Uskaltaisitko synnyttää sairaalassa, jossa ei ole hätäsektiovalmiutta koko ajan?
Minä en todellakaan haluaisi synnyttää sairaalassa, jonka leikkaussalihenkilöstö odottelee kotonaan, josko töitä olisi. En ymmärrä miten tuollainen voi olla sallittua.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Valvira+Synnytysosastojen+kotipäivys…
Kommentit (63)
tämä teksti EI SIIS koske kaikkia keskussairaaloita... Olen itse keskussairaalassa töissä ja hätäsektio valmius on koko ajan..Tässä sairaalassa hätäsektio menee kaiken edelle!
sillä, vaikka lapsemme sai syntyessään vain yhden pisteen, hän selvisi ja pysyviä vammoja ei jäänyt. Ennen synnytystä olin ollut sairaalassa sisällä jo useamman viikon ja kyseessä oli riskiraskaus, joka kuitenkin käynnistettiin päivystysaikana. Hätäsektioon päädyttiin vauvan sydänäänten laskun vuoksi. Että melkoista riskinottoa sairaalan taholta näin jälkikäteen ajatellen. Olen tehnyt asiasta kantelun ja kanteluni on jo tutkittukin. Lopullinen ratkaisu on tulossa tulevan syksyn aikana.
Ei tuommoista saisi käydä kenellekään.
Onneksi lapsi selvisi!
Kaksi kertaa. Toisessa raskaudessa ramppasin siellä viimeisen neljän viikon aikana 12 kertaa... Vähän tuntui, että ylimitoitettua.
Mulle lääkäri ilmoitti sektiosta vasta sen jälkeen kun oli ilmoittanut leikkaussalihenkilöstölle. Aloitettiin valmistelut, kärrättiin heti suoraan saliin ja siellä oli koko tiimi valmiina. Jopa kaksi leikkavaa lääkäriä, erikoistuva ja valvova lääkäri.
Ei minulla ainakaan ole mitään valittamista KOKSin suhteen.
Kyllä nyt ihmettelen suuresti tätä synnytystapa-arviojuttua... Minä vuosina olet oikein synnyttänyt? Mulla oli 2007 ja 2009 ja kyllä tosiaan oli arviot. Tai sitten et tiedä että se lääkärintarkastus siellä raskauden lopussa on juuri se synnytystapa-arvio. Vahvasti veikkaan jälkimmäistä vaihtoehtoa!
päivystävä gynekologikin saattoi olla kotona matkan päässä.
Mulle on tehty se kahdesti ja molemmilla kerralla arviot menneet ihan pieleen. Lapsi on kääntynyt jopa perätilaan, kyllä, vielä niiden viikkojen jälkeen jolloin "ei enää käänny".
Se synnytystapa-arvio nyt vaan on hieno nimi ihan tavalliselle tarkastukselle. Rauhoittukaa. Kuten varmaan tiedätte, sitten sen vasta tosi paikan tullen näkee, että millainen siitä synnytyksestä tulee.
Riskiraskauksia siellä tietysti seurataan ja tällaisille (mitä sinullakin on ollut jos olet siellä noin monta kertaa käynyt) synnytystapa-arviointi yleensä tehdään. Itse olen synnyttänyt 2003, 2006 ja 2008 siellä ja kahdella ekalla kerralla mulla oli synnytystapa-arvio siksi että olin riskiraskauden takia seurannassa mutta kolmannella ei tehty. Tuttavilleni ei ole tehty tätä arviointia juuri kenellekään. Se loppuraskauden neuvolalääkäri ei ole mikään synnytystapa-arviointi.
Kaksi kertaa. Toisessa raskaudessa ramppasin siellä viimeisen neljän viikon aikana 12 kertaa... Vähän tuntui, että ylimitoitettua.
Mulle lääkäri ilmoitti sektiosta vasta sen jälkeen kun oli ilmoittanut leikkaussalihenkilöstölle. Aloitettiin valmistelut, kärrättiin heti suoraan saliin ja siellä oli koko tiimi valmiina. Jopa kaksi leikkavaa lääkäriä, erikoistuva ja valvova lääkäri.
Ei minulla ainakaan ole mitään valittamista KOKSin suhteen.
