Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärtävätkö miehet ollenkaan miten paljon kotiäidit tekevät töitä?

Vierailija
19.07.2009 |

Siis todella ja aikuisten oikeesti? Ainahan ukot paasaa että tottakai tiedetään jne, mutta ei ihan tunnu siltä...

Mieheni tekee pitkää päivää ja raskasta työtä, joten on ymmärrettävää että hän on väsynyt. Mutta niin olen minäkin. Ja väittäisin että minun päiväni on jopa pidempi kuin hänen. Pidän kodin siistinä, tiskaan, pyykkään, laitan ruokaa ja kunnostan siinä samalla pihaa. Lisäksi jaloissa pyörii kolme pientä lasta, nuorin lähes 1v ja vanhin 4v. Päivän loputtua lastenhoito ei vielä lopu, sillä kaksi nuorinta heräilevät muutamia kertoja yössä, eli "työaika" jatkuu yöllekin.

Mies ei kuitenkaan osallistu kodin hommiin muuten kuin lasten kanssa leikkimällä, jos sattuu olemaan kotona lasten ollessa hereillä. Jos miehelläni on vapaailta tai viikonloppuna vapaata, hän yleensä käyttää sen jompaan kumpaan kahdesta harrastuksestaan. Minusta tuntuu ettei hän todellakaan ymmärrä millainen kaaos kodissamme vallitsisi jollen jatkuvasti koittaisi pitää sitä kurissa.

Tänään komensin ukon hoitamaan lapsia että saan tehdä rauhassa pihalla puutarhahommia. No enpä tullut ajatelleeksi että minun olisi pitänyt eritellä "paitsi että pidät lapsia silmällä, laita heille ruokaa, kerää astiat ruokapöydältä ruuan jälkeen pois, pistä kaksi nuorinta nukkumaan, kerää leluja välillä lattialta...". Lisäksi hän olisi voinut laittaa tiskikoneen päälle ja samoin myös pyykkikoneen.

No, mies ymmärsi käskyn kuitenkin vain kirjaimellisesti, eli "vahdi lapsia". Joten tämä täti heitti pian lapion nurkkaan ja painui sisälle hoitamaan samat asiat, jotka hän hoitaa joka päivä sillä välin kun mies hauskuutti lapsia. Pian ruuan jälkeen hän taas lähtikin omaan harrastukseensa.

Avun mankuminen ei kuulu tapoihini. Ajattelen, että kyllä miehen pitäisi itse ymmärtää miten voisi auttaa (ihan aluksi vaikka olemalla läsnä!). Myöskin raha-asiat ovat alkaneet hieman rassata kun oma tili on jatkuvasti nollilla eikä rahankaan mankuminen kuulu tapoihini. Juuri oikeastaan rahan vuoksi en ole miehelleni valittanut hänen harrastuksistaan: ajattelen, että koska hän perheen elannon tienaa, saa hän myös päättää mihin sitä käyttää.

Vie mennessäs, tuo tullessas ja ajattele kävellessäs. Tällä neuvolla kotiäiti selviää arjesta, mutta entä sitten kun tuntuu ettei enää meinaa jaksaa paahtaa? En kuitenkaan oikein uskalla hellittääkään kun tiedän miten nopeasti sotku saavuttaa sellaiset mitat, että sen siivoamiseen tarvitaan kahta kauheampaa paahtamista.

Tulipahan paasattua sekavasti... Ehkä nyt vaan vaivaa jokin hetkellinen väsymys ja ehkä se taas siitä...

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellako mielestänne kotiäidin kuuluu jaksaa 24/7 YKSIN kolmen pienen lapsen hoito ja kotityöt?? Ei omaa aikaa, ei harrastuksia....rahat vähissä ja pienin alle 1-vuotias (tee nyt siinä kotitöitäkään kun koko ajan pitää vahtia liikkumaan opettelevaa!).

Huhhuh. Ap, olen varmaan ainoa joka symppaa sinua mutta silläkin uhalla: sinä tarvitset lomaa SEKÄ miehen apua vastaisuudessa. Ei ole oikein että KAIKKI jää sinun hoidettavaksesi!!

Vierailija
22/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

avun mankuminen ei kuule tapoihisi, mutta ruikuttaminen ja itsesäälissä rypeminen näemmä kuuluu. Ihan itse voit tehdä ja PALJON!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vuorokaudeksi, mieluummin viikonlopuksi pois. Ihmettele suureen ääneen miksi koti on epäsiisti kun tulet ja miksi he ovat tilanneet pitsaa kun kerran on niin helppoa ja paljon aikaa!

Vierailija
24/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo on ostettu kymmenen vuotta sitten, unelmiemme talo ja iso tontti. Remonttia tehtiin aluksi paljon ja vauhdilla, nyt vauhti laantunut. Tämä oli selvä meidän valinta, jonka tekisin kyllä heti uudelleen.

Se että meillä on kolme lasta juuri nyt, oli valinta, johon ei ollut vaihtoehtoja jos lapsia halusimme. Parhaillaan olen jonossa leikkaukseen, jossa minulta poistetaan kohtu, ja leikkaus olisi tehty jo aiemmin, mutta halusimme yrittää perheenperustamista erilaisten hoitojen avulla kun se vielä oli edes teoriassa mahdollista.

Eihän tällä hetkellä ole töitä oikein millään alalla, mutta omalla alallani vielä vähemmän. Kertooko se jotain, että vain yksi 32:sta kurssikaveristani on löytänyt oman alan töitä (valmistumisesta kulunut 2-3 vuotta)? Tietenkin voisin mennä kaupan kassalle töihin, mutta olen opiskellut siksi että saisin tehdä itseäni kiinnostavaa työtä. Uusi tutkinto toivottavasti edesauttaa tätä.

Vierailija
25/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen arvasi että täällä saa paljon "tuki suusi" -kommentteja, kiltin naisenhan pitää tietenkin olla hiljaa. "Turha mankua"? Niin on, ja siksipä lähdenkin tästä siivoamaan kun kuulostaa siltä, että keittiössä on levitetty taikinakulhoja, desimittoja ja muuta, mitä alalaatikoista löytyy, samalla kun äiti istuu koneella.

Kiitos kannustuksesta ja kommenteista! Ja hyvä jos toisilla ei ole koskaan raskasta.

t. ap

Vierailija
26/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta kai on raskasta itse kullakin. Mun mielestä sä nyt vaan heittäydyt uhriksi tilanteessa, jonka olette itse valinneet. Siis iso remontoitava talo ja villi puutarha, miehellä paljon töitä.

Siinä parisuhteessakin pitää kommunikoida. Jos mies ei ole paljoa lasten kanssa, niin ei hänellä välttämättä ole edes tiedossa lasten nukkuma-ajat ja ruoka-ajat, vaikka ne sinule on luonnollisesti itsestäänselvyyksiä. Miten voisikaan olla, jos hän ei ole lasten kanssa? Itsehän kirjoitit hänen olevan viikot töissä ja viikonloput harrastuksissa.

Vierailija
27/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meilläkin on lueteltava kaikki erikseen, mitä toivon hänen tekevän.

Vierailija
28/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan mies on saatava mukaan niihin hommiin.

Toisaalta sinun on myös hyväksyttävä se, että vanha puutalo ja puutarha eivät KOSKAAN tule valmiiksi, se on elämäntapa.

Vierailija
29/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tatuoitu jätkä!

Vierailija
30/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla lailla kuin naiset. Astiat ehkä huomaavat korjata koneeseen, mutta murut ym jää pöydille. Eli kaikki täytyy sanoa erikseen mitä täytyy tehdä, ainakin mun miehelle. Kyllä se sitten tekee, mutta muuten ei kyllä huomaa. Laitat vaikka lapulle ylös, kun lähdet pois. Ja ruoan laittokin voi unohtua, jos ei ole itsellä nälkä tai kukaan ei pyydä ruokaa. Sellaisia suurin osa miehistä vaan on, koska eivät joudu näitä asioita päivittäin tekemään, niin eivät suju samalla lailla, kuin kotiäidiltä. Innoissani odotan,kun aloitan huomenna työt ja miehellä on vielä pari viikkoa lomaa, että miten se meidän "koti-isä" oikein pärjää. Lapset varmaan katsoo telkkaria ainakin 5 tuntia, kun isi tekee omia hommiaan. Täytyykin muistaa laittaa lapulle myös ulkoilu.

Vierailija
31/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaako syy "ei tiedä lasten ruoka/uniaikoja" siihen että mies jättää kaiken tekemättä?

Vierailija
32/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaako syy "ei tiedä lasten ruoka/uniaikoja" siihen että mies jättää kaiken tekemättä?

Mun mielestä on silti vähän outoa, että miehen pitäisi telepatian keinoin keksiä kaikki se mitä äiti oli ajatellut tehtävän. Eikö voisi vaikka tehdä listaa?

Vierailija
33/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja riippuu siitäkin minkä verran lapsia kotihoidosa on. Jos on vain esim. 1v:n kanssa kotona (muita lapsia ei joko ole tai he on virikehoidossa/koulussa) ja jos lisäksi kotityöt tehdään illalla yhdessä miehen kanssa, niin pakko on äidin itsekin myötää, että tosi helpolla pääsee :) Ei sillä, sellainen jakso elämässä tekee hyvää sekä äitille että lapselle varmasti.

Jos taas lapsia esim. 3. Vaikkapa vauva, 1,5v ja 4v ja lisäksi äiti tekee kotihommat päivän mittaan ja lisäksi panostaa lapsiinkin, niin voi jo sanoa, että esim. toimistotöissä vaikka puhelinvaihteenhoitajana pääsisi helpommalla...

Vierailija
34/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:

en jaksaisi pitkään sinun kengissäsi.

Nämä jotka höpöttävät, että kotiäiti pääsee helpolla, ovat yhden lapsen äitejä. Tai sitten tekevät kaiken helpomman kautta:syöttävät eineksiä, tai eivät ole oikeasti kokeilleet koskaan hoitaa itse omat lapsensa 24/7.

Itse olen 2 lapsen kotiäiti ja työtä on nii paljon kuin ehtii ja jaksaa.

Höpisin tuollaista typeryyttä "samoista hommista" kun menin ekan llapsen jälkeen äitiysloman jälkeen töihin. Tottakai eka äitiysloma on täyttä lomaa, mutta useamman eri ikäisen kanssa pitempi aika kotona on työtä.

Vierailija
35/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mies saa käyttää "omat" rahansa mihin vaan, eikä ensisijaisesti perheeseensä vai? : O Kauheaa. Ois ap:llä ehkä keskustelun paikka...

Vierailija
36/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat miehellä, ap hoitaa omista vähistä rahoistaan lasten jutut ja mies saa harrastaa omiaan, kun tahtoo. Aika sairaalta kuviolta kuulostaa.

Mies saa olla kotonaan kuin hotellissa. Vaimon palvelu pelaa, eikä tarvi mitään maksaakaan. Herää, ap! Itse en tuollaista systeemiä katselisi päivääkään, onneksi ei tarvitse, vaikka olen myös kotiäiti.

Vierailija
37/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. En jaksaisi enkä pystyisi elää noin. 3 tosi pientä lasta ja mies on tosi itsekäs. Jos haluaa palkan itseensä käyttää, olisi pitänyt pysyä sinkkuna tai tehdä vaan se yksi lapsi.

Omat rahat miehellä, ap hoitaa omista vähistä rahoistaan lasten jutut ja mies saa harrastaa omiaan, kun tahtoo. Aika sairaalta kuviolta kuulostaa. Mies saa olla kotonaan kuin hotellissa. Vaimon palvelu pelaa, eikä tarvi mitään maksaakaan. Herää, ap! Itse en tuollaista systeemiä katselisi päivääkään, onneksi ei tarvitse, vaikka olen myös kotiäiti.

Vierailija
38/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:

en jaksaisi pitkään sinun kengissäsi.

Nämä jotka höpöttävät, että kotiäiti pääsee helpolla, ovat yhden lapsen äitejä. Tai sitten tekevät kaiken helpomman kautta:syöttävät eineksiä, tai eivät ole oikeasti kokeilleet koskaan hoitaa itse omat lapsensa 24/7.

Itse olen 2 lapsen kotiäiti ja työtä on nii paljon kuin ehtii ja jaksaa.

Höpisin tuollaista typeryyttä "samoista hommista" kun menin ekan llapsen jälkeen äitiysloman jälkeen töihin. Tottakai eka äitiysloma on täyttä lomaa, mutta useamman eri ikäisen kanssa pitempi aika kotona on työtä.

Vierailija
39/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaan pyytäisin. Mutta enpäs pyydä. Ainoat asiat, joihin voisin tällä hetkellä rahaa upottaa ovat perennat, ruusut, pensaat ja paaaljon multaa. Raha-asioistamme sen verran, että käytän omat rahani melkein parissa viikossa: rahat menee laskuihin, tankkaamiseen ja noin kolmeen ruokakauppareissun. Lisäksi saata ostaa jotain itselleni. Tämän jälkeen en paljoa ajele (ellei sitten mies lainaa autoani jolloin käsken hänen tankata se) enkä käy ruokakaupassa (vaan tyrkkään ukolle kauppalistan mukaan kun hän lähtee töihin). Eli kyllähän miehen rahoja käytetään perheen kuluihin. Luonnollisesti mies maksaa lainojen lyhennykset ja muut laskut.

Mutta mieleeni ei tulisi pyytää rahaa vaikkapa omiin uusiin vaatteisiin. Enkä muutenkaan pidä siitä rahan pyytämisestä. Ajattelen, että kunhan saan töitä, saan enemmän rahaa ihan vain omaan käyttööni, aivan kuten mieskin voi nyt tuunata omia harrastevälineitään.

Palstalla näyttää olevan muutenkin juttua siitä, että äidit ovat väsyneitä, joten en ole ainut, jolla tuntuu ettei narut enää kauan pysy käsissä...

Ja kyllähän se anoppikin sanoi pojalleen että saisi olla enemmän kotona. Viittasi tällä siihen miten hänen ja ex-miehensä (eli poikien isän) avioliittoa kaatui siihen kun isä ei koskaan ollut paikalla. 12-vuotta anoppi jaksoi, sitten tuli ero. Huoh, kaipa tämä nyt sitten täytyy ottaa tosissaan ja puuttua asiaan ennen kuin meidän parisuhde on samassa jamassa. Silläkin uhalla, että asian esille tuominen kuulostaisi valitukselta :)

t. ap

Vierailija
40/48 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On saanut kokeilla. Tein simppelin listan päiväohjelmasta ja siitä mitä hommia hänelle kuuluu missäkin välissä - ihan alkeista lähtien, tyyliin aamupalan jälkeen siivoat pöydän ja tiskit koneeseen, jääkaappitavarat jääkaappiin ja ulkoa tullessa pese jokaisen lapsen kädet, pistä potalle, laita ulkovaatteet kuivumaan ja paikoilleen, lakaise hiekat lattialta jne.

Mies tiesi pääsevänsä helpommalla kuin minä, sillä pyykit odottivat koneessa käynnistystä ja ruoat olivat jääkaapissa valmiina.

Mies ei selviytynyt puolistakaan kotitöistä, lapset sentään sai hoidettua vaikkakin oli turvautunut videoihin lapsenviihdyttäjänä. Oli ihan hiessä ja uuvuksissa kun tulin kotiin.

Mies jaksaa aina sanoa että olen siivonnut ja ihmetellä miten saan tehtyä kotona tämän kaiken minkä teen, eikä yhtään vingu jos väsymyksen tms. takia en ole jaksanut tehdä mitään muuta kuin lapsen perushoidon.