Uskaltaisitko synnyttää sairaalassa, jossa ei ole hätäsektiovalmiutta koko ajan?
Minä en todellakaan haluaisi synnyttää sairaalassa, jonka leikkaussalihenkilöstö odottelee kotonaan, josko töitä olisi. En ymmärrä miten tuollainen voi olla sallittua.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Valvira+Synnytysosastojen+kotipäivys…
Kommentit (63)
Myös keskussairaaloissa kaikille synnyttäjille, huom. kaikille, tehdään synnytystapa-arviointi, jotta nämä riskisynnytykset pystyttäisiin seulomaan etukäteen mahd. tarkasti. On totta, että silti on tilanteita, joita ei pysty ennakoimaan. Silloin on onni onnettomuudessa, tapahtuuko tämä virka-aikana, vai päivystysaikana. Useimmissa tietämissäni keskussairaaloissa leikkausryhmä päivystää esim. aamuyölle asti (klo 03) jonka jälkeen soitetaan läpi päivystyspkl, synnytysosastot/sali ja valvontaosastot, onko mahdollisesti saliin joutuvia tapauksia, jonka jälkeen leikkausryhmä lähtee kotiin. Päivystävä gynekologi on talossa tavoitettavissa. Näin sairaalassa, jossa itse synnytin. t. sh
^^Tuosta sai sen kuvan, että KAIKISSA keskussairaaloissa tehdään KAIKILLE synnyttäjille synnytystapa-arvio. Näin ei nimittäin ole. Esim. KOKSissa ei ole mitään linjausta tehdä jokaiselle synnyttäjälle arviota. Tai jos on niin himskatin moni äiti kyllä putoaa linjauksen ohitse siitä huolimatta.
Itse olen menossa KOKSiin synnyttämään, onneksi synnytystapa-arvion kautta. Mutta kyllähän se silti pelottaa.
Myös keskussairaaloissa kaikille synnyttäjille, huom. kaikille, tehdään synnytystapa-arviointi, jotta nämä riskisynnytykset pystyttäisiin seulomaan etukäteen mahd. tarkasti. On totta, että silti on tilanteita, joita ei pysty ennakoimaan. Silloin on onni onnettomuudessa, tapahtuuko tämä virka-aikana, vai päivystysaikana. Useimmissa tietämissäni keskussairaaloissa leikkausryhmä päivystää esim. aamuyölle asti (klo 03) jonka jälkeen soitetaan läpi päivystyspkl, synnytysosastot/sali ja valvontaosastot, onko mahdollisesti saliin joutuvia tapauksia, jonka jälkeen leikkausryhmä lähtee kotiin. Päivystävä gynekologi on talossa tavoitettavissa. Näin sairaalassa, jossa itse synnytin. t. sh
KOKS kuuluu juuri näihin joissa ei tehdä. Sen saavat vain harvat ja valitut. Itse sain ensimmäiselle, koska olen lyhyt (154cm). Toiselle ei puhettakaan ja kolmannellekaan en saanut vaikka oli epäily että lapsi on iso kokoinen. Että tervemenoa KOKS:iin synnyttämään! Ja onnea matkaan!
yliopistosairaalapaikkakunnalla, en ole poistunut yli 25km päähän yliopistosairaalastani rv 24 jälkeen. Ensi viikolla synnytys käynnistetään ja tiedän olevani parhaissa mahdollisissa käsissä jos jotakin yllättävää sattuu. Nytkin sairaala on 12min ambulanssimatkan päässä, eikä kiinnosta lähteä yhtään kauemmaksi.
En aio muuttaa täältä mihinkään. Itse olisin saattanut kuolla synnytykseen ja moni läheiseni olisi toipunut sydäninfarktista, aivoverenvuodosta jne todennäköisesti huomattavasti heikommin, jos asuisivat jossain muualla. Pysyn siis täällä.
Synnytin Naistenklinikalla, ja vaikka kaikki meni todella vaikeimman kautta, sain varmasti parhaan mahdollisen avun.
Olisin vaikka muuttanut, jos en olisi sattunut asumaan Espoossa, etten olisi joutunut sellaiseen sairaalaan, missä k.o. valmiutta ei ole.
