävatsainen, pelkällä porkkanalla mentiin varmaan yli viikko. Sitä vähitellen uskalsin alkaa antamaan ihan useita ruokalusikallisia ja sitten kokeiltiin kaupan pe-po sosetta ja sitä meni puoli purkkia varmaan alusta lähtien. Siinä vaiheessa Eetu oli jo sen 6kk. On varmasti ihan eri asia antaa kiinteitä tollaiselle 6kk ikäiselle kuin reilun 3kk ikäiselle. Mä varmaan olisin aika varovainen varsinkin jos toisella pojalla on itkuisuutta jonka syytä ette tiedä. Teillähän tosiaan voi pojat olla syönnin suhteen ihan erilaisia. Toinen vetää heti alkuun kunnolla ilman vaivoja ja toinen on sitten herkkävatsaisempi. Onko teitä neuvottu aloittamaan kiinteät? toivottavasti kaikki menee hyvin eikä mitään allergioita tule. Eetulla tosiaan mahavaivoja tuli mutta ne kyllä hävis kun masu tottui ruokaan. Mä olin sillä kannalla että alussa ennemmin liian vähän kuin liikaa. Hyvinhän tuo kasvaa kun eilen punnitsin meidän vaakalla niin 100g vaille 10kg =) Tsemppiä sulle paljon! ja vaikka täällä sulle neuvoja tulee varmasti kaikenlaisia niin sä olet kuitenkin äiti ja tunnet lapsesi parhaiten!
Leevi on ainakin tosi suloinen poika, Laurin kuva mulla ei jostain syystä auennut.
Odottelija, meilläkin on toi sipulikikka ollut aiemmin käytössä. Nyt ei Eetun nuha mennyt niin pahaksi että olis ollut vaikeeta hengittää. Onneks taidettiin selvitä vähällä.
hannnah, me puhelakkoiltiin sellaisesta kun mulle tuli kutsu kotobileisiin ens lauantaille. Ja mä varovaisesti ehdotin että jos mä lähtisin kaupungille sieltä pippaloista vielä jatkamaan. Mies oli luonnollisesti eri mieltä.. Siinä sitten tuli puhuttua muutama muukin asia ja mulla lopulta itku pääsi ja lähdin suutuksissani nukkumaan. Mies kuului perään sanovan että mene sitten baariin jos se niin tärkeetä on. Mä oon siis baarissa käynyt viimeks joulukuussa 2006 eli onhan tuosta jo aikaa. Mies on työnsä puolesta käynyt reissussa, viettänyt hotelleissa yötä ja käynyt ravintolassa usein syömässä. Hänen mielestään se ei ole verrattavissa vapaa-aikaan mutta mun mielestä se on kuitenkin vaihtelua kotielämään ja arkeen. Ja mulla harvoin on mahdollista lähteä minnekään niin nyt haluaisin lähteä.Katsotaan nyt mitä se lauantai tuo tullessaan? luulen että jos mulla on "lupa"lähteä baariin, voi hyvinkin haluttaa tulla sieltä bileistä suoraan kotiin. Sitten taas jos se on kiellettyä, varmasti on ihan hirveä hinku =/ no jokatapauksessa ihana lähteä iltaa istumaan hyvään seuraan!
Eetu nukkuu vielä, taidan mennä pyykkejä viikkailemaan.
hermione ja Eetu 8kk
Rintarepuista oli ollut puhetta. Meilläkin on joku käytettynä saatu rintareppu, jota olen muutaman kerran yrittänyt käyttää ihan tuossa pihalla puuhastellessa. Mutta en vissiin osaa käyttää sitä kunnolla, kun en saa yläosaa niin tiukalle, että uskaltaisin jättää piiperön yläselän/niskan tukematta. Se vielä pönkii päällään koko ajan taaksepäin. Pitäisi varmaan käyttää niin, että piiperöllä olisi kasvot menosuuntaan, haluaa olla kaikessa mukana koko ajan ja nähdä mitä tapahtuu.
Aurelia kyseli kesäsuunnitelmista. Ei ole kummoisempia suunnitelmia. Sukuloimassa aion käydä vanhempien luona tuolla maaseudulla, jos ainakin pariin otteeseen saisi viikon oltua mökillä, niin olisi ihanaa. Haaveilen vaikka Tallinnan reissusta, mutta minnekään pitemmälle ei nyt vissiin lähdetä. Heräsin todellisuuteen ja yritän säästää kaikki mahdolliset eurot tulevaa hoitovapaata ajatellen. Yhdet häät on tiedossa kanssa, kiva päästä juhlimaan.
