Asiantuntija: Naisten tulisi kestää synnytyskivut ilman puudutusta
Siis onko joku sitä mieltä, että kivusta on jotain hyötyä?
http://www.helistin.fi/?page=3769522&id=8462310
Minun synnytystäni se ainakin haittasi kaikilla tavoin. Meni myös vuorokausi pari, ennenkuin pystyi keskittymään vauvaan kaiken sen p****n jälkeen.
Kommentit (26)
Mä oon tosin ajatellu uskaltautua toistekin synnytyspöydälle, mutta aion kieltää käynnistyksen ilman kunnon lääketieteellistä syytä (sellaista ei kohdallani ollut!).
Itse en olisi varmaan ilman epiduraalia pysynyt tajuissani.
kuitenkin aika monille komplikaatioille, mm. imukuppisynnytykselle, vaikea sitä on sanoa kumpi on pahempi synnytyksen aikainen kipu vai vaikea toipumisaika.
Ja jos tuossa tosiaan on sanottu, että kannattaisi ensin kokeilla muut keinot, miksi taas tällainen möykkä? En mäkään ymmärrä niitä, jotka juoksee sairaalaan ja huutaa jo ovelta, että kaikkimulletänneheti...
Näin se maailma on vain rakennettu.
Epiduraalin vakavat riskit on 1:4000 ja hyvinä puolina parempi istukan verenkierto. Sekä tietenkin synnyttäjän paremmat voimat. Tämän saa jokainen synnyttäjä itse päättää, haluaako epiduraalia vai ei. Ei kukaan professori, joka yleistää asiat.
kuitenkin aika monille komplikaatioille, mm. imukuppisynnytykselle, vaikea sitä on sanoa kumpi on pahempi synnytyksen aikainen kipu vai vaikea toipumisaika. Ja jos tuossa tosiaan on sanottu, että kannattaisi ensin kokeilla muut keinot, miksi taas tällainen möykkä? En mäkään ymmärrä niitä, jotka juoksee sairaalaan ja huutaa jo ovelta, että kaikkimulletänneheti...
Jos kolmas kerta tulee, yritän pärjätä ilman kivunlievitystä, sillä kahdesta kokeilemastani se oli ehdottomasti positiivisempi kokemus. Siinä missä epiduraali aiheutti totaalisen tokkuran vauvalle ja äidille inhottavan, tunteja kestäneen "halvaantumisen" vyötäröstä alaspäin, luomusynnytyksen jälkeen olin kuin en olisi synnyttänytkään. Ja vauvakin oli niin ihanan virkku! Epiduraalisynnytyksen jälkeen kärsin myös masennuksesta, mutta luomusynnytyksen jälkeen sellaisesta ei tietoakaan.
Omista kokemuksistani huolimatta olen sitä mieltä, että jokaisella naisella täytyy olla oikeus päättää itse, miten haluaa synnyttää.
Mä oon tosin ajatellu uskaltautua toistekin synnytyspöydälle, mutta aion kieltää käynnistyksen ilman kunnon lääketieteellistä syytä (sellaista ei kohdallani ollut!).
Itse en olisi varmaan ilman epiduraalia pysynyt tajuissani.