Niin ja raskaus meni loistavasti, ei ollut odotettavissa vaikeaa synnytystä.
enpä osaa ajatella etukäteen mitään kauhukuvia, enkä ala miettiä, onko ihmiset valmiudessa, jos.. Tosin mulla on takana vain 3 normaalia, helppoa synnytystä, mutta ehkä siitäkin johtuen, en osaa pelätä etukäteen.
Niin ja kai mulla sen verran on jotain kohtalon uskoakin, että jos jotain pitää sattua, ni se sattuu ja selviäminen ei oo ihmisestä kiinni... En aio vieläkään alkaa miettiä, mikä vois mennä pieleen ja miten. Vaikka ei varmaan ollu viimeinen synnytys.
Ja muuten ei tehdä K-SKS:ssakaan synnytystapa-arvioita rutiinisti. Eikä tehty toka raskaudessakaan, vaikka eka oli imukuppisynnytys.. Eikä ultrata 36vkolla, ainut ultra oli 11vkolla. Tosin en halunnu seulontoja. Tosin tuo loppuraskauden ultra riippuu vissiin nlastakin..
Meillä muilla täällä ei vain ole oikein mitään realistisia vaihtoehtoja. Mutta hyvä että asiasta keskustellaan.
Tällaisen käsityksen itse olen saanut, näin myös minun synnytyssairaalassani.
Korjaan ja selvennän sen verran, että kaikille ENSIsynnyttäjille ainakin meidän keskussairaalamme tarjoaa tämän palvelun äitiyspkl, jossa siis gynekologi tutkii ensisynnyttäjän lantion ja tarvittaessa määrää lantionkuvan röntgenissä tai magneettikuvauksena, jonka jälkeen arvioidaan mahtuvuus tai määrätään kontrollikäynti, jos epäillään epäsuhtaa.
t.sh
KOKS kuuluu juuri näihin joissa ei tehdä. Sen saavat vain harvat ja valitut. Itse sain ensimmäiselle, koska olen lyhyt (154cm). Toiselle ei puhettakaan ja kolmannellekaan en saanut vaikka oli epäily että lapsi on iso kokoinen. Että tervemenoa KOKS:iin synnyttämään! Ja onnea matkaan!
Minä menen siis synnyttämään KOKSiin toista lastani. Esikoisenkin kohdalla tehtiin synnytystapa-arvio (samassa sairaalassa) ja nytkin saan sen ihan pyytämättä. Olen pitkä, ei ole isovauva-epäilejä, kaiken pitäisi olla kunnossa.. Että kyllä omasta mielestäni KOKSissa helposti kuitenkin synnytystapa-arvioon pääsee. Minullekin vain lähetettiin aika. Esikoisen kohdalla tehtiin pyynnöstä.
Mutta tottakai synnytys voi mennä vaikka kuinka pieleen, vaikka kaikki edellytykset onnistuneeseen synnytykseen olisikin. Joten kyllähän sitä jännittää. Pitänee tosiaan synnyttää virka-ajalla ;)
myös kunta tarjoaa ultran KAIKILLE vkolla 36, jonka tekee kätilö. Siis kaikille synnyttäjille, jossa kokoarvio ja tarv. lähete erikoissairaanhoitoon, jos arvioidaan lapsen olevan isokokoinen. Ja jos taustalla imukuppi tai sektiosynnytys, myös toista tai kolmatta odottavalle sitten arvio.
Enkä ole suostunut synnyttämään siellä.
Synnytin isommassa sairaalassa.
T:Pietarsaarelainen
Enkä ole suostunut synnyttämään siellä. Synnytin isommassa sairaalassa. T:Pietarsaarelainen
Oliko helppoa saada maksusitoumus muualle vai maksoitko ikään kuin omasta pussista? Koska kaikki kuluthan eivät suinkaan lankea synnyttäjälle, ainoastaan ne vuorokausimaksut.
Pitenikö/hankaloituiko matka paljon? Jännittikö sinua ehditkö ajoissa sairaalaan vai otettiinko sinut kenties sisään jo aikaisemmin? Niinkin olen kuullut tehdyn.
Meillä ei ainakaan kovin vähällä kunta anna maksusitoumusta muualle kuin tuohon "osoitettuun keskussairaalaan". Tokihan sitä voi aina ajoittaa kesälomamatkansa isoon kaupunkiin niin, että pääsee "hätätilanteena" synnyttämään pois oman kunnan alueelta. Näin teki eräs tuttava...
Minä menen siis synnyttämään KOKSiin toista lastani. Esikoisenkin kohdalla tehtiin synnytystapa-arvio (samassa sairaalassa) ja nytkin saan sen ihan pyytämättä. Olen pitkä, ei ole isovauva-epäilejä, kaiken pitäisi olla kunnossa.. Että kyllä omasta mielestäni KOKSissa helposti kuitenkin synnytystapa-arvioon pääsee. Minullekin vain lähetettiin aika. Esikoisen kohdalla tehtiin pyynnöstä. Mutta tottakai synnytys voi mennä vaikka kuinka pieleen, vaikka kaikki edellytykset onnistuneeseen synnytykseen olisikin. Joten kyllähän sitä jännittää. Pitänee tosiaan synnyttää virka-ajalla ;)
saanut sitä synnytystapa-arviota.
aikoinani. Silloin ei ollut hätäsekstiovalmiutta ja kätilöitäkin peräti yksi töissä yöllä. Onneksi oli vain lisäkseni yksi toinen äiti synnyttämässä.
Kätilö oli iäkäs ja ammatitaitoinen. Hän teki ratkaisuja mitä ei ehkä olisi saanut tehdä, mutta näin pelasti lapsemme ja ei tarvittu hätäsektiota.
En tarvinut maksusitoumusta. Täältä on "lupa" mennä synnyttämään myös Kokkolaan. Tai sieltä tänne, vaikka en ymmärrä miksi kukaan tulisi.
Samalla lailla tuli vain vuorokausimaksu maksettavaksi. Kävin myös äitiyspolikäynnit Kokkolassa koska täällä on vaikea kommunikoida hoitohenkilökunnan kanssa jos on suomenkielinen.
Toista synnyttämään mennessä harkitsin Pietarsaarta koska synnytys oli jo hyvin käynnissä mutta tuntui silti turvallisemmalta ajaa 40km kuin synnyttää täällä.
Nythän täältä todella moni menee Kokkolaan synnyttämään sen jälkeen kuin ne kaksi äitiä kuolivat synnytyksessä.
Ei ketään synnyttäjää kotiin käännytetä jos tulee "väärään" sairaalaan. Ja ei kuulemma tule itselle maksettavaksi. Ainakaan meillä päin. No ehkä jos sanoo suunnitelleensa sen mutta jos vain sattuu olemaan muualla?=)
Miten sinun esikoisellesi kävi 45 min hätäsektion odottelun jälkeen :-( ?
Minä menen siis synnyttämään KOKSiin toista lastani. Esikoisenkin kohdalla tehtiin synnytystapa-arvio (samassa sairaalassa) ja nytkin saan sen ihan pyytämättä. Olen pitkä, ei ole isovauva-epäilejä, kaiken pitäisi olla kunnossa.. Että kyllä omasta mielestäni KOKSissa helposti kuitenkin synnytystapa-arvioon pääsee. Minullekin vain lähetettiin aika. Esikoisen kohdalla tehtiin pyynnöstä. Mutta tottakai synnytys voi mennä vaikka kuinka pieleen, vaikka kaikki edellytykset onnistuneeseen synnytykseen olisikin. Joten kyllähän sitä jännittää. Pitänee tosiaan synnyttää virka-ajalla ;)
Näitä asioitahan käsittelee siihen asti kun ei omalle kohdalle satu niin sillä asenteella et kaikki menee hyvin. KOKSin tilanne vaan on aika valitettava. Nuo päivystäjätkin kun asuvat suht kaukana sairaalasta, eivät ole 5 minuutissa paikalla, 15 min on varmaan lähempänä totuutta, ja tämäkin silloin kun on hyvä sää. Kuten #12 kirjoituksesta huomaat niin aika voi olla todella pitkä.
KESKIMÄÄRIN. Eli joskus se voi kestää vaikkapa puoli tuntia. Turha itkeä siinä vaiheessa, kun verhot värit olivat vauvan turvallisuutta tärkeämmät.
t. Naikkarilla synnyttänyt, äiti kiireelliseen sektioon ja vauva teholle