Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhdekommunikaatio-ongelma

16.07.2009 |

Pistetäänpä teidänkin mietintämyssyn alle, että miten tätä tilannetta voisi parantaa. Eli ongelma on seuraavanmoinen. Tämä nyt vain yksi esimerkki, mutta kuvaa hyvin asiaa.

Käyn jääkaapilla ja totean ääneen "maitoa ei juuri enää ole".

Mitä tämä minusta tarkoittaa:

- pitää olla tekemättä nyt sitten maitopuuroa ja käyttää loput kahvimaitona ennen seuraavaa kaupparaissua

tai vaihtoehtoisesti

- pitääpä muistaa seuraavalla kauppareissulla muistaa ostaa maitoa

Mies taas kokee lauseen seuraavasti:

- hänen pitää lähteä välittömästi kauppaan ostamaan lisää maitoa

tai

- hän ei ole huolehtinut, että kaapissa on riittävästi maitoa

Olemme molemmat hämmästyneitä tilanteesta ja tiedostamme asian, mutta silti emme osaa toimia tilannetta muuttavasti. Pitääkö minun opetella pitämään suuni kiinni tuommoisista asioista? Vai pitääkö minun todeta jollain muulla tavalla maidon vähyydestä? Tai mistä tahansa, mistä nyt satun jonkun huomion tekemään? Vai pitääkö miehen jotenkin opetella relaamaan ja ymmärtämään, että kaikki kommentit eivät ole pyyntöjä että "tee sinä se" tai moitteita "että sinä et ole asiaa hoitanut".

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä otan kaiken itteeni aina. Eikä johdu raskuden tuomista hormooneista, pahentaa tietenkin asiaa.

Yritän olla ottamatta itseeni, mutta helppoa se ei ole. (johtuu ehkä entisestä suhteesta jossa hukuttiin ja talloottiin maahan mua)

Toivottavasti asiat järjestyy teillä. Apua en osaa antaa. =(

Vierailija
2/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

prosessoivat todellisuutta puhumalla ja toteamalla ääneen. Eivät siksi, että heti tarvitsisi jotain toimenpiteitä. Miehet taasen tulkitsevat tällaiset toteamukseet heti niin, että on ryhdyttävä oitis toimeen (jos siis reipas mies) tai ottavat itseensä (jos kyseessä huonon itsetunnon omaava mies).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. mimiikan keinoin. Sovitte vaikka että jos havainnoitsija samalla tekee käsillään lypsyä kuvaavaa liikettä, on aika panna Crocsit jalkaan ja hilpaista kauppaan.

Vierailija
4/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asia on juuri toisinpäin.. mies sanoo jotai ja minä "kuulen" sen aina krittikkinä ja negana..

Vierailija
5/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saatan todeta vaikka, että "onpas vaipparoskis täynnä", ja ajattelen, että pitääpä napata se mukaan sitten, kun seuraavan kerran menee ovesta ulos. Mies tulkitsee sen niin, että hänen täytyy jättää kesken kaikki muu toiminta ja lähteä heti toimittamaan tätä tuiki tärkeää tehtävää, tai jos hänellä on jokin homma menossa, mitä ei voi jättää kesken, hän sanoo minulle, että vie sen ihan hetikohta, kunhan vaan saa hommansa loppuun. Saattaa myös (ihan suotta) pahoitella sitä, ettei hoksannut viedä roskista aiemmin.

Mekin ollaan keskustelu aiheesta ja tiedostetaan asia, mutta ei olla saatu aikaseksi mitään muutosta tilanteeseen. Mä oon kyllä sanonu miehelle, että jos jostain kumman syystä se vaipparoskis pitäisi lähteä heti viemään, niin kyllä mä ilmotan sen sitten ihan selkeästi. Musta kyllä tuntuu, että mies kokee nämä mun ihan arkiset toteamukset (monestihan se on sellaista ääneen ajattelua vaan) jotenkin syyllistävinä, vaikka oon sille moneen kertaan vakuuttanu, ettei se missään nimessä ole tarkoitus.

Mun miehellä on kyllä aika kompleksinen äitisuhde (on kokenut lapsesta asti, ettei ole riittävän hyvä äidilleen), sillä varmaan on iso osa tässä.

Vierailija
6/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama fiilis kuin sulla.

Vierailija
7/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi olen pyrkinyt kehittämään omaa kommunikaatio tyyliäni ts. sanon mitä tarkoitan. Jos tarkoitan, että sitä maitoa pitää muistaa ostaa seuraavalla kerralla kaupasta, sanon niin. Tai ainakin pyrin siihen ;)

Miehet ajattelevat monesti asioita konkreettisemmin kuin naiset. Itse törmäsin tähän viimeeksi eilen. Pohdin mainoksia selatessani ääneen, että "tarvitsen varmaan jossain vaiheessa uuden puhelimen kun vanha on alkanut pätkimään puheluita jne, tässä onkin kiva malli, pitääpä miettiä". No tänään mies tuli ruokatunnille ja toi minulle uuden puhelimen kun "meillähän oli puhetta, että tarviit uuden kännykän". Ei siinä mitään, ihan kiva kun sain uuden puhelimen, mutta en minä sitä tarkoittanut, että nyt just heti pitää se saada. :)

Vierailija
8/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisämausteena minun kärkäs luonteeni ja miehen erittäin heikko konflkitin sietokyky. Eli meillä tuo keskustelu menisi:

Minä (ärtyneenä): Voi hitto, maito on melkein loppu.

Mies: Parhaani mä yritän. Onko sun pakko olla aina mulle vihanen?

Vierailija
9/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä parisuhdekurssilla jolla miehen kanssa oltiin, harjoiteltiin tätä. Minä sanon jotain, ja mies toistaa omin sanoin mitä on kuullut ja tulkinnut. Jos on tulkinnut eri tavalla kuin tarkoitin, voin korjata. Toimii tällaisissa arkisissa asioissa yhtä hyvin kuin syvällisemmissä keskusteluissakin.

Vierailija
10/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miesten tavasta tulkita asioita suoraviivaisesti. Voi myös olla, että parisuhteessa nainen on opettanut miehen tulkitsemaan itseään juuri noin olemalla kriittinen. Muutaman kymmenen tuhatta toistoa saa aikaan tällaisen tulkinnan melkoisen helposti.

Kyseessä on myös selkeä indikaattori siitä, että sinä (nainen) heiluttelet tahtipuikkoa tässä perheessä, ja kannattaisi hieman löysätä, kun mies yrittää miellyttää sinua niin paljon.

Helpoin tapa aloittaa on sanoa ääneen positiivisia kommentteja neutraalien sijasta, ja sanoa koko ajattelemansa ajatus viitteellisen informaation sijasta. Esimerkiksi:"Hitsi, maito on loppu, mutta saahan tuota sitten lisää kun käydään seuraavan kerran kaupassa." tai "Sit kun oot tehnyt nuo kiireellisemmät jutut niin roskat vois viedä, mut ehtiihän sen sit vaikka illallakin."

11/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miesten selvänäkökykyä on kioskikirjallisuudessa melko lailla liioiteltu.

Vierailija
12/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi kiva, kun mä olen tullut alakertaan ja avannut tiskikoneen niin sä oletkin jo tyhjentänyt sen!"

Vierailija
13/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että heiluttelen tahtipuikkoja, mutta aina kun pyydän miestäni tekemään jotain, niin pyydän _voisitko_ tai esitän selkeän pyynnon muuten eli siinä mielessä minusta tuollainen "maitoa on näköjään vähän" ei voi tarkoittaa, että "kipaisepa nyt äkkiä kauppaan".

Samoin uskallan väittää, että minusta ei nalkuttavaa akkaa saa tekemälläkään, emme riitele juuri koskaan (ei esim. tänä vuonna kertaakaan) ja esim. jos huusholli jää miehen vastuulle, niin en koskaan anna ohjeen ohjetta, en soita varmistusviestejä tms. Luotan siis mieheni tapaan toimia ihan 100%. Samoin positiivista palautetta annan miehelleni päivittäin. Mutta mikään positiivinen palaute ei tietty ole riittävästi, jos toinen kokee kaiken tavallaan ääneen ajattelemiseni jotenkin työlistana tai vaihtoehtoisesti häneen kohdistuvana kritiikkinä. Se, että jos kysyn, että milloinkahan kukat on kasteltu ei tarkoita sitä, että "menepä kastelemaan kukkia" tai että "et ole kastellut kukkia" vaan sitä, että olisi hyvä tietää, että milloin ne on kasteltu, niin voisin kastella ne sitten. Toki voin ottaa oman sormenikin ja käydä kokeilemassa kukkia, mutta mulla on nyt vaan tapana jutella tämmöisiä asioita ja tarkoitus olisi lähinnä yhdessä muistella, et oliko tällä vai viimeviikolla.

Vierailija
14/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidät vain keittiönpöydällä/jääkaapinovessa kauppalistaa, johon hiljaa lisäät itse "4 purkkia maitoa", ja se joka kauppaan menee, ottaa sen listan ja kauppakassit mukaan, vie palautuspullot ja tölkit pyytelemättä - eikä tartte olla kenenkään närmeissään kritiikistä tai maidon loppumisesta.

Vierailija
15/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sit varmaan luullut vaan, et miehet on niin putkiaivoja, et jos niiltä kysyy, että milloin kukat on kasteltu, niin ne vastaa vaan siihen eikä tee siitä sen suurempaa analyysiä ;-) Pitänee korjata omaa ajatusta, kun tuolla miehellä on selkeästi turhaa tunnollisuutta sisäänrakennettuna.

Vierailija
16/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotakin olen miettinyt, mut sit mä muuttaisin itseäni luonteeltani. Olen kovin puhuvainen ja jos olen hiljaa, niin mies muuttuu ihan oudoksi ja tulee kysymään, et olenko sairas. Ei siis sekään hyvä.

Vierailija
17/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä suusi kiinni. Totea vain tilanne hiljaa mielessäsi "maito loppu" ja sopivan hetken tulle kipaiset lähikauppaan sitä hakemaan.

Vierailija
18/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit sais kyllä meikäläinen olla koko ajan hiljaa. Ei lapsiperheen elämässä ole paljon muuta kuin tuommoisia pieniä elämän ihmetyksiä ainakaan meillä.

Vierailija
19/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin ihan samalla tavalla miehelle "maito on loppu" ja ajattelen että sitä pitää ostaa lisää. Mies ymmärtää sen että nyt on kiire, sitä pitää heti lähteä ostamaan. Mies huomauttaa minulle että pöytä on likainen. En osaa olla ottamatta sitä itseeni. Koen että minun olisi kuulunut se siivota ja juoksen viivana hakemaan rättiä...

20/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin päin toimi.

Jos mies sanoo että "Pöytä on likainen" niin sinun tulee sanoa "No, otapa rätti kouraan ja pyyhi se".

Kommentoin ihan samalla tavalla miehelle "maito on loppu" ja ajattelen että sitä pitää ostaa lisää. Mies ymmärtää sen että nyt on kiire, sitä pitää heti lähteä ostamaan. Mies huomauttaa minulle että pöytä on likainen. En osaa olla ottamatta sitä itseeni. Koen että minun olisi kuulunut se siivota ja juoksen viivana hakemaan rättiä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan