Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennus taitaa voida tappaa...

Vierailija
17.07.2009 |

Kaiken pitäisi olla hyvin. Kaikki onkin hyvin. Ihana puolivuotias vauva, hyvä koti ja mies. Työpaikka tiedossa äitiysloman jälkeen. Kaikki hyvin siis. Olo on silti niin kamalan kamala... en osaa edes sanoin kuvailla tätä ahdistuksen tunnetta.

En pidä siitä, mikä musta on tullut äitiyden myötä. Olin ihan mukavan näköinen hyvin urallani etenevä nainen, ja kuvittelin kaiken jatkuvan näiltä osin ennallaan lapsen tultuakin. Onhan noita "uraohjusäitejä" nähty ennenkin. Äitejä, jotka sovittavat kaikki elämää rikastuttavat palat (työ, koti, perhe, vapaa-aika) yhteen toimivaksi kokonaisuudeksi.

Nyt tunnen oloni kuitenkin lässähtäneeksi kotiäidiksi, joka elää ainoastaan muita varten. Omaa elämää ei ole. Hyysään kaikkia muita 24/7, ja minä itse olen unohtunut jonnekin.

Olen kadottanut sen vanhan hyvän minän, jossa viihdyin ihan ok jonnekin, enkä tiedä mitä tekisin, että saisin edes osan itsestäni takaisin. Nökötän kotona kaikki päivät kauppareissuja lukuunottamatta, ja olen ajautunut siihen pisteeseen, etten enää edes uskaltaisi lähteä "ihmisten ilmoille" vaikka haluaisinkin. Enkä edes tiedä haluanko. Oksettaa kun katson peiliin, eikä mulla oikeastaan ole edes mitään mielenkiintoista sanottavaa mistään, kun en mistään muusta kun kakkavaipoista mitään enää tiedäkään. Ketä kiinnostaa.

Olen vatvonut tätä tilannetta niin kauan mielessäni, että itseänikin kyllästyttää. Miehelleni koitin puhua. Vastaus oli "no tee jotain, käy jossain" Niin helppoa se on. Vaan kun ei ole. Mihinkäs tästä nyt sitten lähtisi. Äiti-vauva -kerhot ei nappaa. Yritin puhua toistamiseen miehelleni, mutta kun se ei vaan tajua. tai ei halua tajuta. Se on tyytyväinen kun on saanut nakitettua mut "nyrkin ja hellan väliin". Pysynpähän kiltisti kotona.

Buuh...no niin superäidit, "oiskokannattanumiettiä ennen ku teette niitä muksuja" -jutut kehiin ni saadaan se vimonenki naula tähän arkkuun.

(mietittiin kyllä, ja ennestään on jo kouluikäinen muksu, mutta kaikki kun ei aina toteudu niinkun on mietitty...)

Kiitos kun sain avautua...

Nyt jaksaa kai tän illan hymyillä nätisti ja olla niinku mitään ei oiskaan...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vähän samoja tuntemuksia aikoinaan. Helpotti heti kun pääsin töihin. Sitten olin taas OMA itseni ja kotonakin lapselle ja miehelle mukavampi. Kauanko meinaat lomalla olla, et vissiin enää kovin pitkään, joten tsemppiä vaan, kyllä se siitä!

Vierailija
2/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on kyllä oikeassa, tosiaankin voi tappaa. Ja ole onnellinen, että olet kuitenkin joskus ollut onnellinen...

Mä olen niin väsynyt ahdistuksen, masennuksen ja muun kanssa tappeluun. Vuosi toisensa jälkeen kuluu. Mä syön lääkkeeni, ravaan terapiassa, kokeilen kaikenlaisia aktiviteetteja, joita avuksi neuvotaan... Kun sivuvaikutukset ja vapinat helpottaa koetan opiskella tai tehdä työtä, mutta se päättyy aina katastrofiin.

Eikä saa muka antaa periksi - sehän olisi niin hirveän itsekästä. Joten zombiena eteenpäin läpi niittenkin päivien, kun sielu on kuollut eikä ruumis tottele. Pitää vaan yrittää ja yrittää ja yrittää. Mennä sille hemmetin kävelylle, pestä hiukset, laittaa vaatteet päälle...

Ja mikä on tulos? No, en ole tappamassa itseäni, ja elossa sinnittelen päivästä toiseen, viikosta toiseen, vuodesta toiseen. Vailla innostusta, kiinnostusta, päämäärää, tarkoitusta, nautintoa... Elämä on kuin puurossa uimista. Uidaan perkele kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet halunnut lapsen/lapsia ja nyt olet turhautunut. Laita ihmeessä lapset hoitoon ja palaa töihisi, kaikille ei sovi kotiäitiys.