Tipun Sienna tosiaan vetelee ihanan pitkiä yöunia! Nautinnollista..
Hermione oli ottanut miehen kanssa yhteen. Toivottavasti mieskin nyt tajuaa asian laidan.. Olisi varmaan eri asia, jos vähän väliä hyppäisit jossain iltariennoissa. Sillä töissäkäyvällä osapuolella on kuitenkin ihan erilainen arkiympäristö ja vapaus liikkua.. Näkee ihmisiä ja viettää ihan erilaista sosiaalista kanssakäyntiä ku kotona oleva nainen. Miehet ei vaan oikein käsitä sitä aina.
Heltsyllä ja Kiialla on ihana reissu tulossa! Oi että :)
Odottelija ja Butterfly on aloittelemassa kiinteitä. Sama homma täällä edessä ja olen pohtinut, että millä sen nyt alottaisi. Kertokaapas kokeneemmat, että jos vaikka viikon verran antaa yhtä lajia ja sitten lisää uuden lajikkeen ruokavalioon, niin annetaanko sitten seuraavalla viikolla pelkästään sitä uutta lajia, vai molempia lajeja? Ja kenties kolmannella viikolla jo kolmea eri makua yhtäaikaa? Oon ihan sekaisin näistä asioista..
Hannnahilla on mummo siellä apuna, mukavaa. Kuulostaa kivalta nuo moottoripyöräreissut. Itse en ole ikuna ollut edes motskarin kyydissä.. Teillä on varmaan ihana piha :) Kuulostaa kivalta myös nuo remontti- ja puutarhapuuhat. Ja tosiaan jos Ella noin hyvin pottaan tekee, niin kyllä se asian jo käsittää ja osaa hetken pidätellä. Mitä muut puhuu, niin on kateellisten höpötystä :)
Oliko se Hermione, kun oli ostanut saksasta sen syöttöuolin (Tripp Trapp)? Laitatko uudelleen linkkiä, että mistä sen hankitte. Katosi tiedot vanhojen vauvasivujen myötä, kun en mä silloin muistanut heti sitä osoitetta ylös laittaa..
Mamalle ja Justukselle vilkutuksia mummolaan :)
Piiperö sanoo zzzzzzzzzzzzz. Sillä on muuten tukka alkanut nyt kasvaa enempi. Josta tuli mieleen, että mun oma tukka puolestaan tuntuu tippuvan päästä pois kokonaan... Kamala karvanlähtöaika!
Vilkutuksin Gaiole ja piiperö kohta 5 kk
Ihanat kuvat pojista! Minä ainakin näin molemmat kuvat ihan hyvin.
Piti vaan tulla kanssa sanoon että hienosti näkyy molempien poikien kuvat butterfly, tosi söpöt tapaukset ovat!
Me lähetään mummolaan pikapuoliin. Kiia menee unille sinne pihaan ja mä aattelin vähän ommella anopin ompelukoneella. Illalla mennään Me&I kutsuille, onko joku käynyt?
h+k
Nyt näky mullakin noi molemmat Butterflyn poikien kuvat, suloisia on =)
Gaiole, mä kyllä tilasin Saksasta syöttötuolin mut en Tripp Trappia, joku muu oli se linkin laittaja. Noista kiinteistä, jokainen äippä tekee varmaan ihan omalla tyylillä. Mä tosiaan alotin potulla, sit porkkanaa, sit niitä yhdessä. Sitten tais mukaan tulla luumu, siten persikka, oliskohan kukkakaalia sitten. En ihan tarkkaa järjestystä muista mutta yhtäaikaa niitä sitten annoin, esim lounalla pe-po sosetta, päivällisella persikkaa. Luumua tuli annettua aina silloin tällöin ettei maha mene kovaksi. Kyllä sä osaat kunhan alat antamaan, tsemppiä vaan ja luota itseesi ja äidinvaistoihisi!!
Minäkin jännitin alkuun noita kiinteiden aloitusta mutta kyllä se sitten menee omalla painollaan =) Kunhan alat kokeilemaan niin huomaat ettei se sitten vaikeeta olekaan.
Kovasti tuntuu vaihtelevan näiden sivujen toiminta. Aamulla kun kävin kurkkaamassa niin Butterflyn poikien kuvat näkyi ihan hyvin ja nyt en niitä taas näe. Mistäköhän johtuu?
Hermione: kurja juttu, että teidän täytyy vääntää kättä sun baarissakäynnistä, varsinkin kun edellisestä on tosiaan "vähän" aikaa... Mä sain puhuttua itselleni vapaaillan ens viikon lauantaiksi, mennään mun parhaan kaverin kanssa katsomaan Sinkkuelämää-leffa ja sen jälkeen baariin. Sain kyllä perjantainkin vapaaksi kun varovasti kysyn, mies oli sitä mieltä, että mun PITÄÄ saada omaa aikaa. Harmi vaan, että se on meidän vähästä yhteisestä ajasta pois. Voi olla, että mun perjantain meno tosin peruuntuu, eli ollaan sittekin vaan kotona.
Gaiole kyseli kiinteiden aloittamisesta. Mä en kyllä malttanut tarjota yhtä ainetta viikkoa, ehkä kolme päivää kerrallaan. Perunasta aloitettiin, se ei maistunut yhtään. Porkkana ja bataatti oli seuraavat, sitten muistaakseni luumu, persikka, kukkakaali tai jotain sellaista. Tosi nopeasti otettiin uusia aineita käsittelyyn. Jotenkin arvelin, ettei Sienna olisi allerginen kun me ei miehen kanssa kumpikaan olla.
Meillä piti olla treffit kaverin ja sen pojan kanssa tänään klo 9.30 ja Sienna posotti unta vielä klo 7.40, joten herätin sen. Taisi tulla uusi uniennätys. No, treffit peruuntuivat kun kaverin perheessä on vatsatautia, joten oltiin sitten vaan kotona. Iltapäivällä käytiin ostamassa lahja kaverin pojalle, jonka 1-vuotissynttäreille mennään lauantaina.
Sienna on koko ajan jalkalampun ja jatkojohtojen kimpussa, olen tässä jo monta kertaa hakenut sen sieltä pois. Kielto toimii ehkä 50% ajasta. Täytynee mennä sitä vahtimaan.
Tipu & Sienna 8kk+
Mä en nykyään pääse tänne vauvan sivulle juuri koskaan kun mulla ois aikaa kirjotella. Jotain koitin raapia kasaan. Sorry jos unohdin vastata jollekkin.
Kiva että olitte laittanu kuvia katteltavaks Tosin nyt en Laurin ja Leevin kuvia päässy kattoon, mut toivottavasti näkyy seuraavalla kerralla. Jännä huomata että Eetulla ja Siennalla oli kuvissa äippäpakkauksen vaatteet, joita mä just kattelin ja totesin että nää on hyvät varmaan joskus ens syksynä. No Neea onkin kirppu. Tuskimpa ne meilläkään kuitenkaan käyttämättä jää.
Meillä on treenauksessa uus taito. On nyt muutaman päivän koittanu seistä ilman tukee. Tosin aika huonolla menestyksellä. Kaatu jo kerran keittiökaapin oveepäin pää edellä kun en kerenny saada kiinni. Onneks ei sentään ihan kokoaikaa koita olla ilma käsiä. Sohvalla tosin testaa sitä koko ajan. Kattoo mua hymyssä suin, irrottaa ne kätensä ja levittää ne sivulle ja kaatuu mun päälle. Tietää siis selkeesti, että sillon ei voi sattua kun äidin päälle kaatuu.
.
Heltsy:
Wautsi. Kiia jo seisoskelee. Toi on muuten jännä kuinka huimasti sit tasapaino kehittyy ihan jo muutamassa päivässä. Alkuun on huteraa ja sit ens viikolla seisoo jo kun vanha tekiä. Pottailusta kyselit. Täälä ei oo viä alotettu, ei ees hankittu pottaa. Pitäs varmaan kohta hankkia.
Vai että osaa Kiia taputtaa. Neea ei viä osaa paitsi pöytää ja mun selkää. Ei siis omia käsiään yhteen.
Hermione:
Eetulle 8 kk onnea. Joo oon tykänny tosi paljon et on kova iso koppa ja sit ratasosa erikseen, vaikka sitä ratasosaa ei viä juuri olla käytettykään. Musta toi kova koppa oli oikeen mainio talvella. Ei ollu ongelmaa saada Neeaa mahtuun sinne toppavaatteissa. Mä taas alkuun meinasin Kombeja, mut sit ihastuin tohon Happyyn. Oli paljon kevyempi työntääkin ja mä tykkään vaunulenkkeillä. Jaa että Eetu on alkanu pyllisteleen sielä. Kohta varmaan hokaa kuinka homma toimii ja sit mennään. Taaperokärrystä...meillä mun äiti onnnistu pongaan jonkun poistoerän niitä taaperokärryjä. Anttilassa oli normihinta oli 29 eur ja nyt oli vaan 10 eur. Osti tietenkin. Se on viä se puinen, eikä muovinen. Että kannattaa joskus vilkasta ohimennen leluosastoo.
Aurelia:
Kiva kuulla teistäkin pitkästä aikaa. Ihana toi Minea nimi. Meillä ei oo mitään kummempia kesä suunnitelmia. Mökkeillään ainakin ja sit pitäs vähän tota pihaa laittaa. Mies pitää nyt kesäkuun isäkuukautta ja sit on tietysti vielä kesäloma lisäks. Eli pääsee mieskin vähän enemmän puuhasteleen Neean kanssa.
Gaiole:
Meillä kans maisteltiin kiinteitä suht tiuhaan tahtiin. Muutaman päivän välein uutta. Jos joku tökki niin sit siirryttiin seuraavaan ja kokeiltiin sitä myöhemmin uudestaan.
Sara-maria:
Me hommattiin Neealle lasit jo maaliskuussa, Neea oli sillon 6 kk. Mut nyt niillä on vasta ollu enemmän käyttöö. Sisällä ei niitä suostu pitään. Mut auringonpaisteessa antaa olla ihan hyvin päässä.
Sorry että toi teksti voi ola hieman sekavaa,kun jouduin yhdisteleen tän ja viimeviikon tekstejä. Viimeviikolla kun en päässy lähettään sitä.
Buuffa ja Neea 8,5kk
Meikäläisen palstailu on tökkinyt oikein urakalla. Olen päässyt lukemaan viestejä, mutta itse en ole saanut lähetettyä mitään! En tiedä onko vika nyt missä päässä konetta, mutta on siepannut ja lujaa.. Välillä en pääse kirjautumaan sisään ollenkaan ja välillä jo kirjoitetut tekstit katoaa sillä samalla sekunnilla, kun lähetä-nappia painaa..
Mutta se siitä. Tänne kuuluu bara bra. Piiperö on ruvennut pöristelemään suullaan niin, että sylki vaan roiskuu. Lisäksi kohottaa itseään enempi ja enempi suorille käsivarsille mahallaan ollessaan ja on alkanut liikkua kellonvisareina lattialla. Ja kääntymäänkin alkaa pikku hiljaa, toistaiseksi ottaa vielä kädet vastusta, ettei ihan pääse selältä mahalleen omatoimisesti. Hassua, miten viikon sisään tapahtuu kaikkea uutta kovasti, kun pitkään oli "seesteisempi kausi". Hampaat eivät ole vieläkään puhjenneet.
Aivan ihania kuvia olette laittaneet pienistänne tänne! Meinasi tippa herahtaa silmäkulmasta, kun katsoin äsken Butterflyn laittamaa kuvaa pojista. Se oli niin liikuttava :)
Butterfly: ostin sen viilentävän pururenkaan ihan kolmen koon marketista. Eli niitä on varmasti prismoissa, cittareissa ja varmasti pienemmissäkin kaupoissa. Piiperö on siitä ihan innoissaan, ja tuntuu auttavan kuumottaviin ikeniin.
Hannnahin Ella on varsinainen potta pro :) Kamala tauti teihin iski kanan syömisen jälkeen, järkkyä! Tuollainen vie kyllä voimat ihan totaalisesti.
Hermioneko se sanoi, että saattaa mennä sekaisin onko piiperö tyttö vai poika :) Ei haittaa, piiperö ei ole siitä moksiskaan :) Tyttö hän siis kuitenkin on :)
Mama ja Justus olivat käyneet mummolavierailulla. Hienoja unia poju ottanut! Ja paljon kun on aktiviteettia, niin väsähdys tulee sitä nopsemmin. Näin se menee.
Sara-Maria oli varannut ulkomaanreissua, mihis päin olette menossa?
Aurelialle tervetuloa mukaan juttelemaan ja onnea vielä Minealle hienosta nimestä!
Tipu oli saanut uuden Facebook-kamun :) Itsekin olen kirjautunut naamakirjaan, mutta harvemmin muistan siellä enää käydäkään. Pitääkin käydä kurkkaamassa, onko uusia tapahtumia :)
Selvitin muuten, että Finnair ei vaadi alle 12 vuotiailta omaa henkilötodistusta kotimaan lennoilla. Eli ei tartte sen takia hankkia piiperölle passia. Vaikka kyllä se muuten pitänee laittaa hakuun. Toiveissa olisi joku pieni reissu kesällä, ehkä, kenties, maybe...
Toukokuun vikaa viikkoa viedään enska-kamut! Kesä tulee, jee! Vilkutuksia kovasti IHAN kaikille enskattarille lapsosineen. Jospa nyt pääsisin kirjautumaan tänne useammin, eikä mun tekstejä sensuroitaisi..
Gaijis ja piiperö 4 kk ++