Kyllä nyt ihmettelen suuresti tätä synnytystapa-arviojuttua... Minä vuosina olet oikein synnyttänyt? Mulla oli 2007 ja 2009 ja kyllä tosiaan oli arviot. Tai sitten et tiedä että se lääkärintarkastus siellä raskauden lopussa on juuri se synnytystapa-arvio. Vahvasti veikkaan jälkimmäistä vaihtoehtoa!
Kyllä nyt ihmettelen suuresti tätä synnytystapa-arviojuttua... Minä vuosina olet oikein synnyttänyt? Mulla oli 2007 ja 2009 ja kyllä tosiaan oli arviot. Tai sitten et tiedä että se lääkärintarkastus siellä raskauden lopussa on juuri se synnytystapa-arvio. Vahvasti veikkaan jälkimmäistä vaihtoehtoa
Lapset syntyneet 2001,2003 ja 2005. Ja ensimmäisen kohdalla se synnytystapa-arvio tehtiin Kotkassa, otettiin röntgenit ym. Toisen kohdalla ei ollut tarvetta, kolmannen kohdalla olisi ollut, mutta eipä tehty.
Pakko oli synnyttää keskussairaalassa jossa gyneklogi ja leikkausryhmä ovat kotona. pelotti niin helevetisti.
Olen alalla ja tiesin riskit hyvin- tuolloin vain ei iokein ollut hyviä vaihtoehtoja...
Olen erittäin iloinen että aiheesta- viimeinkin-
keskustellaan!!!
synnytystapa-arvio merkitsee gynekologin tarkastusta, jota edeltää pelvimetria (ellei aikaisemmissa raskauksissa tehty). Arviossa tehdään sisätutkimus ja selvitetään ultralla sikiön kokoa ja tarjontaa, tarvittaessa muutakin. Tavallisissa tarkastuksissa tehdään pelkkä sisätutkimus, kuunnellaan dopplerilla ja kokeillaan mahan päältä sikiötä.
Se synnytystapa-arvio nyt vaan on hieno nimi ihan tavalliselle tarkastukselle.
Kaksi kertaa. Toisessa raskaudessa ramppasin siellä viimeisen neljän viikon aikana 12 kertaa... Vähän tuntui, että ylimitoitettua. Mulle lääkäri ilmoitti sektiosta vasta sen jälkeen kun oli ilmoittanut leikkaussalihenkilöstölle. Aloitettiin valmistelut, kärrättiin heti suoraan saliin ja siellä oli koko tiimi valmiina. Jopa kaksi leikkavaa lääkäriä, erikoistuva ja valvova lääkäri. Ei minulla ainakaan ole mitään valittamista KOKSin suhteen. Kyllä nyt ihmettelen suuresti tätä synnytystapa-arviojuttua... Minä vuosina olet oikein synnyttänyt? Mulla oli 2007 ja 2009 ja kyllä tosiaan oli arviot. Tai sitten et tiedä että se lääkärintarkastus siellä raskauden lopussa on juuri se synnytystapa-arvio. Vahvasti veikkaan jälkimmäistä vaihtoehtoa!
mihin aikaan tuo sun hätä(?)sektio on tehty? Päivällä? Eihän se päivä olekaan ongelma kun henkilökunta on paikalla, vaan yöt kun päivystävät kotonaan. Ja sulla ei itsellä taida olla selvä mikä on synnytystapa-arvio. Se viimeinen lääkärintarkastus joka tehdään neuvolassa ei ole se. Ja kaikki ei sinne KOKSiin pääse viimeiseen tarkastukseen.
Vähän aika sitten oli hirveä vouhkaaminen siitä, että pieniä synnytyssairaaloita ei saa lopettaa. Juuri sen takiahan niitä lopetetaan, koska niissä ei ole mahdollista ylläpitää kunnollisia valmiuksia hätätapausten varalle.
Koittakaa nyt päättää mitä haluatte.
Vähän aika sitten oli hirveä vouhkaaminen siitä, että pieniä synnytyssairaaloita ei saa lopettaa. Juuri sen takiahan niitä lopetetaan, koska niissä ei ole mahdollista ylläpitää kunnollisia valmiuksia hätätapausten varalle. Koittakaa nyt päättää mitä haluatte.
KOKSissa siis leikkaussalihoitaja päivystää kotonaan, käsittääkseni myös anestesiahoitaja. Ja tuo valmiushan ei koske pelkästään synnyttäjiä vaan myös muita leikkauksia tarvitsevia. Usein vaan jos joku onnettomuus (esim. kolari) käy niin henkilökunta ehditään hälyyttämään paikalle ennen kuin ambulanssi tuo potilaat sairaalaan. Mutta kun synnytyssalissa tarvitaan sektiota tulee tilanne nopeasti. Toisekseen KOKS ei ole mikään pieni synnytyssairaala.
Olen synnyttänyt Vammalan sairaalassa, vaikka mun olisi pitänyt synnyttää Taysissa. Halusin rauhallisempaan sairaalaan.
Vähän aika sitten oli hirveä vouhkaaminen siitä, että pieniä synnytyssairaaloita ei saa lopettaa. Juuri sen takiahan niitä lopetetaan, koska niissä ei ole mahdollista ylläpitää kunnollisia valmiuksia hätätapausten varalle. Koittakaa nyt päättää mitä haluatte.
Siellä hoidetaan Haminan, Kotkan, Kouvolan (joka siis entiset Kouvola, Kuusankoski, Valkeala, Elimäki, Anjalankoski ja Jaala), Miehikkälän, Pyhtään, Ruotsinpyhtään ja Virolahden synnytykset. Kyllä keskussairaalalla pitäisi olla valmiudet ja mahdollisuus ylläpitää ne. Onneksi omat lapset on tehty ja kaikesta selvitty ongelmitta.
Myös keskussairaaloissa kaikille synnyttäjille, huom. kaikille, tehdään synnytystapa-arviointi, jotta nämä riskisynnytykset pystyttäisiin seulomaan etukäteen mahd. tarkasti. On totta, että silti on tilanteita, joita ei pysty ennakoimaan. Silloin on onni onnettomuudessa, tapahtuuko tämä virka-aikana, vai päivystysaikana. Useimmissa tietämissäni keskussairaaloissa leikkausryhmä päivystää esim. aamuyölle asti (klo 03) jonka jälkeen soitetaan läpi päivystyspkl, synnytysosastot/sali ja valvontaosastot, onko mahdollisesti saliin joutuvia tapauksia, jonka jälkeen leikkausryhmä lähtee kotiin. Päivystävä gynekologi on talossa tavoitettavissa. Näin sairaalassa, jossa itse synnytin. t. sh
Ei edes kaskussairaaloissa päivystysryhmä odottele aamuyölle sairaalassa, josko jotain kiireellistä sattuisi tulemaan. Kyllä porukkka menee kotiin ja heillä on velvollisuus olla paikalla 30 min hälytyksestä. Varmaan ennen kotiinlähtöä kysytään, onko mitään tiedossa, mutta kuten sanottu, ei hätäsektiota voi ennustaa, saattaa tulla 5 min sen jälkeen, kun synnäriltä sanottu, että kaikki kunnossa. Jos porukka on sairaalassa, ovat ne jo siellä toisessa kiireellisessä hommassa kiinni.
Monissa keskussairaaloissa on vasta ihan viime vuosina järjestetty, että anestesialääkäri on koko yön sairaalassa. Aluesairaaloissa tätä mahdollisuutta ei ole. Gynekologit ovat tietääkseni keskussairaaloissa kotona, tulevat tarvittaesssa, samoin kuin muukin avustava leikkaussalihenkilökunta. Kotona päivystävillä yleensä seuraava työpäivä täysin normaali, ehkä joustoa löytyy, jos koko yön ollut töissä. Kyse on siis resursseista, ei ole varaa palkata sairaalassa päivystävää henkilökuntaa, kun esim hätäsektioita kuitenkin sattuu yhteen sairaalaan varsin harvoin.
Yliopistosairaaloiden lähistöllä asuvat ovat kaiken kaikkiaan paljon paremmassa asemassa hätähoidon suhteen oli sairaus sitten mikä tahansa, kuin muualla asuvat. Pienten paikkakuntien synnytysten lopettaminen herättää aina kiivasta keskustelua, kun ei olla selvillä taustoista.
Gynekologi
yliopistosairaalapaikkakunnalla, en ole poistunut yli 25km päähän yliopistosairaalastani rv 24 jälkeen. Ensi viikolla synnytys käynnistetään ja tiedän olevani parhaissa mahdollisissa käsissä jos jotakin yllättävää sattuu. Nytkin sairaala on 12min ambulanssimatkan päässä, eikä kiinnosta lähteä yhtään kauemmaksi.
Ei edes kaskussairaaloissa päivystysryhmä odottele aamuyölle sairaalassa, josko jotain kiireellistä sattuisi tulemaan. Kyllä porukkka menee kotiin ja heillä on velvollisuus olla paikalla 30 min hälytyksestä. Varmaan ennen kotiinlähtöä kysytään, onko mitään tiedossa, mutta kuten sanottu, ei hätäsektiota voi ennustaa, saattaa tulla 5 min sen jälkeen, kun synnäriltä sanottu, että kaikki kunnossa. Jos porukka on sairaalassa, ovat ne jo siellä toisessa kiireellisessä hommassa kiinni.
Monissa keskussairaaloissa on vasta ihan viime vuosina järjestetty, että anestesialääkäri on koko yön sairaalassa. Aluesairaaloissa tätä mahdollisuutta ei ole. Gynekologit ovat tietääkseni keskussairaaloissa kotona, tulevat tarvittaesssa, samoin kuin muukin avustava leikkaussalihenkilökunta. Kotona päivystävillä yleensä seuraava työpäivä täysin normaali, ehkä joustoa löytyy, jos koko yön ollut töissä. Kyse on siis resursseista, ei ole varaa palkata sairaalassa päivystävää henkilökuntaa, kun esim hätäsektioita kuitenkin sattuu yhteen sairaalaan varsin harvoin.
Yliopistosairaaloiden lähistöllä asuvat ovat kaiken kaikkiaan paljon paremmassa asemassa hätähoidon suhteen oli sairaus sitten mikä tahansa, kuin muualla asuvat. Pienten paikkakuntien synnytysten lopettaminen herättää aina kiivasta keskustelua, kun ei olla selvillä taustoista.
Gynekologi
En tiedä missä sairaalassa itse työskentelet, mutta olen ollut itse hoitajana, kun on toimittu vastaavalla tavoin. En viitsi sairaalaa paljastaa, koska kuitenkin pienestä paikkakunnasta kysymys. Siellä on sairaalassa päivystävä erikoislääkäri tavoitettavissa, sairaalan tiloissa on lääkäreille nukkumatilaa varattuna, eli gynekologi voi päivystää keskussairaalassa. Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi, että hätähoidon suhteen yliopistosairaalassa ollaan paremmassa asemassa ja yllättäviä tilanteita voi sattua tosiaan minä aikana tahansa. Meidän sairaalassamme leikkausryhmä useimmiten kyllä tekee töitä aamuyölle saakka...Myös anestesialääkäri päivystää talossa jatkuvasti.
leikkaussalihenkilöstö päivystää kotoa käsin, mutta vain sellaiset henkilöt, jotka asuvat ihan lähellä. Kun päivystyskännykkä hälyttää, siitä hetkestä 10 minuutin sisällä pitää olla salissa valmiina. Itselläkin matkaa työpaikalle 10 kilometriä jonne pääsen kyllä omalla autolla, mutta pitää ottaa huomioon myös se aika mikä menee kun juoksee parkkipaikalta pukkariin, vaihtaa työvaatteet ja on valmiina salissa. Joten taidan päivystää sitten sairaalan tarjoamissa asunnoissa.
Mutta tuolta asunnostakin kestää tulla saliin noin 5 minuuttia, joten samalla hetkellä ei salissa olla kuitenkaan.
Päivystysvuorot kestää arkisin 24 tuntia, viikonloppuisin perjantai-aamusta klo 8 maanantai aamuun klo 8. Jokainen varmaan ymmärtää, että päivystäjänkin on saatava jossain välissä nukkua, ja leikkausosastolla ei vaan ole mahdollisuutta siihen. Joten valittavana on joko sairaalan asunto tai jos asut vieressä, niin oma koti. Päivystysvuorosta saa korvauksen vain, jos tulee jotain töitä tuona aikana.
Päivystyskorvauksia pitäisi nostaa, jolloin voitaisiin velvoittaa myös jatkuva läsnäolo. Tällöin pitäisi myös päivystysvuoro lyhentää maksimissaan tuohon 24 tuntiin.
t. leikkaussalihoitaja
ja sinnehän se on jatkossakin mentävä, ei tällä suunnalla muita vaihtoehtoja ole. Onneksi mulla on kaikki mennyt hyvin.