Useammankin lapsen kanssa voi mainiosti käydä töissä. Eipähän turhaudu kun kotona rtiittää vapaa-ajat puuhaa jotka nyt kerkeät tekemään päivisin.

nim. aina onnellinen työaiti

Vierailija
4/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä etten itse löytynyt radalta suikaleina. Ensimmäinen helpotus tuli, kun sain sanottua lääkärille että ahdistaa ja hän sanoi että voin hänelle tulla puhumaan ja yksin ei tarvitse olla. Itkin kotimatkan. Puolen vuoden päästä palasin töihin ja palasin "normaaliksi".

Tsemppiä ap, hae apua!

Vierailija
5/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mää, mää, mää, mää, mää.

Ja lisää kasvatetaan näitä itsekeskeisiä idiootteja!

Vierailija
6/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maailman lapset syntyvät itsekkäistä syistä.

Vierailija
7/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen elinehto melkein on se, että ihminen välittää itsestään sen verran, että pitää itsensä hengissä.

Vierailija
8/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oikeesti auttaa!!

Vauvan kanssa himassa yksin oleminen ON kamalaa. Ja kun tekee pitkään kamalia juttuja, tulee kamala olo.

Koita kyläillä tai kutsua ihmisiä teille, pyri vaikka siihen että olette vauvan kanssa koko päivän kaksin vain kerran viikossa.

Tsemppiä!

t. been there, done that, viimekin viikolla kävi viidet vieraat! :)

Vierailija
9/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja tunteita itse läpikäyneenä ja muita äitikavereita kuunnelleena kehotan minäkin hakemaan apua -ei sen tarvitse (välttämättä) olla sen kummempaa kuin vaikka hyvä ystävä, joka on itse kokenut pikkulapsiajan raskauden ja ymmärtää, että joskus on pienestä kiinni, ettei joku perheenjäsen lennä ikkunasta ulos -ja silti omaa lastaan rakastaa ihan hirveästi. Tärkeintä on nyt kuitenkin vain selvitä ilman tuota kenenkään uloslentämistä: koita ajatella, että tätä on vain rajattu aika, töissä sitten ihan varmasti helpottaa. Minulle oli shokki huomata, että kun koulusta alkaen olen ollut menestynyt ja sosiaalinen, niin äitinä olo ei ollutkaan minulle samaa onnistumisputkea vaan anteeksi vain, monet naiset, jotka ovat paljon huonommin koulutettuja ja eivät niin päteviä, saavat mamma-arjen sujumaan paljon joustavammin ja ennen kaikkea iloisemmin. Mutta tuo onkin ehkä paras opetus, mikä käteen jäi: ilman lapsia olisin kai hellinyt itsestäni kuvaa supersuorittajanaisena ja päätynyt itsekkääseen ja kuivettuneeseen keski-ikään omasta paremmuudestani kaikkiin nähden vakuuttuneena. Masennuksellakin voi siis olla myös oma tarkoituksensa ja nekin tunteet yrittävät kertoa sinulle jotain itsestäsi, jos jaksat ajatella niin. No, tuo ei ehkä auta sinua nyt, kun kaikki on raskasta ja ilotonta, mutta toivottavasti löydät ystävällisen kuuntelijan, joka pitää sinut arjessa kiinni, kun et itse jaksaisi, kunnes aurinko taas alkaa paistaa sinulle ja lapsellesi, jolle olet varmasti se maailman paras ja ihanin äiti, masentuneenakin.

Vierailija
10/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ehdottomasti kannattaa hankkia vertaistukea - en tarkoita että pitää yksi kotona olla. Mutta hei miksi sulla pitäisi olla mitään järkevää sanottavaakaan muusta kuin vauvaelämästä? Se on sitä nyt. Se ei todellakaan kestä kauan ja on varmasti ihana palata töihin. Mutta ei sun elämäs oo pilalla jos etä anna sen olla. Se on nyt erilaista ja se on sulle mahdollisuus oppia uusia asioita.

Ja hei, miksi pitää olla niin erinomainen kaikessa? Miksi ei voi olla tyytyväinen ihan tavalliseen? Tai sitten valita yksi asia jossa haluaa parasta ja hyväksyä se että muut hoituu vasemmalla kädellä kohtuullisesti?

Tässä on meille kaikille mietittävää...

Vierailija
11/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää muskariin, vauvajumppaan ja alueenne perhekerhoihin. Suurin osa alkaa elokuussa/syyskuussa, heinäkuu taitaa olla hiljainen aika.

Tee viikollesi aikataulu tyyliin: ma: perhekerho X, ti: vauvajumppa, ke: pitkä vaunulenkki, to: perhekerho Y, pe: muskari.

Vierailija
12/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleilkaa vauvan kanssa välillä muuallakin kuin kotona. Ja ota itsellesi aikoja, jolloin satsaat omaan hyvinvointiisi. Käy uimassa, kahvilassa, kursseilla tai missä ikinä viihdytkään. Mies tai vaikka palkattu hoitaja voi silloin hoitaa vauvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi